Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk

Vart ringer folk för att tjafsa om aktivering? Är det 0 8 55 99 00 00 som gäller? Stod en hel del om prenumeration i villkor kopplat till det numret så det gjorde mig skeptisk till att använda det. Jag vill inte betala något mer än ett vanligt samtal.

Permalänk
Medlem

@Red-Eagle: Det är ju ett 08 nummer (Stockholm) så det borde inte kosta mer än ett vanligt samtal.

Permalänk
Medlem

Är aktiveringsnyckeln bunden till vilket språk i Win10 man installerat?

Tex. Kan en nyckel till en Windows 10 Home Svensk aktivera Windows 10 Home eng-US

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Är aktiveringsnyckeln bunden till vilket språk i Win10 man installerat?

Tex. Kan en nyckel till en Windows 10 Home Svensk aktivera Windows 10 Home eng-US

Nyckeln är språk oberoende, så det spelar absolut ingen roll på vilket språk man väljer att installera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@jookeer: Det finns en licenstyp Windows 10 Home Single Language som bara tillåter ett språk, läs mer på denna sida https://support.microsoft.com/sv-se/help/4496404/windows-10-m...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nyckeln är språk oberoende, så det spelar absolut ingen roll på vilket språk man väljer att installera.

OK.

Följdfråga: Skiljer nyckeln mellan 32 resp. 64 bit givet samma version av Win10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK.

Följdfråga: Skiljer nyckeln mellan 32 resp. 64 bit givet samma version av Win10?

Nyckeln fungerar lika bra till 32 bit och 64 bit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej
Hoppas att det är OK med min fråga i den här tråden.
Försöker att ladda ner Win 10 från Microsoft men får bara en vit skärm utan innehåll.
Kan man inte göra det längre ?
Här är länken jag försöker: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
/bosv

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosv:

Hej
Hoppas att det är OK med min fråga i den här tråden.
Försöker att ladda ner Win 10 från Microsoft men får bara en vit skärm utan innehåll.
Kan man inte göra det längre ?
Här är länken jag försöker: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
/bosv

Länken funkar för mig i alla fall, här har du annars nedladdningslänk till deras verktyg som man använder för att ladda ner W10, Media Creationstool 1903.
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Permalänk
Medlem

Tack försvaret.
Det löste sej. Konstiga inställningar i browsern

Permalänk
Medlem

Eftersom windows vägrar uppgradera från version 1607 och datorn har blivit oanvändbar de senaste två gångerna jag försökte så testar jag nu med windows refresh tool efter att fått igång windows 10 igen (fortfarande på 1607). Jag har kört den men den verkar inte ha gjort någonting alla program och appar jag installerade innan finns kvar. Det skulle väl göra en helt ren installation av windows så man sedan installerar det man vill ha?

Försökte en gång till och fick nu upp felmeddelande "'0xC1900101 - 0x20017"

Permalänk
Medlem

@dammskog: Version 1607 är mycket gammal och det går nog inte att uppgradera med senaste versionen som är version 1909, jag tycker att du bör göra en ny och helt ren Windows 10 installation med ett USB minne (8 GB eller större) och med hjälp av verktyget MediaCreationTool

Ladda hem nyaste versionen av Windows 10 ( version 1909) med hjälp av verktyget MediaCreationTool och skapa ett USB Windows installationsmedia https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Gör sedan en helt ren Windows 10 installation (välj att boota UEFI USB minnet i boot menyn om du har ett moderkort med UEFI) https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Du behöver inte skriva in någon licensnyckel för Windows 10 under installationen eftersom den är troligen redan digitalt aktiverad tillsammans med moderkortet, välj jag har ingen nyckel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@dammskog: Version 1607 är mycket gammal och det går nog inte att uppgradera med senaste versionen som är version 1909, jag tycker att du bör göra en ny och helt ren Windows 10 installation med ett USB minne (8 GB eller större) och med hjälp av verktyget MediaCreationTool

Ladda hem nyaste versionen av Windows 10 ( version 1909) med hjälp av verktyget MediaCreationTool och skapa ett USB Windows installationsmedia https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Gör sedan en helt ren Windows 10 installation (välj att boota UEFI USB minnet i boot menyn om du har ett moderkort med UEFI) https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Du behöver inte skriva in någon licensnyckel för Windows 10 under installationen eftersom den är troligen redan digitalt aktiverad tillsammans med moderkortet, välj jag har ingen nyckel.

jag har gjort det nu tack.

NU bara mecket kvar med att ta bort gamla installationsmappar. En del kan jag inte ta bort just nu pga någon trueinstaller. Det är gamla windows och programfilsmappar på gamla hårddiskar.

Om jag byter ut moderkort, minne och cpu på denna dator fungerar inte aktiveringen längre?

Permalänk
Medlem

@dammskog: Om du kopplar den digitala licensen till Microsoft kontot så är det möjligt att byta moderkort och cpu men detta fungerar troligen inte för märkesdatorer "Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring" https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Här ser du hur man kan ta rättighet på mappar och filer i gamla installationer https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Om du scrollar ner på sidan finns det ett litet program Take Ownership Menu Hacks som fixar rättihet för mappar och filer https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/Take-Own...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Installera om W10 på laptop

Hej!

Min sambos laptop använder sig av en HDD och jag ska nu byta den till en SSD. Hon fick ingen CD-KEY till W10 med när hon köpte laptopen men jag har kunnat hitta fram den genom kommand admin prompt wmic "path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey" eftersom den verkar vara inbäddad i moderkortets firmware.

Kommer denna CD-KEY fungerara om jag byter ut HDDn till en SSD och fixar W10 (version 1.8 tror jag det var) iso på ett USB och installerar det från USB't och skriver in den CD-KEYn så det blir en helt ny installation? Jag har även läst att man kan välja att inte fylla i CD-KEY eftersom W10 hittar den automatiskt i moderkortet, stämmer det?

Hoppas på något svar!
Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Hej!

Min sambos laptop använder sig av en HDD och jag ska nu byta den till en SSD. Hon fick ingen CD-KEY till W10 med när hon köpte laptopen men jag har kunnat hitta fram den genom kommand admin prompt wmic "path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey" eftersom den verkar vara inbäddad i moderkortets firmware.

Kommer denna CD-KEY fungerara om jag byter ut HDDn till en SSD och fixar W10 (version 1.8 tror jag det var) iso på ett USB och installerar det från USB't och skriver in den CD-KEYn så det blir en helt ny installation? Jag har även läst att man kan välja att inte fylla i CD-KEY eftersom W10 hittar den automatiskt i moderkortet, stämmer det?

Hoppas på något svar!
Tackar

Om den datorn (din sambo) har ett konto hos Microsoft registreras Windows automatiskt. Om hon inte har ett konto kan man flytta en fil från den tidigare disken till den nya så registreras den. Det finns beskrivet här på forumet hur och vilken fil man flyttar.

Om hon inte har ett konto är det bra idé att skapa ett sådant innan byte av hårddisk för då registreras Windows automatiskt utan att man märker något.

Ett annat alternativ är att spegla den gamla hårddisken till den nya då reagerar inte Windows alls på att det är en ny hårddisk installerat. Tänk på att hårddiskarna måste vara exakt lika stora om man speglar.

Jag har två datorer som jag flyttar min hårddisk mellan. De har helt olika moderkort. Spelar ingen roll vilken av datorerna jag använder hårddisken i för när Windows kommer igång har rätt drivrutiner valts och Windows är registrerat. Detta tack vare att jag har ett konto hos Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Hej!

Min sambos laptop använder sig av en HDD och jag ska nu byta den till en SSD. Hon fick ingen CD-KEY till W10 med när hon köpte laptopen men jag har kunnat hitta fram den genom kommand admin prompt wmic "path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey" eftersom den verkar vara inbäddad i moderkortets firmware.

Kommer denna CD-KEY fungerara om jag byter ut HDDn till en SSD och fixar W10 (version 1.8 tror jag det var) iso på ett USB och installerar det från USB't och skriver in den CD-KEYn så det blir en helt ny installation? Jag har även läst att man kan välja att inte fylla i CD-KEY eftersom W10 hittar den automatiskt i moderkortet, stämmer det?

Hoppas på något svar!
Tackar

Ja, om Win 10 har blivit aktiverat tidigare på en dator så behöver man inte ange någon nyckel under installationen om det är samma hårdvara man installerar om på, byte av disk räknas som en mindre hårdvaru förändring och påverkar inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@workman:
Hur startar man ett konto då och vad är det för fil annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

@workman:
Hur startar man ett konto då och vad är det för fil annars?

Skapa ett konto här och knyt det till din dator via settings.
https://account.microsoft.com/account?lang=sv-SE

Du behöver inte flytta någon fil.
Licensen är knuten till moderkortet, så skall inte det bytas bör det inte bli några problem.

Ibland kan man även flytta över licensen till en helt ny dator via t.ex. ett MS konto, men det beror på vilken typ av licens man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skapa ett konto här och knyt det till din dator via settings.
https://account.microsoft.com/account?lang=sv-SE

Du behöver inte flytta någon fil.
Licensen är knuten till moderkortet, så skall inte det bytas bör det inte bli några problem.

Ibland kan man även flytta över licensen till en helt ny dator via t.ex. ett MS konto, men det beror på vilken typ av licens man har.

Så är det!
Men om man inte av någon anledning vill skapa ett Ms-konto kan man registrera Windows genom att flytta en fil från den tidiga Windows till det nya Windows. Det går naturligtvis bara om man redan innan har ett legalt OS. Man kan inte heller kopiera filen till ett nytt Windows och ha två registrerade Windows. Då kommer den äldsta efter ett tag att avregistreras. Men smartast är att ha ett Ms-konto då registreras Windows utan att man märker något. Jag flyttade min hårddisk fram och tillbaka mellan två helt olika datorer några gånger. Varje gång blev vare och en registrerad helt sömlöst.

Så här gör man för att se till att Windows registreras när man bytt dator och installerat nytt Windows:
https://www.xmag.se/aktivera-manuellt-fran-datorn/

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Så är det!
Men om man inte av någon anledning vill skapa ett Ms-konto kan man registrera Windows genom att flytta en fil från den tidiga Windows till det nya Windows. Det går naturligtvis bara om man redan innan har ett legalt OS. Man kan inte heller kopiera filen till ett nytt Windows och ha två registrerade Windows. Då kommer den äldsta efter ett tag att avregistreras. Men smartast är att ha ett Ms-konto då registreras Windows utan att man märker något. Jag flyttade min hårddisk fram och tillbaka mellan två helt olika datorer några gånger. Varje gång blev vare och en registrerad helt sömlöst.

Så här gör man för att se till att Windows registreras när man bytt dator och installerat nytt Windows:
https://www.xmag.se/aktivera-manuellt-fran-datorn/

Om du flyttar en HDD som redan innehåller ett aktiverat Windows är det inte konstigt att det fortsätter vara aktiverat när den startas upp igen, frågan är bara hur länge den är aktiverad när datorn kommer online.
Samma sak med den filen, kanske funkar om datorn är offline men kan avaktiveras efter ett tag online, kontrollen mot MS serverar görs ju inte dagligen vad jag vet.

Vågar garantera att om licensen inte får flyttas mellan hårdvara så är det inte så busenkelt som att flytta en fil, så dumma är inte MS
Det är inte alltid det går att flytta en licens om man har MS heller, det beror som sagt på vilken typ av licens man har och om den t.ex. flyttas tidigare.

Men som sagt att byta HDD som TS vill göra skall inte vara några problem, windows skall aktiveras automatiskt eftersom licensen är knuten till ett "footprint" av moderkortet.

Vill man flytta en licens till ny dator så knyter man den ett MS konto och aktiverar genom det, funkar det inte direkt så kör man felsökaren till man fått frågan om det är ny hårdvara.
Skulle det inte fungera då heller så brukar det vara kört, enda hoppet är att kontakta MS support och få deras hjälp.
Fil lösningen i detta fallet kommer inte hjälpa i längden utan högst ett kort tag innan den avaktiveras igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du flyttar en HDD som redan innehåller ett aktiverat Windows är det inte konstigt att det fortsätter vara aktiverat när den startas upp igen, frågan är bara hur länge den är aktiverad när datorn kommer online.
Samma sak med den filen, kanske funkar om datorn är offline men kan avaktiveras efter ett tag online, kontrollen mot MS serverar görs ju inte dagligen vad jag vet.

Vågar garantera att om licensen inte får flyttas mellan hårdvara så är det inte så busenkelt som att flytta en fil, så dumma är inte MS
Det är inte alltid det går att flytta en licens om man har MS heller, det beror som sagt på vilken typ av licens man har och om den t.ex. flyttas tidigare.

Men som sagt att byta HDD som TS vill göra skall inte vara några problem, windows skall aktiveras automatiskt eftersom licensen är knuten till ett "footprint" av moderkortet.

Vill man flytta en licens till ny dator så knyter man den ett MS konto och aktiverar genom det, funkar det inte direkt så kör man felsökaren till man fått frågan om det är ny hårdvara.
Skulle det inte fungera då heller så brukar det vara kört, enda hoppet är att kontakta MS support och få deras hjälp.
Fil lösningen i detta fallet kommer inte hjälpa i längden utan högst ett kort tag innan den avaktiveras igen.

