Riksbanken bygger testmiljö för e-krona

Permalänk
Melding Plague

Riksbanken bygger testmiljö för e-krona

Under år 2020 utvecklas en testplattform för digital betalning med e-krona som ska kunna användas med betalkort och mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta kontobaserade eller värdebaserade e-kronor? Denna information saknas konstigt nog från både Sweclockers artikel och Sweclockers källor.

Det är ju en ganska stor och fundamental skillnad mellan dessa två olika koncept för e-krona.

Från Riksbankens E-kronaprojekt, rapport 2:

Citat:

E‐kronan – värdebaserad eller kontobaserad

E‐kronor kan beskrivas som svenska kronor som antingen kan hållas på ett konto hos Riksbanken (kontobaserade) eller lagras lokalt på exempelvis ett kort eller i en app i mobilen (värdebaserade). Båda typerna av e‐kronor förutsätter att det finns ett bakomliggande register så att det går att bokföra transaktioner och säkerställa vem som är rättmätig ägare till de digitala kronorna. Detta medför att digitala transaktioner med e‐kronor kommer att vara spårbara.

Detta blir ju en stor skillnad i frågan om hur e-kronan ska kunna fungera i en krissituation.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Laggzor:

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Same haha läser bara jibberich

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att veta gissar jag att behovet av kontokort och lönekonto etc. hos vanliga banker helt försvinner om Riksbanken skulle erbjuda det.

Bankerna får väl tävla om dina insatta pengar med vettiga sparräntor istället..

Edit: Riksbanken borde ha helt andra förutsättningar att inte ta ut avgifter osv då den inte är vinstdrivande som en privat bank.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Hatar att ha kontanter. Undviker dem som pesten. Blir bara liggandes i plånboken och tar plats. Använder kortet eller swisch uteslutande numera.

Senaste 7 åren iaf kan jag räkna kontantköpen jag gjort på en hand tror jag utan att överdriva. De få gångerna det hänt så var det med såna sedlar och mynt som ligger bortglömda i plånboken men man såg en chans att bli av med typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Morsan e redan paranoid när "pengarna flyger hit å dit" över trådlöst wifi. Vänta tills hon får höra om detta

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pv2b: Riksbanken nämner inte vilken lösning de ger Accenture i uppdrag att bygga nästa år, bara att de får uppdraget. Gissningsvis baseras testfallet på en modell och sedan utvärderas hur denna fungerar i praktiken. Riksbanken har möjlighet att förlänga avtalet med sju år för vidareutveckling, och gissningsvis innefattar det test av en annan modell om den första bedöms otillräcklig. Men som sagt, det är inget Riksbanken går ut med i pressmeddelandet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Punaneee:

Morsan e redan paranoid när "pengarna flyger hit å dit" över trådlöst wifi. Vänta tills hon får höra om detta

Ja för banköverföring via pc har inte funnits forver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Accenture... ok. Så det blir ingen e-krona nästa år. Om det är något man kan vara säker på så är det att accenture kan ta betalt för något som inte fungerar.

Permalänk
Lego Master

BitKrona, baserad på en snökedja.
Statens Kreditkort, "när du vill ge storebror ALL info"

Men alltså, jag fattar att det är lite spretigt med alla betaltjänster nuförtiden, speciellt de från Samsung, Apple och Google. Men vad hjälper det om vi får ytterligare en statligt kontrollerad? Ska de andra "förbjudas"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Att det fortfarande används sån där statistik "såhär några använder kontanter", när det egentligen handlar om att inga affärer tar emot kontanter, rätt illa när dom flesta banker inte ens tar emot kontanter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hatar att ha kontanter. Undviker dem som pesten. Blir bara liggandes i plånboken och tar plats. Använder kortet eller swisch uteslutande numera.

Senaste 7 åren iaf kan jag räkna kontantköpen jag gjort på en hand tror jag utan att överdriva. De få gångerna det hänt så var det med såna sedlar och mynt som ligger bortglömda i plånboken men man såg en chans att bli av med typ

Skickades från m.sweclockers.com

Min första fråga som poppade upp: har du fortfarande plånbok? 😆

Jag har allt i mobiltelefonfickan vilket givetvis är vansinne då det finns ficktjuvar. Men människan är ju lat av naturen...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Same haha läser bara jibberich

Skrivet av Shudnawz:

BitKrona, baserad på en snökedja.
Statens Kreditkort, "när du vill ge storebror ALL info"

Men alltså, jag fattar att det är lite spretigt med alla betaltjänster nuförtiden, speciellt de från Samsung, Apple och Google. Men vad hjälper det om vi får ytterligare en statligt kontrollerad? Ska de andra "förbjudas"?

