Forumdelen sponsras av

Köpråd inför Black Friday: 27", 144 Hz, 1440p IPS skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Zewy:

Jag gjorde samma sak, beställde i måndags men har kontaktat deras support som nu lämnat över ärendet till deras återbetalning (har ej betalt eller hämtar skärmen ännu) så får vi se vad de säger. Alternativt så kan man ju skicka tillbaka och beställa en ny skärm och spara några hundralappar men det skapar ju onödiga kostnader för både dem och mig.

Värt att höra av sig till dem och kolla i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du får tillbaka. Jag ska testa jag med, dock är min redan betald och uthämtad.

Fractal Design Core 2500 | i5 4690K | Sapphire R9 380 | Asus Z97-E | Fractal Design Integra M 550W | Hyper 212 Evo | Crucial BX100 250GB | Seagate 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008

Ja alla ska dem misslyckas med något! Jag beställde lenovon. Kommer aldrig bli nöjd. Den var i alla fall billigast..

https://abload.de/img/img_20190930_174436d8tks1.jpg asså skjut mig!

Gillar hur skärmens yta på ca 1cm ska användas som extra kant. Helt outnyttjat yta och säkerligen föreligger det även ips glow i den..
skärmtillverkare är fan dumma i huvudet. Så korkade man fan spyr att man inte kan tillverka en egen skärm så man slipper
dessa udda rgb epilepsi fantiserande dumpuckon till designers. Tragiskt ... ända jag kan säga! Tragiskt.

Jo men det ska vara symmetrisk då läppen där nere är tjockare osv etc. Det är inte symmetrisk någon stans, dessa designers är dumpuckon och det är tragiskt som sagt.

Min Asus VG24QE har 1.2 cm kant och 2 mm skärmkant och det upplevs som en kant. Inte en och en halv eller två Och det funkar utmärkt att ha det så. Så va fan var poängen med att göra kanterna annorlunda mot kanjäveln nertill.

Ragequit!

Hoppas den är helt när den kommer i alla fall! Kommer säkert skicka tillbaka den för jag kommer störa mig för mycket på det.
Hoppas jag inte väckt någon sovande björn

https://psref.lenovo.com/Detail/Lenovo%20Monitors/Lenovo_Legi...
och det är en 3ms skärm då extreme mode är oanvändbart, utan som vanligt bara fusk för att kunna marknadsföra som 1ms precis som med LG:s modell av denna panel.. lånar ett ord jag använt : Tragiskt

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Broog:

Hoppas du får tillbaka. Jag ska testa jag med, dock är min redan betald och uthämtad.

De sänkte min faktura hos webbhallen så det gick bra för min del 👍

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Zewy:

De sänkte min faktura hos webbhallen så det gick bra för min del 👍

Grymt! Jag kommer nog tyvärr returnera min. Tyckte den hade för mycket backlight bleed och glow för min smak.
Vet att de är något man får räkna med i viss grad men syntes så tydligt när jag lirade battlefield så de förstörde spelupplevelsen. I övrigt en riktigt grym och snabb skärm så hoppas du har mer tur än mig.

Fractal Design Core 2500 | i5 4690K | Sapphire R9 380 | Asus Z97-E | Fractal Design Integra M 550W | Hyper 212 Evo | Crucial BX100 250GB | Seagate 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008

Lenovo Y27q-20! Fick hem den idag! Jag hade kanske tur med mitt ex.. Knappt någon ips glow "testat med kolsvart i rummet". Kanske blir en keeper ändå

Den tryckte 1440p 165hz out of the box och tycker det ser än så länge lovande ut.
Har endast testat lite EIZO Monitor Test och destiny 2..

Ska testa lite mer. Återkommer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av sdaniel1:

Lenovo Y27q-20! Fick hem den idag! Jag hade kanske tur med mitt ex.. Knappt någon ips glow "testat med kolsvart i rummet". Kanske blir en keeper ändå

Den tryckte 1440p 165hz out of the box och tycker det ser än så länge lovande ut.
Har endast testat lite EIZO Monitor Test och destiny 2..

Ska testa lite mer. Återkommer...

Jo det är en keeper! I stort sett är jag nöjd med allt" och när mitt 2070super kommer så kan man höja nivån ett snäpp också, kör ett gtx 1060 atm, så kan ju inte maxa även om man alltid trixar och fixar lite ändå..

Det ända jag märk är som även fler märkt av är att när man kör med G-sync vid 165Hz så får man screen blacks till och från,. Så antingen får man sänka hertzen till 150 eller stänga av g-sync som jag gjort, jag ser inte att det riktigt ger något då jag hellre ställer in så jag inte får problem med dippande refresh rate. Kommer förmodligen fixas sinom tid när nvidia fixat helt på sitt g-sunkig mjukvara.

Man behöver inte hålla på att ställa in massa saker och ändra stup i kvarten heller, bara dra på läget: FPS 2 och lira som en kung!
Ljusstark i alla lägen men tappar lite då man ska köra HDR - ingen skärm klarar true HDR för under 15 000kr så inte något jag stör mig på.

Väldigt nöjd med allt ifrån priset till kaliteten av skärmen, foten. Den gulliga lilla armen man kan fälla ut passar mina HyperX cloud flight perfekt. Skärmen var dock för tung för min gasdrivna arm. Men som sagt foten är stabil och utan RGBcancer.
Jag är lika bra/dålig på fps som jag var innan med TN panelen jag hade innan så jag märken ingen inputlag eller delay eller eftersläpningar

Jag gick från ASUS VG248QE 144Hz 1Ms, och kommer förmodligen aldrig köra TN igen även om jag inte sett TN versionen av denna Legion Y27gq-25, som sägs vara så nära IPS man kan komma men med fördelarna av att vara TN.

Givet köp! Ska bli intressant när det kommer lite seriösare recensioner på denna skärm. Rösta på den på RTINGS.com
Då kanske man får äta upp allt man sagt .. nä men jag är som sagt väldigt nöjd! kommer säkert vara nöjd i 5år tills man ska köpa 4k eller 8k eller operera in skärmar på hornhinnan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av sdaniel1:

Jo det är en keeper! I stort sett är jag nöjd med allt" och när mitt 2070super kommer så kan man höja nivån ett snäpp också, kör ett gtx 1060 atm, så kan ju inte maxa även om man alltid trixar och fixar lite ändå..

Det ända jag märk är som även fler märkt av är att när man kör med G-sync vid 165Hz så får man screen blacks till och från,. Så antingen får man sänka hertzen till 150 eller stänga av g-sync som jag gjort, jag ser inte att det riktigt ger något då jag hellre ställer in så jag inte får problem med dippande refresh rate. Kommer förmodligen fixas sinom tid när nvidia fixat helt på sitt g-sunkig mjukvara.

Man behöver inte hålla på att ställa in massa saker och ändra stup i kvarten heller, bara dra på läget: FPS 2 och lira som en kung!
Ljusstark i alla lägen men tappar lite då man ska köra HDR - ingen skärm klarar true HDR för under 15 000kr så inte något jag stör mig på.

Väldigt nöjd med allt ifrån priset till kaliteten av skärmen, foten. Den gulliga lilla armen man kan fälla ut passar mina HyperX cloud flight perfekt. Skärmen var dock för tung för min gasdrivna arm. Men som sagt foten är stabil och utan RGBcancer.
Jag är lika bra/dålig på fps som jag var innan med TN panelen jag hade innan så jag märken ingen inputlag eller delay eller eftersläpningar

Jag gick från ASUS VG248QE 144Hz 1Ms, och kommer förmodligen aldrig köra TN igen även om jag inte sett TN versionen av denna Legion Y27gq-25, som sägs vara så nära IPS man kan komma men med fördelarna av att vara TN.

Givet köp! Ska bli intressant när det kommer lite seriösare recensioner på denna skärm. Rösta på den på RTINGS.com
Då kanske man får äta upp allt man sagt .. nä men jag är som sagt väldigt nöjd! kommer säkert vara nöjd i 5år tills man ska köpa 4k eller 8k eller operera in skärmar på hornhinnan.

Är också nöjd med skärmen! Växlar mellan sRGB och Standardläget (tycker game modes ser lite off ut och blir för ljusa) och båda två ser riktigt bra ut. SRGB mer korrekt och mer realistiskt men standardläget snyggt det också även om det är lite överdrivna färger ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av sdaniel1:

Haha klockren rapport av skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av grollo92:

Haha klockren rapport av skärmen

Kanske inte den mest objetiva Mer en, smaken är som baken review subjektiv uta helvetti.

Men iallfall: Bf all over again fastän i webhallish julkalender:
https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av sdaniel1:

Kanske inte den mest objetiva Mer en, smaken är som baken review subjektiv uta helvetti.

Men iallfall: Bf all over again fastän i webhallish julkalender:
https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

jahapp. Vilken skärm-junkie man blivit. 3e skärmen man köper i år. Får se hur denna står sig mot asus tuf vg27aq.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Calathea:

jahapp. Vilken skärm-junkie man blivit. 3e skärmen man köper i år. Får se hur denna står sig mot asus tuf vg27aq.

Lycka till!

Jag som sagt är väldigt nöjd och jag älskar att hata vanligtvis, men så utgår jag såklart från mina ögon och preferenser,
Vissa gillar 1000 inställningar som typ inte förändrar något eller kanske tillhör dem 2% människor som faktiskt kan se skillnad på 165HZ och 200Hz.

Sjäv föredrar simplicitet framför funktioner för funktionernas skull. Kul att pilla, jo visst men det ska ge något tillbaka också.

Skärmen:
+Bra färger
+Bra ljusstyrka
+HDR funkar ok (för låg nits för att alltid användas)
+Foten! fantatisk
+ 1.4 DP
+Inge ghosting (mitt ex)(mina ögon)
+Inge bleed (mitt ex)(mina ögon)

-Betraktningsvinklar ok (kunde varit lite bättre)
-G-Sync funkar endast på 150hZ (borde funkat på 165Hz ootb)(bör fixas sinom tid)
-OSD lite tråkig och "vanlig" knapp input på panel. finns mycket bättre lösningar.
men + här att den är väldigt plug ´n play genrellt så man behöver inte fippla så mycket för bra resultat. mode (FPS 2).
Typ så!