Telenor väljer Ericsson för 5G i Norge – överger Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Norge gör såklart som USA vill....vilka vill stoppa kinas utveckling. Att inte stödja Huawei är ett av sätten.

Det finns anledningar till att USA rekommenderat NATO länder att undvika Huawei för uppbyggnad av 5G nätet..
5G kommer troligtvis även användas av militära installationer samt vapensystem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Det finns anledningar till att USA rekommenderat NATO länder att undvika Huawei för uppbyggnad av 5G nätet..
5G kommer troligtvis även användas av militära installationer samt vapensystem.

5G kommer inte bara användas utav mig och dig, utan även våra högsta politiker, myndigheter, räddningstjänst och totalförsvaret. 5G kommer att utgöra en kritisk del av vår infrastruktur som måste fungera såväl i fred som kris och ev. krig. Jag tror att många missar denna aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ja, petrodollarn är standard o det utnyttjar USA. Dock håller vissa länder på att försöka stoppa det.

Tror du verkar ha grovt missförstått viktiga finansiella principer.

Bara för att många råvaror handlas och görs upp i valutan USD, så betyder det inte att USA automatiskt kontrollerar själva affären. Om du säljer en dator till mig i SEK här på Swec Marknad, betyder det att Löven kontrollerar affären mellan dig och mig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Märkligt att det finns så många pro Kina medlemmar här på SweClockers, detta forum består ju annars av ganska allmänbildande personer tycker jag.
Dock har jag sett samma trend på min arbetsplats med hyfsat högt utbildade personer. Men kanske inte så märkligt när man googlar "det magiska vapnet"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Märkligt att det finns så många pro Kina medlemmar här på SweClockers, detta forum består ju annars av ganska allmänbildande personer tycker jag.
Dock har jag sett samma trend på min arbetsplats med hyfsat högt utbildade personer. Men kanske inte så märkligt när man googlar "det magiska vapnet"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte många men de vaknar ibland när det är en intressant fråga. Är det en annan fråga vaknar ett annat gäng. Man kan också titta på medlemmens historik. Ibland kan man undra om det är dataintresse som gjort att de blivit medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte många men de vaknar ibland när det är en intressant fråga. Är det en annan fråga vaknar ett annat gäng. Man kan också titta på medlemmens historik. Ibland kan man undra om det är dataintresse som gjort att de blivit medlemmar.

OT:

Nja, nu ska vi inte överdriva men däremot finns det en del känsliga frågor nu för tiden som tydligt delar in oss i två totalt olika läger, rör upp känslor och vi gräver ofta väldigt djupa skyttegravar.

I synnerhet SD och dess politik är en fråga som totalt splittrar och rör upp exceptionellt med känslor i båda riktningarna.

USA frågan och Trumps politik ibland en annan inklusive handelskriget mot Kina.

Jag har själv exceptionellt svårt att föra dialoger om ovanstående två ämnen lugnt och fint utan att det urartar. På jobbet håller jag mig oftast medvetet passivt lyssnande när folk raljerar om ovanstående två ämnen (SD eller USA) .

Permalänk
Medlem

Några länder, t.ex. Ryssland och Kina, betalar folk för att följa olika ämnen på sociala medier och webbforum. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Jag har själv exceptionellt svårt att föra dialoger om ovanstående två ämnen lugnt och fint utan att det urartar. På jobbet håller jag mig oftast medvetet passivt lyssnande när folk raljerar om ovanstående två ämnen (SD eller USA) .

Det är just därför som propagandister ofta spelar på just känslor och inte lägger så stor vikt på fakta eller objektivitet. Det skapar en otrevlig kultur där det blir omöjligt att föra en diskurs, och så får man denna splittringen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OllO:

Några länder, t.ex. Ryssland och Kina, betalar folk för att följa olika ämnen på sociala medier och webbforum. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken har slagit även mig, några av de som försvarar Kina i vått och torrt är dock gamla på forumet, de borde vara genuina, men någon från trollfabriken bör det allt finnas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tanken har slagit även mig, några av de som försvarar Kina i vått och torrt är dock gamla på forumet, de borde vara genuina, men någon från trollfabriken bör det allt finnas.

Jag tror inte trollfabrikerna inriktar sig på en så nischad sajt som SweC. Kom ihåg att de kostar pengar och att den som betalar vill nå ut till en så stor målgrupp som möjligt. Därför tror jag de mest inriktar sig på större sociala medier. De som kan uppfattas som troll på t.ex. SweC är nog snarare så kallade nyttiga idioter. Personer utan tillräckligt kritiskt tänkande som omedvetet sprider desinformation, eller personer som gör det medvetet för att de har någon sorts egenintresse i det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon78208:

Jag tror inte trollfabrikerna inriktar sig på en så nischad sajt som SweC. Kom ihåg att de kostar pengar och att den som betalar vill nå ut till en så stor målgrupp som möjligt. Därför tror jag de mest inriktar sig på större sociala medier. De som kan uppfattas som troll på t.ex. SweC är nog snarare så kallade nyttiga idioter. Personer utan tillräckligt kritiskt tänkande som omedvetet sprider desinformation, eller personer som gör det medvetet för att de har någon sorts egenintresse i det.

Får hoppas det, motsatsen vore trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tråkigt när politiska beslut ska påverka tekniken. Kan inte se att detta i längden kommer gynna oss konsumenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Jag tror inte trollfabrikerna inriktar sig på en så nischad sajt som SweC. Kom ihåg att de kostar pengar och att den som betalar vill nå ut till en så stor målgrupp som möjligt. Därför tror jag de mest inriktar sig på större sociala medier. De som kan uppfattas som troll på t.ex. SweC är nog snarare så kallade nyttiga idioter. Personer utan tillräckligt kritiskt tänkande som omedvetet sprider desinformation, eller personer som gör det medvetet för att de har någon sorts egenintresse i det.

För att citera Glenn Killing:
(Peter Settmans karraktär:) "Varför slåss vi egentligen? (mot fiolspelarna)"
(Henrik Schyfferts karraktär:) "För att det är kul!"

Kan skriva under på det, ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tråkigt när politiska beslut ska påverka tekniken. Kan inte se att detta i längden kommer gynna oss konsumenter.

Politik, och dess påföljande lagar och regler, påverkar nästan allt vi gör och även de flesta tekniska produkter på ett eller annat sätt (elsäkerhet, miljö, reklamationsrätt, skatter, arbetsmiljö, redovisning, tullar, produktfakta, certifieringar, standarder, etc.).

Det du skriver ovan är dock så generellt och för mig totalt intetsägande, så jag måste be dig att vara mer specifik för att ens ha en chans att förstå vad du åsyftar.

Har det ens något med ämnet för tråden att göra?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Några länder, t.ex. Ryssland och Kina, betalar folk för att följa olika ämnen på sociala medier och webbforum. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett parti i Sverige som har en rent otroligt hög närvaro på nätet i Sverige också, de torde vara världsledande på detta område men tror väl knappast dessa drivna arbetsmyror får betalt.

Men kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Det finns ett parti i Sverige som har en rent otroligt hög närvaro på nätet i Sverige också, de torde vara världsledande på detta område men tror väl knappast dessa drivna arbetsmyror får betalt.

Men kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Förstår vad du syftar på. På sätt och vis har det samma funktion som en trollfabrik, men istället för att vara anställda så består den av löst sammansatta "nyttiga idioter" som spenderar sin fritid på att svälja desinformation från så kallad "alternativ media" som består av ett mindre antal "journalister", bloggare, vloggare och politiker som i sin tur får betalt bland annat från donationer, partibidrag och pengar från exempelvis ryska oligarker med nära anknytning till Putin som slussas genom komplicerade kanaler för att försöka dölja sitt ursprung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Förstår vad du syftar på. På sätt och vis har det samma funktion som en trollfabrik, men istället för att vara anställda så består den av löst sammansatta "nyttiga idioter" som spenderar sin fritid på att svälja desinformation från så kallad "alternativ media" som består av ett mindre antal "journalister", bloggare, vloggare och politiker som i sin tur får betalt bland annat från donationer, partibidrag och pengar från exempelvis ryska oligarker med nära anknytning till Putin som slussas genom komplicerade kanaler för att försöka dölja sitt ursprung.

Ja, du har rätt, det är en signifikant skillnad även om situationen även i Sverige är hmmm "intressant" och lite otäck. Alternativ media växer sig snabbt starkare. Problemet i Sverige är ju att denna alternativa media inte är neutral för fem öre annars är tanken/konceptet gott kan jag tycka.

Det är ett fegt och mycket annorlunda debattklimat nu för tiden när man bekvämt kan hänvisa till fake media, desinformation eller opålitliga källor så fort man känner att man är på väg att förlora en debatt. Vad jag minns var det mera ryggrad i debatterna förr.

