Kan inte installera windows 10 på 970 pro.

Permalänk
Medlem

Kan inte installera windows 10 på 970 pro.

Hej jag har ett problem jag inte kan lösa på egen hand.

Jag använder mig utav ett nytt system och jag har kopplat in SSDn till en m2.1 slot. Har även testat m2.2 också men ingen verkar fungera.

Jag har köpt windows på sticka men kan inte få den att fungera, jag får detta felmeddelande
https://imgur.com/a/KjQqbbq

Inne bios ser de ut så här.
https://imgur.com/a/GxlohOg
Som de ser ut så hittar modekortet SSD.

Jag köpte nyligen en 860 evo för att kolla om de var fel på modekortet men de var de inte 860 installerar windows utan problem. Jag hittar ingen av hårddiskarna i boot priority. Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Jag kommer lixom ingen vart med 970 pro. Jag hittar ingen partition att installera windows på, ska man försöka skapa en ny partition för den? Jag är så förskräckligt dålig i bios. Det är precis som om jag inte har någon hårddisk i datorn.

Är det någon bios inställning som behövs göras innan? Är väldigt tacksam för alla tips.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Inte säker på att jag förstår ditt problem helt. Testa lägga över drivrutinerna till din 970 Pro och ladda dem under Windows installationen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Effs:

Hej jag har ett problem jag inte kan lösa på egen hand.

Jag använder mig utav ett nytt system och jag har kopplat in SSDn till en m2.1 slot. Har även testat m2.2 också men ingen verkar fungera.

Jag har köpt windows på sticka men kan inte få den att fungera, jag får detta felmeddelande
https://imgur.com/a/KjQqbbq

Inne bios ser de ut så här.
https://imgur.com/a/GxlohOg
Som de ser ut så hittar modekortet SSD.

Jag köpte nyligen en 860 evo för att kolla om de var fel på modekortet men de var de inte 860 installerar windows utan problem. Jag hittar ingen av hårddiskarna i boot priority. Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Jag kommer lixom ingen vart med 970 pro. Jag hittar ingen partition att installera windows på, ska man försöka skapa en ny partition för den? Jag är så förskräckligt dålig i bios. Det är precis som om jag inte har någon hårddisk i datorn.

Är det någon bios inställning som behövs göras innan? Är väldigt tacksam för alla tips.

Det står "raid" och det låter lite underligt men jag känner inte till ditt moderkort men ahci eller nvme läge är väl normalt om du bara har en lagringsenhet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hej! Jag känner inte heller till vad du menar, att vara dryg är de sista jag vill, men jag är såpass usel på dator så jag kan inte avgöra något av de du menar. Det är ett maximus formula xi jag använder mig utav. Jag vett att de står raid, men de står inte de nu vet inte hur de kan ha ändrats, jag har själv pillat lite bios när jag tog bilden. Tack för ditt svar, trevlig kväll

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Hej Ludde, det här kan mycket väl vara en potentiell lösning på mitt problem, hur exakt laddar jag ner drivrutiner till 970 eller sammanfattar dem med windowsinstallation? Jag har kollat på samsungs hemsida men jag hittar inte mycket. Jag måste tacka dig för att du visat medlidande.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt 100% bekant med ditt moderkort men kan det vara så att du befolkat mer än 1 PCI Express-plats? Typ att du kör grafikkort på 16x-platsen och sen ett annat instickskort på 4-8X?

Du har totalt 20 PCI-E banor om jag minns rätt, så det som händer om du har flera befolkade PCI-E platser är att NVMe (standarden för PCI-E kommunikation för SSDer) kopplas bort och m.2-platserna övergår till att antingen inte fungera alls eller blir begränsade till SATA-standard.

Kan du ens påbörja installationen av Windows eller failar den på första skärmen?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

@LudvigLindell: Hej Ludde, det här kan mycket väl vara en potentiell lösning på mitt problem, hur exakt laddar jag ner drivrutiner till 970 eller sammanfattar dem med windowsinstallation? Jag har kollat på samsungs hemsida men jag hittar inte mycket. Jag måste tacka dig för att du visat medlidande.

Windows 10 har fullt stöd för NVMe, det krävs inga ytterligare drivrutiner. Samsung har visserligen drivrutiner till sina diskar som ökar prestandan en del men det går utmärkt att använda disken med Windows inbyggda drivrutiner.

Att din Samsung 970 Pro inte syns i listan med boot devices är för att den inte är bootbar innan du installerat Windows eller något annat operativsystem på den.

Du har alltså redan testat skapa en ny bootbar Windows-sticka med Media Creator Tool?

Att din Samsung 970 Pro listas under RAID känns skumt. Det måste finnas en inställning för detta någonstans.

Vad händer om du vänder på boot-ordningen som syns i höger på din bild?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag installerade windows på min nya 970. Det var bootordningen som var orsaken till detta. Rodda om där så ska nu nog se att det löser sig. Tänk på att du måste gör det möjligt att boota från USB om du ska installera från det. Kolla igenom hela bootordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Är inte riktigt 100% bekant med ditt moderkort men kan det vara så att du befolkat mer än 1 PCI Express-plats? Typ att du kör grafikkort på 16x-platsen och sen ett annat instickskort på 4-8X?

