Permalänk

Vilken CPU?

Nu är det såhär att jag kanske får sålt mitt system (se sign), och då kommer jag att skaffa mig ett A7N8X 2.0. Frågan är vilken CPU jag skall ta? Kommer nog att köra 200 Mhz FSB

Valen är:

2400+
2500+
2600+

Jag tycker att 2400+ är ett bra val pga den höga multippeln (15) eller har jag fel? 2600+ är också i tankarna pga 333 FSB å en mulippel på 12,5!

Jag är förvirrad!

Vill ha bra kommentarer varför/varför inte!

Permalänk

2500kr kostar ju bara 900kr på komplett, så ta den. Den är ju barton också, det är det värt.
Dessutom framgår det inte om 2600+ är barton eller inte?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

2600+ är inte barton, men jag tror den klockar bättre än barton, för tydligen så är det svårare att komma upp i höga Mhz med Barton eftersom den stora L2 cachen... Just nu lutar det åt 2600+

Permalänk
Medlem

Hej..

Själv tycker jag att du ska köpa en Barton.. De är klock vänliga och har ju 512cache.. Känns som om att det är den "nya generationen".. Skulle inte köpt en 2600+. Barton känns tryggt.

Permalänk

Så en Barton är det bästa valet? Undra om den går felfritt i 200*11=3200+ med luftkylning, det borde ju inte vara några problem, eller?

Permalänk

Kör på en Barton 2500+!

Permalänk

jag vet inte, den har ju en multippel på 12,5, jag tycker det är lite lågt om man skall klocka upp den till 200 FSB med en hög multippel -stabilt! Har ju bara en luftkylning.....

Permalänk
Avstängd

2500kr kostar ju bara 900kr

Snyyygt Delarium. ^^

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk

2500+ hade en multippel på 11, det var fel av mig att skriva 12,5

Permalänk

du kan ju ändra mulitppel hur du vill.

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk

Kan man? Det visste jag inte!

Sikken jäkla n00b!

Du vet att vid högre multipplar så behöver du inte sänka den lika mycket vid hög FSB @ 200 = mer mhz + att den behöver inte lika mycket volt i höga FSB (detta var av mina erfarenheter)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirCedric
du kan ju ändra mulitppel hur du vill.

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Vissa moderkort däremot kan ju själv "låsa upp" processorn, annars måste man väl kladda med silverfärg?

Annars fattar jag inte varför alla är så kåta på Barton-processorerna, de är ju inte direkt så mycket snabbare och de verkar hittintills inte klocka speciellt bra. Men det är klart, kostar gör de väldigt lite.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kör en 2500+ från komplett i 2270Mhz just nu i 1,80v med en tyst arctic..
Den vill inte över 2300 med min luftkylning. klarar säkert 2400 med vatten eftersom den ligger över 55 grader nu.. Vet någon hur man kör mult över 12,5 på en barton 2500+? Mitt kort är inte stabilt med hög fsb..

Uppdatering: Kör nu i 2315Mhz med vcore på 1,875 i bios (1,92v)
Funkar fint..

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Jag kör min 2500+ Barton i 12,5 x 180 just nu = 2250 (2259 enl. speedfan) mhz stabilt, med 1,68 v i core stabilt, cpu är 46 grader.. (vattenkylning på lågvarv)

Den vägrar boota över 12,5..

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Vissa moderkort däremot kan ju själv "låsa upp" processorn, annars måste man väl kladda med silverfärg?

Annars fattar jag inte varför alla är så kåta på Barton-processorerna, de är ju inte direkt så mycket snabbare och de verkar hittintills inte klocka speciellt bra. Men det är klart, kostar gör de väldigt lite.

Enligt Arne Anka så klockade 2500+ Barton sämre men gav betydligt bättre prestanda i bland annat 3Dmark än en maxklockad 1700+.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X
ASUS TUF Gaming B650-Plus
1x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 6700 GAMING OC 10GB DDR6 PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
2600+ är inte barton, men jag tror den klockar bättre än barton, för tydligen så är det svårare att komma upp i höga Mhz med Barton eftersom den stora L2 cachen... Just nu lutar det åt 2600+

Nej, pga att cpu kärnan på barton e stor och innehåller runt 20miljoner fler transisitorer än en t-bredkärna så är den enklare att klocka, plus att man kan klocka den mer än en t-bred på default voltage.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

Som sagt, detta är förvirrande! Alla säg typ olika, typ

Permalänk

men nForce2 moderkort kan använda alla multiplar, iaf på det nf7-s som brorsan har, detta gäller dock bara på det nyare prollarna t.ex t-bred B.

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk

Det kan jag med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Det kan jag med!

Blir inte PCI alldeles för mycket överklockad vid 200 fsb med ditt KT400 baserade kort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600X
ASUS TUF Gaming B650-Plus
1x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 6700 GAMING OC 10GB DDR6 PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Nej, pga att cpu kärnan på barton e stor och innehåller runt 20miljoner fler transisitorer än en t-bredkärna så är den enklare att klocka, plus att man kan klocka den mer än en t-bred på default voltage.

Nej nej...Barton kärnan klockar sämre!!! Men som sagt innan prestandan är ju bättre!

Visa signatur

Signatur raderad, se våra regler /Mental

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Enligt Arne Anka så klockade 2500+ Barton sämre men gav betydligt bättre prestanda i bland annat 3Dmark än en maxklockad 1700+.

Helt rätt Här resultat med Barton 2500+ http://service.futuremark.com/compare?2k1=6569096 och XP1700+ http://service.futuremark.com/compare?2k1=6426306
Edit: Visseligen var Radeonkortet klockat ett litet snäpp högre med Bartonprocessorn men det gör inte nästan 300p i 3dmark

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Blir inte PCI alldeles för mycket överklockad vid 200 fsb med ditt KT400 baserade kort?

Jo, (40 Mhz) men läs första inlägget