Permalänk
Medlem

Uppgradering från 4790K

Allmänt trött på min 4790K Setup, modekortet tycker jag är halvkass, buggar och har sig. 16GB ram vilket kostar lika mycket med DDR4 att uppgradera.

Det jag är sugen på nu är något framförallt stabilt! Ett bra moderkort med en bra CPU. 32GB åtminstånde.

Det jag tittat på är 3700X och 3900X, vet inte riktigt om 4 kärnor till är värt de extra pengarna. Jag gillar visserligen att hålla med med virtuella maskiner och sådant, samt passthrough av PCI, här läst lite i UNRAID tråden att det inte är helt optimalt med AMD då.

Jag tycker även att man får betala jäkligt mycket för modekorten jämfört med sist man köpte

Hårddisk, jag kommer knappt flytta några större filer men vill gärna ha en 1 TB "flash" disk.

Sitter nu på ett Titan X (Maxwell), Spelar inte direkt jättemycket (BF1, Fifa), men håller på med lite ML och sådant så 12 GB är rätt nice att ha där så vet inte riktigt uppgraderingsvägen härifrån. Rent spontant tycker jag hela 20-serien känns jäkligt kall och överprisad. Noll intresse av RTX.

Nätagg är lika bra och köpa nytt också, där söker jag något semi passivt. Jag tänkte använda mitt gamla chassi Define C (mATX) om det inte kommit ut något riktigt najs mITX chassi samt moderkort :), Budget 10-15K?

Permalänk
Viking

@skyw00lker:

eller

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, paketen ser precis så balanserade som jag letar efter, hur ser det ut med nya generationer? Du har inget motsvarande intelpaket? 3900X ser så lockande ut men modekortet ser ut att vara billigt relativt processorn?

Permalänk
Viking

@skyw00lker:
Du borde inte välja Intel, endast om du verkligen behöver nån fps högre i spel, annars finns det ingen anledning.
Moderkortet fungerar utan problem med en 3900x men vill du ha ett lite värre kan du köpa något sånt här: https://www.inet.se/produkt/1902919/asrock-x570m-pro4 (fanns bara ett mATX)
Men du behöver egentligen inte ett x570 om du inte ska använda dig av Pcie 4

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen ingen mening att gå för intel idag för dom är fast på en cpu bas som plågas av säkerhetshål och annat, priset är högre och ipc på amd är bättre än intel nu, enda intel har är att dom klockar högre ännu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@skyw00lker:
Du borde inte välja Intel, endast om du verkligen behöver nån fps högre i spel, ..
Men du behöver egentligen inte ett x570 om du inte ska använda dig av Pcie 4

Skrivet av Mac83:

Det finns egentligen ingen mening att gå för intel idag för dom är fast på en cpu bas som plågas av säkerhetshål och annat, priset är högre och ipc på amd är bättre än intel nu, enda intel har är att dom klockar högre ännu.

Yes tack så mycket! Får nog bli en 3900X ändå, på något sätt känns det som samma val man gjorde i5 mot i7 2014, Man behöver inte de extra trådarna

PCI-4 lär dröja innan jag behöver...

Permalänk
Viking

@skyw00lker: Ska du överklocka kan det även vara bra med ett x570, fanns ju bara ett mATX, men hittade detta mITX: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om man prioriterar stabilitet skulle jag se det som ännu en anledning till att välja ett x570, då det tycks vara mindre problem med dessa jämfört med b450/x470 tillsammans med Ryzen 3000 serien. Även om risken för problem generellt är små oavsett, så är det värt att ta med i övervägandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om man prioriterar stabilitet skulle jag se det som ännu en anledning till att välja ett x570, då det tycks vara mindre problem med dessa jämfört med b450/x470 tillsammans med Ryzen 3000 serien. Även om risken för problem generellt är små oavsett, så är det värt att ta med i övervägandet.

Ja det är lite det jag är ute efter främst. Vill inte att det ska vara någon liten bugg utan felfritt, nästan workstation klass på det hela.

Jag var nöjd när jag köpte p67 pro även om det var fel på SATA controllern.

sedan snålade jag på ett Gigabyte kort som jag sitter idag och så är boot-ordningen riktigt skum samt ibland vill det inte starta överhuvudtaget om jag inte har kopplat ur strömmen ett tag. Sådana saker som jag vill undvika

edit: Jag ser alltså diskar och operativsystem som suttit i datorn sedan länge som sedan på något sätt lagrats i bios.