alla mina eluttag är ojordade förutom i köket på första våningen, känner ström när jag rör vid mitt chassi!

Permalänk

alla mina eluttag är ojordade förutom i köket på första våningen, känner ström när jag rör vid mitt chassi!

som titeln säger så har jag inga jordade uttag förutom de i köket på första våningen, alla rum bortsett från köket har ojordade uttag och oavsett vilket uttag jag kopplar datorn till (förutom i kökets jordade uttag) så känner jag en svag krypström på händerna/fingrarna när jag rör vid mitt chassi,

datorn I sig fungerar utan anmärkning åtminstone vid syntetiska tester, FPS och så vidare är alltid normal, däremot har musen som går via usb, random problem med att den har högre eller lägre input delay, oftast känns den rappare och mer responsiv på nätterna / tidig morgon eller dag (även i windows/desktop, har inget med ping eller internetanvändade att göra är konstaterat i alla fall, samma fenomen inträffar oavsett om det är en fresh windows10 install osv, allt mjukvaru/internetrelaterat är uteslutet i alla fall, provat andra möss och samma fenomen inträffade med förra datorn som hade helt andra komponenter, så det här med strömmen är det sista jag kan tänka mig är orsaken till fenomenet)

typ på kvällar och eftermiddagar känns det som, åtminstone de flesta dagar i veckan, som att musen är "trögare" och "tyngre" än sena nätter/tidiga morgnar, detta märks även av i gamepads som kopplas via usb t.ex. märker en högre/lägre input delay olika tidpunkter och dagar i spel som FIFA t.ex. men som sagt på syntetiska fps benchmarks och liknande är det aldrig några problem, av olika skäl kan/vill jag dock inte dra en elförlängningskabel från köket i första våningen upp till datorn på andra våningen, också läst och hört att det kan vara farligt att blanda ojordade/jordade uttag eller inkopplingar i samma rum av någon anledning,

dock måste påpekas, att vissa dagar känns musens input identisk på morgon / kväll / eftermiddag / natt, men ett generellt mönster är att det allt som oftast känns mer responsivt på sena nätter och tidiga morgnar jämfört med eftermiddagar och kvällar, och som sagt då även vid offlinespel och oavsett ping eller så, kan direkt känna på desktopen via muspekarens flyt hur det kommer kännas inne i ett spel så att säga, om det nu är relevant,

hur som helst hade jag gärna viljat fixa så att uttagen datorn och skärmen är inkopplade till här på andra våningen är jordade, undrar då jag bor i en bostadsrätt vad som går att göra för att fixa jordade uttag, ska man prata med föreningen om möjligheten att de byter ut ojordade uttag till jordade?

antar att de inte lär vilja göra det kostnadsfritt, eller att så länge allt fungerar bra ytligt sett att de inte är intresserade, tänkte kolla med föreningen och påpeka det här med krypström när man rör vid chassi i alla fall, om det kan påverka beslutet positivt åt mitt håll så att säga, men undrar annars vad jag har för alternativ att lösa problemet själv, anlita en elektriker? hur stort jobb/kostnad pratar vi här för att göra ett eller två ojordade uttag till jordade på andra våningen, är det ens möjligt att göra detta typ?

dessutom, är det farligt som jag hört och läst att jag köper en längre elförlängningskabel med jordade/jordat uttag, och drar från de jordade uttagen i köket upp till andra våningen och kopplar in dator+skärm i denna? jordade kablar och inget annat ikopplat förutom dator och skärm då i denna?

edit: är det möjligt (farligt?) att "fusk-jorda" datorn genom ett typ metallsnöre från en skruv på nätagget till elementet, eller något i den stilen? :S

tack på förhand, mvh!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Det du känner i dator är inget farligt i sig. Om det har något att göra med din mus/kontroll kan jag inte säga, men att få det fixat kräver en elektriker och att du pratar med föreningen. Man kan inte bara jorda ett par uttag, utan det gäller alla uttag i din bostad. Att dra egen lång skarvsladd är inget att rekommendera, man ska ju inte dra in en jord i ett ojordat utrymme, det går emot elsäkerhetsreglerna. plus så ser det ju inte så snyggt ut.

Jag hade kollat med din förening först och främst.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Du behöver en behörig elektriker.
Tror inte du behöver blanda in föreningen men kolla med det.
Som sagt det är allt jord i ett rum eller inget.
Att dra en skarvsladd från ett uttag som är jordat in i ett rum som saknar jord är inte farligt på nå sätt så funkar det så inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man kan jorda endast ett rum, men alla uttag i det rummet måste vara jordade. Håller själv på jordar våra uttag (bra med elektriker i familjen för du får inte göra det själv) för vi hade som du bara jordat i kök och badrum vilket var den gamla standarden. Du ska egentligen inte dra en skarvsladd så som du föreslår, även om det kan vara lockande

Det du känner innebär att du fått något jordfel i datorn så ström läcker till chassit. Hade den varit kopplad till jord hade det gått ut där istället för genom dig. Har man riktig otur kan det vara 230V som du får i dig vid riktigt allvarliga jordfel så det är inte att leka med, men du slipper det iaf låter det som.

För att skydda sig mot risk för stöt eller annat typ brand i samband med jordfel så kan du (elektriker återigen) installera en jordfelsbrytare, den fungerar även på ojordade uttag. Men för att få bukt med ditt problem låter det som att det nog är att jorda som gäller, om du inte hittar vilken del i datorn som orsakar felet (typ nätagget) och byter den, men då kan det ju uppstå igen

Nu bor dock jag i radhus och får ordna allt sånt här själv, men är osäker på hur det är i bostadsrätt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du behöver en behörig elektriker.
Tror inte du behöver blanda in föreningen men kolla med det.
Som sagt det är allt jord i ett rum eller inget.
Att dra en skarvsladd från ett uttag som är jordat in i ett rum som saknar jord är inte farligt på nå sätt så funkar det så inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Elsäkerhetsverket säger specifikt att du inte får dra in jordad skarvsladd i ojordat utrymme. Så säg inte att det är OK.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Starric:

Man kan jorda endast ett rum, men alla uttag i det rummet måste vara jordade. Håller själv på jordar våra uttag (bra med elektriker i familjen för du får inte göra det själv) för vi hade som du bara jordat i kök och badrum vilket var den gamla standarden. Du ska egentligen inte dra en skarvsladd så som du föreslår, även om det kan vara lockande

Det du känner innebär att du fått något jordfel i datorn så ström läcker till chassit. Hade den varit kopplad till jord hade det gått ut där istället för genom dig. Har man riktig otur kan det vara 230V som du får i dig vid riktigt allvarliga jordfel så det är inte att leka med, men du slipper det iaf låter det som.

För att skydda sig mot risk för stöt eller annat typ brand i samband med jordfel så kan du (elektriker återigen) installera en jordfelsbrytare, den fungerar även på ojordade uttag. Men för att få bukt med ditt problem låter det som att det nog är att jorda som gäller, om du inte hittar vilken del i datorn som orsakar felet (typ nätagget) och byter den, men då kan det ju uppstå igen

Nu bor dock jag i radhus och får ordna allt sånt här själv, men är osäker på hur det är i bostadsrätt
Skickades från m.sweclockers.com

aha, det skumma är dock att jag genom åren haft flera olika datorer, med olika nätagg, komponenter, och chassin, och på samtliga har jag känt denna svaga krypström när jag rört vid chassi, alla har dock varit inkopplade i samma rum,

det är först nu på senare tid däremot som jag märkt/blivit störd av det här med random input delay som kommer och går vid random tider på dygnet, men främst kvällar och eftermiddagar som nämnt tidigare i mitt första inlägg i tråden..

har läst lite om att dra förlängningskabel från jordat uttag i köket till ett rum där uttagen annars är ojordade, jag ser att det är typ förbjudet och inte rekommenderas alls överallt jag läser, men i samtliga fall där risken förklaras så är det saker som att om man håller i en trasig apparat typ som läcker ström och samtidigt rör vid en jordad apparat (typ?) så kan det bli livsfara,

i mitt fall ser jag inte detta scenario kunna inträffa om jag drar en jordad förlängningskabel från köket, och enbart kopplar in dator+skärm i denna förlängningskabel ? kommer inte typ hålla i någon annan apparat samtidigt som är inkopplat i ett ojordat uttag samtidigt så att säga, sen är väl element t.ex. jordade om man säger så, är det inte redan fel då att ha jordade element i samma rum där det finns ojordade uttag, typ?

sidofråga här kanske, kan man fusk-jorda datorchassit genom att dra ett metallsnöre eller något sånt från en skruv på baksidan av chassit/nätagget till elementet, eller är detta farligt på något vis?

Skrivet av Weuffelhjaern:

Elsäkerhetsverket säger specifikt att du inte får dra in jordad skarvsladd i ojordat utrymme. Så säg inte att det är OK.

har också läst detta, men om du läser mitt svar ovanför till en annan medlem, undrar vad som kan vara risken om man gör som jag tänkt koppla in det isf? t.ex. enbart dator och skärm i en jordad förgreningsdosa från köket, och kommer liksom inte röra vid något annat som är kopplat i de nu existerande ojordade uttagen, har inget inkopplat i detta rum förutom skärm och dator faktiskt, ingen lampa tv eller något annat, sen är väl element jordade och redan där har vi blandat jord och ickejord i ett rum, eller?

tack för svaren hittils iaf!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Elsäkerhetsverket säger specifikt att du inte får dra in jordad skarvsladd i ojordat utrymme. Så säg inte att det är OK.

Det är olämpligt mer i en praktisk vinkel.
Finns ingen som helst skillnad om du kopplar in apparaten i rummet som har ett jordat Utag eller om apparaten står i rummet brevid kopplad till samma uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg helt fel så "äger" du allting inne i din lägenhet när man bor i en bostadsförening. Det är det yttre som man äger tillsammans.
Men om du enbart har ojordade uttag så är det rätt gammalt allting och det bästa vore väl ifall föreningen tar in anbud på att byta alla uttag till jordade och samtidigt gå igenom standard för all el i föreningen.
Då skulle kostnaden hamna på avgiften till föreningen men samtidigt så "höjer" det priset på alla lägenheter då jag tycker att det är sådant här som föreningen skall ta tillsammans.
Kanske borde föreningen gå igenom standarden på all VVS också.

Så jag skulle absolut ta upp det med föreningen då det skulle gynna alla medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

sidofråga här kanske, kan man fusk-jorda datorchassit genom att dra ett metallsnöre eller något sånt från en skruv på baksidan av chassit/nätagget till elementet, eller är detta farligt på något vis?

Som jag fick det förklarat när jag var inne på samma spår är, om du får problem och något går sönder så kan du i teorin mata ut ström till alla elementen i hela fastigheten. Så nej det är inte en bra lösning.

Du kan inte flytta ner datorn till köket i några dagar för att se om problemet försvinner när den står där?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

sidofråga här kanske, kan man fusk-jorda datorchassit genom att dra ett metallsnöre eller något sånt från en skruv på baksidan av chassit/nätagget till elementet, eller är detta farligt på något vis?

Absolut inte. Gör inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

sidofråga här kanske, kan man fusk-jorda datorchassit genom att dra ett metallsnöre eller något sånt från en skruv på baksidan av chassit/nätagget till elementet, eller är detta farligt på något vis?

Nej för i helvete. Jorden är till för att leda bort ström ifall något blir fel. Gör du sådär riskerar du att mata 240V i elementen och dess vattenledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är olämpligt mer i en praktisk vinkel.
Finns ingen som helst skillnad om du kopplar in apparaten i rummet som har ett jordat Utag eller om apparaten står i rummet brevid kopplad till samma uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag rätt säker på att du har fel. Det är farligt eftersom i ett ojordat utrymme finns ingen jord alls dvs det ska inte finnas någonting kopplat till jord ens av andra saker så som element. Så då finns det ingen risk att strömmen vid ett elfel går genom dig, då du inte kan nå jord. Nu drar du in jord i ett utrymme och helt plötsligt kan du vara enda vägen mellan en fönsterlampa som blivit strömförande i höljet till ditt datorchassi som du jordat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Du kan inte flytta ner datorn till köket i några dagar för att se om problemet försvinner när den står där?

Detta håller jag med om. Jag skulle börjat med att prova köra datorn i köket, så att du kan utesluta att det inte ligger något annat fel.

Det är ju ganska troligt att jordade uttag skulle hjälpa, men brukar ju vara skönt att bekräfta det innan också.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit med i en styrelse i en BRF tidigare och vi hade det så att hela bostadsrätten på insidan var varje enskilld medlems ansvar. Detta regleras i föreningens stadgar. T.ex. fick en medlem inte byta fönster på egen hand eftersom det påverkar fasaden, men att byta en dörr till ett rum var inga problem.

Jag gjorde samma sak som du vill göra. Jag tog hjälp av elektriker för att dra skyddsjord till samtliga uttag i lägenheten i samband med att en jordfelsbrytare sattes in.

Permalänk
Medlem

Det är väl läckströmmen du känner.
Brukar sitta små avstörningskondesatorer mellan fas och jord (Y-caps) inne i nätagget.
Om det är ett bra märke på agget så skall de ha testat det och den tillåtna gränsen på läckström är väl runt 3.5mA.
Så om du inte har jord inkopplat så kan dessa 3.5mA gå genom dig till jord istället, men det är inte farligt, produktstandarden är designad för säkerhet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Att dra en skarvsladd från ett uttag som är jordat in i ett rum som saknar jord är inte farligt på nå sätt så funkar det så inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det kan vara farligt och är därför inte tillåtet. Blir ju precis som om du skulle bytt ett uttag i rummet till jordat utan att byta övriga.

Skrivet av Starric:

Man kan jorda endast ett rum, men alla uttag i det rummet måste vara jordade.
Skickades från m.sweclockers.com

Normalt sett byter man alla uttag i ett rum till jordade, men får även använda snikvarianten och endast jorda det uttaget du behöver, om du sedan byter övriga till så kallade Euro-uttag då dessa får monteras i ett rum där det finns jordat uttag

Skrivet av alexander_1986:

har läst lite om att dra förlängningskabel från jordat uttag i köket till ett rum där uttagen annars är ojordade, jag ser att det är typ förbjudet och inte rekommenderas alls överallt jag läser, men i samtliga fall där risken förklaras så är det saker som att om man håller i en trasig apparat typ som läcker ström och samtidigt rör vid en jordad apparat (typ?) så kan det bli livsfara,

i mitt fall ser jag inte detta scenario kunna inträffa om jag drar en jordad förlängningskabel från köket, och enbart kopplar in dator+skärm i denna förlängningskabel ? kommer inte typ hålla i någon annan apparat samtidigt som är inkopplat i ett ojordat uttag samtidigt så att säga, sen är väl element t.ex. jordade om man säger så, är det inte redan fel då att ha jordade element i samma rum där det finns ojordade uttag, typ?

Detta är helt riktigt

En av anledningarna till att man ändrat standarden är just att VVS och el-firmor varit dåliga på att prata med varandra, och ett vattenburet element i ett rum med ojordade uttag kan potentiellt bli en farlig kombination.

Skrivet av Molotov:

Det är olämpligt mer i en praktisk vinkel.
Finns ingen som helst skillnad om du kopplar in apparaten i rummet som har ett jordat Utag eller om apparaten står i rummet brevid kopplad till samma uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det blir det, dina "tips" är både felaktiga, olagliga och potentiellt farliga

Permalänk
Medlem

Angående mus och USB:
USB är pollningsbaserat. Gå över till PS/2 om Du vill ha avbrottsbaserat(=omedelbar, för mänskliga ögat, respons). Ser samma problem på våra jobbdatorer som kör tonvis med övervakningsmjukvara i bakgrunden men ser aldrig samma problem hemma.

Angående att Du känner ström:
Du behöver skaffa dig ett fungerande jordat eluttag(=där jordanslutningen är korrekt ansluten).
Mitt enda tips är att ta kontakt med en elektriker.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Klubba:
Skrivet av Veni:

Alltid roligt när hemmapulare drar ful-el hemma och sedan säger till andra att det inte är farligt.

OT: Kontakta föreningen och en elektriker.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Rekordmedlem

Det är effekten av den spänningsdelning som sker i nätfiltret som känns i höljet det sitter kondensatorer mellan fas. nolla och skyddsjord och saknas anslutning mot skyddsjord så får man halva nätspänningen i lådan elerl andra saker som är anslutna till apparatens skyddsjord. Det är inte farligt men obehagligt.
Att dra in jord via en jordad skarvkabel från ett annat rum ökar riskerna för olyckor om det uppstår elfel
Och enligt samma säkerhetstänk så har man numera krav på att allt ska vara skyddsjordat i ett rum vid nyinstallation och det är inte tillåtet att bara jorda vissa uttag eller alla uttag men inte belysningen osv.
Det bästa är att göra en elrenovering av hela lägenheten eller åtminstone datorrummet och är det för dyrt så kan du ju åtminstone installera en jordfelsbrytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är rätt länge sedan man slutade med ojordade uttag vid nyinstallationer. Det kan tyda på att husets elinstallation är så gammal att den bör renoveras. Om föreningen renoverar all elinstallation blir det nog billigare för medlemmarna. Så tala med föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu är jag rätt säker på att du har fel. Det är farligt eftersom i ett ojordat utrymme finns ingen jord alls dvs det ska inte finnas någonting kopplat till jord ens av andra saker så som element. Så då finns det ingen risk att strömmen vid ett elfel går genom dig, då du inte kan nå jord. Nu drar du in jord i ett utrymme och helt plötsligt kan du vara enda vägen mellan en fönsterlampa som blivit strömförande i höljet till ditt datorchassi som du jordat.

Ja du har rätt.
Därför jag skrev olämpligt.
Men det så klart sitter man och tar mellan olika prylar som är ojordade och jordade så ska man så klart inte göra så.
Men jag tänkte att en normal funtad inte gör så, så då är det ofarligt.
Det är inte farligt i sig att ha en apparat dragen med skarvsladd.
Så fall skulle skarvsladd är förbjudas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Alltid roligt när hemmapulare drar ful-el hemma och sedan säger till andra att det inte är farligt.

OT: Kontakta föreningen och en elektriker.

Ja jag har dragit el hemma det erkänner jag, allt är dock rätt.
Så "ful-el" men säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

tack för alla svar hittils ! får bli att köra datorn nån dag i jordat uttag i köket, och se om fenomenet med input delay på mus och gamepad på främst kvällar/eftermiddagar försvinner då, samtidigt som krypströmmen i chassit bör försvinna helt,

har förstått att ful-jorda via elementet inte är en bra idé så tänker inte göra det, var mest nyfiken bara teoretiskt sett där!

har letat lite på nätet efter folk med liknande problem och hittat trådar som dessa t.ex. :

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/c720x2/update2_the...

trådstartaren där länkar även till två föregående trådar han skapat där man kan följa hans tester och problem under en lång tidsperiod vad jag kan se, han löste det till sist genom att flytta till en annan lägenhet och kunde konstatera att problemet var el-relaterat i hans fall i alla fall, då han bytte alla komponenter flertalet gånger utan framgång,

jäkla skumt tycker jag fortfarande att syntetiska tester aldrig visar problem eller varierande FPS i spel osv, men just input från mus/gamepad kan påverkas negativt utan att något annat i systemet visar tecken på problem... skumt! men får bli att testa i köket nån dag och se hur det blir där, och eventuellt då skaffa jordade uttag i datorrummet/prata med föreningen om att jorda alla uttag osv...

tack så länge i alla fall och om någon har fler tips / teorier om hur eller rättare sagt *varför* ojordad ström kan påverka input från mus och gamepad negativt, (men inget annat så som dålig/varierande FPS eller frysningar/kraschar/liknande) främst vid tidpunkter på dygnet då man kan anta att det är mest användning av ström eller så i föreningen, så är det välkommet med svar på det

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

Om inte föreningen tar det så ta in en elektriker, kolla så att företaget finns med här https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforet...
Det kommer kosta ca 20 000. Du får en säker anläggning plus att du har höjt värdet på din bostad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ja du har rätt.
Därför jag skrev olämpligt.
Men det så klart sitter man och tar mellan olika prylar som är ojordade och jordade så ska man så klart inte göra så.
Men jag tänkte att en normal funtad inte gör så, så då är det ofarligt.
Det är inte farligt i sig att ha en apparat dragen med skarvsladd.
Så fall skulle skarvsladd är förbjudas

Skickades från m.sweclockers.com

ja det var lite det jag var inne på också, att om vi säger att jag drar 1 st jordad förlängningskabel från jordat uttag i köket upp till datorrummet på 2 vån, och det *ENDA* som jag kopplar in i denna förlängningskabel/jordad förgreningsdosa till denna förlängningskabel är, 1st skärm och 1st dator,

borde väl vara ok då? jag menar resultatet av det hela är samma som om jag sitter i köket , bara att jag befinner mig i ett annat rum på 2 vån, har ingen bordslampa, tv, eller någon annan elektronik inkopplad i detta rum, ljus får jag från taklampa och som sagt enbart dator och skärm som behöver en strömkontakt här...

hade varit smidigt att göra så känner jag för tillfället innan det ska bytas eluttag och så i alla fall , om möjligt

(kan vara bra att se till att förlängningskabeln går via lister/vägg smidigt och inte under mattor/i kläm någonstans, men thats it typ?)

Skrivet av Dahle86:

Nu är jag rätt säker på att du har fel. Det är farligt eftersom i ett ojordat utrymme finns ingen jord alls dvs det ska inte finnas någonting kopplat till jord ens av andra saker så som element. Så då finns det ingen risk att strömmen vid ett elfel går genom dig, då du inte kan nå jord. Nu drar du in jord i ett utrymme och helt plötsligt kan du vara enda vägen mellan en fönsterlampa som blivit strömförande i höljet till ditt datorchassi som du jordat.

om du läser mitt senaste svar ovanför min citering av dig, vad säger du om det? dvs att jag kör en förlängning från köket, men *INGET* annat elektroniskt är inkopplat i detta rum, förutom 1st dator och 1 st skärm, till den jordade förlängningen från köket? ingen tv,bordslampa, etc, bokstavligt inget annat förutom datorn och skärmen till den jordade förlängningen? har lite svårt att se risken då typ?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

ja det var lite det jag var inne på också, att om vi säger att jag drar 1 st jordad förlängningskabel från jordat uttag i köket upp till datorrummet på 2 vån, och det *ENDA* som jag kopplar in i denna förlängningskabel/jordad förgreningsdosa till denna förlängningskabel är, 1st skärm och 1st dator,

borde väl vara ok då? jag menar resultatet av det hela är samma som om jag sitter i köket , bara att jag befinner mig i ett annat rum på 2 vån, har ingen bordslampa, tv, eller någon annan elektronik inkopplad i detta rum, ljus får jag från taklampa och som sagt enbart dator och skärm som behöver en strömkontakt här...

hade varit smidigt att göra så känner jag för tillfället innan det ska bytas eluttag och så i alla fall , om möjligt

(kan vara bra att se till att förlängningskabeln går via lister/vägg smidigt och inte under mattor/i kläm någonstans, men thats it typ?)

Du ökar riskerna i händelse av elfel om du delvis drar in jord i ett ojordat rum.
Tänk tex att en lampa bli strömförande och du inte har jord rummet då är chansen liten att du skadas om du tar i lampan men om du däremot vidrör din jordade datorlåda samtidigt så kommer det att gå ström från lampan via dig till datorlådan.
Det är därför man inte blandar med och utan skyddsjord i samma rum numera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ökar riskerna i händelse av elfel om du delvis drar in jord i ett ojordat rum.
Tänk tex att en lampa bli strömförande och du inte har jord rummet då är chansen liten att du skadas om du tar i lampan men om du däremot vidrör din jordade datorlåda samtidigt så kommer det att gå ström från lampan via dig till datorlådan.
Det är därför man inte blandar med och utan skyddsjord i samma rum numera

förstått det, men som jag sa, det kommer inte finnas en enda apparat inkopplad till ett eluttag i detta rum, förutom 1 st skärm och 1st dator till den jordade förlängningen, det kommer inte existera en enda annan inkopplad elektronisk apparat här, kan inte riktigt se risken då? ingen bordslampa, ingen tv, eller något sådant, allt annat är i andra rum, ljus får jag från taklampan och förutom det, är det endast en dator och skärm som behöver ström här...fortfarande någon risk då? svårt att se det iaf :S

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexander_1986:

förstått det, men som jag sa, det kommer inte finnas en enda apparat inkopplad till ett eluttag i detta rum, förutom 1 st skärm och 1st dator till den jordade förlängningen, det kommer inte existera en enda annan inkopplad elektronisk apparat här, kan inte riktigt se risken då? ingen bordslampa, ingen tv, eller något sådant, allt annat är i andra rum, ljus får jag från taklampan och förutom det, är det endast en dator och skärm som behöver ström här...

Är det bara du i huset, ingen sambo eller barn, och du inte har andra elprylar inkopplade i ojordade uttag i samma rum så är det som du säger ingen risk.

Elsäkerhetsverket har ju som mål att INGEN ska dö eller bli skadad av el i sverige, och deras råd och regelverk är därför avsett att vara idiotsäkert och täcka in alla tänkbara scenarion, där t'ex datornörden med server-rack i vardagsrummet flyttar ihop med någon som samlar antika lampor från 40-talet och placerar dessa i samma rum

Bor du ensam, endast har datorn inkopplad så...., tja, du gör som du vill men skriv inte vad du gjort på forumet då det fortfarande inte är lagligt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

förstått det, men som jag sa, det kommer inte finnas en enda apparat inkopplad till ett eluttag i detta rum, förutom 1 st skärm och 1st dator till den jordade förlängningen, det kommer inte existera en enda annan inkopplad elektronisk apparat här, kan inte riktigt se risken då?

Du har troligen något ledande i rummet även om det inte är en elektrisk apparat som kan innebära en ökad risk om nått fel uppstår.
Jag kommer hursomhelst aldrig att tycka det är ok att göra så som du skriver men du kan väl åtminstone installera en jordfelsbrytare om du inte renoverar elinstallationen i helhet, jordfelsbrytare har inget behov av skyddsjord för att öka säkerheten och det kostar oftast 2-3 000 att installera en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Är det bara du i huset, ingen sambo eller barn, och du inte har andra elprylar inkopplade i ojordade uttag i samma rum så är det som du säger ingen risk.

Elsäkerhetsverket har ju som mål att INGEN ska dö eller bli skadad av el i sverige, och deras råd och regelverk är därför avsett att vara idiotsäkert och täcka in alla tänkbara scenarion, där t'ex datornörden med server-rack i vardagsrummet flyttar ihop med någon som samlar antika lampor från 40-talet och placerar dessa i samma rum

Bor du ensam, endast har datorn inkopplad så...., tja, du gör som du vill men skriv inte vad du gjort på forumet då det fortfarande inte är lagligt

yes jag förstår, ingen sambo eller barn än så länge i alla fall, hade aldrig gjort något sånt här om jag inte var ensam givetvis! bara undrar teoretiskt dessutom men får koppla in datorn och skärmen i köket i nån dag till en början för att testa om mitt problem försvinner med random input delay i alla fall...

Skrivet av mrqaffe:

Du har troligen något ledande i rummet även om det inte är en elektrisk apparat som kan innebära en ökad risk om nått fel uppstår.
Jag kommer hursomhelst aldrig att tycka det är ok att göra så som du skriver men du kan väl åtminstone installera en jordfelsbrytare om du inte renoverar elinstallationen i helhet, jordfelsbrytare har inget behov av skyddsjord för att öka säkerheten och det kostar oftast 2-3 000 att installera en.

alright! förstår och ja, får prova sitta i köket först nån dag oavsett vad som sker efter det, men tack för informationen till dig och alla andra så länge i alla fall !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060