Permalänk
Medlem

TV för 5000 kronor: inga krav

Tonårsfamilj utan tv i vardagsrummet... Känns som det skulle vara mysigt ha en ändå under den här perioden på året iallafall. Tips? Budget runt 5000kr. Inte mycket krav. Men vill ha det bästa som går ändå. 😁 Helst funka bra se på utan tillägg av digital tv.

Förtydligade rubrik från "Köpa tv"/Thoams Y
Permalänk
Medlem

Denna fick jag tips om...

UE55RU6025

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@Moi: Jag har en komplett guide till utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Där framgår det vilken av de som är den bättre, dvs Q60R

Annars, när inga krav finns så kan du köpa vilken som helst.

"Digitaltv utan tillägg" har inte med TV:n direkt att göra utan beror på din tjänsteleverantör. Kör du via fiber, kabel eller satellit kan du behöva separat box. Har du egen inomhusantenn eller kabel-tv från exempelvis comhem brukar det gå att köra direkt in in TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Moi: Jag har en komplett guide till utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Där framgår det vilken av de som är den bättre, dvs Q60R

Annars, när inga krav finns så kan du köpa vilken som helst.

"Digitaltv utan tillägg" har inte med TV:n direkt att göra utan beror på din tjänsteleverantör. Kör du via fiber, kabel eller satellit kan du behöva separat box. Har du egen inomhusantenn eller kabel-tv från exempelvis comhem brukar det gå att köra direkt in in TV:n.

Tack. Det var en heltäckande, mycket upplysande guide i tv-djungeln. Och visade att för en bra tv i vald storlek är priset runt 10.000kr vilket känns för mycket i dagsläget. Så är vidare utan tv och söker en ok, fungerande begagnad... 😂 Hoppas hitta en innan jullovet så vi kan kolla film o spela tv-spel mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är en sån UE55RU6025 som en bekant skaffade sig för ett tag sedan. Inget märkvärdigt men inte direkt dålig heller. Helt OK och funkar säkert för dina behov.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Från test på Aftonbladet

Citat:

Andersson LED50UHD610 (50 tum)
LÅGPRISVINNAREN
Pris: 3 990 kr.
Finns hos: Netonnet.
Funktion:
+++

Användning:
++

Ekonomi:
+++++

Omdöme: Netonnets eget märke överraskar i årets test. Bildkvaliteten är betydligt bättre än vi hade väntat oss. Och rent funktionellt får du inbyggt stöd för Netflix, HDR10 och Dolby Vision. Ljudet är okej utan att imponera.
Historiskt sett har det varit en del klagomål på hållbarheten för Anderssons tv-utbud. Den kan vi inte mäta på ett kortare test. Men det du får för under 4 000 kronor är ändå en 50-tummare som klarar 4K och har smart-tv. Visserligen ingen vass smart-tv, med ett operativsystem som möjliggör nedladdning av massor av appar, men ändå.
Totalbetyg:
+++

FAKTA
Tekniska specifikationer
Skärmstorlek: 50 tum.
Skärmtyp: LED.
Mått (BxDxH): 112x279x716 mm.
Vikt: 12 kg.
Mottagare: Kabel, Satellit, Mark.
Optisk ut: Ja.
HDMI: 4.
USB: 3.
Funktioner: Stöd för HbbTV.
Smart tv: Ja.
Appar: Youtube, Netflix.
Operativsystem: Eget.
Ethernet: Ja.
Wifi: Ja.
Full HD (1080p): Ja.
Ultra HD (4K): Ja.
HDR: HDR10, HLG, Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Från test på Aftonbladet

Ok tack för tips. En vän köpte Anderson tv men den gick inte att se på alls utan digital tv.

Hur vet man att tvn har bra bild o fungerar utan digital tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Ok tack för tips. En vän köpte Anderson tv men den gick inte att se på alls utan digital tv.

Hur vet man att tvn har bra bild o fungerar utan digital tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Det får man väl inte? Behöver man inte fiber tv för riktigt bra bild. Iaf så kör jag idag fiber tv på den nyinköpta tvn och bilden blev kanon. Fast då har man ju en liten box till tvn. Jag slog till på Samsung 58" för ~5880kr på bf på elgiganten. Och jag är nöjd med tvn och bilden. Klart det finns ju vissa saker som kan vara bättre men helhetsintrycket är bra. Kommer dock inte ihåg vad modellen heter exakt. Gick ifrån en gammal (kanske 10år) LG 37"are så jag hade väl rätt låga krav också.

