Tre öppnar Sveriges första publika 5G-nät

Permalänk

jo och har ingen förhoppning på TRE då vi ändå blir utan 5G efter Norrlandskusten som Luleå bl vi har inte ens fått 4G från TRE här uppe

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Usch, tur jag håller mig borta från mikrovågsugnen ett tag till.

så du menar att du inte redan har de vågorna runt dig redan? du vet väl att 5G går på samma som 4G och allt det finns runt dig hela tiden 2g, 3g, 4g, 5g, och inte tala om alla radio frekvenser i övrigt vi lever i varje dag sen 50talet finns inget att va orolig över då vi left i samma skit i många decennier !!!

Permalänk
Avstängd

Kan jag äntligen streama porr i 8k direkt till min mobiltelefon?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Håller med. Trådlösa hörlurar och 4G och smartphones är najs. Men med sånt där smart hem tjaffs så har det gått för långt.

Det går åt helvete med mänskligheten, folk kommer vara fullkomligt handikappade att utföra kroppsaktiviteter i framtiden. Dra runt dammsugaren eller gräsklipparen innebär vardagsmotion, så varför överlämna detta till en robot, är det bara för att oavbrutet kunna få surfa vidare? För att ta "the first lady on a trip" krävs viss uthållighet, sådan erhålls inte genom att spela dataspel! Nej använd teknik men begränsa, kroppen och själen behöver även annat. Fortsätter teknikutveckling så lär vi väl få gym där robotar lyfter skrotet och cyklar åt oss - så att vi skall kunna surfa vidare oavbrutet, nice eller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag väntar i allaf till Net1 börjar med 5g de har ingen data cap och få snabbare internet i stugan så e jag nöjd!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det går åt helvete med mänskligheten, folk kommer vara fullkomligt handikappade att utföra kroppsaktiviteter i framtiden. Dra runt dammsugaren eller gräsklipparen innebär vardagsmotion, så varför överlämna detta till en robot, är det bara för att oavbrutet kunna få surfa vidare? För att ta "the first lady on a trip" krävs viss uthållighet, sådan erhålls inte genom att spela dataspel! Nej använd teknik men begränsa, kroppen och själen behöver även annat. Fortsätter teknikutveckling så lär vi väl få gym där robotar lyfter skrotet och cyklar åt oss - så att vi skall kunna surfa vidare oavbrutet, nice eller...?

Skickades från m.sweclockers.com

#Framtiden

Permalänk
Avstängd

Om jag har förstått rätt så kommer 5G att lätt kunna blockeras, pga. våglängderna, av även de minsta objekten framför mobilen vilket kommer att påverka hastigheten signifikant.

Det kommer troligen att fungera lika känsligt som de gamla TV-apparaterna med TV-antenner ovanpå vars bild påverkades av den allra minsta rörelsen från antennen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

@Icte: Om man förväntar sig dess resultat kommer man bli djupt besviken, ett begränsat testområde med extremt få enheter är inte real life.

Det beror på hur täckningen kommer att se ut när operatörer väl börjar bygga ut sina nät, samt även totala antalet användare. Ovanstående videon ger dock en bra fingervisning på vilka hastigheter man kan förvänta sig om man är en ensam användare till både en mmWave och en mid-band radion.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Spot on!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: ledsen att jag inte hunnit svara på det här tidigare, men själv är bäste dräng bevisligen, bra att du informerar andra i tråden! Tre har använt Huawei i stor utsträckning för utbyggnaden av 4G/LTE, så det är inte förvånande att de använder det även med 5G. Men Tre precis som övriga operatörer får rätta sig efter beslutet om lagändringar i LEK i början av 2020, så sannolikt kommer de växla över till alternativ undan för undan. Det kommer dröja innan rikstäckande nät byggs ut i Sverige.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasFestin:

Exakt detta jag menade när jag sa att hastigheten inte spelar roll. Min datacap (10GB) skulle vara slut på mindre än 10sek i full hastighet. Vad är den praktiska nyttan?

Även om jag hade 1Tb per månad så skulle den kunna vara slut på 14 min i teoretiska maxhastiheten på 10Gbit/s.

Nej, du personligen har förmodligen ingen nytta av den maximala hastigheten, men det kan naturligtvis snabba på ned/uppladdningar, och ökar förmodligen den bakomliggande infrastrukturens kapacitet.

Permalänk
Medlem

Telenor, Telia och Tele2 använder oschyssta konkurrensmetoder mot 3 tillsammans med PTS när de blir tilldelade licenser. Klart de hoppar på Huawei.
Om vi nu ska påstå att vi lever i en marknadsekonomi så får man acceptera konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det går åt helvete med mänskligheten, folk kommer vara fullkomligt handikappade att utföra kroppsaktiviteter i framtiden. Dra runt dammsugaren eller gräsklipparen innebär vardagsmotion, så varför överlämna detta till en robot, är det bara för att oavbrutet kunna få surfa vidare? För att ta "the first lady on a trip" krävs viss uthållighet, sådan erhålls inte genom att spela dataspel! Nej använd teknik men begränsa, kroppen och själen behöver även annat. Fortsätter teknikutveckling så lär vi väl få gym där robotar lyfter skrotet och cyklar åt oss - så att vi skall kunna surfa vidare oavbrutet, nice eller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag kan jogga istället för att dammsuga så föredrar jag det 100ggr om. Nu har jag bara vanlig dammsugare, så jag måste göra både och.

Teknik kan låta oss frigöra tid för det vi tycker är kul.

Vill man träna kan man lägga sin tid på det, och vill man vara fet och lökig så kan man vara det med. Men då får man åsså ta konsekvenserna.

Sådan här påtvingad bakåtsträvan som du förespråkar är lite tramsig.

Teknik är det bästa som finns. Och man ska inte skylla sin brist på karaktär på den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Påtvingad? Tramsig? Om du tycker det framåtskridande som idag innebär att folk borrar blick och näsa i sina mobiler: på promenaden, vid matbordet, när man passar barnen, drar barnvagnen över ett övergångsställe (har sett det vid ett flertal tillfällen), kör bil (du kanske föredrar självkörande?)... - kan fortsätta i all oändlighet - är att föredra, då föredrar JAG att kallas bakåtsträvare - vilket jag inte är - skrev "BEGRÄNSA"!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett väl utbyggt 5G-nät har stora fördelar för digitaliseringen i Sverige; med 5G blir distansarbete mer tillgängligt. Med de nya höga hastigheterna, lägre latenser och högre bandbredden på nätet blir distansarbete på språng med mobil uppkoppling möjligt på riktigt även för oss som jobbar med stora datamängder.

För mig personligen har 5G-utbyggnaden nog den största positiva påverkan på mitt liv av all teknik som utvecklas just nu, det bästa som hänt Sverige sen utbyggnaden av fibernätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Om du tycker det framåtskridande som idag innebär att folk borrar blick och näsa i sina mobiler: på promenaden, vid matbordet, när man passar barnen, drar barnvagnen över ett övergångsställe (har sett det vid ett flertal tillfällen), kör bil (du kanske föredrar självkörande?)... - kan fortsätta i all oändlighet - är att föredra, då föredrar JAG att kallas bakåtsträvare - vilket jag inte är - skrev "BEGRÄNSA"!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till var och en menar jag. Håller med dig i din samhällsanalys, men vill inte begränsa något.

Tror att folk kommer växa ur det med tiden.

Och i de fall som det är ett problem, som i bilen, finns det redan lagar som reglerar detta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är upp till var och en menar jag. Håller med dig i din samhällsanalys, men vill inte begränsa något.

Tror att folk kommer växa ur det med tiden.

Och i de fall som det är ett problem, som i bilen, finns det redan lagar som reglerar detta.

Idag brukas inte tekniken, den missbrukas, vilket är en mänsklig brist!

Det borde inte vara ett fritt val att "LEVA OSUNT, detta för att det medför lidande för den enskilde som gör det samt oftast ansenliga kostnader för samhället - oss ALLA (iom det samhällsskydd vi har).
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Idag brukas inte tekniken, den missbrukas, vilket är en mänsklig brist!

