Permalänk
Medlem

120Hz Retro Gamer!

Inför ett retro lan ville jag uppgradera min primära Lan burk.
För den som inte sett hur den startade sitt liv så kan ni kika på det galleriet här.
https://www.sweclockers.com/galleri/14620-amd-duron-voodoo2-t...
Annars är det bara att åka med på en retronörds uppgraderings resa med mycket modds och annat skoj!

Datorn började livet på en 250Kr budget med en Duron 800 och ett TNT2 M64 och lite annat som jag fick och köpte.
Helt okej för ändamålet men man vill ju alltid ha bättre grejor så den har fått uppgraderingar allt eftersom.
För ett tag sedan bytte jag till mig ett nytt grafikkort, visade sig klocka som bara den och det var ju kul om det inte var för att moderkortet samtidigt fick för sig att sluta posta vid reboot och senare vid kallboot när jag var redo att kalla den uppgraderingen färdig.
Moderkortet var reparerat av mig och processorerna jag haft i den har alltid varit överklockade men moderkortet har alltid varit grinigt på att posta efter man ändrat BIOS inställningar för minne eller CPU men den har gått stabilt i ett år men nu vägrar den av någon orsak så efter mycket felsökande bestämde jag mig för att byta till en annat moderkort jag lagat.

Men byta moderkort visade sig dra med sig mycket mycket mer så man kan väl säga att det mer eller mindre blev en helt ny dator i slutändan så låt oss ta en titt på vad jag fick göra för att återuppliva denna maskin!

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

@pa1983: Satans vilket bra galleri!

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se denna skapelse i verkligheten i januari!
Får se vad man ska ha med sig dit, men blir nog inte i samma kaliber som din =D
Ha en fin helg!
//Patrik

Permalänk
Entusiast

Ser bara mer och mer fram emot lanet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PUTTEFAR:

Ska bli roligt att se denna skapelse i verkligheten i januari!
Får se vad man ska ha med sig dit, men blir nog inte i samma kaliber som din =D
Ha en fin helg!
//Patrik

Så du tar igen Tualatin då

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så du tar igen Tualatin då

He he he =D
Nä ingen Tualtin denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av PUTTEFAR:

He he he =D
Nä ingen Tualtin denna gång

Så vad blir det eller är det en hemlis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så vad blir det eller är det en hemlis?

Blir en hemlis =D =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av PUTTEFAR:

Blir en hemlis =D =D

hemlis o hemlis, då du fuska förra lanet så får du poop-da-hood så att säga innan du får en switchport:P

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

En sådan nostalgitripp och så fräsigt!

Permalänk

synd bara att du måste byta cpu om den ska vara år <2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av genguskhan:

synd bara att du måste byta cpu om den ska vara år <2000

AMD hade 750Mhz år 1999. reglerna är dock 850Mhz på våra lan, intel hade 800Mhz 1999 också.

850 kom ut tidigt 2000.

Permalänk

inte socket A

Permalänk

du får kolla biosen ocskå, vet att t.ex g400 fick några nya bios efter 2k..:p alltså jag skämtar bara, men Rätt ska vara rätt!!

Permalänk
Medlem

Har du bakgrundsbilden någonstans? Den på sista gallerifotot med 3dfx, matrox och Athlon loggan

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fy helvete, vilken vacker maskin! Bra jobbat!!!! Hade jag haft en sd¨dan hade jag helt klart haft en Wing Commander Prophecy helg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande bygge, bravo!

Den där maskinen ser ut att vara en fröjd att spela på. Riktigt intressant med vattenkylningen, det gillar jag skarpt.

Om någon bara kunde bistå med en 20-24" Trinitron-skärm i min närhet så skulle jag sätta fart på blodigt allvar.. Nån som har tips om var man kan få tag på såna idag? Skicka gärna PM isf, så slipper vi spåra ur den här fina tråden.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Garanterat att det här chassit kör med gammeldags blytung stål-stomme, istället för dagens folietunna plåt man kan buckla med en fingernagel. Det är inte allt som gått framåt sedan 90-talet/tidigt 00...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

AMD hade 750Mhz år 1999. reglerna är dock 850Mhz på våra lan, intel hade 800Mhz 1999 också.

850 kom ut tidigt 2000.

Vadå, va inte AMD snabbare än Intel på den tiden? Borde väl jämna ut sig en del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av genguskhan:

inte socket A

Slot A är korrekt för eran men tyvärr mer ovanliga och därmed dyra.
Även Socket A med SDR är inte jätte vanligt, det som är enklast att hitta är DDR moderkort från 2001 och framåt för Athlon XP och dom kostar oftast inte mycket.

Skrivet av lambdan:

Har du bakgrundsbilden någonstans? Den på sista gallerifotot med 3dfx, matrox och Athlon loggan

Ska leta upp den och posta den.

