Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jag tror ryktet är riktigt. Navi 12 = Navi 10 + HBM. Varför dådå?
Det verkar bara finnas en SKU av den vilket torde innebära en modifierad befintlig krets. Inte en ny klass såsom Navi 10 och 14. HBM drar mindre ström än GDDR. Apple vill säkert kunna erbjuda en topp-variant i sina nya 16-tums MacBook Pro. Nån tusing eller två extra för dessa i prispåslag bekymrar inte Apples pro-kunder överhuvudtaget. Antagligen är Navi 12 tom Apple-exklusiv.

5600-chippen dådå? Vad är det för chip?
Gissar på att det är nedskalade Navi 10-chip.

Om den är ungefär lika stor som Navi 10 men har HBM2 så är det inte omöjligt att den har 20% fler shaders också. Kan vi i så fall se 25% högre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Antar att det är samma krets men att de inte varit bra nog

Ja nu när jag läser vad andra tror så verkar det vara vanligaste antagandet.

Skrivet av Ratatosk:

Igen aning, men hoppas att det är separata kretsar.

Ja även om slutresultatet skulle vara identiskt ur konsumentperspektiv så känns det effektivare och bättre att ha en mindre krets som används fullt ut. Har känslan av att bantade kretsar ofta byggs på kort som om de är the real deal med för klassen onödigt stora PCB:er osv.

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att AMD släpper Adrenalin 2020 19.12.2 idag.
Ska visst vara stora förändringar.
https://videocardz.com/newz/amd-announces-radeon-adrenalin-20...

Permalänk
Medlem

AMD talar om DirectML.

En intressant fråga ställs och ett intressant svar fås.

Kan sammanfattas som "Mer ML på gång?"
"I think you could say that, the fact that we included some directML capability in this software release, as a statement of us paying very close attention to what is happening there, supporting microsoft in the DirectML efforts they have. So we're definitely thinking along those lines"

Samtidigt så vet vi att det finns versioner av RDNA som har förbättringar för maskininlärning. Jag hade gärna sett denoising/upskaling för spel/RT. Navi12 har förbättringar för ML och var det första kortet (som går att läsa sig till) att få en RT implementation från AMD.

Skrivet av Aleshi:

Om den är ungefär lika stor som Navi 10 men har HBM2 så är det inte omöjligt att den har 20% fler shaders också. Kan vi i så fall se 25% högre prestanda?

Ja, det är en bra tanke och det skulle inte förvåna mig det minsta om det var sant.

20% fler shaders ger 48CU, vilket är exakt det dubbla från Navi14. HBM hade gett bättre bandbredd, men vilken version?
Använder de samma HBM2 som till Radeon VII, så landar de på 512GB/s , en ökning på 14%. HBM2E så kan de gå upp till 614GB/s, en ökning på 37%.

Så med det lägre klockade minnet kanske prestandaökningen blir runt ~15-20% , för det högre 25-35% (beror lite på hur Navi skalar med minne).

Kostnad? Kretsen blir kanske 300-320mm^2 (kan använda Navi10 och Navi14 för approximationer). När Radeon VII släpptes så kostade den 700 dollar , med 16GB HBM2, och 331mm^2 kretsyta. Då yield på 7nm har förbättrats, mindre minne (t.ex 8GB) kan användas, så kan det bli en kraftig kostnadsmässig besparing från det (mest från HBM). Men säg att den kostar 650-750$, och då tävlar den mot 2080 Super för 700$ , kanske till och med ligger nära 2080ti. AMD kan då sälja dem med vinst.

Navi12 är egentligen ett lite udda fall. Om kortet endast var för Apple, varför lägger de då in W5700X för Mac Pro? Hade varit lämpligare att vänta någon månad på denna krets istället. Även de kort som failar kraven för Apple eller workstation kan användas för desktop och säljas med vinst (men kanske inte om de enbart kommer med 16GB versioner).

Med det sagt, så hoppas jag och tror att 5600 är en nerskalad Navi10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

AMD talar om DirectML.
https://www.youtube.com/watch?v=BqFf7RIUDeU&feature=youtu.be&...

