Elgiganten bemöter SweClockers kritik kring artificiell Black Friday-kö

Permalänk
Medlem

@BlackBird: håller med dig och jag själv som jag skrev kommer inte att bojkotta något.
Jag undviker ifall det nu inte finns ett annat alternativ. Folk kan vara lite extrema på detta forum angående bojkottningar. Men utan att veta men med magkännsla så skulle jag säga att kösystemet var onödigt och borde kunnat ha skippat.

Ett misstag beror på hur man räknar också.. 1000 kunder säg 700 berörda på något sätt kan räknas som 700 misstag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Utveckla gärna hur du sparade 30k på att köpa ssd & minne.

Jag sparade 30000kr eftersom mingamla dator duger efter det den gamla datorn blev tillräckligt snabb med ssd och nytt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sparade 30000kr eftersom mingamla dator duger efter det den gamla datorn blev tillräckligt snabb med ssd och nytt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.. då sparade jag alltså 30000 + vad dina minnen och ssd kostade eftersom jag inte heller köpte ny dator..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Ok.. då sparade jag alltså 30000 + vad dina minnen och ssd kostade eftersom jag inte heller köpte ny dator..?

Ja! Jag sparade också så mycket som 40k på black friday - min PC och TV duger just nu så jag köpte ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Ok.. då sparade jag alltså 30000 + vad dina minnen och ssd kostade eftersom jag inte heller köpte ny dator..?

Men shit

Då sparade jag 500k då jag tänkte köpa den nya Mac Pro burken med alla options, men bytte jobb till sotare och har helt andra krav på arbetsmaterial nu.

Klarade mig med en blåkläder uniform och lite tid på linkedin för att byta profil.

Ska fira med laxmacka och ett glas blue nun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Men shit

Då sparade jag 500k då jag tänkte köpa den nya Mac Pro burken med alla options, men bytte jobb till sotare och har helt andra krav på arbetsmaterial nu.

Klarade mig med en blåkläder uniform och lite tid på linkedin för att byta profil.

Ska fira med laxmacka och ett glas blue nun.

Skickades från m.sweclockers.com

halllå.........*sneglar försitkigt över någon slags barriär/kontorsvägg..........
"-vill inte lägga mig i, men Blue Nun är inte nån lyx, det var allt."
* Försvinner sakta bakom väggen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt tramsigt. Sverige är inte en tillräckligt stor marknad för att generera trafik som webservrar inte klarar av. Jag har arbetat som systemutvecklare inom kamera-teknik (b.la. värmekameror som samlar information för att optimera merkonsumtion i butiker) inom bank, med kortsystem, fond och aktiesystem och talar utifrån denna erfarenhet. Banksystemen är rustade för black friday. Och det finns många IT leverantörer som dynamiskt kan skala server-instanser beroende på hur mycket trafik som dras till siten. Sidan behöver ju inte vara installerad på Pelles gamla 486:a med Windows NT i källaren på Eligigantens huvudkontor. Ifall trafik är ett problem under black friday, fixa problemet. Varför ha en artificiell mur?

Det här handlar inte om foliehattar, utan om att elgiganten försöker exploatera människor på den digitala marknaden på samma sätt som man gör vid en fullt belastad butik (med köer). Problemet är att konsumenter inte behöver oroa sig för köer digitalt, utan kan istället handla i lugn och ro, målmedvetet utan att hetsas och låsas till merköp från enskilda butiker. QueuIT är enbart implementerat för att artificiellt kunna rikta konsumtionen på liknande sätt som i butik. och bidra till hetstraditionen som är Black Friday.

