Permalänk
Medlem

Ny dator död!

Hej!
Byggde en ny dator idag allt gick bra datorn startade 2 ggr utan problem 1 gång i bios och en gång botade hela vägen! 3 gången va datorn helt död inget svar när jag försökte starta datorn! Varken moderkortet eller gpu lysste. Testade gpu på en kompis dator och den funkadd fel fritt! Kopplade in psu i en gammal dator och den svarade! Vet ej undrar om det är MB och vad jag ev ska göra???

Specs på datorn:
Ryzen 7 2700
Asus b450-e
Asus gtx 1660 ti
2x 16 gb 2666 mhz ram
En corsair 650w psu kanske 4 år gammal!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lyft ut allt datorn inte behöver för en post är första regeln vid felsökning. Eftersom du testat GPU så testa minnen. Ta en sticka du vet funkar och kör i olika slots osv.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Lyft ut allt datorn inte behöver för en post är första regeln vid felsökning. Eftersom du testat GPU så testa minnen. Ta en sticka du vet funkar och kör i olika slots osv.

Testade med att bytta till stickor jag vet fungerar utan framgång tyvärr!
Tack för snabbt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du ett annat psu att testa med?
Fel på 5volts linan kan ge alla möjliga fel

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

@OlofAB:

Går att testa även utan ram i bara för att se om du får något livstecken ö.h.t.
Om du har en 'jumper' tillgänglig så sätt den här för att cleara BIOS. Det slarvigare alternativet är att slita ut batteriet och sätta i det igen.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Som MeatWeed säger, har du tillgång till annat nätagg är det helt klart värt att testa. När burken är helt död så är det störst sannolikhet att det är nätagg/mobo/CPU. Eftersom det är gammalt och du vet att övriga komponenter funkat tidigare så låter nätagget väldigt troligt. Det är ruggigt sällsynt att moderkort eller CPU som inte är gamla eller våldsamt hanterade bara dör.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Har du ett annat psu att testa med?
Fel på 5volts linan kan ge alla möjliga fel

testade precis med en ny psu och nya kablar med samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bara vara jag men stör mig på att led belysning inte lysser på moderkortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska testa med en jumper och se om det blir någon förändring!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du distanser bakom moderkortet när du monterade? Så du inte kortslutit moderkortet? Distanserna på rätt plats. Endast där de finns skruvhål i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du distanser bakom moderkortet när du monterade? Så du inte kortslutit moderkortet? Distanserna på rätt plats. Endast där de finns skruvhål i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Svar Ja! Va nogran att följa instuktioner!