Det finns flera problem. Personligen tycker jag att man ska vara mycket försiktig med att överlåta all makt över pengar till privata banker som drivs med fokus på vinst, inte befolkningens bästa. Kontanter är i dagsläget de enda pengar som staten skapar och kontrollerar, alla andra pengar skapas "ur tomma intet" av privata banker när vi tar lån. Man ska nog vara mycket försiktig med att gå till 100 % där.

Den främsta skillnaden mellan den tänkta e-kronan vs. andra digitala lösningar är att e-kronor då skulle skapas och förvaltas av staten, som trots allt är vår gemensamt valda representant. Vi kan alla vara med och påverka vad staten gör, det är svårare att göra det med privata företag.

E-kronan är inte tänkt att utmana eller ersätta andra lösningar, utan att fungera som ett komplement till kommersiella digitala lösningar och en digital ersättare av kontanter. En möjlighet för medborgare i ett kontantlöst samhälle att äga och använda statligt skapade och förvaltade pengar, istället för privata diton.

Permalänk
Medlem

@Laggzor:

Skillnaden är att pengarna du ser på banken bygger på tilliten att banken har den skulden till dig. Dvs när banken tar emot din lön på säg 25 000 kronor så får dom en skuld till dig på det värdet. Summering av alla dina skulder till andra och bankens skulder till dig utgör ditt nuvarande saldo. Denna saldo summa vid en kontant-uttagning behöver då växlas ifrån att vara ett digitalt löfte till fysiska pengar.

En elektronisk e-krona däremot skulle snarare vara en fullständigt digital kontant och alltid finnas fysiskt. Och i teorin kommer du alltid kunna växla denna peng mot en fysisk kontaktsedel med Riksbanken då de borde lova teckning 1 = 1 av digitala och icke-digitala kontanter. Alltså, digitala e-kronor som lagras t ex i en blockkedja blir säkrare då den inte kan försvinna även om alla svenska banker skulle gå i konkurs. Så fördelen skulle vara att vi minskar beroendet mellan stat och banker och ökar friheten för vanligt folk. I en perfekt e-krona värld dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är detta kontobaserade eller värdebaserade e-kronor? Denna information saknas konstigt nog från både Sweclockers artikel och Sweclockers källor.

Det är ju en ganska stor och fundamental skillnad mellan dessa två olika koncept för e-krona.

Från Riksbankens E-kronaprojekt, rapport 2:

Detta blir ju en stor skillnad i frågan om hur e-kronan ska kunna fungera i en krissituation.

Det är förmodligen sådana här frågor som Accenture ska jobba med. T.ex. vad är möjligt och säkert rent tekniskt. Jag tänker mig att man med någon enklare blockkedja kunde göra så att vid en situation med inget eller dåligt nätverk så kan du skicka kronor X-gånger innan man måste "ringa hem" och bokföra alla transaktioner. Frågan är hur man gör det så säkert som möjligt förstås. Men någon form av blockchain kanske kan användas och personliga nycklar kopplade till ens digitala "plånbok".

Permalänk
Medlem

Varför får jag en olustig känsla som påminner om Mutant Chronicles dystopi?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Same haha läser bara jibberich

Länkade artikeln från SVT tycker jag hjälper lite att belysa, jag har själv undrat vad poängen är men är nu positiv till att försök görs. Men framför allt handlar det om att inte lämna hela makten i landets penningsystem i händerna på några få privata aktörer. Som exempel (som svt artikeln inte tar upp), vad händer om Sverige utsätts för sanktioner/handelspåtryckningar (Visa/mastercard är bolag baserade utanför EU) genom att betalnätverk inte får göra affärer med svenska medborgare? Vad händer ifall internet skärs av utanför landet?

Utöver det så finns det den mer närliggande aspekten att alla kunder inte nödvändigtvis måste få använda de privata betalningsnätverken, och försvinner kontanter kan dessa personer från problem. Att vara funktionellt pank pga att man inte kan/ens får utnyttja sina pengar är ett nytt ohanterat problem när kontanter försvinner. Saker som detta har redan hänt för mindre organisationer när Visa/mastercard/paypal stängt av tillgång på grund av "Terms of service" brått

Det är i alla fall min latmansförståelse

Permalänk
Medlem

Om ändå Riksdagen kunde lägga ner Riksbanken då den är helt onödig imo förutom att de håller hundratals ton med guld som de skulle kunna investera i framtidens valuta, och det är inte någon sketen ekrona som är geografiskt begränsad.

Sen om vi använde en decentraliserad valuta så skulle det bland annat öka säkerheten för nationen då ingen främmande makt kan frysa, censurera eller göra värdet värdelöst på pengarna. Det är bara en fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Accenture AB är ett dotterbolag till ett irländsk-amerikanskt bolag. Varför gav man inte uppdraget åt ett helsvenskt bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Vad skiljer detta mot vanligt kort på banken och t.ex swish och sånt?

