Skärm visar endast vitt (så länge jag inte "böjer" skärmen)

Permalänk
Medlem

Skärm visar endast vitt (så länge jag inte "böjer" skärmen)

Hej!

För några dagar sedan slutade min laptopskärm visa färger. Den visar bara vitt så länge jag inte böjer skärmen (se youtubelänk nedan).
Jag har kopplat in skärmen till en extern skärm och där fungerar allt bra. Jag antar därför att felet ligger i skärmen.

Datorn har varit med sedan 2011 så är inte direkt förvånad över att den börjar lägga av. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och undrar om någon har förslag på hur jag skulle kunna lösa detta (om det nu går).

Länk till problemet: https://youtu.be/bxwN-joihyE

Erik

Permalänk
Medlem

Kollade på videon lite snabbt för art se var du trycker. Antingen glappar kabeln som går upp till skärmen eller så glappar det i inverter kortet. Det är det första som jag skulle kolla på i alla fall.

Mvh

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Hej!

För några dagar sedan slutade min laptopskärm visa färger. Den visar bara vitt så länge jag inte böjer skärmen (se youtubelänk nedan).
Jag har kopplat in skärmen till en extern skärm och där fungerar allt bra. Jag antar därför att felet ligger i skärmen.

Datorn har varit med sedan 2011 så är inte direkt förvånad över att den börjar lägga av. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och undrar om någon har förslag på hur jag skulle kunna lösa detta (om det nu går).

Länk till problemet: https://youtu.be/bxwN-joihyE

Erik

Glappkontakt i kabeln mellan dator och skärm ser det ut som, så datorn behöver meckas med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Glappkontakt i kabeln mellan dator och skärm ser det ut som, så datorn behöver meckas med.

Jupp, låter absolut som det mest sannolika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Då vet jag vart jag ska börja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Tack för alla snabba svar! Då vet jag vart jag ska börja

Skickades från m.sweclockers.com

Plockade bort skärmramen och behövde i stort sett bara peta på skärmsladden så gick den av på mitten. Så det blir till att leta runt på internet och beställa en ny.