En intressant fråga ställs och ett intressant svar fås.

Kan sammanfattas som "Mer ML på gång?"
"I think you could say that, the fact that we included some directML capability in this software release, as a statement of us paying very close attention to what is happening there, supporting microsoft in the DirectML efforts they have. So we're definitely thinking along those lines"

Samtidigt så vet vi att det finns versioner av RDNA som har förbättringar för maskininlärning. Jag hade gärna sett denoising/upskaling för spel/RT. Navi12 har förbättringar för ML och var det första kortet (som går att läsa sig till) att få en RT implementation från AMD.

Ja, det är en bra tanke och det skulle inte förvåna mig det minsta om det var sant.

20% fler shaders ger 48CU, vilket är exakt det dubbla från Navi14. HBM hade gett bättre bandbredd, men vilken version?
Använder de samma HBM2 som till Radeon VII, så landar de på 512GB/s , en ökning på 14%. HBM2E så kan de gå upp till 614GB/s, en ökning på 37%.

Så med det lägre klockade minnet kanske prestandaökningen blir runt ~15-20% , för det högre 25-35% (beror lite på hur Navi skalar med minne).

Kostnad? Kretsen blir kanske 300-320mm^2 (kan använda Navi10 och Navi14 för approximationer). När Radeon VII släpptes så kostade den 700 dollar , med 16GB HBM2, och 331mm^2 kretsyta. Då yield på 7nm har förbättrats, mindre minne (t.ex 8GB) kan användas, så kan det bli en kraftig kostnadsmässig besparing från det (mest från HBM). Men säg att den kostar 650-750$, och då tävlar den mot 2080 Super för 700$ , kanske till och med ligger nära 2080ti. AMD kan då sälja dem med vinst.

Navi12 är egentligen ett lite udda fall. Om kortet endast var för Apple, varför lägger de då in W5700X för Mac Pro? Hade varit lämpligare att vänta någon månad på denna krets istället. Även de kort som failar kraven för Apple eller workstation kan användas för desktop och säljas med vinst (men kanske inte om de enbart kommer med 16GB versioner).

Med det sagt, så hoppas jag och tror att 5600 är en nerskalad Navi10.

Min tanke är att om man tittar på dieshots så verkar det gå att spara 20+mm² bara på att gå över till 2 kanaler HBM2. Redan där har du minst 10% fler shaders utan att öka die size. Så jag tror att en 48CUs Navi med HBM skulle ligga mer kring 270-280mm². Får inte glömma att en del är fast overhead från saker som inte skalas med prestanda. Så en ökningen i kretsstorlek är inte linjär med prestandaökningen från extra beräkningsenheter redan från början. Men nu är vi inne på rena spekulationer. Men det kan ju vara lite kul att tänka på iaf.
Men ja, frågan är ju om Apple skjuter upp ett släpp några månader bara för att få med ett grafikkort från start. Det är inte omöjligt med Apple, men jag tar det inte för givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Min tanke är att om man tittar på dieshots så verkar det gå att spara 20+mm² bara på att gå över till 2 kanaler HBM2. Redan där har du minst 10% fler shaders utan att öka die size. Så jag tror att en 48CUs Navi med HBM skulle ligga mer kring 270-280mm². Får inte glömma att en del är fast overhead från saker som inte skalas med prestanda. Så en ökningen i kretsstorlek är inte linjär med prestandaökningen från extra beräkningsenheter redan från början. Men nu är vi inne på rena spekulationer. Men det kan ju vara lite kul att tänka på iaf.
Men ja, frågan är ju om Apple skjuter upp ett släpp några månader bara för att få med ett grafikkort från start. Det är inte omöjligt med Apple, men jag tar det inte för givet.

Bra poäng!

Visste inte de exakta värdena för minneskontrollerna, då jag inte sett någon die shot från Navi ännu (finns dock illustrativa bilder från AMD på Navi10 och Navi14). Får Radeon VIIs minneskontroller till ~9,5mm^2 * 4, men vi behöver bara två så 19mm^2 totalt.
För Navi10 så har vi någonstans mellan 40-46mm^2 för minneskontrollerna. Så det är som du säger en ~20mm^2 besparing. Vet dock inte hur de kan paketera om allt, eller hur mycket plats de där nya mFMA enheterna tar upp.
Det viktiga är dock att den skulle inte bli alltför mycket större än 5700XT, och en del mindre än Radeon VII.

