ingen video output och chassi fläktarna startar inte

Permalänk
Medlem

ingen video output och chassi fläktarna startar inte

Jag hade precis byggt ihop min nya dator (Ryzen 5 2600x, Gtx 1060 6gb, CORSAIR 16 gb 3000, AsRock B450 pro4, CORSAIR cx650M, Be quiet pure hade 500) spelade ca 2 timmar och sen crashade den jag testa att sätta på den igen och nu startar inte chassi fläktarna och jag får ingen video output från grafikkortet. CPU och GPU fläktarna snurrar.

Permalänk
Medlem

@MalteFPS:
CX serien från Corsair är ökänd för att orsaka typiska budget nätaggs fel. Du bör byta ut de oavsett vad som orsakar felet.

Med budget och skärp nätagg behöva man vara bered att låna ett annat vid minsta lilla konstiga fel för att utesluta att den inte orsakar problem andra delar.

Edit:
Det känns inte så meningsfullt att börja felsöka andra saker innan du gjort det. Men vill du ändå göra något kan du ta bort allt som inte behövs just nu. Utanför datorn ska du bara ha strömkabeln som går till datorn. I datorn tar du bort alla grafikkort, diskar och kablarna till dom. Allt som du ska ta bort och porten de kopplat till är ökända för att kunna orsak död dator, ingen bild, startfel mm.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Tja Testade Psu I min brorsas dator och den fungerade fel fritt, testade också ssd och ramen och de var inget fel på dom heller. Men jag vet fortfarande inte om det är mb eller CPUn testade att sätta up datorn med ett annat grafikkort och det vanliga utanför chassit men problemet kvarstod.

Permalänk
Medlem

Böjda pins i cpu sockeln?

Permalänk
Medlem

@Fantomen: nope checkade det. Plockade ner allt till rätt kartonger ifall jag ska skicka tillbaka något.

Permalänk
Medlem

@MalteFPS:
Testa plocka bort allt även fläktar...och börja från början.
Ram, nätagg ,ssd funkar bra. Förmodligen även grafikkort.
Plocka ut allt. Och sen kolla hur moderkort är fast satt så det inte blir kortis sen montera cpu.
Montera kylare och ram. Anslut nätagg. I med graffekort.
Sätt bara i ett minne i rätt slot, se manual.
Testa sen starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteFPS:

@panpo98: Tja Testade Psu I min brorsas dator och den fungerade fel fritt, testade också ssd och ramen och de var inget fel på dom heller. Men jag vet fortfarande inte om det är mb eller CPUn testade att sätta up datorn med ett annat grafikkort och det vanliga utanför chassit men problemet kvarstod.

Att PSU funkar i din bror dator utesluter dock inte att den inte orsakat problem för andra delar. Låna din brors PSU.

Tex fanns ett annat märke (Hiper) som folk flyttade till nya datorn när gamla gick sönder. Efter några veckor var nya dator lika trasig som den gamla. Det kunde ta 1 månad innan den PSU dog helt.

Nollställ bios (CMOS). Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Ström kabeln ska var utdragen under tiden.

Vissa behövde ta bort något annat också innan nollställningen fixade fel men vad har varierat från fall till fall. Därför kan de vara bra att ta bort allt som inte behövs och sen nollställa. Är felet kvar så har du bara 4 delar kvar där minnen är det man kan behöva ta bort och sen nollställa.

Minnen och platsen de satt på kan orsaka fel. Testa 1 minne i taget i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera.

Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. Då testat också om Power SW kabeln/knappen var trasig, satt på fel plats, glapp mm.

När du testat delarna utanför chassit kan du lägga moderkortet på kartongen den kom i. Om du senare testar med grafikkort ska du var uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Permalänk
Medlem

@Fantomen: okej så jag testar imorgon att sätta ihop hela datorn igen.

Permalänk
Medlem

@Fantomen: så jag byggde ihop datorn. Samma problem är kvar. Dock så har ena chassi fläkten där fram börjat snurra igen.