Google öppnar Stadia för alla Chromecast Ultra 

Permalänk
Melding Plague

Google öppnar Stadia för alla Chromecast Ultra 

Google uppdaterar nu alla Chromecast Ultra-enheter med stöd för företagets strömmande speltjänst Stadia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu antar jag att det är endast till icke inbyggda enheter i början.
Men undra när det kommer till t.ex nVidia Shield eller i Tv-apparater med Ultran inbyggd? Vore ju förbaskat trevligt!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Kräver den stadia kontrollen? Hoppas man kan köpa den löst snart iaf. Känns onödigt när man redan har en ultra till båda tv:arna.

Permalänk
Skrivet av KattIMössa:

Nu antar jag att det är endast till icke inbyggda enheter i början.
Men undra när det kommer till t.ex nVidia Shield eller i Tv-apparater med Ultran inbyggd? Vore ju förbaskat trevligt!

Verkligen något som hade öppnat upp en ännu större marknad. Shield TV känns ju givet. Men lite lurigare med enheter med inbyggd android TV. Känns ju rimligt med nya modeller från exempelvis TCL och Philips. Men mer tveksamt med Sony av förklarliga skäl. LG kör ju visserligen inte Android, men har Chromecastfunktion inbyggt som funkar med 4k.

Överhettningsproblem på en ny tv för 70-80-tusen vore ju inte så kul dock. Jag tror att detta stöd kommer på 2020 års modeller i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 250D Mini Itx | Corsair 600W 80 Plus Bronze | MSI Z77IA-S01 mITX | Intel Core i7 3770k @ 4,4 ghz | Kingston HyperX blu 8GB 1600Mhz | EVGA GTX 1080 Gaming | Corsair H60 | 120 GB Samsung SSD | 2TB Toshiba HDD | Windows 10 64x bit.
Kringutrustning: EIZO Foris FS2333 | Samsung UE55KS8005 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på rådande flopp så bör Google öppna Stadia för alla marknader de bara går.

Permalänk
Lego Master

@Chibariku:
Alla sätt att spela Stadia utom via Chrome på datorn kräver Stadia-kontrollern, vad jag förstår.
Men de är väl redan tillgängliga? Kontrollerna alltså, löst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KattIMössa: Google har vid flera tillfällen svarat i olika kanaler att det än så länge bara stöds med Chromecast Ultra, och det låter inte som att inbyggda Cast-funktioner kommer stödas i första taget baserat på deras senaste Twitter-svar i frågan.

https://twitter.com/GoogleStadia/status/1207363747683033088

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Kräver den stadia kontrollen? Hoppas man kan köpa den löst snart iaf. Känns onödigt när man redan har en ultra till båda tv:arna.

Ja att spela från endera Chromecast Utra bundlade eller senare uppdaterade så krävs det i dagsläget stadia -kontrollen. Så om du har köpt t.ex ett kit "founders edition" så kan du spela på den chroemcasten +i alla andra TV-apparater som har en uppdaterad Chromecast Ultra kopplad i sig. Men kontrollen som du erhöll med founders edition är den enda kontroll du kan använda i dagsläget för att spela på dessa chromecasts.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental_istid:

Men lite lurigare med enheter med inbyggd android TV. Känns ju rimligt med nya modeller från exempelvis TCL och Philips. Men mer tveksamt med Sony av förklarliga skäl. LG kör ju visserligen inte Android, men har Chromecastfunktion inbyggt som funkar med 4k.

Överhettningsproblem på en ny tv för 70-80-tusen vore ju inte så kul dock. Jag tror att detta stöd kommer på 2020 års modeller i så fall.

Tror inte inklusion är orimligare i Sony än annat märke. Däremot just "nya modeller" är la nyckelorden här. Stödet för nya appar i gamla smart-TV har inte direkt varit toppen på något märke hittills.

Överhettningen i CCU är nog mest för att de är så inklämda och helt kapslade. I en TV skulle antagligen en modul med liknande prestanda ventileras bättre, och chippet troligen ha kylning mot en skärmplåt tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tror inte inklusion är orimligare i Sony än annat märke. Däremot just "nya modeller" är la nyckelorden här. Stödet för nya appar i gamla smart-TV har inte direkt varit toppen på något märke hittills.

Överhettningen i CCU är nog mest för att de är så inklämda och helt kapslade. I en TV skulle antagligen en modul med liknande prestanda ventileras bättre, och chippet troligen ha kylning mot en skärmplåt tex.