(Med reservation för fel förstås. Länkar till bilderna som jag använt för transparens).

Jag föreslår inte att Apple skulle vänta med launchen (W5700X kommer ju först senare), utan att de ersätter den med "W5800X". Men nu när jag tänker efter kanske Apple inte bryr sig så mycket om det, utan kan ha båda. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Jag har en fråga angående tillverkning och prissättning av RX 5500XT.

RX 5500XT tillverkas på 7nm och är 158 mm2 i storlek.
GTX 1650 Super tillverkas på 12nm och är 284 mm2 i storlek.

Borde inte detta betyda att AMD har fler fungerande kretsar alltså yield per kiselplatta? Borde det i sin tur inte resultera i att AMD kan om de vill prissätta dessa korten aggressivare mot Nvidias motsvarighet? Eller har 7nm så pass mycket sämre yield och är dyrare att tillverka på än 12nm att övertaget försvinner?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en fråga angående tillverkning och prissättning av RX 5500XT.

RX 5500XT tillverkas på 7nm och är 158 mm2 i storlek.
GTX 1650 Super tillverkas på 12nm och är 284 mm2 i storlek.

Borde inte detta betyda att AMD har fler fungerande kretsar alltså yield per kiselplatta? Borde det i sin tur inte resultera i att AMD kan om de vill prissätta dessa korten aggressivare mot Nvidias motsvarighet? Eller har 7nm så pass mycket sämre yield och är dyrare att tillverka på än 12nm att övertaget försvinner?

Handlar nog delvis om att inte konkurrera allt för hårt mot RX570, Rx580 och Rx590.
Misstänker att de tänker fasa ut den serien, men lagren måste tömmas och det tar tid att rampa upp tillverkningen för RX5500 XT.
Bättre för AMD med partners, om det säljs fler av de äldre korten och färre av den nyare till en början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Powercolor Red dragon 5500XT med 8Gb minne. 209,90 Euro
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-PowerColor-RX...

Känns som Sveriges priser blir för högt på dessa kort annars är RX590 av detta kort på Inet data okej prissättning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

förstår inte hur 1650s/5500xt kan ens släppas för ca dessa priser i 2019 snart 2020 när man kunnat få i princip denna prestandan för cirka samma pris redan när maxwell och hawaii korten var last gen..

1000kr ie det långsammaste möjliga alternativen blad diskreta/insticks kort borde dessa grafikkort ligga på.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

förstår inte hur 1650s/5500xt kan ens släppas för ca dessa priser i 2019 snart 2020 när man kunnat få i princip denna prestandan för cirka samma pris redan när maxwell och hawaii korten var last gen..

1000kr ie det långsammaste möjliga alternativen blad diskreta/insticks kort borde dessa grafikkort ligga på.

Låg kronkurs bidrar rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kodnamn för Navi kort (och APU:er).
EDIT: Mer navi 12 namn

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en fråga angående tillverkning och prissättning av RX 5500XT.

RX 5500XT tillverkas på 7nm och är 158 mm2 i storlek.
GTX 1650 Super tillverkas på 12nm och är 284 mm2 i storlek.

Borde inte detta betyda att AMD har fler fungerande kretsar alltså yield per kiselplatta? Borde det i sin tur inte resultera i att AMD kan om de vill prissätta dessa korten aggressivare mot Nvidias motsvarighet? Eller har 7nm så pass mycket sämre yield och är dyrare att tillverka på än 12nm att övertaget försvinner?

Långt tidigare hade AMD lagt ut uppgifter om kostnad för en 250mm^2 krets på 7nm mot 14/16nm (typ samma sak). Där de sa att kostnaden var ~dubbelt så hög mot 14nm. Men nu är ju 158mm^2 mycket mindre än 250mm^2 , så blir nog en hyfsat stor skillnad. De senaste uppgifterna är att TSMC har en defect density som är på 0.09, vilket inte verkar långt från 16nm. Folk brukar säga att 12nm kostar 6000$ och 7nm 10000$, men jag har ingen aning om sanningsvärdet i det. Men det verkar inte helt orimligt givet AMDs siffror.

Efter en del approximativa beräkningar och så (Tänker nog inte skriva allt. Är för mycket. Med mät sidorna, du vet att arean är x*y=area , sätt x=z*y (du kan mäta z från en bild på kretsen, och du vet arean), dela arean på z, ta kvadratroten för att få ut y, få ut x från y och z, sätt in måtten i blöjrån räknaren och få ut antalet hela kretsar, dela priset för en kiselplatta med hur många hela kretsar du får) så är nog svaret:

"Jag tror det". Men kostnaden där är många gånger lägre än vad slutpriset är, så man kan ställa sig frågan hur mycket det spelar roll. Sedan så finns det många saker jag inte heller räknat med.

Vad är kostnaden av att rea ut alla polariskort? Vad är kostnaden av att inte sälja dem till Apple och laptops? Osv osv. Tror det hänger lite mer på det. Sinom tid så blir nog priserna billigare. Har någon märkt hur få kort det faktiskt finns? Det finns hundratals polariskort (RX580 , RX 570) kvar som i princip är osäljbara för dem priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låg kronkurs bidrar rejält.

Är ju alltid låg kronkurs när man pratar om priser på hårdvara.

Konstigt att nvidia har kunnat ha lägre priser än just amd spec när amd lanserade sina polaris10 kort. 3000Kkr när den skulle vara billigare än gtx 1060 msrp priser. AMD får se över sina distributions-kanaler i norden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Rykte: Fudzilla säger att vissa Navi14 tillverkas på Samsung, men har egentligen ingen aning.

Analys: Kanske, kanske inte. TSMCs 7nm kanske inte är så kompatibel med Samsungs, som GFs 12nm var med Samsung för RX 590. Å ena sidan så behöver de RDNA tester för deras mobiltelefoner. Så test är inte helt uteslutna, speciellt när de säger att arkitekturen är skalbar. Kanske de försöker klura ut var de vill gå. Kan möjligtvis förklara varför de är så sena/dyrare än vanligt. Men som sagt så är det enbart spekulation.

Permalänk
Medlem

Navi12 = 1100Mhz

Jag är lite förvirrad om jag ska vara ärlig. 1100Mhz kvalificerar sig endast till delar med låg TDP. Får en att undra om det är till något bärbart... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Videocardz delar med sig av nya uppgifter om 5600XT.

RX 5600 XT:
6GB 192-bit 12 Gbps
new GPU, NOT Navi14
Might be: N10LE, N21, Ariel (no idea, just guessing).
Was told the GPU will also be used by sth else. Prob not a console as it lacks hw RT.
Was also told ASIC size will tell us a lot.

Analys: Att den används till något annat tyder på APU. Det finns då två val: Navi10 och Navi12 (båda har LITE versioner). Jag tror faktiskt det kan vara Navi12, med tanke på att det är den enda som har en känd klockfrekvens (1100Mhz). Vilket hade passat för en APU.

Tekniskt sett så har Navi21 också en LITE version, men den är nog för konsoler och verkar även hamna lite i fel generation.

EDIT: Benchmarks hittade med 5600XT. Verkar vara 30% snabbare än 5500XT.

Permalänk
Medlem

Navi12 har max 40 CU enligt denna (Även HBM enligt första kommentaren, men har inte hittat den riktiga källan för den ännu. Så ni får ta det som ni vill). Är rätt så säker på att det gör att Navi12 ej kan vara 5600XT (som använder GDDR6). Samma som tidigare rykte.

Många mysterier... CES kan inte komma snart nog.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad händer när man lagar mat? Kommer ånga (vapor). Vad är X? Vapor-X. Done. Sapphire återupplivar ett märke.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Radolov:

Vad händer när man lagar mat? Kommer ånga (vapor). Vad är X? Vapor-X. Done. Sapphire återupplivar ett märke.

Har du tagit en Julsnaps?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Riktiga grejer.

Navi 21, Navi 22, Navi 23, NV31 (Navi 31?????) och en hel del Navi APU:er.

MI-200, som är ett datacenterkort, innehåller tydligen delar som tagits från Navi.

Skrivet av Ratatosk:

Har du tagit en Julsnaps?

Inte vad jag vet, kanske ett dåligt tecken...
Jag ser bara att de hintar en comeback för Vapor-X .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Radolov:

Riktiga grejer.

Navi 21, Navi 22, Navi 23, NV31 (Navi 31?????) och en hel del Navi APU:er.

MI-200, som är ett datacenterkort, innehåller tydligen delar som tagits från Navi.

Inte vad jag vet, kanske ett dåligt tecken...
Jag ser bara att de hintar en comeback för Vapor-X .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Videocardz delar med sig av nya uppgifter om 5600XT.

RX 5600 XT:
6GB 192-bit 12 Gbps
new GPU, NOT Navi14
Might be: N10LE, N21, Ariel (no idea, just guessing).
Was told the GPU will also be used by sth else. Prob not a console as it lacks hw RT.
Was also told ASIC size will tell us a lot.

Analys: Att den används till något annat tyder på APU. Det finns då två val: Navi10 och Navi12 (båda har LITE versioner). Jag tror faktiskt det kan vara Navi12, med tanke på att det är den enda som har en känd klockfrekvens (1100Mhz). Vilket hade passat för en APU.

Tekniskt sett så har Navi21 också en LITE version, men den är nog för konsoler och verkar även hamna lite i fel generation.

EDIT: Benchmarks hittade med 5600XT. Verkar vara 30% snabbare än 5500XT.

Står fast vid min gissning att att 5600XT är ett bantat Navi 10. Rapporter om att partnertillverkare ska ha kort med tredjepartskylare redo tidigt och att vi hört några rykten om någon ny krets som passar pekar båda mot Navi 10. Det skulle väl passa in på att det används i något annat. Finner det inte rimligt att en krets i den klassen med en bunt GDDR6-minneskontrollers skulle sättas på en APU.

Permalänk
Medlem

Asrock tabbar sig, släpper specifikationer för 5600XT.

Boost Clock: Up to 1620 MHz / 12.0 Gbps
Game Clock: 1460 MHz / 12.0 Gbps
Base Clock: 1235 MHz / 12.0 Gbps
1 x 8-pin Connectors
3 x DisplayPort / 1 x HDMI
240.6 x 126.5 x 53.0 mm

Stream Processors - 2304 (36 CU)

Bilder om de tagit bort det

För mig verkar det som ett mycket bättre val än 5500XT.

Skrivet av Aleshi:

Står fast vid min gissning att att 5600XT är ett bantat Navi 10. Rapporter om att partnertillverkare ska ha kort med tredjepartskylare redo tidigt och att vi hört några rykten om någon ny krets som passar pekar båda mot Navi 10. Det skulle väl passa in på att det används i något annat. Finner det inte rimligt att en krets i den klassen med en bunt GDDR6-minneskontrollers skulle sättas på en APU.

Det verkar som att det är Navi10 iallafall. Konstigt att videocardz säger att det är ett nytt kort. 251mm^2 är siffran som vi letar efter under CES iallafall.

Permalänk
Medlem

Nya kort:

AMD Radeon Pro W5500

AMD Radeon Pro W5300M

5700M

AMD Radeon RX 5600 (OEM) : Navi 10 XE

Antar att videocardz "5600XT being used for something else" är 5700M.

Permalänk
Medlem

Rykte: Monster GPU för Navi21 på kinesiskt forum. 7nm+, GDDR6, 505mm^2 , dubbelt så snabb som Navi10.

Jag tänkte egentligen inte posta det. Dubbelt så snabb som Navi10 och 505mm^2 lät lite overkill (en massa CUs på samma yta leder ofta till sänkta klockhastigheter, vilket bör göra avtryck i prestandan. De kan dock ha genomfört förbättringar och så med 7nm+ och med arkitekturen). Minst 80 CU i såna fall.