Jag kan förstå att det finns en kontrovers kring Black Friday, speciellt med tanke på vad som hände hos elgiganten, samt andra butiker som implementerar korttids-nedräkning på reor och varor. Det finns en moralisk faktor kring hur man försöker maximera merkonsumtion. Jag ser inga problem med en höstrea (där gamla varor reas ut, för att göras plats för nya), däremot har jag otroliga problem med att vi hetsas till att konsumera mer än vad vi behöver.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är så sjukt tramsigt. Sverige är inte en tillräckligt stor marknad för att generera trafik som webservrar inte klarar av. Jag har arbetat som systemutvecklare inom kamera-teknik (b.la. värmekameror som samlar information för att optimera merkonsumtion i butiker) inom bank, med kortsystem, fond och aktiesystem och talar utifrån denna erfarenhet. Banksystemen är rustade för black friday. Och det finns många IT leverantörer som dynamiskt kan skala server-instanser beroende på hur mycket trafik som dras till siten. Sidan behöver ju inte vara installerad på Pelles gamla 486:a med Windows NT i källaren på Eligigantens huvudkontor. Ifall trafik är ett problem under black friday, fixa problemet. Varför ha en artificiell mur?

Det här handlar inte om foliehattar, utan om att elgiganten försöker exploatera människor på den digitala marknaden på samma sätt som man gör vid en fullt belastad butik (med köer). Problemet är att konsumenter inte behöver oroa sig för köer digitalt, utan kan istället handla i lugn och ro, målmedvetet utan att hetsas och låsas till merköp från enskilda butiker. QueuIT är enbart implementerat för att artificiellt kunna rikta konsumtionen på liknande sätt som i butik. och bidra till hetstraditionen som är Black Friday.

Jag kan förstå att det finns en kontrovers kring Black Friday, speciellt med tanke på vad som hände hos elgiganten, samt andra butiker som implementerar korttids-nedräkning på reor och varor. Det finns en moralisk faktor kring hur man försöker maximera merkonsumtion. Jag ser inga problem med en höstrea (där gamla varor reas ut, för att göras plats för nya), däremot har jag otroliga problem med att vi hetsas till att konsumera mer än vad vi behöver.

I så fall menar du att för två år sedan, när man inte hade någon "virtuell kö", och sidan kraschade och hängde sig om vart annat under de 120 minuter jag (och flertalet bekanta) försökte genomföra ett köp, så var det också ett "marknadsföringstrick" (om än inte lika raffinerat)? Det är den enda logiska slutsatsen jag kan dra från ditt inlägg, då det enligt din erfarenhet är helt orimligt att man inte kan skala upp sina resurser vid hög belastning. Men du kanske inte känner till att det är långt ifrån alla system som har stöd för detta. Man kan tycka att en aktörer som Elgiganten borde ha det, men det är inget man kan förutsätta att de har, eller att kräva att de ska upphandla en helt ny lösning enkom för att klara den extrema belastningen vid just Black Friday.

Att detta sedan säkerligen kan skynda på bytet av system, eller att det ställer medför andra krav på den tilltänkta systemet är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är så sjukt tramsigt. Sverige är inte en tillräckligt stor marknad för att generera trafik som webservrar inte klarar av.

För Elgigantens del så är det inte bara Sverige som står för trafiken, utan även Finland, Norge, Danmark, Island, Grönland samt Färöarna vilket måste tas med i allas konspiratoriska tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

För Elgigantens del så är det inte bara Sverige som står för trafiken, utan även Finland, Norge, Danmark, Island, Grönland samt Färöarna vilket måste tas med i allas konspiratoriska tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Grönland och Färöarna, the usual suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

I så fall menar du att för två år sedan, när man inte hade någon "virtuell kö", och sidan kraschade och hängde sig om vart annat under de 120 minuter jag (och flertalet bekanta) försökte genomföra ett köp, så var det också ett "marknadsföringstrick" (om än inte lika raffinerat)? Det är den enda logiska slutsatsen jag kan dra från ditt inlägg, då det enligt din erfarenhet är helt orimligt att man inte kan skala upp sina resurser vid hög belastning. Men du kanske inte känner till att det är långt ifrån alla system som har stöd för detta. Man kan tycka att en aktörer som Elgiganten borde ha det, men det är inget man kan förutsätta att de har, eller att kräva att de ska upphandla en helt ny lösning enkom för att klara den extrema belastningen vid just Black Friday.

Att detta sedan säkerligen kan skynda på bytet av system, eller att det ställer medför andra krav på den tilltänkta systemet är ju en annan femma.