Annars får du väl streama från tex Netflix, då får du bra bild utan någon extern låda.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Köpte nån random tv till sommarstugan typ Andersson 43” ish för tre loppor. Bilden duger i sammanhanget och den har Netflix appen, kör all in på hemmafronten istället Exakt den finns inte kvar längre men köp nytt så får du garantier mm

Typ nåt från denna kategorin
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum

Går inte i god för denna men har vettiga funktioner och rätt pris för dig
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum/hitachi-43h...

Här är lite över budget men lite större
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/hitachi-55h...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ica här iaf har bra erbjudanden på tv. Vet inte hur bra de är men va stora och billiga iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Moi: Andersson är ju inte en tillverkare utan ett varumärke NetOnNet använder på modeller de köper in i bulk från olika tillverkare billigt. Samma modell bör vara från från samma tillverkare men två olika modeller som heter Andersson kan vara helt olika kvalitet/tillverkare.

Nu är även det sant för samtliga varumärken, alla har olika bra modeller och man bör inte stirra sig blind på varumärket. Jag skulle väl påstå att de flesta Andersson är riktigt skräp. Sedan är det ju också så att din budget är mycket låg och då tror jag inte de välkända märkena har något direkt vidare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Ok tack för tips. En vän köpte Anderson tv men den gick inte att se på alls utan digital tv.

Hur vet man att tvn har bra bild o fungerar utan digital tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är osäker på vad du menar med utan digitaltv. Egen antenn? HDMI-Ingångar?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/andersson-l...

Som synes under specifikationer har denna
för antennkabel både analog och digital tuner (CI+ modul)
4 HDMI ingångar
Nätverksport
USB (för stödda bild/ljud/videoformat)
Netflix-app och YouTube app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Ok tack för tips. En vän köpte Anderson tv men den gick inte att se på alls utan digital tv.

Hur vet man att tvn har bra bild o fungerar utan digital tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå utan digital-tv?

Hur hade du tänkt titta på TV i den? Menar du utan abonnemang? Jag har kört utan någon sorts TV-abonnemang eller antenn i åratal. En Chromecast bara (eller inbyggd motsvarande) så har du alla playtjänster och Netflix/HBO/osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå utan digital-tv?

Hur hade du tänkt titta på TV i den? Menar du utan abonnemang? Jag har kört utan någon sorts TV-abonnemang eller antenn i åratal. En Chromecast bara (eller inbyggd motsvarande) så har du alla playtjänster och Netflix/HBO/osv.

/hulle.

Vanlig antenn... Analog I guess...

Och yt o Netflix via wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bättre gå ner i storlek för att få bättre tv också. Tv-spel ska funka med...

Bör hålla tills Kidsen flyttar hemifrån också (iallafall minst 5år)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm... nu vill jag bara ha en tv så vi har över jul, kolla film med familjen, spela tv-spel.

Så kravet är egentligen att det ska funka till det och gärna att den håller tills barnen flyttar hemifrån om 5+ år så en hållbar ok tv i st 43 uppåt, tv:n ska vara på en vägg som är några meter från soffan så kan inte vara mindre tror jag...

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Vanlig antenn... Analog I guess...

Och yt o Netflix via wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Du är sent ute, det analoga nätet stängdes ner för över 10 år sedan.

Men allvarligt talat tror jag du kan köpa valfri Philips 4K-TV för 5k eller strax under. Jag tror inte att någon ser någon skillnad på en sådan och en tv för det dubbla, om du nu inte har en sådan bredvid för att jämföra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

vi skaffade oss en Hitachi 55" när båda tv-apparaterna packade ihop inom en vecka (nätagget på sovrumstvn och panelen på storarumstvn)
Bildkvalitén är ok på hitachin och youtube funkar oftast ok men ibland segar den sig och kraschar vilket kräver en norsk reset (dra ur strömsladden). Klar fördel med hitachin är ethernetporten.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/hitachi-55h...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem