Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Fanns ju lite kul info här om man är intresserad:
Wikipedia

Ha! Syns ju tydligt att lussekatt kommer först! Allt annat är påhitt. Lika dumt som att debattera kanelsnäcka / kanelbulle.

Lussekatt är originalet och lussebulle är möjligtvis en kinakopia från wish. Det smakar dessutom därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ha! Syns ju tydligt att lussekatt kommer först! Allt annat är påhitt. Lika dumt som att debattera kanelsnäcka / kanelbulle.

Lussekatt är originalet och lussebulle är möjligtvis en kinakopia från wish. Det smakar dessutom därefter.

nu handlar tråden inte vad som kom först utan vad folk säger nuförtiden

Permalänk
Medlem

Lussekatt såklart. En lussebulle är ett fikabröd med saffran som har formen av en kanelbulle.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@agitax: Precis. Säger man annat än lussekatt så säger man ju fel. Då som nu. Undantaget som bekräftar regeln är [REDACTED]bollar / chokladbollar.

Permalänk
Medlem

Vill instämma starkt i saffranskören.
Det är ju saffranet som gör lussen i bullen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte, bägge funkar, men om det inte är saffran och två russin i och man fortfarande har mage att kalla det för "lusse" så är man helt bäng!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Det heter självfallet fikabröd (kaffebröd för traditionalister).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

En är en vanlig bulle och en är gjord på katt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Beviset för att det heter lussebulle och inte lussekatt Kan härledas från kunskapen att saffranet är lussen i bullen. Tar man bort saffranet, dvs själva lussen, så har man kvar en bulle, inte en katt. Alltså är bulle basen och lussen finessen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

@agitax: Precis. Säger man annat än lussekatt så säger man ju fel. Då som nu. Undantaget som bekräftar regeln är [REDACTED]bollar / chokladbollar.

Jag har inte tänkt på att det kan vara pga. kattdiskriminering som folk kallar det lussebullar, föga förvånande då allt kan ses som kränkande numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

För att man är snål? Saffran är dyrt ju För övrigt anser jag att det ej bör finnas mer än 2 russin per lussekatt. Väljer man att förpesta smeten med en godtycklig mängd russin är man lat och/eller ond.

Rätt namn bör vara lussekatt, iaf. om man ska lita på Wikipedia m.fl.

Minns när brorsan (den yngre av dem) var lill liten, 4 års åldern och en polare som absolut hatar russin var på besök, morsan dukade fram saffransbullarna och han synade noga igenom högen tills han hittade en enda fin , slät rund bulle till synes helt utan russin.

Det vara bara det att när han bet i den visade det sig vara lillbrorsans specialpreparerade russinbulle som han tänkt smyga åt sig själv och var bara ett tunt skal sprängfylld med russin...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Lika dumt som att debattera kanelsnäcka / kanelbulle.

Vad är det för sjukt påhitt? Säger man kanelsnäcka så är man psykopat!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Lego Master

Årets dos av saffran uppnås av en (1) lussebulle/-katt med godtycklig mängd russin (gärna fler än året har veckor).

In conclusion;
Saffran - urk
Russin - yay!

(Hedersomnämnande: köttfärslimpa med sviskon!)

EDIT:
Jag tror lusseKATT är den klassiska snurrade modellen med exakt två russin. LusseBULLE är random annat bakverk på samma tema (samma smet), men annan form och/eller antal russin.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Beror på utseendet, om ett "S" lussekatt, annars bulle imo.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid trott att katten var den som är rektangulär med fyra "snäckor"
Åtminstone var den det i barnböckerna när jag var liten, men det kanske berodde på att den ser mest ut som ett katthuvud.

Edit:

Inte min bild, men:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Äter du kanelbulle med marmelad och ost?

Antar att du syftar på kanelsnäcka!

"Lussebulle" och "Kanelbullar" är bara påhittade trams ord (så länge man inte har något pålägg ovanpå)...man äter inte det med tex smör, ost eller skinka på.
Bulle är något man äter tex till frukost.

OT: Lussekatt! och är där inga russin och eller saffran så är det inte en lussekatt.

Ungefär som "vörtbröd" som inte har russin i sig...

Nu kan vi stänga denna tråden finns inget mer att tillägga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har alltid trott att katten var den som är rektangulär med fyra "snäckor"
Åtminstone var den det i barnböckerna när jag var liten, men det kanske berodde på att den ser mest ut som ett katthuvud.

Edit:

Inte min bild, men:
https://4.bp.blogspot.com/-CLcsTwWhOUs/VIdcAmz-CII/AAAAAAAACak/u0iKbgumEAw/s1600/383493_999_1150.png

mm den i mitten är katt (fyra hörn)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Expertgissare

Lussekatt...

Lussebulle...

Så tänker iaf jag...
God lussekatt och gott nytt glögg

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lussekatt givetvis, och de bakas med saffran och späckade med vit choklad. Rätt halt av vit choklad uppnås när man tryckt i så mycket choklad man tror man kan i smeten, och sedan trycker man i lika mycket till.

Inga jävla russin om ni vill träffa tomten i år.

Du kan inte ordna ett recept..? Kan nämligen tänka mig att kombon funkar utmärkt, jag brukar baka Roy Fares Saffranscookies med vit choklad och alla (utom min fru, men hon är lagom såld på både saffran och vit choklad) älskar dessa cookies.

Edit:
Som någon redan skrivit, lussekatter är S-formade lussebullar med två russin som dekor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Heter det julbord eller buljord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Heter det julbord eller buljord?

För mycket glögg igår..? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@Edvin-89: Även om jag skulle kalla båda för lussebullar så måste jag hålla med om att du gör en bra poäng.