Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Fick min TeamViewer hackad, de kom åt en dator där jag hade mitt Paypal sparat i browsern... Mina kontoinställningar på TeamViewer och Paypal var ändrade till kinesiska, två betalningar a 300USD var gjorda till Paypalkonton i USA.

Ja, jag har stängt av sparning av lösenord i browsern och tänker aldrig mer använda TeamViewer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

RDP över VPN torde vara betydligt säkrare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Mordekai:

Fick min TeamViewer hackad, de kom åt en dator där jag hade mitt Paypal sparat i browsern... Mina kontoinställningar på TeamViewer och Paypal var ändrade till kinesiska, två betalningar a 300USD var gjorda till Paypalkonton i USA.

Ja, jag har stängt av sparning av lösenord i browsern och tänker aldrig mer använda TeamViewer.

Nästan alla tjänster har sårbarheter öppna upp för specifika prefix i brandväggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Vad är rekommendationen om man kör en Win10 NAS/HTPC hemma, bakom en edgerouter och den skall vara simpel att managera via laptop inom samma nätverk? Kan hända att jag någon gång är på resande fot och vill kunna tömma ett minneskort i kameran genom filöverföring.

Detta har ju fungerat kanon i flera år via teamviewer men era olycksscenarion låter rätt jobbiga :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Def_Dog:

Vad är rekommendationen om man kör en Win10 NAS/HTPC hemma, bakom en edgerouter och den skall vara simpel att managera via laptop inom samma nätverk? Kan hända att jag någon gång är på resande fot och vill kunna tömma ett minneskort i kameran genom filöverföring.

Detta har ju fungerat kanon i flera år via teamviewer men era olycksscenarion låter rätt jobbiga :/

Vill bara klargöra att åtminstone i mitt fall så var det inte Teamviewer som var boven, utan windows RDP.
Teamviewer i detta fallet var faktiskt det som hjälpte mig att notera attacken.

Finns ett par bra svar i tråden hur andra har gjort som ser bra ut och mycket säkrare än TV, antingen är någon snäll och hjälper dig hur du ska konfa det annars så är nog google din bästa vän

Fractal Design Meshify C Mini | EVGA 1070ti Ultra Silent | Intel i7 4790k | Scythe Ninja 5 | Asus Z97 Gryphon Armor Edition | Kingston Hyperx Beast 2400mhz 4x4gb | MSI Optix MAG27CQ | DAC/AMP: Fiio K3 | Beyer Dynamic Custom Studio | Logitech G305 | Cougar X3 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Def_Dog:

Inom samma nätverk så fungerar väl RDP alldeles utmärkt? Är det bara du själv som ska komma åt resurser innanför din router så skulle jag iaf rekommendera att du konfigurerar VPN. De gånger du är utanför ditt lokala nät och exempelvis ska ladda upp något, så ansluter du via VPN och har tillgång till din insida.

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
Zwift/storage: Pentium G2020 | GTX1050 | 4U chassi
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II