Skrivet av serverfel:

Fy helvete, vilken vacker maskin! Bra jobbat!!!! Hade jag haft en sd¨dan hade jag helt klart haft en Wing Commander Prophecy helg.

Hittade en fin 4 axlad joystick med POV och massa knappar med gameport på second hand. Var inplastad fortfarande så typ NOS.
Vi ska nog spela lite diverse flygims och rymdspel. Själv spelade jag en del I-War, var ett grymt spel också.

Skrivet av AMD-FX:

Vadå, va inte AMD snabbare än Intel på den tiden? Borde väl jämna ut sig en del

AMD var ju först till 1Ghz dock med kompressorkylning och överclockning men det var en kommersiell produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du bakgrundsbilden någonstans? Den på sista gallerifotot med 3dfx, matrox och Athlon loggan

Originalet, vet inte var jag hittade det från början.

Permalänk

Grymt imponerande artikel! Blev som trollbunden och drömde mig tillbaka till en svunnen era.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Grymt imponerande artikel! Blev som trollbunden och drömde mig tillbaka till en svunnen era.

Skickades från m.sweclockers.com

Well du kan ju alltid komma på lanet och återuppleva eran igen!
Datorer finns om du igen har.

Folk tävlar som om det vore 1999 igen, man skulle kunna tro att bara för det finns bättre grejor så tävlas det inte lägre men så är inte fallet, alla går rätt hardcore in på att skaffa drömhårdvaran, optimera, clocka, bli bra på spelen osv igen så det benchas och spelas hej vilt och e-penis mäts som vanligt.

Fanboys finns också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Fanboys finns också ;)6

Intel suger!
AMD K6-3+ 4ever!!!!!!

Permalänk
Medlem

F*n va grymt! Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Intel suger!
AMD K6-3+ 4ever!!!!!!

AMD ÅSKFÅGEL!

Skrivet av FabriciusRex:

F*n va grymt! Bra jobbat.

Tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

AMD ÅSKFÅGEL!

KÅÅÅÅÅÅ SEEEEEEX!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

måste bara fråga gällande L1 upplåsningen, var de INGEN annan som låste upp sin CPU med mjuk blyerts å nagel lack?

min kära far elektrikern och sedmera senare inköpare/inköpschef på LapPower och Berendsen Data kom med idén att lägga ett tunt lager nagel lack på bryggorna efter att man fått en lyckad upplåsning med blyerts. fungerade för mig tills de var dags för uppgradering.

detta gjorde jag på min AMD 900mzh. minns ej modell namnet. men 900mhz var de som jag kunde klocka upp till 1100mzh medium stabilt, jag körde 1000mzh stabilt mer eller mindre hela perioden den maskinen var min PC Rigg.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

måste bara fråga gällande L1 upplåsningen, var de INGEN annan som låste upp sin CPU med mjuk blyerts å nagel lack?

min kära far elektrikern och sedmera senare inköpare/inköpschef på LapPower och Berendsen Data kom med idén att lägga ett tunt lager nagel lack på bryggorna efter att man fått en lyckad upplåsning med blyerts. fungerade för mig tills de var dags för uppgradering.

detta gjorde jag på min AMD 900mzh. minns ej modell namnet. men 900mhz var de som jag kunde klocka upp till 1100mzh medium stabilt, jag körde 1000mzh stabilt mer eller mindre hela perioden den maskinen var min PC Rigg.

Tror jag skrev lite om detta i galleriet.

Jag använde ELFA's dyra ledande silverfärg med ett extra lager lack över men nej det höll inte i längden, gjorde om det minst två gånger sedan köpte jag en upplåst Athlon 2400+ istället men mina var som sagt Athlon XP så inte keramisk förpackning och där fungerar blyerts uselt och silverfärg sådär.

Har ett par fabriksupplåsta Athlons också, 1200 och 1400. hade en fabriksupplåst 1400 år 2001 också.

Blyerts och silverfärg var rätt opålitligt, fungerade bättre för vissa än andra.

Men vet man hur man ska löda dom så är det gjort på 5 minuter, MYCKET enklare än att klabba med silver, inte mycket svårare än blyerts.
Mest frågan om rätt ten och fluss, ska vara silver i tenet så går det lysande sedan mer kvalitativt SMD fluss så gårt bra.
Man behöver inte direkt vara så noga, bara svepa tenet över hela L1 bryggan så kontakterna blir förtennade, sedan duttar man varje del av bryggan för sig.

Sedan lär man aldrig behöva göra om det igen.

Mina 850 gör ca 1Ghz men inte ett piss över det på ca 2V. Testar 24 timma prime95 och två rundor memtest86+.

Permalänk
Medlem

Tack för alla som röstat och tittat på galleriet!
Det blev precis mitt mest populära retro galleri!