Permalänk

Installation LG Oled C9 - tips

Hej
Köpte en LG Oled C9 på Black Friday. Är det någon som har några tips på hur jag packar upp och installerar den på bästa sätt ? Har sett lite tutorials på youtube... Drar jag bara av kartongen rakt upp, och sen då ? Vart lägger jag TV:n lämpligast för montering av foten ? Tacksam för alla tips

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

lägg den på soffan med skärmen nedåt, så mjukt som möjligt. Sen skruvar du på foten eller så köper du ett snyggt fäste typ Vogel och hänger upp den.

Vet ju inte vilken storlek du köpt men i regel väger den inte mer än 20 kg så du bör väl klara att lyfta den själv. Har du någon i huset som kan hjälpa dig är väl det att föredra såklart.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Jag lade min på sängen (liten lägenhet), monterade foten, lyfte upp den, och insåg sen att jag inte kunde ställa den på plats eftersom den då skulle hamna med framsidan mot väggen. Om du likt mig har en vägg bakom TV-bänken så kan det alltså vara bra att tänka till lite innan du lyfter upp den, och t.ex. se till att du har någonstans att mellanlanda med TVn om du behöver vända på greppet.

Min C9:a är 55"-modellen, och även om den kanske inte väger jättemycket så var den lite knepig att greppa eftersom man inte bör lyfta den i den övre halvan p.g.a. att den är så tunn. Att vara två när den ska lyftas på plats är helt klart att föredra, särskilt om du köpt 65"-modellen.

Permalänk

Där är ju beskrivning med bilder överst i kartongen, så bara att göra som det visas där.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Du lägger tvn på kartongen om jag inte har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är 55 tums modellen. Är mer inne på att lägga den på golvet. Blir inte det lättare att lyfta upp den till tv bänken sen? Känns som det blir svårt att ställa upp tv:n och även lyfta bort den från sängen eller soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Det är 55 tums modellen. Är mer inne på att lägga den på golvet. Blir inte det lättare att lyfta upp den till tv bänken sen? Känns som det blir svårt att ställa upp tv:n och även lyfta bort den från sängen eller soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla installation på c8an så kanske du kan använda samma teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Hej
Köpte en LG Oled C9 på Black Friday. Är det någon som har några tips på hur jag packar upp och installerar den på bästa sätt ? Har sett lite tutorials på youtube... Drar jag bara av kartongen rakt upp, och sen då ? Vart lägger jag TV:n lämpligast för montering av foten ? Tacksam för alla tips

Instruktioner står på lådian till att börja med, när du är förbi dessa och i lådan har du en manual med fler instruktioner. Gör som dom säger det är enklast och fungerar.

Packade upp päronens LG 65" oled också.
Gjorde en LG 55 Oled för nåt år sedan med.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som killen i den här videon, funkade jättebra.
Under dom första 20 sekunderna ca så ser man hur han gör.

Visa signatur

ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i7-6700K| Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2666MHz | Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB | Acer XB271HU 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffe99:

Jag gjorde som killen i den här videon, funkade jättebra.
Under dom första 20 sekunderna ca så ser man hur han gör.

https://www.youtube.com/watch?v=h8dnAzWvGf0&

Önskar jag sett denna innan jag packade upp min i förrgår. Jag och sambon drog upp TVn ur kartongen och hade småpanik att vi skulle skada den. Kartongen kunde ju bara dras rakt upp!

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjöman:

Önskar jag sett denna innan jag packade upp min i förrgår. Jag och sambon drog upp TVn ur kartongen och hade småpanik att vi skulle skada den. Kartongen kunde ju bara dras rakt upp!

Står på lådan hur man gör...

Bara kolla dom fina bilderna på ovansida.

Bilderna säger i princip följaden.
Klipp banden, riv av tejpen ( SKÄR EJ), ta upp manualen med resten av instruktionerna, lyft av låda, håll i TV'n så den ej välter.

Det tog ca 15-20 min att packa upp päronens, alla instruktioner fans på lådan och i lådan lägst upp.

Lite svårt att se vad "problemet" är folk har alltså.

Brist på tålamod, brist på koncentrationsförmåga eller vad?

Kommer så klart få skit för detta men ja jag har lyckats packa upp 2st per instruktioner utan att vara speciellt begåvad, en LG OLed 55 och en 65 båda hade olika instruktioner men allt fans där.

Om folk bar tog sig en stund och en funderare så kanske saker går att lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Lite svårt att se vad "problemet" är folk har alltså.

Brist på tålamod, brist på koncentrationsförmåga eller vad?

Jag missade själv att man kunde lyfta upp kartongen, och blev lite förvånad när jag skulle ställa undan den tomma kartongen och botten föll ur den. På min kartong är det fullt med de förväntade varningsymboler, typ tappa inte kartongen i marken, sätt inte eld på kartongen, etc., samt två inringade rutor markerade 1 och 2 där 1 visar att instruktionerna finns i kartongen och 2 visar en person som läser instruktionerna.

Mitt fokus drogs därför direkt till de tydligt markerade och numrerade instruktionerna, så jag började med att öppna kartongen och läsa instruktionerna som låg i den. Att kartongen kunde ha en lös botten var inget jag ens funderade på, ingen annan TV-apparat eller datorskärm jag köpt under åren har haft det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag missade själv att man kunde lyfta upp kartongen, och blev lite förvånad när jag skulle ställa undan den tomma kartongen och botten föll ur den. På min kartong är det fullt med de förväntade varningsymboler, typ tappa inte kartongen i marken, sätt inte eld på kartongen, etc., samt två inringade rutor markerade 1 och 2 där 1 visar att instruktionerna finns i kartongen och 2 visar en person som läser instruktionerna.

Mitt fokus drogs därför direkt till de tydligt markerade och numrerade instruktionerna, så jag började med att öppna kartongen och läsa instruktionerna som låg i den. Att kartongen kunde ha en lös botten var inget jag ens funderade på, ingen annan TV-apparat eller datorskärm jag köpt under åren har haft det.

Ja precis, det framgick inte i instruktionerna att kartongen gick att lyfta rakt upp. Därav problemet folk kan ha

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffe99:

Jag gjorde som killen i den här videon, funkade jättebra.
Under dom första 20 sekunderna ca så ser man hur han gör.

https://www.youtube.com/watch?v=h8dnAzWvGf0&

Lyssna på snubben ungefär 40 sekunder in. Han är ju riktigt rolig. Han ger ju ett väldigt torrt intryck men lyssna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Ja det var riktigt j-la läskigt när jag packade upp min C7 när jag skaffade den också, speciellt när den är så helsikes tunn. Jag tror jag bara la ner den på sängen (skärm neråt), satte på foten och så sträckte jag mig över och lyfte den. Är nog enklare om man är två.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Haha ja den videon såg jag också + en massa andra videos på Youtube ...

Det löste väl sig till slut. TV:n står på bänken och WOW vad nöjd jag är !! Vilken uppgradering och vilken TV =). OLED är verkligen fantastiskt bra . Men det var lite läskigt att hantera den eftersom den är så tunn och tung. Det tog tid att packa upp och skruva ihop den. Höll på i flera timmar. Tyckte den såg liten ut när den låg på golvet men när den kom upp på TV bänken såg jag direkt vad stor den är, speciellt jämfört med min gamla TV. Så 55 tum räcker gott och väl för mig .

Lite tankar och tips efter installationen. Jag tyckte TV:n var väldigt tung så att vara två personer är att rekommendera när man ska lägga ned TV:n för montering av fot + skena samt när man lyfter upp den på TV-bänken. Mitt tips är att lyfta TV:n till en säng eller soffa och lägga den med skärmen nedåt och sedan montera foten. Alternativt lägg den mot golvet dämpad av kuddar. Men man kommer behöva ha TV:n något upphöjd om man lägger den mot golvet eftersom foten ska monteras.

När jag skulle lägga ned TV:n mot golvet och kuddarna så föll den lite framåt sista biten eftersom kartongen gled undan, det gick bra men det kan vara bra att tänka på att det kan hända. Lådan hade jag nog inte valt såhär i efterhand att lägga den på.

Installationen gick också bra med alla val man skulle göra. Dock så fick jag följande meddelande när jag zappade mellan TV kanalerna efteråt: "CI modul saknas". Jag kör med vanlig kabel via Comhem uttag i väggen. Alltså ingen box. Vad är fel ? Får väl ringa Comhem imorgon.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk

Alltså kommer nog låta som värsta assholen igen... men jag måste fråga.
Starta en tråd om hur man packar upp en TV ?! Is this real life ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Haha ja den videon såg jag också + en massa andra videos på Youtube ...

Det löste väl sig till slut. TV:n står på bänken och WOW vad nöjd jag är !! Vilken uppgradering och vilken TV =). OLED är verkligen fantastiskt bra . Men det var lite läskigt att hantera den eftersom den är så tunn och tung. Det tog tid att packa upp och skruva ihop den. Höll på i flera timmar. Tyckte den såg liten ut när den låg på golvet men när den kom upp på TV bänken såg jag direkt vad stor den är, speciellt jämfört med min gamla TV. Så 55 tum räcker gott och väl för mig .

Lite tankar och tips efter installationen. Jag tyckte TV:n var väldigt tung så att vara två personer är att rekommendera när man ska lägga ned TV:n för montering av fot + skena samt när man lyfter upp den på TV-bänken. Mitt tips är att lyfta TV:n till en säng eller soffa och lägga den med skärmen nedåt och sedan montera foten. Alternativt lägg den mot golvet dämpad av kuddar. Men man kommer behöva ha TV:n något upphöjd om man lägger den mot golvet eftersom foten ska monteras.

När jag skulle lägga ned TV:n mot golvet och kuddarna så föll den lite framåt sista biten eftersom kartongen gled undan, det gick bra men det kan vara bra att tänka på att det kan hända. Lådan hade jag nog inte valt såhär i efterhand att lägga den på.

Installationen gick också bra med alla val man skulle göra. Dock så fick jag följande meddelande när jag zappade mellan TV kanalerna efteråt: "CI modul saknas". Jag kör med vanlig kabel via Comhem uttag i väggen. Alltså ingen box. Vad är fel ? Får väl ringa Comhem imorgon.

Gör en sökning på CL modul.
Vanlig kabel är det antenn sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.