Det borde inte vara ett fritt val att "LEVA OSUNT, detta för att det medför lidande för den enskilde som gör det samt oftast ansenliga kostnader för samhället - oss ALLA (iom det samhällsskydd vi har).
Skickades från m.sweclockers.com

Och genom att inte uppdatera nätet till 5G begränsar man alltså det fria valet att leva osunt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tur telia har obegränsad surfmängd på sina mobil abonnemang
Blir att förnya till sommaren så jag kan slippa mitt gamla 12gb, dock sparas surfen jag inte använder och lägger på det hela tiden varje månad

Är det det där tokruttna där man måste SMS:a varje kvart för att få tillgång till mer data? Det är inte obegränsat, det är idioti. Man kan inte kolla på film, man kan inte jobba, man kan inte använda flera enheter samtidigt utan att dra över dessa gränser. De har gränserna så folk skall störa sig på det och inte använda mer än dessa fåtal gig per dag. Om jag vill checka ut något git repo så vill jag gärna kunna kolla lite netflix på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Och genom att inte uppdatera nätet till 5G begränsar man alltså det fria valet att leva osunt?

Nej, 5G-tekniken kan vara enormt användbar ute i samhället - det offentliga, men i det personliga livet behövs det inte mer av "bekvämlighet" - som kan vara skadlig. Var gärna nörd, men undvik att bli körd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om jag har förstått rätt så kommer 5G att lätt kunna blockeras, pga. våglängderna, av även de minsta objekten framför mobilen vilket kommer att påverka hastigheten signifikant.

Det kommer troligen att fungera lika känsligt som de gamla TV-apparaterna med TV-antenner ovanpå vars bild påverkades av den allra minsta rörelsen från antennen.

5G innefattar inte bara mm-vågor utan även fler band runt de existerande frekvenserna där täckningen blir lika god som för 4G.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

5G innefattar inte bara mm-vågor utan även fler band runt de existerande frekvenserna där täckningen blir lika god som för 4G.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur förklaras detta då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AplAy: det är så enkelt som att 5G kan jobba över de högre frekvensbanden som ingår i det som kallas millimetervågor, eller mmWave. Dessa frekvensband är mycket känsliga för störningar och skymd sikt mellan sändare och mottagare, vilket ställer högre krav på både antennlösning på mottagande enhet och basstationen.

Men radiotekniken bakom 5G, det som kallas Next Radio (NR), kan arbeta över alla frekvensband. Det inkluderar frekvensband som används för snabba 4G-anslutningar idag, som 3,5 GHz exempelvis, men även låga frekvensband som 700 MHz. 5G ärver egenskaperna hos det frekvensband som används. Låga frekvensband erbjuder exempelvis stor täckning, men låg bandbredd och hög latens. Med NR-tekniken hos 5G blir bandbredden högre och latensen lägre över samma frekvensband, men de fundamentala fysiska begränsningarna kommer man inte undan.

Då 5G mmWave ställer höga krav och kräver en hel del små siter (små basstationer) på liten yta kommer det sannolikt tillämpas i storstadsregioner och turistorter inledningsvis, medan 5G över befintliga 4G-frekvensband gäller på mindre orter och glesbygd.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja Du, där lät sig LTT bli en nyttig idiot för en specifik operatör som ville trasha sin konkurrent. Seriöst.

Jag skrev "inte bara". Frekvensbanden som finns definierade varierar över världen men här är en lista från standarddokumentet 3GPP TS 38.104. Och när det gäller de lägre frekvenserna så utnyttjas även dessa mer effektivt än LTE(4G). Och som synes finns där massor med band vid några GHz och några riktigt "feta" band på mm-våg längst ner i listan.

n1 1920 MHz – 1980 MHz 2110 MHz – 2170 MHz FDD
n2 1850 MHz – 1910 MHz 1930 MHz – 1990 MHz FDD
n3 1710 MHz – 1785 MHz 1805 MHz – 1880 MHz FDD
n5 824 MHz – 849 MHz 869 MHz – 894 MHz FDD
n7 2500 MHz – 2570 MHz 2620 MHz – 2690 MHz FDD
n8 880 MHz – 915 MHz 925 MHz – 960 MHz FDD
n12 699 MHz – 716 MHz 729 MHz – 746 MHz FDD
n14 788 MHz – 798 MHz 758 MHz – 768 MHz FDD
n18 815 MHz – 830 MHz 860 MHz – 875 MHz FDD
n20 832 MHz – 862 MHz 791 MHz – 821 MHz FDD
n25 1850 MHz – 1915 MHz 1930 MHz – 1995 MHz FDD
n28 703 MHz – 748 MHz 758 MHz – 803 MHz FDD
n29 N/A 717 MHz – 728 MHz SDL
n30 2305 MHz – 2315 MHz 2350 MHz – 2360 MHz FDD
n34 2010 MHz – 2025 MHz 2010 MHz – 2025 MHz TDD
n38 2570 MHz – 2620 MHz 2570 MHz – 2620 MHz TDD
n39 1880 MHz – 1920 MHz 1880 MHz – 1920 MHz TDD
n40 2300 MHz – 2400 MHz 2300 MHz – 2400 MHz TDD
n41 2496 MHz – 2690 MHz 2496 MHz – 2690 MHz TDD
n48 3550 MHz – 3700 MHz 3550 MHz – 3700 MHz TDD
n50 1432 MHz – 1517 MHz 1432 MHz – 1517 MHz TDD
n51 1427 MHz – 1432 MHz 1427 MHz – 1432 MHz TDD
n65 1920 MHz – 2010 MHz 2110 MHz – 2200 MHz FDD
n66 1710 MHz – 1780 MHz 2110 MHz – 2200 MHz FDD
n70 1695 MHz – 1710 MHz 1995 MHz – 2020 MHz FDD
n71 663 MHz – 698 MHz 617 MHz – 652 MHz FDD
n74 1427 MHz – 1470 MHz 1475 MHz – 1518 MHz FDD
n75 N/A 1432 MHz – 1517 MHz SDL
n76 N/A 1427 MHz – 1432 MHz SDL
n77 3300 MHz – 4200 MHz 3300 MHz – 4200 MHz TDD
n78 3300 MHz – 3800 MHz 3300 MHz – 3800 MHz TDD
n79 4400 MHz – 5000 MHz 4400 MHz – 5000 MHz TDD
n80 1710 MHz – 1785 MHz N/A SUL
n81 880 MHz – 915 MHz N/A SUL
n82 832 MHz – 862 MHz N/A SUL
n83 703 MHz – 748 MHz N/A SUL
n84 1920 MHz – 1980 MHz N/A SUL
n86 1710 MHz – 1780 MHz N/A SUL
n89 824 MHz – 849 MHz N/A SUL
[n90] 2496 MHz – 2690 MHz 2496 MHz – 2690 MHz TDD

n257 26500 MHz – 29500 MHz TDD
n258 24250 MHz – 27500 MHz TDD
n260 37000 MHz – 40000 MHz TDD
n261 27500 MHz – 28350 MHz TDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Kan jag äntligen streama porr i 8k direkt till min mobiltelefon?

Ja säkert, men du lär inte uppleva varm - het hud;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det det där tokruttna där man måste SMS:a varje kvart för att få tillgång till mer data? Det är inte obegränsat, det är idioti. Man kan inte kolla på film, man kan inte jobba, man kan inte använda flera enheter samtidigt utan att dra över dessa gränser. De har gränserna så folk skall störa sig på det och inte använda mer än dessa fåtal gig per dag. Om jag vill checka ut något git repo så vill jag gärna kunna kolla lite netflix på kvällen.

Nej jag har aldrig nått min 12gb gräns för att slösar jag bara t.e.x 2 gb så fylls de 10gb på nästa månad.
Just nu har jag 114gb surf att använda, 12 gb är kvar på mitt abonnemang och min surfpott 114 kvar att använda "Oanvänd data från föregående månader", Kollade precis mitt telia
Kommer i alla fall att kolla på deras Obegränsade och se vad dem säger, varje gång jag har förnyat så har jag fått det abonnemang och pris som var sagt i butik så jag kan inte klaga

Permalänk
Medlem

Så det är upp till 3.5ghz bandet de kommer köras på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NutCracker:

Ja säkert, men du lär inte uppleva varm - het hud;)

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju batteriet...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Så det är upp till 3.5ghz bandet de kommer köras på?

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 30ghz är högsta. Men då lär det räcka med ett papper mellan dig och sändaren för att halvera hastigheten. Men olika länder kör olika band. Wiki har en bra artikel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@WDac: Tre kommer köra på 3,5 GHz som högst inledningsvis, och gissningsvis kommer de göra så ett ganska bra tag. Den första vågen av mobiltelefoner använder alla Sub-6 GHz för 5G, dvs. frekvensband under 6 GHz, och det skulle inte vara lönt för Tre att bygga mmWave-nät när det inte finns några klientenheter som kan utnyttja det. Det kan förvisso användas för att ge hushåll bredbandsåtkomst trådlöst i storstäder/turistorter, men det sker sannolikt inte under första vågen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas