HDR/Dolby ser lite gulaktigt ut - OLED C9

Permalänk
Medlem

HDR/Dolby ser lite gulaktigt ut - OLED C9

Goddagens!

Satte upp min nya C9'a igår efter väntat alldeles för länge på den från Elgiganten...

Självklart började jag leka runt med olika inställningar och finner att bildlägena "Hemmabio" och "HDR effekt (tror det hette så)" så blir bilden en aning gulaktig, märks väl i Netflix menyn när man växlar mellan bildlägena så jag som suttit på en äldre 4k tv (LG från 2015) innan ställer frågar om detta är normalt? Har kikat lite på inställningarna och ganska van med kalla färger (kollar en del Sci-fi) så funderar ifall man bara inte är van med varmare färger?

Testat olika källor, streamade Star Wars: Revenge of the Sith 2160p via Chromecast Ultran och då såg det ganska urvattnat ut, upplösningen och detaljerna finns där men effekter känns nertonade/meh (Standard bildläge/växlat), så jag rullade igång Netflix och testat Gravity (Standard bildläge/växlat), Terminator Salvation (Standard bildläge) Star Trek Discovery (Dolby Vision) och Our World (Dolby Vision).

I Dolby märks det gulaktiga en del då till exempel snön i Our World klippen inte är krispigt vit men ändå otroligt vackert och det känns kanske mer äkta då alla som vart i fjällen så är inte snö helt 100% vit.

Kände att jag behövde ventilera mina tankar här och hoppas någon kan ge lite input ifall jag bara behöver mixtra lite med inställningarna eller det är något fel på tv'n.

Mvh Erik

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Har du kollat så läget "eyecomfort" inte är på? Finns under bildinställningar någonstans.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har du kollat så läget "eyecomfort" inte är på? Finns under bildinställningar någonstans.

Skrivet av Viochee:

Ska kika på dessa tips! Eyecomfort såg jag inte men ska kolla när jag kommer hem.

/Erik

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Bildexpert 📺

@ErikDah: Finns två enkla förklaringar och båda kan gälla:

Du kanske är van med en TV som är för blå och när du ser en TV som är någorlunda rätt i vitbalansen uppfattar färgseendet det som en gulare bild relativt den bild du är van med. Blått och gult är varandras komplementfärger så mindre blått upplevs som gulare ifall din referenspunkt startar på den blåare nivån.

TV:n behöver antagligen kalibreras då vitbalans Varm2 ofta är åt det gröngula hållet på LG:s OLED. Om du inte finns det lönt/värt resurserna att anlita någon som gör det hemma hos dig (eller lära sig själv och köpa egen utrustning) kan du testa att ställa vitbalansen till varm1 som är för blå utan att vara knallblå. Med kombinationen av en TV som drar mot det gröna blir varm1 ofta lite turkos i vitbalansen men det är lättare att acceptera jämfört med gröngul vitbalans.