Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hur ofta reser du på fotoresor? Det kommer ju upp bilder på löpande band men mycket kanske är gamla bilder som du bearbetat senare? Som alla andra sagt redan så är dina bilder riktigt magiska!

Tacktack
Dom flesta bilder är relativt nytagna, men ibland går jag tillbaka som du säger till gamla bilder och bearbetar dom.

Jag reser väl i snitt kanske 1 gång var 3e månad.
Men när jag väl reser så reser jag väldigt intensivt, så jag besöker många platser på kort tid och därmed får jag också bilder från många olika platser.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Längesedan man postade något här, så bjuder på en fin solnedgång över Sydneys Operahus :)!

Sydneys Operahus by Niklas Tedenbrant, on Flickr

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

jag har själv fått upp ett litet fotointresse :). kul somfanken är det och det känns som en enkel hobby för någon som är så tävlingsinriktad som jag är då foto är ett såpass subjektivt ämne.

Permalänk
Medlem

Canon 1DX
Canon 400 DO II IS USM

1/500
f/4
ISO500

En rödspov från ett flytgömsle i Ungern i våras. I flytgömslet ligger man på mage på ett tunt liggunderlag på flytpontoner med vassöverbyggnad. Bakväggen och framväggen är öppna så att man kan sticka ut gluggen genom ett camonät som hänger för. Det är verkligen inte bekvämt i längden, men man kommer ned i vattennivå vilket ger ett sjysst perspektiv. Denna bild i motljus gillar jag tack vare den oerhört softa inramningen bakgrunden utgör. Den är helt obeskuren, inte ens upprätad.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Lite hårdvaruporr måste man ha på tråden

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

https://i.imgur.com/kYHgepL.jpg

Canon 1DX
Canon 400 DO II IS USM

1/500
f/4
ISO500

En rödspov från ett flytgömsle i Ungern i våras. I flytgömslet ligger man på mage på ett tunt liggunderlag på flytpontoner med vassöverbyggnad. Bakväggen och framväggen är öppna så att man kan sticka ut gluggen genom ett camonät som hänger för. Det är verkligen inte bekvämt i längden, men man kommer ned i vattennivå vilket ger ett sjysst perspektiv. Denna bild i motljus gillar jag tack vare den oerhört softa inramningen bakgrunden utgör. Den är helt obeskuren, inte ens upprätad.

Håller helt med, alltid varit förtjust i djurbilder där man är i nivå med motivet. I synnerhet på vattenytan, blir nästan surrealistiskt. Fin bokeh också, skinande vattendroppar är ju ett lite elakt motiv för att hålla oskärpan mjuk men det verkar funka helt ok här.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Lago di Landro, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Håller helt med, alltid varit förtjust i djurbilder där man är i nivå med motivet. I synnerhet på vattenytan, blir nästan surrealistiskt. Fin bokeh också, skinande vattendroppar är ju ett lite elakt motiv för att hålla oskärpan mjuk men det verkar funka helt ok här.

Tack så mycket, kul med lite feedback!

Permalänk
Medlem

@slotte: Nattbild med lång slutartid?

Det vore kul om du skrev ut bländare, slutartid och ISO på dina bilder! Det kan man lära sig något av.

Permalänk
Medlem

Det händer någon gång ibland att jag tar en landskapsbild om jag har mitt 24-70 L f/4 IS med mig ut ur bilen. Det här är Södra Lunden vid Ottenby, Öland vid soluppgången en kylig oktobermorgon.

Canon 1DX
Canon EF 24-70 f/4 L IS USM

35 mm
1/60
f/13
ISO 1600

Permalänk
Medlem

Uttakleiv, Lofoten

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Mina kvarter.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Har suttit och redigerat om mina bilder från min Höga Kusten-resa och gjorde även en liten timelapse av de 400+ bilder jag tog där uppe, la till musikspår och här är resultatet:

https://vimeo.com/377482157

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Dessvärre försvann snön här i Stockholm lika plötsligt som den dök upp. Men fick iaf en liten försmak på vad som jag hoppas kommer bli en vit vinter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hakuba 47 - Japan

Permalänk
Medlem

Sass de Putia, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Vet inte vad policyn är men är det ok om man tar din bild och använder som bakgrundsbild? Passade riktigt bra på min OnePlus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Vet inte vad policyn är men är det ok om man tar din bild och använder som bakgrundsbild? Passade riktigt bra på min OnePlus.

