Dåligt intryck av Budbee "leverans"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Laffe:

Va? Jag menar ingenting och jag skrev bara av hur budbee aviserar och innehållet i aviseringen. Vart skulle de hittat på att de hade fått paketet menar du. "Elektroinsk förhandsinformation" om en uppkommande leverans är ju standard för alla fraktbolag så vitt jag vet.

Nej, men du kom i alla fall in i tråden med att beskylla leveransproblemen för att vara Inets fel. Det får väl inet svara på antar jag.

"Jag måste ju påpeka att det mer rätt stor sannolikhet är inet och inte budbee som är problemet när det gäller förseningar. "

När Budbee ska köra ut sina paket borde de inte ha en egen mellanlagring där kan hantera paketen för att kunna planera resa och leverans på bästa sätt. Vilket med andra ord borde betyda att när Budbee börjar skicka SMS om att de kan leverera så borde de ha paketet hos sig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Fick sms från budbee senare under dagen där de bad om ursäkt för det inträffade, så skulle inte bli krediterad för leveransen. Har även blivit lovad leverans imorgon, så mitt inlägg kanske blev lite onödigt nu. Däremot kan jag väl fortfarande tycka att en leveranstid på 8 arbetsdagar inom Sverige är under all kritik. 😄
Som någon annan skrev i tråden så är frågan om det beror på något med Inet som gör att leveransen blir så lång. Beställde snus samma dag från ett företag som ligger längre bort än Göteborg från mig (Malmö) och fick det levererat efter tre dagar via budbee.

Nåväl. Kommer inte beställa mer saker med hemleverans efter den här cirkusen iaf. Säga vad man vill om postnord och schenker, men av mina 20+ år av näthandel har jag då aldrig varit med om en så här lång och strulig leverans via någon av dem. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Här är ett exempel på hur Budbee information fungerar:

Deras servrar strulade tydligen 2 dec.
Enda stället de skrev om det var på Facebook dagen efter (som jag hittat).

Jag hittade en användare på Trustpilot som skrev så här:
https://se.trustpilot.com/users/5de6d22bae7758c5b9b6859a
"Ikväll var det många dåliga omdömen förmodligen till följd av systemhaveriet som bl.a. gjorde det omöjligt att komma in på hemsidan, spåra paketet och uteblivna sms. Dock efter ca 21.30 kom tillslut ett sms med förklaring och ursäkt och utlovning om leverans senast 22.30 eller nästa dag. "

Uppenbarligen fungerade deras SMS tjänst samma kväll, då personer har fått information och till och med ursäkt

Jag fick inga SMS alls den dagen. Då undrar jag varför inte jag får det, då jag redan väntat länge på min leverans. Medans uppenbarligen andra kunder fått info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Min gissning är att Budbee hade en hel del problem med leveranser i vissa områden under Black Friday veckan. Det ser man på Trustpilot då de fått en bunt väldigt negativa inlägg under samma period. Det viktiga är då att informera och vara ärliga om eventuella problem. Den biten fungerade inte alls för min del.

Tittade på Budbees finanser, ser inte jättebra ut. Men de har haft enorm tillväxt så man får se om några år när växtvärken lagt sig. Förra året hade de en omsättning på cirka 56 miljoner och en förlust på 40 miljoner.
https://www.ratsit.se/5568983414-Budbee_AB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Har använt Budbee rätt frekvent i ett par år och det har alltid funkat klockrent.

Sitter dock just nu och har fått en försening för första gången och när jag läser tråden ser jag ett mönster som såklart också stämmer in på min försening: Beställningen är från Inet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag har samma cirkus just nu. Paketet ifrån Inet, togs emot i början av veckan. Inget händer 2-3 dagar. Når äntligen fram i chatten: "Den är i Stockholmsterminalen och väntar på att sorteras, du kommer få SMS imorgon". Går en dag, inget SMS, ny kontakt i chatten "Jag ser här att den är i Göteborgsterminalen och ska skickas imorgon, du kommer få ett SMS efter det". Suck..

Därtill blir jag väldigt orolig när chatten skriver "Jag kan tyvärr inte se självaste leveransprocessen, men jag misstänker att paketet är påväg till Stockholm just nu, där det kommer sorteras och levereras".

F.ö fungerar inte chatten i varesig Firefox eller Chrome på PC. Detta trots avstängd adblocker, scriptblocker, dns osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av Mindfighter:

Budbee är perfekt om man inte bor i lgh, lämnar utanför och skickar fotobevis, så skönt att slippa vara hemma och passa leverans.

Fungerar perfekt även om man bor i lägenhet, de gånger jag har beställt har dem alltid ringt mig på mobilen när dem är utanför porten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Nu har även jag fått min leverans. 13 dagar tog det och det är nog det värsta jag varit med om gällande leverans inom Sverige. Jag kontaktade butiken (Nespresso) jag handlade från och de kompenserade mig lite. Men jag är extremt tveksam till att beställa leverans genom Budbee nästa gång, även om det fungerar sjukt smidigt när de väl kommer ut med det. På paketet stod det att Nespresso hade skickat den den 30/11 till Budbee och idag är det den 12/12, så Budbee har haft det i dryga två veckor...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

För mig har det alltid fungerat bra förutom nu efter black friday. Fick samma sms om att varan blivit felsorterad. Skumt att det SMS:et kom runt 18-tiden och själva leveransen skulle ske mellan 19-20 enligt ett meddelande de skickade ut vid 17-tiden. Låter väldigt konstigt att de på något sätt upptäckt en felsortering efter att budbilen har lämnat sorteringsstället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av borehead:

Nu har även jag fått min leverans. 13 dagar tog det och det är nog det värsta jag varit med om gällande leverans inom Sverige. Jag kontaktade butiken (Nespresso) jag handlade från och de kompenserade mig lite. Men jag är extremt tveksam till att beställa leverans genom Budbee nästa gång, även om det fungerar sjukt smidigt när de väl kommer ut med det. På paketet stod det att Nespresso hade skickat den den 30/11 till Budbee och idag är det den 12/12, så Budbee har haft det i dryga två veckor...

Vill bara påpeka att kollin på paket inte fungerar så. Vad som än står på etiketten är vad som stod där när butiken gjord beställningen och skrev ut den. Det trycks ingen ny info under frakt. Den uppdateras alltså inte med när den mottagits eller nåt sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Laffe:

Vill bara påpeka att kollin på paket inte fungerar så. Vad som än står på etiketten är vad som stod där när butiken gjord beställningen och skrev ut den. Det trycks ingen ny info under frakt. Den uppdateras alltså inte med när den mottagits eller nåt sånt.

OK, tack för info! Jag reviderar mitt uttalande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Helt makalöst dåligt. Jag har fått 4 olika bud på var paketet befinner sig. De har ingen koll! Reflekterar dåligt över @Inet att ha det här som förvald fraktalternativ. Ångrar starkt att jag inte valde något annat aktivt.