Permalänk
Medlem

När jag gör paperclip testet, så bootar gamla psun, men den nya klickar bara till även där. Den snurrar inte ens igång fläkten, då bör ju den psun vara trasig? Men kan det vara så att den har tagit med sig resten av mina prylar i döden också nu? Både mina gamla och även de nya delarna?

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

mycket möjligt, leta reda på ett moderkort som du kan testa prylarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tonuz:

När jag gör paperclip testet, så bootar gamla psun, men den nya klickar bara till även där. Den snurrar inte ens igång fläkten, då bör ju den psun vara trasig?

Är inte nya PSU:n semi-passiv? Då går väl inte fläkten igång? Kanske svårare att felsöka då...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ochams.

Du har ett gammalt problem som vi inte vet varifrån det kommer, och ett nytt PSU som är DOA. Stryk det nya PSU't helt och börja felsökningen med det gamla från början

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Viking

@tonuz: Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar eller inte, men dina processorer har ju inge integrerad grafik och kanske därför det inte funkar utan grafikkort? Och att grafikkortet är trasigt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en egenbyggd dator som var instabil från början. Det visade sig att både moderkortet och grafikkortet var defekta hårdvarumässigt och oberoende av varandra gav de samma symptom: instabil dator. Det räckte inte att byta den ena, man måste byta både moderkort och grafikkort samtidigt. Tog ett halvår att felsöka. Sedan fungerade den ett år ungefär innan den blev instabil igen. Då köpte jag ny. Prövade med att installera Linux på den men den var lika instabil som under Windows. Slängde eländet.

Tillverkarna testar inte längre sina grejer ordentligt, det kostar för mycket. Det är användaren som får stå för testandet.

Jag vill bara säga att du inte är ensam. Om det är någon tröst ...

Permalänk
Medlem

Läser att du installerat om Windows mm ... kanske kvarstår möjligheten ändå att det är någon driver ifall samma sådan installerats igen. Hinner det loggas något i Windowsloggen? Promlem beror ju ofta på att något ändrats, nyare programvara eller andra ändringar från det att det fungerade bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat att inaktivera så kallad ”snabb start”..? (”Välj ett energischema” -> ”Ange hur strömbrytarna ska fungera” -> kryssa ur ”Aktivera snabb start”). Detta aktiverat förhindrar en redig avstängning, och det kan uppstå kompatibilitetsproblem med enheter som inte stöder ”sleep mode” eller ”hibernation” vilket kan ta sig i uttryck plötsliga och oförklarliga omstarter.

Har du även testat systemfilskontrollen (sfc /scannow i kommandotolken) och efter filsystemfel med Felkontroll(en)..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur cpu-kylaren på dessa processorer är men har varit med om liknande när jag dragit en kylare för hårt en gång för längesedan.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ochams.

Du har ett gammalt problem som vi inte vet varifrån det kommer, och ett nytt PSU som är DOA. Stryk det nya PSU't helt och börja felsökningen med det gamla från början

Japp jag tror att den nya psun som jag beställde, var trasig från start. Tyvärr verkar det som att den kan ha tagit med sig andra komponenter i samma svep..

Skrivet av Donnerstal:

@tonuz: Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar eller inte, men dina processorer har ju inge integrerad grafik och kanske därför det inte funkar utan grafikkort? Och att grafikkortet är trasigt

Det stämmer att Ryzen Gen1 inte har stöd för grafik via moderkortet. Problemet här är ju att datorn inte går att boota alls, den är liksom helt död.

Skrivet av dussin:

Har du testat att inaktivera så kallad ”snabb start”..? (”Välj ett energischema” -> ”Ange hur strömbrytarna ska fungera” -> kryssa ur ”Aktivera snabb start”). Detta aktiverat förhindrar en redig avstängning, och det kan uppstå kompatibilitetsproblem med enheter som inte stöder ”sleep mode” eller ”hibernation” vilket kan ta sig i uttryck plötsliga och oförklarliga omstarter.

Har du även testat systemfilskontrollen (sfc /scannow i kommandotolken) och efter filsystemfel med Felkontroll(en)..?

Blir ganska svårt att ändra, eftersom att datorn är helt död. Går inte att starta den alls

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Viking
Skrivet av tonuz:

Det stämmer att Ryzen Gen1 inte har stöd för grafik via moderkortet. Problemet här är ju att datorn inte går att boota alls, den är liksom helt död.

Men går det ens att boota utan grafik?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Har inga fler idéer, kan bara beklaga och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem och det var grafikkortet som var kasst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Definitivt en long shot här, men har du testat byta strömkabel? dvs den som går mellan eluttaget och psu. Möjligt att den glappar/har dålig kontakt kanske, och eventuellt då får ännu sämre kontakt i nya nätagget.

(Jag förutsätter att du anslutit corsair-agget korrekt internt och alla anslutningar sitter ordentligt, annars brukar det vara en vanlig orsak när mobo inte går igång)

I övrigt tror jag du har någon udda kortslutning på moderkortet som din gamla psu inte har skyddskrets mot och försöker dra igång ändå, men sen lägger av efter en tid. Medan corsair-agget troligtvis har en skyddskrets som löser ut direkt du försöker boota. Men det är givetvis bara en teori. Värt att kolla om du har någon usb-port som ser udda ut invändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men går det ens att boota utan grafik?

Japp, utan bild såklart. Men ja det går

Skrivet av Ratatosk:

Har inga fler idéer, kan bara beklaga och hoppas att det löser sig.

Tack för alla dina tips, uppskattas otroligt mycket. Jag håller tummarna att det löser sig med nytt moderkort och psu ännu en gång..

Skrivet av AddixD:

Jag hade liknande problem och det var grafikkortet som var kasst

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag misstänkte det från början också. Kan ju vara något strul med den såklart, men köptes nytt i somras och har sedan dess gått väldigt svalt och inte alls använts särskilt hårt. Men ja, det är en teori. Jag ska testa med ett nytt moderkort och psu ännu en gång, hoppas att det löser problemet!

Skrivet av elBenko:

Definitivt en long shot här, men har du testat byta strömkabel? dvs den som går mellan eluttaget och psu. Möjligt att den glappar/har dålig kontakt kanske, och eventuellt då får ännu sämre kontakt i nya nätagget.

(Jag förutsätter att du anslutit corsair-agget korrekt internt och alla anslutningar sitter ordentligt, annars brukar det vara en vanlig orsak när mobo inte går igång)

I övrigt tror jag du har någon udda kortslutning på moderkortet som din gamla psu inte har skyddskrets mot och försöker dra igång ändå, men sen lägger av efter en tid. Medan corsair-agget troligtvis har en skyddskrets som löser ut direkt du försöker boota. Men det är givetvis bara en teori. Värt att kolla om du har någon usb-port som ser udda ut invändigt.

Japp, jag har testat tre st olika apparatkablar, olika uttag osv.. Men helt utan resultat. Ström kommer ju till moderkorten, men det vägrar att starta.

Intressant teori, jag har också tänkt i dom banorna. Men tyvärr inte hittat någon felande länk, (som mitt öga kan upptäcka dvs). Men även med ett sprillans nytt mobo, så blev det ju ingen skillnad. Även trots att jag bytt chassi, med helt nya interna kablar från chassit. Vägrar ju även att bota utanför chassit

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Kommer du någonsin in i windows med den? Kan du isåfall testa Memtest?
Något hände med min CH6 och 1700x som gjorde att mina ramminnen, oavsett vilket slot jag satte dom i började spruta ut errors så fort jag använder DOCP/stock. Det jag lyckades med var att sätta DOCP 3200 och sen manuellt sänka till 2933 men behålla 3200 timings.

Vet du vilka BIOS versioner som användes/testades?
Bios flashback kanske kan testa och sen cmos reset knappen?

Provat koppla in datorn hoss en kompis?

Kopplat ur hårddiskarna? Jag har haft en hårddisk som en kompis gav mig som skämt som hade kretskortet förstört med en skruvmejsel. Datorn bootade inte med den i.

Kopplat ur kylare/fläktar?

Har inte så många idéer, men värt att testa allt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonuz:

Intressant teori, jag har också tänkt i dom banorna. Men tyvärr inte hittat någon felande länk, (som mitt öga kan upptäcka dvs). Men även med ett sprillans nytt mobo, så blev det ju ingen skillnad. Även trots att jag bytt chassi, med helt nya interna kablar från chassit. Vägrar ju även att bota utanför chassit

Ah ja, kom på att du hade införskaffat helt nya komponenter som ger samma fel. Väldigt märkligt problem.

Det nya nätagget kan ju som många nämnt vara dead on arrival. Även om sannolikheten för detta ofta är väldigt låg.
Och du har lyckats få igång en uppsättning komponenter på gamla nätdelen vid något tillfälle.

Är där någon komponent som inte blivit utbytt? Jag tänker t.ex. grafikkortet.
Vet att du har provat köra utan grafikkort och det är stendött, tycker man borde fått åtminstone fan-spin några sekunder utan gpu även när man saknar igpu.

När du körde papercliptestet på corsair-nätdelen, hade du några chassiefläktar kopplade på den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ah ja, kom på att du hade införskaffat helt nya komponenter som ger samma fel. Väldigt märkligt problem.

Det nya nätagget kan ju som många nämnt vara dead on arrival. Även om sannolikheten för detta ofta är väldigt låg.
Och du har lyckats få igång en uppsättning komponenter på gamla nätdelen vid något tillfälle.

Är där någon komponent som inte blivit utbytt? Jag tänker t.ex. grafikkortet.
Vet att du har provat köra utan grafikkort och det är stendött, tycker man borde fått åtminstone fan-spin några sekunder utan gpu även när man saknar igpu.

När du körde papercliptestet på corsair-nätdelen, hade du några chassiefläktar kopplade på den då?

Precis, det är ju det som är så skumt.. Att det inte blir någon skillnad alls, trots nya delar. Jag tror tyvärr att det nya agget var trasigt från start, och att det nu har förstört både det gamla och nya mobot. Förhoppningsvis har cpu och ram klarat sig.. Men det är enda teorin jag har just nu.. Dator gick ju vid ett tillfälle att boota med gamla agget, gamla mobot, gamla ram och ny cpu. Men nu funkar ingen uppsättning alls, hur jag än blandar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

@tonuz: du har inte ett gammalt grafikkort du kan slänga i för att testa?