Task Scheduler - Task en gång om dagen men bara när datorn är idle

Permalänk
Medlem

Task Scheduler - Task en gång om dagen men bara när datorn är idle

Hej!

Jag försöker göra en task i Task Scheduler som bara körs om datorn varit idle i 10 minuter, denna skall köras en gång om dagen. Tidspunkt spelar ingen roll.

För lite bakgrundshistoria: Jag har tre batch-script som gör backup på UI för WoW, WoW Classic och ESO genom att komprimera specifika mappar på systemet till 7z-filer med hjälp av 7zip CLI som sparas på min OneDrive. Tidigare har jag haft igång min dator dygnet runt så har kört dessa tasks på natten. Men nu har jag byggt mig en ny och vill inte ha den igång hela tiden, vilket jag inte har behov för.

Det jag nu vill skapa är alltså en task som körs en gång per dygn (om datorn är på), tidpunkt spelar ingen roll, men bara när datorn har varit idle i 10 minuter. Eftersom jag inte alltid har datorn igång vid samma tidpunkter varje dag måste tasken köras när tillfälle ges och kriterierna för idle uppnås, en gång per dygn ifall det går.

Jag har inte lyckats riktigt helt, tasken körs som tänkt första gången men nästa dag så körs den inte.

Såhär ser mitt försök ut hittills:

Någon som vet hur man kan lösa det?

Sidofråga: Går det att ge tasks högre prioritet på systemresurserna så den slutförs snabbare? Körde jag tasken on demand så använde 7zip 100% av alla threads. När den gick på schema så användes inte systemresurserna fullt ut och det tog längre tid att slutföra.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB