Gamestop stänger alla butiker under 2020

Permalänk
Medlem

Köpte en Steam Controller där för några år sedan, då den inte såldes någon annanstans i Sverige vid tiden.

Permalänk
Medlem

Bara konsolspel där de senaste åren så jag har inte handlat något i en butik sedan, vad kan det varit, 2005?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Får inte plats med hur mycket som helst på HDD så ja, jag köper spel på disk ganska ofta (PS4), synd att de stänger, har ingen annan butik i min stad.

Du vet att typ 95% av alla spel till PS4an tar upp lika mycket plats som digitala spel? Det enda skivan gör efter installation är att kontrollera att det är rätt skiva och därmed också rätt licens. Skivan är en licenskod och inget annat. Jag köper alla mina spel fysiskt (om fysisk utgåva är tillgänglig) av den enkla anledningen att jag kan låna ut spelen till vännerna. Sen är det mycket enklare för min fru att ge mig ett spel som gåva när spelet är i fysisk utgåva.

Nu fuskar jag aldrig i spel men om Sony eller motsvarande skulle få för sig att banna mig för någon anledning, även om den är sann eller inte, så hade det varit surt att tappa tillgången till alla spel. Tror inte många vinner en tvist mot Sony eller MS när de väl bestämt sig. Risken är som sagt var minimal eller närmast obefintlig om du bara sköter dig men känns ändå vanskligt på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gamestop == svindyrt
Det enda jag handlat där var james bond nightfire till ps2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när butiker läggs ner. Försökte verkligen köpa spel där men med de jävla överpriserna tog det allt som oftast emot. Bra reabackar med ps3-spel dock som jag hittade några guldkorn i back in the day.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Avstängd

Jag handlar helst fysiska spel, i alla fall till konsol, men då genom främst Webhallen.
När de konkurrerade med Game hade de bra priser och fördelaktiga inbyteskampanjer, men när de konka så fick de mer ensamrätt på marknaden och priserna blev därefter. Ofta kunde ju begagnade spel kosta typ 50kr mindre än samma titel helt ny, och att byta in fem spel men ändå behöva betala 200 för nytt spel kändes rätt tamt. Så jag är inte förvånad. Men jag gillade att gå in och kolla, i somras köpte jag ESO där till PS4, begagnat fast med kod till alla expansioner kvar. 50kr. Senaste utgåvan. Det var rätt galet.

Permalänk
Medlem

Handlat där ett par gånger iaf. Lite kul är det ju att gå runt i en butik fokuserad på spel/nörderier även fast jag inte tycker de stuckit ut som värsta myshörnorna direkt. Fysiska spel fortsätter jag köpa så länge som de finns.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Pratade med personalen på mitt lokala Gamestop förra året och ifrågasatte deras priser. Fick till svar att dom kan sätta vilka priser dom vill för Gamestop har inga konkurrenter..
Inte helt säker på hur han fick ihop det där. Tydligen är deras business one of a kind. 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Mja, de går väl inte i konkurs som jag förstår det. Utan snarare anser de sig inte tjäna på att ha några butiker kvar i vårt lilla land.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men Gamestop är en global concern med säte i USA och butiker i flera andra länder än Sverige.

Vad jag förstått så går det inte så bra för dom i usa heller.

The world's biggest video game retailer, GameStop, is closing hundreds of stores as it attempts to stay afloat — and that's just the first wave of closures

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Mja, de går väl inte i konkurs som jag förstår det. Utan snarare anser de sig inte tjäna på att ha några butiker kvar i vårt lilla land.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men Gamestop är en global concern med säte i USA och butiker i flera andra länder än Sverige.

Det stämmer, det är affärsområde Skandinavien som inte anses tillräckligt lönsam, därav avvecklas butikerna. F ö så går just den Svenska verksamheten tämligen bra.

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent.

Det är bara de som har mest att förlora på det som blir lurade av GS och deras hutlösa priser.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad..

Minns att i deras fyndlåda hittade jag ett något äldre spel vid ett tillfälle; inte retro-gammalt utan föregångaren till ett nyligen släppt storspel med typ 2-3 år på nacken. De ville ha mer för "fyndet" än för den nyligen släppta uppföljanden.

Frågade faktiskt hur det kommer sig att ett äldre spel kunde kosta mer än dess uppföljare och fick till svar att det var för att det var ett äldre spel med hög efterfrågan — skitsnack, det var ett av de sämst säljande spelen i serien. Om jag inte missminner mig så var det t.o.m begagnat.

Samma spel på blocket hittade jag för en femtiolapp.

Permalänk

I sällsynta fall har gamestop haft grymma deals, t.ex. Ni no kuni 2 - King's Edition (den alla tyngsta CE-varianten) för 199 kr. Men normalfallet är att deras begagnade spel kostar lika mycket som nya från andra återförsäljare, vilket tyvärr gör detta till en naturlig utveckling. Det förstnämnda fallet är förvisso bra för kunden, men båda fallen är dåliga för företaget.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Enda gången jag har handlat var min PS4, dom hade ett bra erbjudande när man köpte den där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Ingen större förlust... De har aldrig varit förstahandsvalet för någon produktkategori, och de låg i princip aldrig bland de billigaste. Butikerna var alltid fulla med småkids, och de anställda kunde väl sällan särskilt mycket, trots sin nischade position.

Good riddance, och så vidare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Pratade med personalen på mitt lokala Gamestop förra året och ifrågasatte deras priser. Fick till svar att dom kan sätta vilka priser dom vill för Gamestop har inga konkurrenter..
Inte helt säker på hur han fick ihop det där. Tydligen är deras business one of a kind. 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Vad finns det mer för spelbutiker?

Permalänk

rätt svar är. jag handlar där det är lägsta priset. om det är digital eller online eller email kåd spelar lite roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad alls!
Fysiska spel/skiva är ju bara en licenskod typ.

Kolla bara på Xbox One S Digital edition
Hur många har en läsare i datorn idag? (och dom som har det, hur ofta använder man den? )

#framtiden

Men............. Visst är det skönt med omslag. Älskar det.
Man kan ju göra egna omslag, om man vill, tills orken inte finns och även det dör bort..............

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad finns det mer för spelbutiker?

Elgiganten, Mediamarkt, Inet, Webhallen, Komplett, Spel&Sånt, Spelbutiken. Behövs fler?
Om inte kunderna anser att du står för en annan marknad än t.ex Elgiganten så gör du inte det utan du är bara en mer nischad kedja som inte kan använda inkomster från andra källor för att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Jag också! Var ju helt grymt smidigt att kunna betala kontant för steam. Vet du om de finns i någon annan butikskedja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

helt värdelöst begagnat program, man betalar nästan lika mycket som för nytt

För de Switch spel som jag tittade på så var det dyrare begagnat än att köpa nytt.

Så denna stängning kommer som en chock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

@Vinolik: Jag också! Var ju helt grymt smidigt att kunna betala kontant för steam. Vet du om de finns i någon annan butikskedja?

De har funnits på 7eleven-Shell mackar men de separerade ju för några år sen. Har inte sett nån annanstans tyvärr. Har läst att de ska finnas på Mediamarkt/Elgiganten men inte hittat i de butiker jag varit

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Testpilot

Lite tråkigt är det ändå måste jag säga.

Gjort en hel del klipp på mitt lokala GameStop, bl.a. mekaniska tangentbord för vrakpriser eller spel i begagnat-hörnan när dom kört 3-för-2 kampanjer.

Kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat också med alla World of Warcraft expansion-events när man köat ute i minusgrader i flera timmar för att få sina händer på Limited Edition utgåvan man förbokat & ska hämta vid 12 slaget.

Handlar sällan nya AAA-spel på GameStop idag (handlar sällan nya AAA spel överlag, utan väntar in en rea på minst 25% i vilket fall, eller typ Game of the Year edition). Men likväl tråkigt då det ofta finns något litet kul man köper med sig när man ändå är i Gallerian.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skog1s:

Är inte förvånad alls!
Fysiska spel/skiva är ju bara en licenskod typ.

Kolla bara på Xbox One S Digital edition
Hur många har en läsare i datorn idag? (och dom som har det, hur ofta använder man den? )

#framtiden

Men............. Visst är det skönt med omslag. Älskar det.
Man kan ju göra egna omslag, om man vill, tills orken inte finns och även det dör bort..............

Ehh beror ju på det där.

Själv är jag en spelsamlare av JRPG's och PS-exclusives. Finns inte spelet på fysisk utgåva så köper jag det inte till Playstation heller, även om det innebär att jag t.ex. lär importera från Japan direkt.

På PC sidan kör även jag exklusivt digitalt idag däremot, men det är mycket p.g.a. hur smidigt och snabbt det är att ladda ner genom Steam och dylika plattformer. Enda gången jag köper ett "fysiskt" exemplar är om jag vill ha fodralet till samlingen, t.ex. Blizzard spel, Battlefield och Command & Conquer när det begav sig en gång i tiden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med de priserna dem hade. Kommer ihåg när jag skulle köpa cod black ops 1 till xbox360 på game, visst en annan butik men de kör ju med nästan samma priser. Kollade en begagnad kopia och den var 100kr dyrare än vad webhallen tog för en helt ny kopia.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad finns det mer för spelbutiker?

Finns mängder med butiker online som nämnts ovan.
Lokalt har vi Elgiganten, Netonnet och Ica Maxi som säljer spel och merch till mer normala priser än Gamestop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Ja senast man handlade där var väl 2005 när man köpte speltid till wow xD

Permalänk
Medlem

Får väl passa på och köpa lite Zelda merch därifrån då som jag viljat ha länge, känns dumt att missa nåt sådant fint.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Det jag inte gillar med GameStop är att dom säljer begagnade spel dyrare än vad de kostar nya!! Om de hade haft halva priset på begagnade spel vs nya hade det kunnat vara intressant. Ibland kunde man hitta någon gammal goding tex Xbox 360 spel som inte säljs längre.

Däremot så brukar dom ha massa annat kul som t-shirt och muggar etc, alltid bra om någon fyller år eller om man samlar på något.

En annan bra grej är att man kan byta in sin konsol och köpa en ny. Dom betalar ganska bra för konsoler.

Jag kommer bara sakna butikerna av nostalgiska skäl, dvs om man vill kolla på prylar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är inte förvånad alls!
Fysiska spel/skiva är ju bara en licenskod typ.

Men............. Visst är det skönt med omslag. Älskar det.
Man kan ju göra egna omslag, om man vill, tills orken inte finns och även det dör bort..............

Håller med dig. På tal om omslag och spel. Minns när man öppnade ett nytt spel till PS1/PS2 och instruktionsboken luktade nytryckt papper. Den lukten skulle jag kunna tänka mig att ha som parfym, haha!

Kommer verkligen inte sörja GameStop. Som nämnt tidigare, alldeles för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com