Du har totalt 20 PCI-E banor om jag minns rätt, så det som händer om du har flera befolkade PCI-E platser är att NVMe (standarden för PCI-E kommunikation för SSDer) kopplas bort och m.2-platserna övergår till att antingen inte fungera alls eller blir begränsade till SATA-standard.

Kan du ens påbörja installationen av Windows eller failar den på första skärmen?

Godkväll. Jag använder just nu (PCI-E x16 - plats 1) enligt modekortets manual. Jag har för nuvarande bara ett grafikkort som fyller i PCI-e platserna, dem andra. Jag tror väl också att m2 utaget på modekortet klassas som pcie?

https://imgur.com/a/oSqDOMU Där under kan du se 970 pro också.

Det kan mycket väl stämma det du menar, men hur kan jag undvika att dem kopplas bort? Det här modekortet är krångligt och nytt.
Är de något jag kan åtgärda i bios? Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Hade liknande problem när jag installerade windows på min nya 970. Det var bootordningen som var orsaken till detta. Rodda om där så ska nu nog se att det löser sig. Tänk på att du måste gör det möjligt att boota från USB om du ska installera från det. Kolla igenom hela bootordningen.

Okej, vad skönt att du fixade ditt problem till slut. Men problemet med min bootordning är att jag inte ser några som helst hårddiskar i min bootnings meny. Eller att dem visas i biosen,

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Okej, vad skönt att du fixade ditt problem till slut. Men problemet med min bootordning är att jag inte ser några som helst hårddiskar i min bootnings meny. Eller att dem visas i biosen,

Vad händer om du trycker F8 så du kommer in i boot-menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Windows 10 har fullt stöd för NVMe, det krävs inga ytterligare drivrutiner. Samsung har visserligen drivrutiner till sina diskar som ökar prestandan en del men det går utmärkt att använda disken med Windows inbyggda drivrutiner.

Att din Samsung 970 Pro inte syns i listan med boot devices är för att den inte är bootbar innan du installerat Windows eller något annat operativsystem på den.

Du har alltså redan testat skapa en ny bootbar Windows-sticka med Media Creator Tool?

Att din Samsung 970 Pro listas under RAID känns skumt. Det måste finnas en inställning för detta någonstans.

Vad händer om du vänder på boot-ordningen som syns i höger på din bild?

Hejdundrandes va roligt att du också ville ge dig in på mitt problem, uppskattas. Jag testade att göra en ny installation med Media Creator Tool och det fungerade ej att hitta någon 970, men jag hittade 860 med usb stickan. Jag har testat båda bootordningarna men det är inte några paritioner som windows kan installeras på ochjag får den där svarta rutan hela tiden och hamnar tillbaka till biosen. När jag installerade 860 evo, var de inga konstigheter alls. Den bootade till windows direkt.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Vad händer om du trycker F8 så du kommer in i boot-menyn?

När jag trycker på f8 så händer de inte mer än att jag kan välja Asus ryujin 4 mb och min windows sticka på 15 gig. Inga hårddiskar e synliga

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

När jag trycker på f8 så händer de inte mer än att jag kan välja Asus ryujin 4 mb och min windows sticka på 15 gig. Inga hårddiskar e synliga

Välj att boota från stickan. Sedan, under installationen, när du väljer var du ska installera windows så bör 970 dyka upp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Välj att boota från stickan. Sedan, under installationen, när du väljer var du ska installera windows så bör 970 dyka upp där.

När jag bootar från stickan får jag de svarta felmeddelandet och jag hamnar tillbaka i bios

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Effs:

Okej, vad skönt att du fixade ditt problem till slut. Men problemet med min bootordning är att jag inte ser några som helst hårddiskar i min bootnings meny. Eller att dem visas i biosen,

Om du anslutit ssdn till en inkomplett raid så syns den nog inte "på riktigt", du behöver minst 2 enheter för att köra raid, det är därför jag reagerade på att det står att sataporten är i raidläge.
Jag känner som sagt inte till detaljerna om det moderkortet utan reagerade bara på att sataporten rapporteras som raid vilket verkar underligt.
För att installera så ska du boota från usbminnet för det är ju det som innehåller dina installationsfiler,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Skrivet av Effs:

När jag bootar från stickan får jag de svarta felmeddelandet och jag hamnar tillbaka i bios

Exakt hur gjorde du när du skapade nytt installationsmedia?

Det verka som du gjort fel. Man bruka kunna starta datorn från DVD / USB även om man tar bort alla diskar. Självklart hittar den ingen disk att installera på om man gör det men då vet man åtminstone att själva DVD / USB biten funkar som det ska.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på den stora blå knappen för att ladda ned verktyget från Microsoft.

