Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

i5 8600k @ 5GHz, MSI Z370-A PRO, MasterLiquid Lite 240, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, PowerColor 5700 XT, Corsair RM1000, Fractal Design Define S, MX518 legendary, Zowie XL2735, Windows 10pro x64, Galaxy S10, SAAB 9-5 2.3t, Xbox One. Audio Pro T14 Addon + Audio Pro Addon Sub

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av DasIch:

Kommer du ihåg vad gruppen heter?

För övrigt måste jag inbillat mig att jag just skrev samma fråga och bjöd på en bild av en Göteporter från cask. I vilket fall fick alla tankar på öl mig att hamna på Akkurat. Nu suger jag på en session pale från Kent Brewery.

Från att ha varit en tysklandofil har jag landat i att real ale är det bästa som finns. 10 kranar med cask marque borde vara lag för varje etablissemang. Eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Real ale är gött som fan. Öl är gött som fan, ska bara vara välgjort och passa vad man e sugen på. Jag är rätt insnöad på allehanda lager just nu. Men allt dricks ju så klart.

Snackade med polaren men gruppen han är med i är död sedan 2015.. sorry.

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av DasIch:

Mina polare brukar föredra banjo och Bud Light...

Bakgrunden till min fråga är annars att jag tänkte se om jag kan få gamle farsgubben att bli intresserad av öl. Han är redan vin-nörd så det kan nog gå bra.
Först ska han få prova lite belgo-bärs när han fyller år snart. Kan bli lite svårt där, men till julafton ska jag ha med lite annan öl att prova på.
Tänkte lite traditionell engelsk och skotsk ale, korn-vin, en modern och fruktig IPA och kanske någon bra Helles eller liknande. Det tror jag kommer gå hem.

Om han är vin-nörd kan du prova med lite belgisk suröl såsom flamländsk röd t.ex. Rodenbach Alexander eller Cuvee des Jacobins som båda finns i standardsortimentet

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av CCWarlock:

Real ale är gött som fan. Öl är gött som fan, ska bara vara välgjort och passa vad man e sugen på. Jag är rätt insnöad på allehanda lager just nu. Men allt dricks ju så klart.

Snackade med polaren men gruppen han är med i är död sedan 2015.. sorry.

Ja, öl är gött som fan. Vore också roligt att förkovra sig i gruit och liknande, men då får man väl börja brygga själv.
Lager är är inte dumt det heller. Tycker förvisso det avnjutes bäst på sommaren, gärna nånstans i Bayern med lokala bryggerier (ljus lager då).

Skrivet av Zeilon:

Om han är vin-nörd kan du prova med lite belgisk suröl såsom flamländsk röd t.ex. Rodenbach Alexander eller Cuvee des Jacobins som båda finns i standardsortimentet

Suröl kan nog vara svårt att sälja in. Finns nog inte många som tycker om det första gången de provar. Gubben fyller dock år snart och då ska han firas på ett belgiskt ölcafé, så då kommer han få prova på i varje fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av DasIch:

Suröl kan nog vara svårt att sälja in. Finns nog inte många som tycker om det första gången de provar. Gubben fyller dock år snart och då ska han firas på ett belgiskt ölcafé, så då kommer han få prova på i varje fall.

Glöm inte att klämma in en schysst Porter eller Stout nånstans också

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Jan 2003

Glen Elgin 23 år. Tack till min vän Markus som tog med den (och ett par andra) idag

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Norrland Guld 2st, känner mig packad, jag har kapat 16 kilo på 2 år så jag gissar att det har något att göra med saken, 78kg vältränad istället för 93-94 kg hösäck

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo)
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Köpte på mig några öl idag som jag aldrig tidigare provat. Den som ska bli mest intressant är nog Zundert Trappist 10 som var "tillfälligt på besök" hos systembolaget.

Kommer dock spara den tills jag känner full smak. Är toktäppt i näsan och ska tyvärr åka på min första Öl & Whisky-mässa imorgon. Känns sådär med tajmingen på det faktiskt.

Fick bli Hoegaarden veteöl ikväll! Av det lilla jag känner så gillar jag den mycket. Har blivit svag för Veteöl på sistone.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Founders Backwoods Bastard. Lagrad i källaren sedan 2017. Föredrar den nog färsk men grymt god ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1070 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 980 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.7.0 | 100TB RAW
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei P30 Pro | Android 9.1 | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Ett stycke 20-årig kuban. Mums!

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung S34E790C UW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Bowmore 15 years old och lite öl

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Ett glas vodka/cola till vårrullarna.