Ja absolut, det går bra

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Berg i Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Expertgissare

Man drömmer sig bort som vanligt
Inga nya videos på gång på youtube?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Busan, Sydkorea. Mycket häftig stad i ett häftigt land

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@solhasse: Ser ut som från nån film, med bron som går från stan in i berget.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Ja absolut, det går bra

Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag satt två lyckade dagar i ett rovfågelgömsle i Skåne i början av veckan
Jag har precis köpt en Canon 5D IV som var kul att få hårdtesta, jag blev inte besviken!

Den här kungsörnen var nere och åt i ungefär trekvart, en riktigt maffig hona som troligen är 7-8 år gammal. Upp till den åldern ser fjäderdräkten annorlunda ut för varje år varför de går att åldersbestämma. När de fått vuxendräkten förblir den lika. Att hon har ganska ljusa ögon tyder på att det är en yngre vuxen fågel. Det är en kraftigt byggd fågel och en brutalt skicklig jägare vilket syns på de mycket stora fötterna och klorna och hur brett den har över bröstet och mellan benen. Jag läste någonstans liknelsen att "kungsörnen ställer sig på åteln med benen brett som en rockgitarrist och börjar äta" vilket stämmer mycket bra. Havsörnen är något större och tyngre men inte alls skicklig och kraftfull jägare, mer tung och klumpig. På åteln är det kungsörnen som bestämmer av de två.

Canon 5D IV
Canon EF 600/4 L II IS USM
f/4,5
1/500
ISO100

Canon 7D II
Canon EF 600/4 L II IS USM
Canon 1,4 ext III
f/6,3
1/250
ISO400

Canon 5D IV
Canon EF 600/4 L II IS USM
Canon 1,4 ext III
f/6,3
1/400
ISO400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag satt två lyckade dagar i ett rovfågelgömsle i Skåne i början av veckan
Jag har precis köpt en Canon 5D IV som var kul att få hårdtesta, jag blev inte besviken!

Den här kungsörnen var nere och åt i ungefär trekvart, en riktigt maffig hona som troligen är 7-8 år gammal. Upp till den åldern ser fjäderdräkten annorlunda ut för varje år varför de går att åldersbestämma. När de fått vuxendräkten förblir den lika. Att hon har ganska ljusa ögon tyder på att det är en yngre vuxen fågel. Det är en kraftigt byggd fågel och en brutalt skicklig jägare vilket syns på de mycket stora fötterna och klorna och hur brett den har över bröstet och mellan benen. Jag läste någonstans liknelsen att "kungsörnen ställer sig på åteln med benen brett som en rockgitarrist och börjar äta" vilket stämmer mycket bra. Havsörnen är något större och tyngre men inte alls skicklig och kraftfull jägare, mer tung och klumpig. På åteln är det kungsörnen som bestämmer av de två.

https://i.imgur.com/ATf7vKp.jpg
Canon 5D IV
Canon EF 600/4 L II IS USM
f/4,5
1/500
ISO100

https://i.imgur.com/2daJ3hZ.jpg
Canon 7D II
Canon EF 600/4 L II IS USM
Canon 1,4 ext III
f/6,3
1/250
ISO400

https://i.imgur.com/tTdfisz.jpg
Canon 5D IV
Canon EF 600/4 L II IS USM
Canon 1,4 ext III
f/6,3
1/400
ISO400

Kungsörnen är fin, En av mina favoriter, Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Kungsörnen är fin, En av mina favoriter, Bra jobbat.

https://live.staticflickr.com/65535/49217015623_38f68981fd_b.jpg

Tycker friläggningen ser lite knasig ut? Coolt motiv annars, örnar är fina.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Stökade lite press på Fitnessfestivalen förra helgen, hade ett 10-tal bilder jag hatade mindre än de andra, däribland den här på när en Bikini Fitness-atlet kliver av scenen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Lago d'Antorno, Dolomiterna, Italien.

Inställningar: 1,3s, f/16, ISO 100, 16mm.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Lofoten

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram