Rättstavning i FireFox har blivit knäpp

Permalänk
Medlem

Rättstavning i FireFox har blivit knäpp

För några dagar sedan dök det upp ett konstigt problem.

När jag skriver någonstans som Facebook, Twitter eller i min Wordpress hittar rättstavningsfunktionen delar av ord som felstavade fast orden är rättstavade (använder understrykning för noterat felstavning):

rättvist = bara del av ordet är markerat felstavat

När jag markerar ordet, högerklickar och väljer rätt ord i listan ser det ut så här efter att ordet rättats:
rrättvist = Som naturligtvis markerar att det är felstavat

När jag markerar ordet, högerklickar och väljer rätt ord i listan ser det ut så här efter att ordet rättats:
rättvist = Det blir alltså rättstavat som det var från första början.

Om jag stänger dokumentet och öppnar igen markeras ordet som felstavat igen.
Om jag skriver ett långt stycke blir det mängder av sådana här ord delvis markerade som felstavade fast de inte är felstavade.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Jag har också det problemet, det uppstod efter att ha uppdaterat Firefox till 71.0. Jag har bara testat Firefox i felsäkert läge och det hjälpte föga. Ska testa en ny profil för att se om det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Jag har också det problemet, det uppstod efter att ha uppdaterat Firefox till 71.0. Jag har bara testat Firefox i felsäkert läge och det hjälpte föga. Ska testa en ny profil för att se om det kan hjälpa.

OK!
Jag ser nu att min uppdaterades för ett par dagar sedan. De var då detta fel dök upp. Alltså är det fel på FireFox. Man tycker de snabbt skall rätta felet.

Permalänk
Medlem

Verka som det kom ut nya ordlistor/språkpaket samtidigt som nya versionen av Firefox. Jag har bara testat efter att båda uppdaterats och det blir rätt när jag testar workman exempel.

Verktyg / Tillägg / Ta bort gamla ordlistor och språkpaket.
Höger klicka ett ord ni skrivit / språk / Lägg till ordlista / Svenska

Edit:
Jag antar att det blev nått fel med uppdateringen av era tillägg / språk så därför skrev jag hur man tar bort / lägger till. Det finns flera sätt att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Verka som det kom ut nya ordlistor/språkpaket samtidigt som nya versionen av Firefox. Jag har bara testat efter att båda uppdaterats och det blir rätt när jag testar workman exempel.

Verktyg / Tillägg / Ta bort gamla ordlistor och språkpaket.
Höger klicka ett ord ni skrivit / språk / Lägg till ordlista / Svenska

Edit:
Jag antar att det blev nått fel med uppdateringen av era tillägg / språk så därför skrev jag hur man tar bort / lägger till. Det finns flera sätt att fixa det.

Hm, jag använder hunspell-sv från AUR (använder Linux). När problemet uppstod provade jag att uppdatera till den senaste versionen manuellt då den var out of date där. Det är nog en skillnad gentemot andra operativsystem. Jag har personligen bara sett problemet på Facebook, det känns som att problemet borde märkas av på fler sidor om det skulle vara något fel på själva ordlistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Verka som det kom ut nya ordlistor/språkpaket samtidigt som nya versionen av Firefox. Jag har bara testat efter att båda uppdaterats och det blir rätt när jag testar workman exempel.

Verktyg / Tillägg / Ta bort gamla ordlistor och språkpaket.
Höger klicka ett ord ni skrivit / språk / Lägg till ordlista / Svenska

Edit:
Jag antar att det blev nått fel med uppdateringen av era tillägg / språk så därför skrev jag hur man tar bort / lägger till. Det finns flera sätt att fixa det.

Det finns inget där att ta bort.

Permalänk
Avstängd

Det fungerar för mig när jag skriver här på forumet (Använder också FireFox med mig veterligen senaste uppdateringen).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det finns inget där att ta bort.

Testa nästa steg, ladda ned ny ordlista / språkpaket. Jag får upp en ta bort knapp istället för jag har den redan installerad.

I värsta fall får man avinstallera hela webbläsare, ta bort kvarlämnade mappar om det finns och installera den igen. Anledningen att man kan behöva ta bort gamla först är att när man har problem med program, spel, drivrutiner mm i Windows så kan det som buggar bli kvar nånstans om man uppdaterar/installerar över den gamla.

Edit:
Jag använder engelska Firefox med Svensk Språkpaket så det kan se annorlunda ut för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa nästa steg, ladda ned ny ordlista / språkpaket. Jag får upp en ta bort knapp istället för jag har den redan installerad.

I värsta fall får man avinstallera hela webbläsare, ta bort kvarlämnade mappar om det finns och installera den igen. Anledningen att man kan behöva ta bort gamla först är att när man har problem med program, spel, drivrutiner mm i Windows så kan det som buggar bli kvar nånstans om man uppdaterar/installerar över den gamla.

Edit:
Jag använder engelska Firefox med Svensk Språkpaket så det kan se annorlunda ut för er.

Jag har också ett Svenskt språkpaket men det är inte det paketet som markerar felstavningar. Det paketet ger all text som finns att läsa i Firefox på det språk man valt. Rättstavningspaketet tror jag är ett eget "paket". Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har också ett Svenskt språkpaket men det är inte det paketet som markerar felstavningar. Det paketet ger all text som finns att läsa i Firefox på det språk man valt. Rättstavningspaketet tror jag är ett eget "paket". Eller har jag fel?

Du har rätt. Det du kan prova är att installera följande tillägg och se om det fungerar bättre för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Du har rätt. Det du kan prova är att installera följande tillägg och se om det fungerar bättre för dig.

Har installerat den och bytt till den. Samma problem fortfarande!

Permalänk
Medlem

Jag blir galen på ett annat problem som har med stavningen att gör. Så här är det:

Jag loggar in på Firefox sida för att ställa samma fråga som här på deras supportforum. Men hur jag än letar hittar jag inte forumet. Jag hittar bara var man söker på forumet inte var man postar sin fråga. Jag letade en annan gång när jag hade problem. Jag minns att jag lade ner en hel dag på att hitta forumet men misslyckades. Vad är det för fel på ett helt jävla vanligt forum? Varför har de gjort det så svårt att hitta och hur hittar de som faktiskt skrivit där?

Jag uppfattar det som om de inte vill att man använder Firefox så jag gör som de vill och börjar nu leta efter något annat!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag blir galen på ett annat problem som har med stavningen att gör. Så här är det:

Jag loggar in på Firefox sida för att ställa samma fråga som här på deras supportforum. Men hur jag än letar hittar jag inte forumet. Jag hittar bara var man söker på forumet inte var man postar sin fråga. Jag letade en annan gång när jag hade problem. Jag minns att jag lade ner en hel dag på att hitta forumet men misslyckades. Vad är det för fel på ett helt jävla vanligt forum? Varför har de gjort det så svårt att hitta och hur hittar de som faktiskt skrivit där?

Jag uppfattar det som om de inte vill att man använder Firefox så jag gör som de vill och börjar nu leta efter något annat!!!!

Efter ca 4 timmars letande hittade jag forumet:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/get-community-support/di...

Vad är det för fel på ett helt vanligt jävla forum??? Varför har de gjort det så svårt att hitta? Verkar som om de inte vill ha användare till Firefox. Tyvärr kan jag inte hitta något som är bättre. Tror jag går tillbaka till IE, skiter säkerhetsluckorna för den webbläsaren är bästa av alla på alla andra punkter. Speciellt när det gäller inställningsmöjligheterna.

Åter tillbaka till stavningsproblemet:

När jag skrev detta kunde jag räkna till 32 felstavningar men bara för halva ord hur nu halva ord kan vara felstavade. Jag satte ett "x" framför ett av dem och då blev det felstavat på riktigt. Jag lät felstavningsfunktionen rätt det ordet och då försvann alla de andra 31 felen också som inte var felstavat. När jag började skriva på nytt kom de tillbaka.... Ibland blir man bara så där jävligt trött!

Permalänk
Medlem

Har du provat denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Har du provat denna?

Ja, men felet ligger inte i ordlistan så det hjälper inte att byta ordlista.

Jag testade med att köra Firefox i felsäkert läge och då fungerar det som det skall. Alltså är det något tillägg eller annat som inte används i felsäker läge som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Mer uppgifter:
Jag stängde av funktionen "Kontrollera stavning medan du skriver" och kontrollera stavning med menyn. Då verkar allt bli rätt. Det är alltså "Kontrollera stavning medan du skriver" som det är fel på. Har startat ett ärende hos Mozilla. Det är många fler på olika språk som har samma fel. Felet verkar uppstå i ord som har andra bokstäver än engelska, som å, ä, ö mfl.

Permalänk
Medlem

Ja nu verkar buggrapporter från fler komma fram, ganska skönt att få det bekräftat att det är en bugg och att man inte glömt aktivera språkrättningen eller liknande som många verkar tro.

Permalänk
Medlem

Jag har/hade samma fel. Men Ipad är värre eftersom den går in och byter ut ord vilket jag ofta inte märker förrän det är försent. Jag blir galen på system som "rättar" mig. Stavfel vill jag ha markerade men inte ändrade. Kanske är Firefox rättad nu. Jag stavar sällan fel, så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag har/hade samma fel. Men Ipad är värre eftersom den går in och byter ut ord vilket jag ofta inte märker förrän det är försent. Jag blir galen på system som "rättar" mig. Stavfel vill jag ha markerade men inte ändrade. Kanske är Firefox rättad nu. Jag stavar sällan fel, så jag vet inte.

Det här problemet uppstår vid korrekt stavade ord.

Permalänk
Medlem

Jag fick några svar i supporten för Firefox. Ett av svaren visade att utvecklarna jobbar på det. Jag kunde se en bild som en Tysktalande utvecklare (eller vad det nu kan vara) laddat upp. Den visar exakt samma fel som jag har. Så vi får avvakta och se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv

Har samma fel men inte tänkt på den fören just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har samma fel men inte tänkt på den fören just nu.

Förrän.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Förrän.

Skickades från m.sweclockers.com

: )