Alla former av webapplikationer går att skala på hårdvarunivå med hjälp av lastbalansering och serverinstanser (fysiska och virtuella) där trafik kan slussas i enighet med trafikmängden. Samma gäller databaskluster. En aktör som elgiganten vars huvudinkomst kommer från handel och e-handel finns det inget som helst försvar att inte ha en skalbar lösning. Att kösystemet QueueIT har som syfte att maximera köpbenägenheten hos användare i sitt säljargument har jag svårt att se som "ren slump". Folk som dessutom gick runt kösystemet på "flera timmar" hade inga som helst problem att genomföra köp och betalningar. Ytterligare en anledning att hela systemet var en virtuell vägg för ett problem som egentligen inte fanns

Skrivet av Whiskey89:

För Elgigantens del så är det inte bara Sverige som står för trafiken, utan även Finland, Norge, Danmark, Island, Grönland samt Färöarna vilket måste tas med i allas konspiratoriska tankar.

~22miljoner potentiella kunder, varav majoritet är äldre och barn. Visst, ifall alla skickar förfrågningar samtidigt, då får man problem. Men i ärlighetens namn, det går att ställa in maxanvändare och att det visas en "vi har mycket trafik just nu, återkom om några minuter". Generellt löser datatrafik upp sig snabbt så länge det finns någon form primitiv blockad som fångar upp en eventuell användaranstorm.

Det finns ingen anledning att försvara elgiganten detta årets Black Friday, det var ett stort misstag från deras sida, och vi kan hoppas att de löser det hela till nästa år. Något som är säkert är att vi konsumenter varken ska försvara eller supportera sådana här utövanden. För de enda som får lida av det i slutändan är vanliga människor. (och möjligtvis även elgigantens rykte)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Alla former av webapplikationer går att skala på hårdvarunivå med hjälp av lastbalansering och serverinstanser (fysiska och virtuella) där trafik kan slussas i enighet med trafikmängden. Samma gäller databaskluster. En aktör som elgiganten vars huvudinkomst kommer från handel och e-handel finns det inget som helst försvar att inte ha en skalbar lösning. Att kösystemet QueueIT har som syfte att maximera köpbenägenheten hos användare i sitt säljargument har jag svårt att se som "ren slump". Folk som dessutom gick runt kösystemet på "flera timmar" hade inga som helst problem att genomföra köp och betalningar. Ytterligare en anledning att hela systemet var en virtuell vägg för ett problem som egentligen inte fanns

Så du väljer alltså att återigen konstatera att detta endast rör sig om ett "marknadsföringstrick" och inte alls har något att göra med en tekniskt begränsning, men struntar helt i att beröra det faktum att hela siten gick ner för 2 år sedan, vilket hela mitt inlägg handlade om...

Under OS i Sotji så gick SVT Play delvis ner under exempelvis några av de mest tittade skidloppen. Eftersom SVT Plays huvudsyfte är att ge tittarna möjlighet att streama deras program, och man har ett så stort event som vinter-OS, så finns det ju inget som helst försvar att inte ha en skalbar lösning som klarar den ofantliga belastningen detta måste ha inneburit. Slutsatsen blir ju att detta måste vara något slags psykologiskt experiment från SVT's sida. Tekniska begränsningar är ju inte något som existerar.

Jag har även varit med om att exempelvis Microsoft inte haft tillräcklig kapacitet för download av spel vid större spelsläpp. Givetvis är det även här oförsvarligt att inte ha tillräckligt kapacitet, det ordnas ju med en klackspark. Så det måste uteslutande handla om ett marknadsföringstrick där de hoppades att i väntan på att få ladda ner spelet, så skulle alla springa till sin lokala handlare och köpa ett annat spel att underhålla sig med under tiden.

Skatteverkets hemsida har ibland gått ner när de exempelvis släpper deklarationerna. Då har flera tusentals svenskar försökt logga in samtidigt, vilket systemet inte mäktade med. Men även här måste det ju såklart röra sig om en annan agenda från Skatteverkets sida än att det finns tekniska begränsningar. Eller hur?

Att den promille som lyckades kringgå kön inte hade några problem är ju ganska uppenbart, siten i sig var ju relativt välmående, så varför skulle de ha problem? Som jag har förstått det så hamnade väl alla i en kö för att genomföra köpet, att work-arounden endast fungerade på den "första" kön?`

Oaktat vilket så verkar du leva i en fantasivärld där alla har tillgång till oändlig kapacitet, fastän verkligheten är en helt annan. Det är inte hur enkelt som helst att motivera för sina aktieägare att man ska upphandla ett helt nytt IT-system för flertalet miljoner, kanske flera år i förtid, endast för att ha kapacitet nog under en kväll.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Vilken sida som helst kan gå ner. Och jag tror definitivt inte att en sådan händelse är en "stor komplott". Vad jag säger är att det är otroligt lätt att fixa sådana saker. Banksystem är mer än väl rustade för att hantera "black friday". En ytterst enkel webserver kan, beroende på system och tyngd, kan hantera mellan 100 - 100 000 förfrågningar per sekund. Och alla webapplikationer går att skala upp i storlek. Något som är uppenbarligen viktigt för en dag som Black Friday.

Däremot syftar jag till att det absolut inte finns någon anledning att använda ett kösystem vars sales pitch är att skapa konsumtionsbenägenhet hos slutkund. Istället för att helt enkelt skala upp infrastrukturen under en dag/vecka. Elgiganten är ett företag som aktivt arbetar med merförsäljning. Jag har svårt att tro att de är oskyldiga lamm som aldrig funderat över hur de ska maximera köpbenägenhet. Speciellt med tanke på att den fysiska försäljningen många år byggts på provisionsbaserad försäljning.

Jag skriver detta ur erfarenhet som systemutvecklare och infrastrukturansvarig. Visst, det kan handla om total inkompetens hos ledning som valt fel lösning,... Och även om det skulle vara så oskyldigt är det fortfarande ett problem att ställa sig kritisk till. Elgiganten gjorde något dumt det här året. Det finns inget att försvara i mina ögon. De valde ett kasst tillvägagångssätt. Något deras kunder fick lida av. kanske även Elgiganten själva, då det i slutändan handlar om kundförtroende.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

@Blomman90: Vilken sida som helst kan gå ner. Och jag tror definitivt inte att en sådan händelse är en "stor komplott". Vad jag säger är att det är otroligt lätt att fixa sådana saker. Banksystem är mer än väl rustade för att hantera "black friday". En ytterst enkel webserver kan, beroende på system och tyngd, kan hantera mellan 100 - 100 000 förfrågningar per sekund. Och alla webapplikationer går att skala upp i storlek. Något som är uppenbarligen viktigt för en dag som Black Friday.

Däremot syftar jag till att det absolut inte finns någon anledning att använda ett kösystem vars sales pitch är att skapa konsumtionsbenägenhet hos slutkund. Istället för att helt enkelt skala upp infrastrukturen under en dag/vecka. Elgiganten är ett företag som aktivt arbetar med merförsäljning. Jag har svårt att tro att de är oskyldiga lamm som aldrig funderat över hur de ska maximera köpbenägenhet. Speciellt med tanke på att den fysiska försäljningen många år byggts på provisionsbaserad försäljning.

Jag skriver detta ur erfarenhet som systemutvecklare och infrastrukturansvarig. Visst, det kan handla om total inkompetens hos ledning som valt fel lösning,... Och även om det skulle vara så oskyldigt är det fortfarande ett problem att ställa sig kritisk till. Elgiganten gjorde något dumt det här året. Det finns inget att försvara i mina ögon. De valde ett kasst tillvägagångssätt. Något deras kunder fick lida av. kanske även Elgiganten själva, då det i slutändan handlar om kundförtroende.

Jag tror dock att banker har helt andra ekonomiska muskler än vad en återförsäljare har.
Men sedan vet jag inte om vilka summor det rör sig för att trygga för att hemsidan aldrig går ner. En enkel lösning är ju att ha dåliga reor för då blir ju antalet besökare färre ^^

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerat på att mängden reklam för Elgiganten har ökat på SweClockers? Eller kanske är en ren tillfällighet...