Permalänk
Medlem

Vilken tv till barnrum?

Hallå.

Tänkte köpa en tv åt dotter och son som kommer ha ett Xbox one s inkopplad. Kommer alltså bara köras 1080P material, och tv ska ligga på runt 40" som max gissar jag på.

Appar är inte jättenödvändiga då Youtube och Viaplay m.m kanske redan finns i Xboxen?

Duger den billigaste andersson eller vad ska man satsa på? Har en liten önskan om det är möjligt, "analoga" ingångar då Tvn i vardagsrummet inte har det. Tanken är då att kunna koppla in gamla videokameran, köra lite Nintendo 8bit m.m.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@saigon: Är nog bara att hugga första som bästa. Barnen ska ha dem och de lär kunna göra det mesta via konsolen.

Tyvärr är tillverkarna usla på att bidra med, tillgänglig och relevant information om sådant som analoga ingångar och vad som är möjligt där.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är till barn skulle jag gått in i 1-3 olika butiker och kolla vilken budgetmodell som ser bäst ut. Barn behöver knappast någon kvalite att prata om, om man får vara lite krass.

”Barn” kan iofs betyda en hel del, vilken ålder pratar vi om?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog titta på Philips tycker dom brukar ha bra instegsmodell sen finns de ju självklart ännu billigare vi pratar andersson, salora, finlux och swedex men tycker personligen att ska man ha någorlunda bra upplevelse tycker jag man ska dra botten vid Philips, sen handlar det ju självklart om hur kräsen man är också och vad man har för preferenser.

Sen har märkena jag nämnde ovan bättre modeller också men det brukar ju vara när man kommer upp i lite mer tum då brukas det lägga lite mer krut och därmed bli något bättre kvalité på modellerna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Är det mindre barn skulle jag tagit en titt på blocket etc, 40" med hdmi som enda krav borde du kunna hitta för en spottstyver. Större chans för mer analoga ingångar på en äldre modell med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@saigon: Jag slog till på denna häromdagen.
Pågen har inte öppnat och testat än men verkar vara en bra tv för pengarna

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/28-37tum/andersson-l...

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men görs inte Samsungs billiga instegsmodeller bl.a i Istanbul av Sunny . Så då kan du lika gärna köpa en Andresson och slippa betala extra för märket.

Det trevliga med just Sunny är ju att de säljer en TV utan turner i Österrike och då slipper folket som köper den betala licensen på 300 Euro/år.

lade in ett YT klipp som även finns som länk.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Skillnaden mellan OEM (samma TV med olika varumärken påklistrade) och ODM (tillverkade på uppdrag av någon annan, till exempel Samsung) är att ODM-modellerna nästan alltid är bättre. Trots att det kan vara väldigt snarlikt innehåll.

Det gör att menyer, funktioner och men också bildkvalitet ofta är bättre på de etablerade tillverkarnas enkla modeller. Det är lättare att finna information om apparaten och hur de fungerar. Till exempel hur man åtgärdar problem och situationer. Samt även färgåtergivning där ODM ofta är bättre. Någon som kan sin sak på det stora företaget ställer helt enkelt högre krav på hur produkten ska fungera.

Detta gäller i alla fall när man går på budgetmodellerna och jämfört med OEM-modellerna. Sedan brukar man kunna finna surkart även från etablerade tillverkare bara man letar. Philips 4-serie brukar till exempel vara helt annat och extra uselt jämfört med Philips egna budgetmodeller i PUS6-serien.