1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

9700K @5.4GHz 1,408V MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC (MS-7C04)
32GB 3200MHz https://valid.x86.fr/4j622i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

En styck Norrlands djup innan det får bli en Mariestads till pizzan. Räknar med att klämma en gin o tonic innan den landar också. Hoppas på att iallafall vara vaken tills pizzan landar. Inte alkoholens fel, pallar inte mer jobb nu. Zzzz...

| MacBook Air | Playstation 4 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

En Häxkitteln - Jotun...kanske, snart. Den luktar jäst och skummade mer än brukligt. Fast genren är "annan" på Systemet så jag vene, den kanske ska smaka spännande. Har inte provat förr så vet inte hur den ska smaka men blir strax varse om jäst eller ej..

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Kolsvart Katt:

En Häxkitteln - Jotun...kanske, snart. Den luktar jäst och skummade mer än brukligt. Fast genren är "annan" på Systemet så jag vene, den kanske ska smaka spännande. Har inte provat förr så vet inte hur den ska smaka men blir strax varse om jäst eller ej..

Brukar inte vara farligt iallafall så drick och hoppas på det bästa Säkert har man druckit sämre genom åren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

För att bara sticka ut och vara lite annorlunda:
Chäteau Bouscassé 2014, aka "stramt och nyanserat" rödtjut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Kolsvart Katt:

Med tanke på att Jotun är norsk målarfärg får man väl förmoda att det är ölvarianten av White Christmas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av N_Micke:

Brukar inte vara farligt iallafall så drick och hoppas på det bästa Säkert har man druckit sämre genom åren

Skrivet av ztenlund:

Med tanke på att Jotun är norsk målarfärg får man väl förmoda att det är ölvarianten av White Christmas?

Haha, den var nog inte jäst, mtp betygen på untapped.
Dricker nu en Daniela's Rakija Stout, det står 'NACKA' på kapsylen. Vene riktigt, rätt så ok, stark men förnimmer inte alkoholen, skulle dock hellre dricka en Möllys Doom Warrior eller Tompi.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Poncha från Venda do Nelson. Venda do Nelson är en bar i Fontianhas, Câmara de Lobos, Madeira.
https://pt-pt.facebook.com/pages/Poncha-das-Fontainhas/119337...

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

Gt på Fentimans Fläder tonic och Explorer gin. Helgen och ledighet närmar sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Maj 2005

Iskall Norrlands Ljus

MoBo: Asus Prime Z370-A
CPU: Intel Core i5 8600K @ 4.9GHz + Noctua NH-D15
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8GB @ 3600MHz
GPU: Gigabyte GTX 1660S Gaming OC | Monitor: Acer XB271HU
Chassi: Corsair Obsidian 750D + 3st Noctua NF-A14 | PSU: Corsair AX860i

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Brännskärs Brown Ale, cask conditioned.

Ps. Och en Spinnaker Session IPA, också cask. Mumma!

Pps. Fuller's Black Cab Stout, kvållens tredje cask. Frågan är om jag avslutar med Fullers Old Winter Ale, London Pride eller ESB - cask förstås.

Har jag sagt att cask ale är det bästa som finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

@DasIch:

Då du verkar inne på Fullers så är imo Fullers 1845 den enda rätta vägen om man inte sitter på Vintage Ales eller Imperial Stout/porter

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Zingo99:

@DasIch:

Då du verkar inne på Fullers så är imo Fullers 1845 den enda rätta vägen om man inte sitter på Vintage Ales eller Imperial Stout/porter

Tack för tipset! Jag har inte provat den så den får åka med på min julhandelslista

Att det blivit en del Fullers beror annars på att det är vanligt på cask och som brittisk ale på bolaget. Jag gillar Fullers men skulle faktiskt önska det var lättare att hitta bra brittisk ale. Det är mycket svenska bryggerier på bolaget och ute på pubarna. Inget fel med det, men liksom... När jag vill förkovra mig i en annan ölkultur vore det ju trevligt med lokala bryggerier från det landet. Liksom, om du vill prova pilsner kör du på Norrland eller Mariestad, eller nåt från Tjeckien eller Bayern?

Tjusningen med cask förstod jag först efter en riktig irländsk pub, där bartendern typ: "Jävlar gosse, du fick visst en trippelorgasm!?". Liksom, ja... varför serverss inte mer öl på cask?

Ps. Det blev visst även en Trinity IPA från Uppsala Brygghus i samarbete med Churchill Arms. Det stämmer nog som de säger, Stockholms trevligaste pub.