Jag byggde en ny dator. Installerade Windows och startade datorn. Windows var inte aktiverat och blev inte aktiverat på ett par veckor. Jag experimneterade en del och hittade filen i den tidigare datorn som har med aktivering att göra. Jag kopierade den och lade in på den nya datorn. Fick skapa en mapp med samma namn som den andra datorn först. Nu kativerades Windows direkt efter uppstart. Jobbade med den så i kanske ett år. Den var fortfarande aktiverad. Talade sedan med MS om detta och de sade att det är ok och det fungerar. Finns ett ärende om det i deras support.

Den nya datorn jag byggde för 4-5 måander sedan flyttade jag över samma hårddisk som jag aktiverade enligt här ovan. Den nya datorn aktiverades vid förtsa uppstart och är fortfaramde aktiverat. Numera har jag ett MS-konto så nu är det inte längre aktuellt med de metoder jag tidigare använt men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Kan man få fram den korrekta produktnyckeln på ett redan installerat Windows 10?
Alltså via ett program eller liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan man få fram den korrekta produktnyckeln på ett redan installerat Windows 10?
Alltså via ett program eller liknande.

Ett program som heter Win keyfinder har jag för mig kan visa den i klartext (nyckel finns nämnligen i registeret men i krypterad form).

Men om du har uppgraderat från Win 7, 8, 8.1 (eller angett en nyckel från något av dessa istället för en Win 10 nyckel under installation) så kommer den inte att kunna användas vid installation av Win 10, då det är en generell nyckel som är samma för alla.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ett program som heter Win keyfinder har jag för mig kan visa den i klartext (nyckel finns nämnligen i registeret men i krypterad form).

Men om du har uppgraderat från Win 7, 8, 8.1 (eller angett en nyckel från något av dessa istället för en Win 10 nyckel under installation) så kommer den inte att kunna användas vid installation av Win 10, då det är en generell nyckel som är samma för alla.

Ah, synd. Har nämligen uppgraderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@workman:
Så i grund och botten så kan jag bara byta ut gamla HDDn till nya SSDn (finns bara plats för en) och installera W10 på nya SSDn sen skippa skriva in CD-key när det kommer upp och så sköter sig aktiveringen automatiskt pga det är kopplat till moderkortet? Eller ska jag för säkerhets skull göra ett konto på Microsoft och knyta datorn till den?

Permalänk
Medlem

@Malm123: Om Windows 10 tidigare varit aktiverat med moderkortet så behöver du inte skriva in någon produktnyckel (CD-Key) under windows installationen, välj "Jag har ingen produktnyckel" se 1:55 in i denna video https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Detta gäller om du installerar samma version av Windows 10 som tidigare var installerad tillsammans med moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

@workman:
Så i grund och botten så kan jag bara byta ut gamla HDDn till nya SSDn (finns bara plats för en) och installera W10 på nya SSDn sen skippa skriva in CD-key när det kommer upp och så sköter sig aktiveringen automatiskt pga det är kopplat till moderkortet? Eller ska jag för säkerhets skull göra ett konto på Microsoft och knyta datorn till den?

Ja så skall det fungera.
Men det är aldrig fel att knyta sin licens till ett MS konto ändå, man behöver inte använda kontot på datorn om man inte vill.
Så även om det skall fungera utan så rekommendera jag att skaffar ett MS konto innan du byter till SSD och knyter licensen till det kontot.

Permalänk
Medlem

@janee: Okej! Kan man hitta sin exakta version man har på datorn? Är det orginalversionen som kom med eller sin nuvarande? Tänker att windows har uppdaterat sig några gånger säkert på 3 år..
tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

@janee: Okej! Kan man hitta sin exakta version man har på datorn? Är det orginalversionen som kom med eller sin nuvarande? Tänker att windows har uppdaterat sig några gånger säkert på 3 år..
tack!

Du behöver bara välja mellan Home eller Pro, du kan kolla vilken av dom som nu är installerad genom att klicka på Inställningar - Uppdateringar och säkerhet - Operativsystemets build-info.

Om du har Windows 10 S så vet jag ej hur det fungerar med ny installation.

Edit: Du kan ladda hem senaste versionen av Windows 10 genom att klicka på "Ladda ned verktyget" använd verktyget MediaCreationTool och skapa ett USB installationsmedia, den innehåller både Windows 10 Home och Pro så detta kan du välja under installationen https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee