Uppgradera Windows 7/8/8.1 till Windows 10 Gratis 2018

Permalänk
Medlem

Såg att en av de gamla datorerna jag köpt till min mor hade en Windows 7-sticker på sig. Den är död nu och köpt på en ta-till-vara butik i kommunal regi och kom med fungerande Windows. Innan dess var det en kommundator, den har fortfarande kommunklisterlappar på sig.
Kan jag använda serienumret för Windows 7 för Windows 10 på ny dator? Nåt trick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Såg att en av de gamla datorerna jag köpt till min mor hade en Windows 7-sticker på sig. Den är död nu och köpt på en ta-till-vara butik i kommunal regi och kom med fungerande Windows. Innan dess var det en kommundator, den har fortfarande kommunklisterlappar på sig.
Kan jag använda serienumret för Windows 7 för Windows 10 på ny dator? Nåt trick?

Ja, det går fortfarande (provade så sent som för några dagar sedan med 1909) att ange en Win 7 nyckel (och det var en OEM nyckel, nämner det bara för att undvika att folk påpekar skillnaden mellan OEM och Retail när det kommer till att använda en nyckel på en annan dator) när det frågas efter nyckel under installation av Win 10.

Jag installerade dock offline (datorn hade alltså inget internet under hela installationen) så det är möjligt att det inte fungerar om datorn har internet under installationen och kan köra en koll mot Microsoft's servar.
Windows aktiverades sedan utan problem när jag hade internet efter installationen var klar.

Observera dock att det är en kvarleva som Microsoft inte har tagit bort ännu, så är det en gråzon och stödjs officiellt inte av Microsoft, så även om man kan tycka att Microsoft ljuger när de säger att man behöver en Win 10 nyckel i länken som Bertha postade så stödjs det som sagt inte officellt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, det går fortfarande (provade så sent som för några dagar sedan med 1909) att ange en Win 7 nyckel (och det var en OEM nyckel, nämner det bara för att undvika att folk påpekar skillnaden mellan OEM och Retail när det kommer till att använda en nyckel på en annan dator) när det frågas efter nyckel under installation av Win 10.

Jag installerade dock offline (datorn hade alltså inget internet under hela installationen) så det är möjligt att det inte fungerar om datorn har internet under installationen och kan köra en koll mot Microsoft's servar.
Windows aktiverades sedan utan problem när jag hade internet efter installationen var klar.

Observera dock att det är en kvarleva som Microsoft inte har tagit bort ännu, så är det en gråzon och stödjs officiellt inte av Microsoft, så även om man kan tycka att Microsoft ljuger när de säger att man behöver en Win 10 nyckel i länken som Bertha postade så stödjs det som sagt inte officellt.

Tack. Hoppas det går. Gråzoner som rör bolag i miljardklassen bryr jag mig inte mycket om och det är ju miljövänligt med återvinning 😄😂

Vill dock inte hjälpa kriminella med att tvätta pengar så att köpa illegala nycklar gör jag inte
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar ju bli dags att uppgradera sambons laptop till Windows 10...men är lite osäker på vilken nyckel eller version jag ska skaffa.
Har idag en aktiverad win 7. Kan jag bara ladda ner creation tool och använda gamla nyckeln som sitter klistrad under datorn eller måste jag köpa en ny win 10 nyckel? Eller måste jag köpa hela win 10 för runt 1200kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lmoberg:

Börjar ju bli dags att uppgradera sambons laptop till Windows 10...men är lite osäker på vilken nyckel eller version jag ska skaffa.
Har idag en aktiverad win 7. Kan jag bara ladda ner creation tool och använda gamla nyckeln som sitter klistrad under datorn eller måste jag köpa en ny win 10 nyckel? Eller måste jag köpa hela win 10 för runt 1200kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar funka att använda den gamla nyckeln för många, men det ska inte göra det enligt MS. Enklast är väl att testa. Funkar det inte så köp en ny licens. Det är ingen skillnad på att köpa en nyckel eller hela Windows, det är alltid en nyckel du köper även om man kan få med installationsmedium också. Billiga nycklar på ebay eller så är billiga för att de vanligtvis är lite skumma, typ oanvända volymlicenser eller andra överblivna nycklar, i värsta fall nycklar köpta med stulna kreditkort, men de är ju billiga också. Får man problem så brukar det ändå vara billigare att bara köpa ny nyckel igen, än vad det hade varit om du hade köpt en från Inet, direkt från MS eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har den senaste veckan hjälpt kompisar o grannar att uppgradera deras w7 till w10
har då använt både Windows tool och med en usb, samtliga har varit aktiverade.

Permalänk
Medlem

Trevligt att fler har skrivit för jag har ännu inte kommit till skott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Börjar ju bli dags att uppgradera sambons laptop till Windows 10...men är lite osäker på vilken nyckel eller version jag ska skaffa.
Har idag en aktiverad win 7. Kan jag bara ladda ner creation tool och använda gamla nyckeln som sitter klistrad under datorn eller måste jag köpa en ny win 10 nyckel? Eller måste jag köpa hela win 10 för runt 1200kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör du en ren Win 10 installation på en datorn som aldrig haft Win 10 aktiverad tidigare så behöver du nyckel.

Uppdaterar du en datorn som har Win 7 aktiverad till Win 10 så skippar du steget med nyckeln. Då väljer den själv rätt version och aktiverar Win 10 nästa gång datorn kopplas mot internet efter ett tag.

Vilken Win 10 version man får gratis beror på vilken Win 7 version man har. Om det är en billig laptop så borde det var Home och bli Home.

Permalänk

Jag uppgraderade en Laptop för nån månad sedan med version 1909.
Jag skrev in licensnyckeln men det funkade inte. Sen så finns det ett alternativ "jag har ingen licensnyckel". Jag klickade på den och det fungerade. Så jag har inte haft några problem med win 10 på den.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Körde en uppdatering av två datorer med aktiverade Win7 Ultimate i helgen vilket funkade jättebra

Körde med programet på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 vilket gav mig Win10 version 1909.

Avinstallerade en hel del program innan, även anti-virus. Valde att inte spara några "appar" eller inställningar. Hade nätverk under hela installationen men behövde aldrig skriva in någon nyckel.

Mina Win7 nycklar är sådana som medger att installera och aktivera Win7 på flera datorer samtidigt. Någon som har provat att uppgradera mer än en dator på samma Win7-nyckel?

Permalänk

Jag har installerat windows 10 på min gamla speldator. Jag gjorde en uppgradering från windows 7 till windows 10.
Jag använde sedan licensnyckeln till min nya dator. Men jag installerade windows 10 på min gamla dator och det verkar fungera riktigt bra. laddade ner windows 10 med media creation tool (version 1903) och uppdaterade sedan till 1909.
Datorn fungerar fortfarande och jag har inte fått upp något om att licensnyckeln är ogiltig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Uppgraderade just en Windows 7-maskin idag och det fungerade utmärkt. Laddade ner verktyget "windows 10 mediaskapare" och körde programmet. Som sagts tidigare i tråden så fungerar det bara man har en giltig licens.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Till och med jag har uppgraderat idag, från Windows 7 professional på en drygt 5 år gammal dator. Behövde inte ange nån licens, men jag hade den beredd här. (Förstår inte alls varför det för vissa krävs, för andra inte)

Hade avinstallerat en del men allt jag hade kvar funkar utan vidare. Han klagade bara på nån USB-grej men jag kan inte hitta något fel.

Hurra! Sen att mycket ser förskräckligt ut det försöker jag åtgärda sen.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ren installation på min nybyggda burk i helgen. Inget av de automatiska sätten att aktivera fungerade. Tröttnade och grävde fram min gamla Win 7 PRO skiva och den nyckeln fungerade fortfarande.
Microsofts kundsupport är under all kritik. Söker man på problemet hamnar man i en loop där man hela tiden kommer tillbaks till sidor man precis varit på. Ingen mail-kontakt eller telefonnummer att ringa på, men en länk till Store finns alltid...

Permalänk
Inaktiv

Har man licensen knuten till ett microsoft konto så är de så enkelt, installerade om min dator förra helgen och de tog ca 5 min och de enda man gör är att logga in på sitt konto under installationen och datorn ser lika dan ut igen, behövde bara uppdatera lite och så klart installera alla program igen och de tar alltid längst tid.

Permalänk
Skrivet av Bertha:

Till och med jag har uppgraderat idag, från Windows 7 professional på en drygt 5 år gammal dator. Behövde inte ange nån licens, men jag hade den beredd här. (Förstår inte alls varför det för vissa krävs, för andra inte)

Hade avinstallerat en del men allt jag hade kvar funkar utan vidare. Han klagade bara på nån USB-grej men jag kan inte hitta något fel.

Hurra! Sen att mycket ser förskräckligt ut det försöker jag åtgärda sen.

Jag har funderat på att installera en "liglig" (och då menar jag en version jag laddar ner med "microsoft media creation tool") och se vad som händer. Det jag vet om datorn är att det är en gammal dator som jag har fått/räddat från att skrotas och sparat lite pengar för Göteborg Stad utbildning fån en massa utgifter då renova tog 2 kr/kilo för att hämta dom och skrota dom. Och så gott som alla datorer vi fick med oss fungerade utan problem.
Jag har en polare som jobbar med datorer och IT på en gymnasieskola i Göteborg. Han hade ansvar över att allt som hade med datorer och IT fungerade i skolan.
Skolan hade ett kontrakt med t.ex. HP och/eller DELL. När det var dax för att byta ut dom så ville dom inte ta tillbaka dom då det skulle kosta för mycket pengar att ta tillbaka dom så dom gick som "skrot". Efer klartecken från skolan så kunde jag hämta dom.
Många hade en Windows 7 Licens på sig och det gick utärkt att "sno" licensnyckeln och installera windows 7 på en annan dator. Sen uppgradera till windows 10. Om installationer var inga problem alls.

Men nu skall jag installera en laglig version på en av dom datorerna och se vad som händer.
Om nån annan vill prova och dela med sig om vad som händer, så vänligen skriv gärna i tråden.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har funderat på att installera en "liglig" (och då menar jag en version jag laddar ner med "microsoft media creation tool") och se vad som händer. Det jag vet om datorn är att det är en gammal dator som jag har fått/räddat från att skrotas och sparat lite pengar för Göteborg Stad utbildning fån en massa utgifter då renova tog 2 kr/kilo för att hämta dom och skrota dom. Och så gott som alla datorer vi fick med oss fungerade utan problem.
Jag har en polare som jobbar med datorer och IT på en gymnasieskola i Göteborg. Han hade ansvar över att allt som hade med datorer och IT fungerade i skolan.
Skolan hade ett kontrakt med t.ex. HP och/eller DELL. När det var dax för att byta ut dom så ville dom inte ta tillbaka dom då det skulle kosta för mycket pengar att ta tillbaka dom så dom gick som "skrot". Efer klartecken från skolan så kunde jag hämta dom.
Många hade en Windows 7 Licens på sig och det gick utärkt att "sno" licensnyckeln och installera windows 7 på en annan dator. Sen uppgradera till windows 10. Om installationer var inga problem alls.

Men nu skall jag installera en laglig version på en av dom datorerna och se vad som händer.
Om nån annan vill prova och dela med sig om vad som händer, så vänligen skriv gärna i tråden.

När vi egentligen fick Windows 10 gratis hängde jag på först* och då fanns en Microsoftsida där man kunde testa sin dator med tillbehör och se om allt skulle funka. För mig var det då bara en urgammal skanner den protesterade för och det förstår jag (men det fixas nya drivrutiner av händigt folk). Den testsidan hittade jag inte nu men den kanske finns nånstans än?
Jag visste alltså att min dator klarade Win10 då men var lite osäker om uppdateringar kunde ha sabbat något, men nej, det funkade utmärkt och snabbt.

*Jag ångrade mig alltså och lyckades med möda hålla Win10 borta fast jag hade påbörjat nerladdningen...

Permalänk

Det brukar vara känsligt med windows 10 licens och att byta moderkort.
Just nu så har jag bara "lagliga" windows installationer. Och ingen har bråkat om att licensnyckeln är ogiltig. Dom är uppdaterade med senaste version (1909).
Så jag är lite intresserad om var som händer om jag laddar ner en laglig licens och installera på en helt ny burk. Skall bygga en dator till en polare väldigt snart så jag bad honom om att vänta med att köpa Windows 10. Jag måste bara prova.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz