Permalänk
Medlem

Dator bra? plus några frågor...

Duger denna dator? Jag har inte direkt tänkt att klocka datorn om ni nu undrar.

Moderkort:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK7N2D-ILS...

MSI K7N2-Delta-ILSR nForce2 Ultra 400 3DDR-DIMM 5PCI LAN Audio SATA Raid SocketA ATX

Processor:

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

Minnen:

1x TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK) (Köper mera sedan!)

Nu till frågorna!

Det där med synkat och osynkat minne vad menas med det?

Är det minnet som jag valt för "bra" för processorn, eller ska jag ta ett PC2700 istället?

Är det något annat man ska tänka på?

Med vänliga häsningar

ize

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X | Asus | 32GB RAM | 2TB | 3070Ti? | 850Watt |

Permalänk
Avstängd

TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5 (AMD OK)

Kör det helst skulle jag rekommendera. De är några kr billigare och de går i jämn hasigthet med processorn.

Permalänk

Byt ut moderkortet mot en Abit NF7-S V 2.0. Jag tycker att du kan behålla ditt PC3200 minne och kanske sänka hastigheten på det. Det är bra att ha om du tänkte klocka senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Byt ut moderkortet mot en Abit NF7-S V 2.0. Jag tycker att du kan behålla ditt PC3200 minne och kanske sänka hastigheten på det. Det är bra att ha om du tänkte klocka senare.

Japp håller med...MSI (MicroStar) ska man inte ha...helt klart strul med!

Visa signatur

Signatur raderad, se våra regler /Mental

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte bestämt mig om vad jag ska göra men nu vet jag lite mera. Jag har bara haft ett MSI kort och det fungerade as bra till min dator gick sönder, CPU och Moderkort fugerar ej. Fläktar går igång och moderkortet piper efter ca 1min (Skumma pip, väldigt tysta) och inget annat händer. aja som sagt ska köpa nytt snart, det kommer nog bli bra.
Varför dom gick sönder vet jag ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett liknande paket, har dock bytt ut moderkortet mot ett asus a7n8x. Undrar dock om det e nån speciell skillnad på standard ram-minne, eller märkesminnen, förutom priset då.

Permalänk
Medlem

Har man någon hundring extra så rekommenderar jag att man köper 512 MB ram istället.

Permalänk
Medlem

Humm nu har jag några frågor angånde PC3200 400mhz. Jag hade tänkt att börja med ett sådan minne och köpa mera senare.
Av dom andra svaren så har jag inte fattat vad alla menar med osynkat och synkat, att det inte är bra att ha snabbare minnen än vad processorns FBS mm. Någon som kan och vill förklara hur det ligger till ?

Vore tacksam för svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bäst och ha minnen som går i din bartons fsb...dvs pc2700 minnen.
Men om du vill vara "lite" framtids säker kan du köpa pc3200 minnen o klocka ner dem för att sedan kunna klocka upp dem vid processor byte eller fsb klockning... Get it`??

Permalänk
Medlem

Humm för att klocka ner minnerna så sänker man timings eller?
Aha...men om jag då köper 2 pc3200 och vill köra dom med Dual DDR 400 Vad händer då½?:?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Har man någon hundring extra så rekommenderar jag att man köper 512 MB ram istället.

om du kollar runt lite på SweC och läser recensionerna så lär du dig att 2st twinmos 256mb presterar bättre än 1st twinmos 512

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Asus A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S istället för MSI-kortet.

TwinMOS PC3200 är ett bra val, ta helst de med Winbond-chippar då de är något bättre.

2 x 256 är snabbare än 1 x 512 eftersom du då kan köra minnet i dual channel. Men 2 x 512 är bäst såklart.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |