Permalänk
Medlem

router för under 1500kr

hejsan det är så att jag i dagsläget har technicolor tg799vac xtream från telenor och är sjukt missnöjd med den.

har kollat runt lite och framförallt på prisjakt och det verkar som att Asus rt ac68u är den populäraste fast den har några år på nacken.

jag undrar mest om det fortfarande är ett bra kort att spela på eller om det finns något annat som är bättre.

jag spelar väldigt mycket online och streamar film. har även en massa smarta hem prylar som kräver wifi så jag behöver en router som kan ge man bra wifi styrka i lägenheten.

uppskattar snabba svar då jag vill gärna fixa detta så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Uteffekten i alla trådlösa enheter är begränsad.
Finns antenner med högre gain men det enda dom gör är att fokusera strålningen, så man får samma effekt men på mindre area.

så ingen router ger bättre wifi hastighet än andra. det som gör störst skillad är placering. Därför brukar det vara bättre att rekommendera accesspunkter om man måste ha WIFI.

I ditt fall hade jag behållt din router och kör på en accesspunkt, tex ubiquiti ap-ac-pro eller nanoHD.
Router-delen lär inte göras bättre av nån annan enhet, så det är wifit man måste fokusera på.

Men att köpa en annan router och sätta den på samma ställe som din xtream kommer göra marginell skillad, AC router som AC router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

hejsan det är så att jag i dagsläget har technicolor tg799vac xtream från telenor och är sjukt missnöjd med den.

har kollat runt lite och framförallt på prisjakt och det verkar som att Asus rt ac68u är den populäraste fast den har några år på nacken.

jag undrar mest om det fortfarande är ett bra kort att spela på eller om det finns något annat som är bättre.

jag spelar väldigt mycket online och streamar film. har även en massa smarta hem prylar som kräver wifi så jag behöver en router som kan ge man bra wifi styrka i lägenheten.

uppskattar snabba svar då jag vill gärna fixa detta så snabbt som möjligt

Har själv en ac68u som AP (stod som router innan) och den har funkat hur bra som helst.

Täckning för wifi beror lite på hur din lgh ser ut och var du tänkt placera den, kan ju alltid förstärka upp signalen med en AP.

Permalänk
Medlem

tror det blir att jag skaffar mig en unifi tallrik faktiskt

Permalänk

Med en mikrotik CAP AC kan du lösa både bra trådlöst och router funktion. Har du mer än en trådad grej behöver du ju då en switch med men den har bra prestanda för priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur stor är bostaden? Flera våningar? Då man i princip behöver fri sikt till enheten för bra hastigheter behöver man oftast mer än en AP.