Navi Första rykten *navi Tråden*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av jacozz:

Jag tror ryktet är riktigt. Navi 12 = Navi 10 + HBM. Varför dådå?
Det verkar bara finnas en SKU av den vilket torde innebära en modifierad befintlig krets. Inte en ny klass såsom Navi 10 och 14. HBM drar mindre ström än GDDR. Apple vill säkert kunna erbjuda en topp-variant i sina nya 16-tums MacBook Pro. Nån tusing eller två extra för dessa i prispåslag bekymrar inte Apples pro-kunder överhuvudtaget. Antagligen är Navi 12 tom Apple-exklusiv.

5600-chippen dådå? Vad är det för chip?
Gissar på att det är nedskalade Navi 10-chip.

Om den är ungefär lika stor som Navi 10 men har HBM2 så är det inte omöjligt att den har 20% fler shaders också. Kan vi i så fall se 25% högre prestanda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av yestomtom:

Antar att det är samma krets men att de inte varit bra nog

Ja nu när jag läser vad andra tror så verkar det vara vanligaste antagandet.

Skrivet av Ratatosk:

Igen aning, men hoppas att det är separata kretsar.

Ja även om slutresultatet skulle vara identiskt ur konsumentperspektiv så känns det effektivare och bättre att ha en mindre krets som används fullt ut. Har känslan av att bantade kretsar ofta byggs på kort som om de är the real deal med för klassen onödigt stora PCB:er osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Ryktet säger att AMD släpper Adrenalin 2020 19.12.2 idag.
Ska visst vara stora förändringar.
https://videocardz.com/newz/amd-announces-radeon-adrenalin-20...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

AMD talar om DirectML.

En intressant fråga ställs och ett intressant svar fås.

Kan sammanfattas som "Mer ML på gång?"
"I think you could say that, the fact that we included some directML capability in this software release, as a statement of us paying very close attention to what is happening there, supporting microsoft in the DirectML efforts they have. So we're definitely thinking along those lines"

Samtidigt så vet vi att det finns versioner av RDNA som har förbättringar för maskininlärning. Jag hade gärna sett denoising/upskaling för spel/RT. Navi12 har förbättringar för ML och var det första kortet (som går att läsa sig till) att få en RT implementation från AMD.

Skrivet av Aleshi:

Om den är ungefär lika stor som Navi 10 men har HBM2 så är det inte omöjligt att den har 20% fler shaders också. Kan vi i så fall se 25% högre prestanda?

Ja, det är en bra tanke och det skulle inte förvåna mig det minsta om det var sant.

20% fler shaders ger 48CU, vilket är exakt det dubbla från Navi14. HBM hade gett bättre bandbredd, men vilken version?
Använder de samma HBM2 som till Radeon VII, så landar de på 512GB/s , en ökning på 14%. HBM2E så kan de gå upp till 614GB/s, en ökning på 37%.

Så med det lägre klockade minnet kanske prestandaökningen blir runt ~15-20% , för det högre 25-35% (beror lite på hur Navi skalar med minne).

Kostnad? Kretsen blir kanske 300-320mm^2 (kan använda Navi10 och Navi14 för approximationer). När Radeon VII släpptes så kostade den 700 dollar , med 16GB HBM2, och 331mm^2 kretsyta. Då yield på 7nm har förbättrats, mindre minne (t.ex 8GB) kan användas, så kan det bli en kraftig kostnadsmässig besparing från det (mest från HBM). Men säg att den kostar 650-750$, och då tävlar den mot 2080 Super för 700$ , kanske till och med ligger nära 2080ti. AMD kan då sälja dem med vinst.

Navi12 är egentligen ett lite udda fall. Om kortet endast var för Apple, varför lägger de då in W5700X för Mac Pro? Hade varit lämpligare att vänta någon månad på denna krets istället. Även de kort som failar kraven för Apple eller workstation kan användas för desktop och säljas med vinst (men kanske inte om de enbart kommer med 16GB versioner).

Med det sagt, så hoppas jag och tror att 5600 är en nerskalad Navi10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Radolov:

AMD talar om DirectML.

En intressant fråga ställs och ett intressant svar fås.

Kan sammanfattas som "Mer ML på gång?"
"I think you could say that, the fact that we included some directML capability in this software release, as a statement of us paying very close attention to what is happening there, supporting microsoft in the DirectML efforts they have. So we're definitely thinking along those lines"

Samtidigt så vet vi att det finns versioner av RDNA som har förbättringar för maskininlärning. Jag hade gärna sett denoising/upskaling för spel/RT. Navi12 har förbättringar för ML och var det första kortet (som går att läsa sig till) att få en RT implementation från AMD.