Är det ett USB minne?
Se till att den sitter i en USB 2 port.
Testa de andra USB portarna.

Permalänk

Byt Sata plats på din 860 Evo. Kolla I manualen för moderkortet. M2 snor troligen en Sata.

Gissar även på att du får ändra från ahci till raid i bios. Manualen igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Hej jag har ett problem jag inte kan lösa på egen hand.

Jag använder mig utav ett nytt system och jag har kopplat in SSDn till en m2.1 slot. Har även testat m2.2 också men ingen verkar fungera.

Jag har köpt windows på sticka men kan inte få den att fungera, jag får detta felmeddelande
https://imgur.com/a/KjQqbbq

Inne bios ser de ut så här.
https://imgur.com/a/GxlohOg
Som de ser ut så hittar modekortet SSD.

Jag köpte nyligen en 860 evo för att kolla om de var fel på modekortet men de var de inte 860 installerar windows utan problem. Jag hittar ingen av hårddiskarna i boot priority. Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Jag kommer lixom ingen vart med 970 pro. Jag hittar ingen partition att installera windows på, ska man försöka skapa en ny partition för den? Jag är så förskräckligt dålig i bios. Det är precis som om jag inte har någon hårddisk i datorn.

Är det någon bios inställning som behövs göras innan? Är väldigt tacksam för alla tips.

Välj advanced uefi
Sata mode i uefi ska stå på achi.
M.2 mode=auto
Har ingen koll på flikar i uefi just nu men kan kolla senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Testa även att slå av CSM, så att den enbart kan boota i UEFI-läge. Vill minnas att NVMe inte fungerar i legacy mode (dvs. CSM) och genom att slå av CSM helt riskerar du inte att boota i fel läge.

Tycker dock att den borde kunna boota från din sticka oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testa även att slå av CSM, så att den enbart kan boota i UEFI-läge. Vill minnas att NVMe inte fungerar i legacy mode (dvs. CSM) och genom att slå av CSM helt riskerar du inte att boota i fel läge.

Tycker dock att den borde kunna boota från din sticka oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo CSM kan var boven beroende på moderkort iaf. Enligt denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=7pEcevfDM0g
Här hjälpte det att disable CSM medans man boota usb.win10

Men själv installerade jag nyligen win10 från usb på nytt system med endast m.2 970evo isatt.
Och inget pill med CSM då som var nödvändigt.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Jo CSM kan var boven beroende på moderkort iaf. Enligt denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=7pEcevfDM0g
Här hjälpte det att disable CSM medans man boota usb.win10

Men själv installerade jag nyligen win10 från usb på nytt system med endast m.2 970evo isatt.
Och inget pill med CSM då som var nödvändigt.

Det brukar styras av om man bootar Windows-stickan i UEFI-läge eller legacy mode. Jag tänkte dock att det vore enklare för trådskaparen och stänga av CSM så att bara det rätta alternativet finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej !

Har det här problemet löst sig ännu ?

Jag köpte em helt ny burk i delar igår och byggde ihop den själv, jag köpte till endast 1 samsung 970 Evo plus 500gb.
Får upp samma problem, jag kan installera Windows 10 pro på den men när jag väl har installerat Windows så vill den inte boots Windows utan den går direkt tillbaka till stickan, när jag tar bort stickan så går den direkt till bios igen.

Jag har köpt
Ryzen 7 3700x
Gigabyte x570 aorus elite
16 gb g.skill 3600mhz
Samsung 970 evo plus
GeForce 2070 super
850w nätaggregat

Jag har byggt många datorer och aldrig haft det här problemet.
Btw bios är uppdaterad!

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Khalat: Det är inte så lätt att du bara behöver byta enhet du ska boota ifrån i Bios?

Jag har alltid undvikit liknande problem med att ställa in redan efter första installationsbooten att den ska starta från c:\

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Khalat: Det är inte så lätt att du bara behöver byta enhet du ska boota ifrån i Bios?

Jag har alltid undvikit liknande problem med att ställa in redan efter första installationsbooten att den ska starta från c:\

Det har jag redan testat, funkar tyvärr inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak som är lätt att missa - men ni gör väl riktiga kall-reboot dvs. spänning av/på och inte varmreboot med tex. BIOS-omstart ???

Det måste vara kall-reboot då det är bara då BIOS letar efter vilka enheter som finns (inklusive bootbara USB-stickor) och först då sedan blir alternativ i UEFI i BIOS som sedan kan väljas som boot-ordning i BIOS - vid varmreboot går det bara på det som redan är cachat sedan föregående kall-reboot och enheter man tagit bort är borta (tex. tagit ur USB-stickan och är borta även när man stoppar tillbaka denna igen), tills nästa kall-reboot

Permalänk
Medlem

Fastboot

Fastboot är oftast påslaget by default, fastboot hoppar över att initiera "onödig" hårdvara så som Raid kontroller, M2 enheter, extra instickskort utöver grafikkort etc. för att snabba upp boot-tider. Stäng av Fastboot och testa igen.