Jag ändrade dock mig när jag såg att videocardz sa att den var verklig, men förväntas ej under CES (och att NVIDIA tydligen håller någon press sak denna vecka). Det är dock givet att AMD kommer att göra en monster GPU, med tanke på allt de sagt tidigare.

Permalänk
Medlem

Navi12 test. 36CU. 8GB. 1144Mhz max klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Rykte: Mer information om big Navi från RGT.
Kommer ej visas på CES. Kanske ger de någon detalj om RDNA 2. Men i stort sett inget.
Storlek: 80 CU max?
Launch: Mål sommaren
Namn: Ej 5000 serien. 5000 serien går endast upp till 5700 XT. Navi21 kommer istället att vara 6000 serien.
Han fick det från samma person sa att Radeon VII skulle släppas på CES.

Om det här är sant, så verkar de ha skippat 5800-5900XT helt och hållet. Vilket kan nog vara en bra idé , då den både är sen och säkerligen inte hade varit så effektiv. 6000-serien innebär att det är RDNA 2, vilket förhoppningsvis för med sig de förändringar som krävs för att öka energieffektiviteten tillräckligt för att ha 80CU utan att kortet drar för mycket.

Detta kommer dock leda till att folk köper NVIDIAs high-end under tiden. Men ibland så måste man satsa på nya saker för att inte alltid ligga efter NVIDIA.

Permalänk
Medlem

Från datumet Komachi upptäckte N21 - A0 så uppskattar Komachi att ett kort med N21 släpps ungefär september 2020. Alltså en Q3 2020 release.

RGT är lite udda, man har sagt samma sak om Big Navi och om igen i olika utförande sedan i juli/augusti. Helt ärlig tror jag nästan allt RGT skriver om är i huvudsak tänkt att generera klicks än att rapportera om substantiell information. Med det menar jag att innan RGT rapporterade om dsk Nvidia killern fanns det spekulationer på diverse tekniska forum om hur ett 7nm kort med mer än 64 CU skulle komma kunna se ut från hänsyn till patentförändringar och 7nm samt 7nm+. AMDs tech slides visar RDNA2 på 7nm+ node. Zen 3 med 7nm+ beräknas släppas runt oktober-november 2020. Löjligt nog tar inte ens RGT upp precisionen om att RDNA2 ska produceras på 7nm+.

RGT säger redan i sin första artikel den 7 augusti att man tror big navi kommer till mitten av 2020, alltså en ganska konservativ "gissning" AMD har lanserat sina grafikkort ett bra tag just juni/juli.

RGT tar upp att TMSC ska få en ganska ökad boost av ordrar runt mitten av 2020. Vilket man tycker hör i hop med en lansering av nya grafikkort. Fast mycket av denna ordern handlar just om lanseringen av Playstation 5 och Xbox series X - men det är inte intressant att nämna...

Det som förvånar mig är bristen på någon form av precision från RGT i sin artikel (i sina artiklar överlag) vilket får mig att tro att det är lika bra att lyssna på RGT som att läsa "Se och hör" för nya forskningsrön.

Någon som orkar räkna hur många gånger man drar en "vi har en källa, men det är osäkert och vi vet inte men vi har en källa, informationen är ganska säker men ändå inte säker..." :')

Permalänk
Medlem

Rundsamtal med Lisa Su om Intel, eller alltså det är om AMD men alla frågor handlar om Intel.

Det relaterat till Navi:
-Navi kommer till APUs.
-RT är viktigt. Bör förvänta oss att RT kommer till dedikerade grafikkort under 2020. AMD känner sig säkra med positionering och att investera i ekosystemet.
-Till Renoir så optimerade de Vega för energieffektivitet. Det som de lärde sig är också saker de tar med till Navi och speciellt till mobile form factor. 59% mer prestanda jämfört med förra generationen.
-Vet att folk vill ha en high-end navi, och kan förvänta oss en high-end Navi, men de talar helst inte om osläppta produkter.

Jag skulle vilja se vad ändringarna i Renoir kan göra för RDNA 2. Kanske kan de få till en stor krets utan att den brinner upp.