Ja, det är en bra tanke och det skulle inte förvåna mig det minsta om det var sant.

20% fler shaders ger 48CU, vilket är exakt det dubbla från Navi14. HBM hade gett bättre bandbredd, men vilken version?
Använder de samma HBM2 som till Radeon VII, så landar de på 512GB/s , en ökning på 14%. HBM2E så kan de gå upp till 614GB/s, en ökning på 37%.

Så med det lägre klockade minnet kanske prestandaökningen blir runt ~15-20% , för det högre 25-35% (beror lite på hur Navi skalar med minne).

Kostnad? Kretsen blir kanske 300-320mm^2 (kan använda Navi10 och Navi14 för approximationer). När Radeon VII släpptes så kostade den 700 dollar , med 16GB HBM2, och 331mm^2 kretsyta. Då yield på 7nm har förbättrats, mindre minne (t.ex 8GB) kan användas, så kan det bli en kraftig kostnadsmässig besparing från det (mest från HBM). Men säg att den kostar 650-750$, och då tävlar den mot 2080 Super för 700$ , kanske till och med ligger nära 2080ti. AMD kan då sälja dem med vinst.

Navi12 är egentligen ett lite udda fall. Om kortet endast var för Apple, varför lägger de då in W5700X för Mac Pro? Hade varit lämpligare att vänta någon månad på denna krets istället. Även de kort som failar kraven för Apple eller workstation kan användas för desktop och säljas med vinst (men kanske inte om de enbart kommer med 16GB versioner).

Med det sagt, så hoppas jag och tror att 5600 är en nerskalad Navi10.

Min tanke är att om man tittar på dieshots så verkar det gå att spara 20+mm² bara på att gå över till 2 kanaler HBM2. Redan där har du minst 10% fler shaders utan att öka die size. Så jag tror att en 48CUs Navi med HBM skulle ligga mer kring 270-280mm². Får inte glömma att en del är fast overhead från saker som inte skalas med prestanda. Så en ökningen i kretsstorlek är inte linjär med prestandaökningen från extra beräkningsenheter redan från början. Men nu är vi inne på rena spekulationer. Men det kan ju vara lite kul att tänka på iaf.
Men ja, frågan är ju om Apple skjuter upp ett släpp några månader bara för att få med ett grafikkort från start. Det är inte omöjligt med Apple, men jag tar det inte för givet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Aleshi:

Min tanke är att om man tittar på dieshots så verkar det gå att spara 20+mm² bara på att gå över till 2 kanaler HBM2. Redan där har du minst 10% fler shaders utan att öka die size. Så jag tror att en 48CUs Navi med HBM skulle ligga mer kring 270-280mm². Får inte glömma att en del är fast overhead från saker som inte skalas med prestanda. Så en ökningen i kretsstorlek är inte linjär med prestandaökningen från extra beräkningsenheter redan från början. Men nu är vi inne på rena spekulationer. Men det kan ju vara lite kul att tänka på iaf.
Men ja, frågan är ju om Apple skjuter upp ett släpp några månader bara för att få med ett grafikkort från start. Det är inte omöjligt med Apple, men jag tar det inte för givet.

Bra poäng!

Visste inte de exakta värdena för minneskontrollerna, då jag inte sett någon die shot från Navi ännu (finns dock illustrativa bilder från AMD på Navi10 och Navi14). Får Radeon VIIs minneskontroller till ~9,5mm^2 * 4, men vi behöver bara två så 19mm^2 totalt.
För Navi10 så har vi någonstans mellan 40-46mm^2 för minneskontrollerna. Så det är som du säger en ~20mm^2 besparing. Vet dock inte hur de kan paketera om allt, eller hur mycket plats de där nya mFMA enheterna tar upp.
Det viktiga är dock att den skulle inte bli alltför mycket större än 5700XT, och en del mindre än Radeon VII.

(Med reservation för fel förstås. Länkar till bilderna som jag använt för transparens).

Jag föreslår inte att Apple skulle vänta med launchen (W5700X kommer ju först senare), utan att de ersätter den med "W5800X". Men nu när jag tänker efter kanske Apple inte bryr sig så mycket om det, utan kan ha båda. ¯\_(ツ)_/¯