Jag får problem med överhettning av CCU utan att spela på den.
Den sitter inte inklämd eller kapslad, eller menar du att den är feldesignad i sitt skal/chassi?
Läste någonstans att det kan ha med wifi-kretsen att göra, kan nog stämma eftersom att jag kör min trådlöst.
Jag upplever att det sker oregelbundet(sker oftast ett fåtal ggr i månaden) och att upplösningen inte verkar vara problemet, eftersom att jag inte kör den i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Den sitter inte inklämd eller kapslad, eller menar du att den är feldesignad i sitt skal/chassi?

Läste någonstans att det kan ha med wifi-kretsen att göra, kan nog stämma eftersom att jag kör min trådlöst.

Ja. Chippet är kopplat till höljet som enda avledning så gott det går, men eftersom det dels är plast och ingen ens passivt skapad luftström kan skapas (annat än varmluftsuppdraget från hela enheten då..) så blir det inte optimalt direkt. Kretsen når antagligen sitt tak redan inom några minuter, och ligger väll i optimala fall åtminstone där.

På sätt och vis. Både Wifi och kryptering adderar säkerligen mycket värme jämfört med kabel. Vilket återigen verkar vara det egentliga problemet.

Tydligen kan stabiliteten förbättras rejält bara genom att helt enkelt klistra pucken full med minnesradiatorer. Kan såklart försämra wifi istället, men men..

Skrivet av Fearnox:

Jag upplever att det sker oregelbundet(sker oftast ett fåtal ggr i månaden) och att upplösningen inte verkar vara problemet, eftersom att jag inte kör den i 4k.

Det kan kosta på på med mer än upplösning. En hårdare komprimering, eller högre bildhastighet tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Med tanke på rådande flopp så bör Google öppna Stadia för alla marknader de bara går.

Nog inte så bra om det inte funkar ordentligt. Bättre att rulla ut det.

Hoppas också på Shield support, det känns ju givet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag får problem med överhettning av CCU utan att spela på den.
Den sitter inte inklämd eller kapslad, eller menar du att den är feldesignad i sitt skal/chassi?
Läste någonstans att det kan ha med wifi-kretsen att göra, kan nog stämma eftersom att jag kör min trådlöst.
Jag upplever att det sker oregelbundet(sker oftast ett fåtal ggr i månaden) och att upplösningen inte verkar vara problemet, eftersom att jag inte kör den i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Plocka av höljet och montera lite flänsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nog inte så bra om det inte funkar ordentligt. Bättre att rulla ut det.

Hoppas också på Shield support, det känns ju givet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, jag tänkte mer på hur lätt google dödar saker som inte går som de tänkt sig, och desto fler som kan använda tjänsten desto mindre risk att den dödas i förtid?

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Jag får problem med överhettning av CCU utan att spela på den.
Den sitter inte inklämd eller kapslad, eller menar du att den är feldesignad i sitt skal/chassi?
Läste någonstans att det kan ha med wifi-kretsen att göra, kan nog stämma eftersom att jag kör min trådlöst.
Jag upplever att det sker oregelbundet(sker oftast ett fåtal ggr i månaden) och att upplösningen inte verkar vara problemet, eftersom att jag inte kör den i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har kört med min på internet kabel sedan dag 1 och det första den gjorde var att smälta tejpen som jag tejpa fast den på tv:n med. när man kör 4k hdr gåt det inte att ta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Plocka av höljet och montera lite flänsar?

Jo, jag får väl ta och göra det snart.
Jag gick ifrån generation 1 till ultra eftersom att jag ville få ner laddningstider och att ha lite prestanda till godo för att slippa denna typ av problem, men det räckte tydligen inte hela vägen.
Överlag så är jag väldigt nöjd ändå(använder den flera timmar varje dag), men det är lite jobbigt att rekommendera produkten till folk som inte har ett så stort teknikintresse, när det finns denna typ av problem.

Jag har lite svårt för vad jag ska tycka om Stadia.
Jag ogillar starkt vad den representerar för spelindustrin med sämre latenser, sämre bildkvalité, osäker plattform, mindre kontroll över mjukvaran, antagligen för slött för VR och knepig prissättning/betalmodel.
Men jag tycker att tekniken i sig är rätt häftig och jag skulle nog inte ha något emot att spela vissa typer av spel på Stadia, ifall dom finslipar tekniken lite.
Problemet med att om dom lyckas finslipa tekniken till sämsta generellt godtagbara kvalité för massorna så kan responsiva spel dö ut i värsta fall, vilket jag tycker skulle vara väldigt tråkigt.