Känner mig smått efterbliven om det här

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Same haha läser bara jibberich

Blir antagligen en typ av kryptovaluta fast en som centralbanken har kontroll över och är inte decentraliserad, skillnaden mellan pengarna på banken i dagsläget vs en kryptovaluta är att en kryptovaluta är baserat på en blockchain vilket gör det möjligt att ha digitala objekt som inte går att kopiera, vad blir skillnaden för slut användaren, antagligen inte mycket, möjligtvis att man kan lagra e-kronan lokalt utan internet i en digital plånbok, stället för nu där pengarna är "lagrade" på bankens servrar, och i längden att fysisk valuta försvinner helt.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

En annan möjlighet är att e-kronor skulle tillåta Sverige och Riksbanken att bygga ett eget penningasystem som står helt fritt från IMF och BIS. Det skulle i så fall eventuellt ge Sverige större egen säkerhet och självständighet om världsekonomin går åt skogen och dollarn eller euron till exempel går mot hyperinflation någon gång i framtiden. Även internationella transaktioner skulle eventuellt kunna göras bättre, snabbare och billigare med e-kronor.

Stefan Ingves är för övrigt med i både IMF och BIS så vill ni dyka ner i kaninhålet är det bara att googla, kan ta några dagar..

Jag är väl lite avvaktande till e-kronor men tycker som en del andra ändå att det är positivt och intressant att försök görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

Morsan e redan paranoid när "pengarna flyger hit å dit" över trådlöst wifi. Vänta tills hon får höra om detta

Sålänge de försvinner för det man ska betala för så är det väl lugnt?

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant med tekniken sedan när lösningen har publicerats.
Djävulen bor i detaljerna. Man vill inte se ett fiasko som Bank-ID igen.

Jag gissar att det blir något liknande till Facebook's Libra: en centralt kontrollerad blockkedja.
Men poängen med riktiga kontanter är annars att de inte ens behöver någon nätverksuppkoppling till en central server, men det är nog vad det blir ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Citat:

Riksbanken har också tidigare lyft fram att en digital krona gör Sverige bättre rustade för krissituationer, där bristen på kontanter kan bli ett problem.

Hur kan det vara brist på kontanter om ingen betalar med kontanter längre? Öhhhh...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Från artikeln:

Hur kan det vara brist på kontanter om ingen betalar med kontanter längre? Öhhhh...?

Därför att det då inte finns kontanter ute i händerna på folk. Sen tar det tid att trycka och skeppa ut dom till folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Min första fråga som poppade upp: har du fortfarande plånbok? 😆

Jag har allt i mobiltelefonfickan vilket givetvis är vansinne då det finns ficktjuvar. Men människan är ju lat av naturen...

Svar ja, hehe. Har plånboken separerad från mobilen faktiskt. I regel in innerficka på jackan eller liknande.

Främst pga jag inte vill ha något fult skal runt mina mobiler egentligen om jag ska vara ärlig annars har ju många skal med plats för kort där. Men köper jag en mobil för flera tusen vill jag se den och inte ett skal för 100kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Från artikeln:

Hur kan det vara brist på kontanter om ingen betalar med kontanter längre? Öhhhh...?

En krissituation där internetförbindelser inte fungerar kommer göra ditt betalkort oanvändbart. Som det är nu finns det inget alternativ då det knappt finns kontanter kvar. Mängden kontanter i omlopp idag motsvarar ~6000kr per person vilket inte räcker på långa vägar för någon daglig handel.

Hur mycket kontanter som finns i cirkulation: https://www.riksbank.se/sv/statistik/betalningar-sedlar-och-m...

Permalänk
Medlem

Go for it...

Stolparna på Riksbanken har inte tänkt på hur du ska betala om strömmen går. Gud förbjude ingen ström i 1-2 dagar...ifall 1 vecka..massvält. Gemene svensk är inte mycket bättre ty kontanter är ju efterblivet, NOT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Svar ja, hehe. Har plånboken separerad från mobilen faktiskt. I regel in innerficka på jackan eller liknande.

Främst pga jag inte vill ha något fult skal runt mina mobiler egentligen om jag ska vara ärlig annars har ju många skal med plats för kort där. Men köper jag en mobil för flera tusen vill jag se den och inte ett skal för 100kr

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en riktig plånbok, trots att jag i stort sett aldrig har kontanter (är nog två år sen jag senast höll i en sedel eller ett mynt). Men det är bankkort (tre st), ett Coop-kort (orkar inte med tjatet i kassan, men har en släktings extrakort!), gymkort, körkort, bibliotekskort, busskort och passerkortet för jobbet. Plus en ficka med dragkedja där jag förvarar lägenhetsnyckeln när jag inte har byxor med nyckelficka.

Skulle vara skitjobbigt att samla ihop allt det i ett mobilskal!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S