Glasögon som filtrerar ut blått ljus från skärmen

Permalänk
Inaktiv

Glasögon som filtrerar ut blått ljus från skärmen

Jag märker att jag har svårt att bli trött på kvällarna då jag sitter framför datorn. Finns det glasögon som filtrerar ut blått ljus? Ni som använder sådana hjälper det?

Permalänk
Medlem

Installera F.lux annars.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Glasögon har jag aldrig hört talas om, men däremot finns t.ex. f.lux som justerar färgen på skärmen efter tidpunkten på dagen. Men i min åsikt så är det bättre att ha bra belysning som man kan tända istället.

Edit: Jag läste visst lite dåligt och fick för mig att problemet var att du blir trött i ögonen på kvällen (ett problem jag själv har, och botar genom att ha belysning ovanför skärmen). Då kanske mitt tips om bra belysning inte är helt relevant, eftersom jag antar att det också skulle vara problematiskt.

Permalänk

färgtemperaturen kan ju regleras via din monitor med ett knappklick.. har nog inte ägt en enda monitor som inte haft den inställningen.. finns det inte i hårvaran kan du göra det via windows/grafikkortsinställningarna.

dom där glasögon (Gunnar) som blivit kända tror jag är ganska överskattade, samt är dom dyra för en sån enkel grej.. sen vet jag förvisso inte om det kanske är så att ljuset i sig från monitorn (oavsett färg mjukvarumässigt) ändå är i det blåa dagsljusspektrumet..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Det är inte så att det bara är ögonen som tar upp ljus om någon trodde det, huden tar också upp ljus och aktiverar saker i kroppen. Jag vaknar själv (för) tidigt på morgonen även om jag så bara får dagsljus på kroppen, men ej rakt på ögonen. Så glasögon hjälper väl kanske delvis, men nja, tror det är mycket placebo och säljsnack!

Edit: Niqab + brillor lär nog iofs funka.. Snygg blir man på köpet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Brukar använda mina Ray Ban solglasögon med styrka och gul/brunt glas med alla "tillbehör". Kostar ganska mycket men som FilleMang har jag brytningsfel och är extremt känslig för ljus.
Hjälper mot torra ögon och huvudvärk men skulle inte påstå att jag blir tröttare av att använda dom.

Så togs FilleMangs inlägg bort medans jag skrev. Om någon undrar..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

f.lux, eller varför bara inte ändra färginställningarna direkt på skärmen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det FINNS Gunnar glasögon för det du vill ha. Jag skulle dock starkt rekommendera att först testa med f.lux. och se om det hjälper.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/gamingti...

Inte direkt prisvärda, men produkten finns att köpa.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har ett par NoScope Glasses som jag använder. Betydligt billigare än Gunnars och finns en modell som sitter över dina vanliga glasögon om du nu använder det.

Permalänk

Faktum kvarstår dock, Niqab är ett måste för fullt skydd då även hud tar upp ljus och kommer göra att melatoninproduktionen (den hormon som gör oss trötta) saktas ner eller upphör.

Kör ni glasögon utan Niqab eller annat skydd för huden är ni bara en person som sitter med solbrillor framför datorn. *pekar och skrattar*

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Måste bara hoppa in lite här (sorry!) men jag laddade ner och installerade f.lux och DAYUM vilken skillnad! När man väl har vant sig vid skillnaden som blir så känner man snabbt hur mycket skönare det är att sitta framför datorn när det är dåligt/lite/inget ljus annars i rummet.

Permalänk

F.lux är superbt. Har svårt att sitta vid en dator efter att solen gått ner som inte har det installerat. Himla skönt att slippa det jobbiga obehagliga blåa ljuset som påverkar oss mer negativt än vi tror.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Faktum kvarstår dock, Niqab är ett måste för fullt skydd då även hud tar upp ljus och kommer göra att melatoninproduktionen (den hormon som gör oss trötta) saktas ner eller upphör.

Kör ni glasögon utan Niqab eller annat skydd för huden är ni bara en person som sitter med solbrillor framför datorn. *pekar och skrattar*

Luva och skägg. Nästan niqab.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Jag märker att jag har svårt att bli trött på kvällarna då jag sitter framför datorn. Finns det glasögon som filtrerar ut blått ljus? Ni som använder sådana hjälper det?

Sänk ljusstyrkan.

Inte ovanligt att folk sitter med 200+ cd/m2..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0n0:

Jag har ett par NoScope Glasses som jag använder. Betydligt billigare än Gunnars och finns en modell som sitter över dina vanliga glasögon om du nu använder det.

Beställde du från deras hemsida?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag testade med mina polaroidglasögon, inget att rekommendera

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag har själv 2 skärmar. En har egen blir Light filter medan den andra inte har det.. Så kan inte använda f. Lux då den med blurelightfilter blir helt fel då.. Någon som vet hur man skulle löst f. Lux. På bara 1 monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns glasögon som går att slipa och där antireflexen reflekterar de blå ljuset. Vi säljer såna, fungerar bra. använder ofta till terminalglasögon t.ex.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har själv 2 skärmar. En har egen blir Light filter medan den andra inte har det.. Så kan inte använda f. Lux då den med blurelightfilter blir helt fel då.. Någon som vet hur man skulle löst f. Lux. På bara 1 monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska tydligen inte gå. Enklast är nog att helt enkelt ändra färginställningarna direkt i skärmens inställningar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ska tydligen inte gå. Enklast är nog att helt enkelt ändra färginställningarna direkt i skärmens inställningar.

Jag har bytt till varm färgton och sänkt brightness ordentligt. Men det känns ändå inte alls bekvämt för ögonen.. vad mer kan man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vad finns det för nya glasögon idag som funkar och ser ut som vanliga?
Någon som har tips!?

Permalänk
Medlem

Synoptik har blåljusfilter som tillval (400kr) till deras glasögon, tog det på terminalglasögonen jag just köpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Använder du Windows kan du använda inbyggda "night light", utöver att man kan stänga av och sätta på efter behov så kan man schemalägga efter bestämda klockslag. Låter du Windows få tillgång till platsdata kan du även schemalägga det efter solens upp- och nedgång.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

F.lux är bra, men har man Windows 10 finns ju redan den funktionen out of the box, F.lux kanske kan styras något bättre dock, inte använd F.lux sedan Windows 10 fick samma funktion.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag är nöjd med standard inställningarna & lägger mig när jag tycker klockan blir för mycket. riktigt simple.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Synoptik har blåljusfilter som tillval (400kr) till deras glasögon, tog det på terminalglasögonen jag just köpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok de säljer inte bara glas med blåljusfilter? Har inte behov av glasögon nämligen bara vid datorn

Permalänk
Medlem

Väcker tråden lite. Brukar finnas en funktion som heter Nattläge på windows. Vad skiljer sig den från f.lux?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte på webbhallen. De var bra, men värdelösa eftersom jag måste slipade glas. Tyvärr funkade det inte med att ha ordinarie glasögon. Måste kolla med optiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.mvmtwatches.com/collections/mens-glasses

MVMT har med blåljusfilter, vet även ett annat märke som brukar finnas på typ designtorget. Glömt vad det heter dock.