Du och jag rycks med i OT utsvävningar gång på gång här.

Permalänk
Inaktiv

🤐

Permalänk
Avstängd

Det är väl typ ett enda inlägg här i hela tråden som inte är OffTopic; det som beskriver de rent tekniska skillnaderna i hårdvaran respektive företag använder/avser att använda. Resten är olika grader av mer eller mindre snyggt förpackat nonsens, kasst sett.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du har rätt så klart, USA och Norge är ganska nära allierade militärt och att Norge skulle köpa Huawei utrustning nu efter USAs anklagelser finns inte på kartan.

Om nu verkligen USAs anklagelser mot Huawei är korrekta eller inte, ja, därom tvistar de lärde. Jag vet självklart inte och ingen annan här heller för den delen, vi kan bara tro/gissa. Tajmingen är som sagt skum eftersom avslöjandet kom mitt under brinnande handelskrig. Om det nu är så att USA haft fel i anklagelserna så är det otroligt underligt att inte Huawei dementerat det ännu kraftigare.

Njae. USA har faktiskt suttit och menat att Kina spionerar på världen i över tio år nu. Alltså långt innan handelskriget. Den senaste utvecklingen började under Obama.

Skrivet av gabriel15:

Tråkigt när politiska beslut ska påverka tekniken. Kan inte se att detta i längden kommer gynna oss konsumenter.

I detta fall kommer det inte påverka gemene man direkt. För i slutändan spelar det ingen roll om det står "Ericsson" eller "Huawei" på master och i kontrollstationer. Du kommer att få ganska snarlik tillgång ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. USA har faktiskt suttit och menat att Kina spionerar på världen i över tio år nu. Alltså långt innan handelskriget. Den senaste utvecklingen började under Obama.

Så kan det säkert vara men det var ändå speciellt med den officiella utpekningen av Huawei och det blev både dramatiskt och uppmärksammat. Huawei är ett otroligt framgångsrikt företag på kraftig frammarsch, nästan gjort lite av en Samsung liknande resa (om än dock i mindre skala) så det här fick stor uppmärksamhet och innebär enormt med badwill för Huwaei. En stor skillnad mot tidigare misstankar som du syftar på.

Att just det stora framgångsrika telekomföretaget Huawei så konkret pekas ut nu av USA gör det självklart svårare för en nära USA allierad som Norge att köpa 5G system från Huwaei. Håller du inte med om det, själv tycker jag det är oerhört logiskt? Det skulle däremot varit extremt överraskande om Norge ändå valt Huawei med tanke på vad som kommit fram.

Huawei har tittat en en hel del på Ericsson för att komma dit de är nu, Ericsson har absolut inget att skämmas eller be om ursäkt över om de nu kan ta lite ordrar. Huawei har även haft stort kontor i Kista sedan år 2000. År 2000 var Ericsson ljusår före Huawei i utveklingen, det är en sak som är säker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Huawei är ett otroligt framgångsrikt företag på kraftig frammarsch

Tack vare att de gynnats av kraftiga subventioner från den Kinesiska staten och att de haft nära tillgång till billig, nästan slavliknande arbetskraft. Dessutom hade de stora innovationerna inom branchen redan gjorts utav amerikanska, europeiska, koreanska och japanska företag redan innan Huawei slog igenom så man har inte behövt innovera lika mycket för att slå sig in i branschen, man har helt enkelt kunna bli framgångsrik genom att erbjuda en likvärdig men något billigare produkt än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tack vare att de gynnats av kraftiga subventioner från den Kinesiska staten och att de haft nära tillgång till billig, nästan slavliknande arbetskraft. Dessutom hade de stora innovationerna inom branchen redan gjorts utav amerikanska, europeiska, koreanska och japanska företag redan innan Huawei slog igenom så man har inte behövt innovera lika mycket för att slå sig in i branschen, man har helt enkelt kunna bli framgångsrik genom att erbjuda en likvärdig men något billigare produkt än konkurrenterna.

Ja och frågan är hur mycket av tekinken som rent av klonades då många amerikanska företag använde sig av kinesiska fabriker för att producera teknikerna de kommit på, ett misstag usa inte lär göra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Så kan det säkert vara men det var ändå speciellt med den officiella utpekningen av Huawei och det blev både dramatiskt och uppmärksammat. Huawei är ett otroligt framgångsrikt företag på kraftig frammarsch, nästan gjort lite av en Samsung liknande resa (om än dock i mindre skala) så det här fick stor uppmärksamhet och innebär enormt med badwill för Huwaei. En stor skillnad mot tidigare misstankar som du syftar på.

Att just det stora framgångsrika telekomföretaget Huawei så konkret pekas ut nu av USA gör det självklart svårare för en nära USA allierad som Norge att köpa 5G system från Huwaei. Håller du inte med om det, själv tycker jag det är oerhört logiskt? Det skulle däremot varit extremt överraskande om Norge ändå valt Huawei med tanke på vad som kommit fram.

Huawei har tittat en en hel del på Ericsson för att komma dit de är nu, Ericsson har absolut inget att skämmas eller be om ursäkt över om de nu kan ta lite ordrar. Huawei har även haft stort kontor i Kista sedan år 2000. År 2000 var Ericsson ljusår före Huawei i utveklingen, det är en sak som är säker.

https://www.nytimes.com/2014/03/23/world/asia/nsa-breached-ch...
https://www.theregister.co.uk/2014/03/23/nsa_huawei_hacking_s...

Artiklarna är före Trump blev vald till president.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tack, men jag tycker inte det gör någon större skillnad i sammanhanget, USA har satt ett kraftigt ökat fokus på Huawei senaste dryga året (mer information har uppenbarligen kommit fram) och nu ser vi effekterna när Huawei börjar förlora stora affärer. T.o.m. finanschefen greps i Kanada förra året, som för övrigt är dotter till företagets grundare, det har varit ett j-vla liv rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tack, men jag tycker inte det gör någon större skillnad i sammanhanget, USA har satt ett kraftigt ökat fokus på Huawei senaste dryga året (mer information har uppenbarligen kommit fram) och nu ser vi effekterna när Huawei börjar förlora stora affärer. T.o.m. finanschefen greps i Kanada förra året, som för övrigt är dotter till företagets grundare, det har varit ett j-vla liv rent ut sagt.

Personligen ser jag det som en konstant eskalering sedan just Obamas dagar som resulterat i dessa händelser. Sedan hjälper det självfallet inte i att Trump och framförallt hans ekonomiska talespersoner söker varenda liten orsak att klanka ned på Kina.. som det behövs "hemliga konspirationer" för att kritisera regimen i landet..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Personligen ser jag det som en konstant eskalering sedan just Obamas dagar som resulterat i dessa händelser.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det du skriver gör för skillnad och vart är det du försöker komma, vad är din poäng?

Ja, absolut, det är mycket möjligt som du skriver att misstankarna mot Kina har eskalerat senaste dryga 5 åren och även i fallet Huawei konkretiserats/intensifierats nu i synnerhet sista dryga året. Misstankarna mot just Huawei gjordes mer tydliga/officiella, det blev en debatt i hela världen och ägarens dotter fängslades t.o.m. en period i Kanada.

Tror du att anklagelserna är helt fel eller det hela stör dig eftersom USA likt Kina självklart också spionerar men kanske på andra sätt? Det hela börjar likna en blandning av ett kallt krig samt ett handelskrig, något rörigt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inläggen senaste sidorna, men det finns nätverk som är live (konsumenter har abbonemeng och 5G-modem/telefoner) från Ericsson, Huawei, Nokia och Samsung på flera platser i världen. Det är skillnader mellan vad de olika bolagen har lanserat för funktionalitet i näten än så länge, och vilka frekvensband som stöds.

Källa: Jobbar med 5G på ett av ovan nämnda bolag.

Permalänk
Medlem

@IlyaZ:

För att ett nordiskt bolag har nordiska anställda(mest troligen) vilka bidrar till skatt = bättre välfärd för dig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Penguin:

Nu har jag inte läst alla inläggen senaste sidorna, men det finns nätverk som är live (konsumenter har abbonemeng och 5G-modem/telefoner) från Ericsson, Huawei, Nokia och Samsung på flera platser i världen. Det är skillnader mellan vad de olika bolagen har lanserat för funktionalitet i näten än så länge, och vilka frekvensband som stöds.

Källa: Jobbar med 5G på ett av ovan nämnda bolag.

Det har varit off-topic i tråden sen sida 1, så du har inte missat mycket

Det spelar inte så mycket roll vad för fakta som läggs fram heller, trollen bryr sig inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.