Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Svår fråga, ett exempel vore att backa bandet minst 10år och haft en mer reglerad befolkningsökning.

Lägre skatter och gör om arbetsrätten så folk kommer in på arbetsmarknaden lättare, på så sätt kommer fler i jobb och det är lättare starta företag, vilket i sig bringar in mer skatter till staten som kan lägga det på sjukvård/skola t.ex. Sverige lyckas ju få Nordea flytta från Sverige, och det vart ju en stor förlust.
Samma gäller andra företag, få hit kompetens och låt företagen utvecklas som sen ger jobb.

Vi har för många Boomers som styr fortfarande, som tycker solidaritet går före kostnaderna. Men tyvärr så styr pengar landet och inte solidariteten. 1miljon kr till nått utlandsbidrag betyder 1miljon mindre till Sverige.

Och man kan ju undra om hela Afrika blir obeboelig framöver angående torkan, vad gör man åt solidariteten då eller är det så att verkligheten heter Pengar, och det finns inte oändligt av det, så nånstans måste vi stänga dörren. Vilket vi redan borde gjort.

Vad jag kan se var den så svår att du inte svarar på den alls

Poängen är att det inte finns några garantier någonstans att vården ska diagnostisera rätt. Mer pengar är inte det heller en garant för korrekt diagnos, så att vården inte alltid lyckas får man nog se som ett universellt faktum. Att de inte lyckades diagnostisera dig innebär inte att vården suger, det innebär bara att de misslyckades i ditt fall. Vill man skaffa sig en mer allmän bild över vården så får man ha ett vidare perspektiv än sina egna erfarenheter.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen släpp vårddiskussionen och återgå till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyDriver:

Vad man verkligen borde ha skatt på är skit från Kina som krängs billigt på ställen som Rusta, ÖoB och Biltema. Det är i mina ögon rena sopor som köps in direkt av återförsäljaren som får sin logga tryckt på billigt skit som aldrig borde ha lämnat fabriken. Det finns sällan information om vem som är tillverkare eller vad produkten innehåller för ämnen.

Kemikalieskatten kommer bara ha motsatt effekt. De som vill tillverka och sälja bra produkter kommer att ha svårt att konkurrera med billigt kinaskit där de stora marginalerna gör att kemikalieskatten knappt märks på slutpriset.

Motsatt effekt av i princip ingen effekt alls

I princip allt bygger på att man ska slänga iväg skiten efter några år det är just därför man väljer att inte bygga bilar i rostfritt stål etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det gör det så kommer de nog fram till det när de undersöker möjligheterna.

Jag undrar det. Våra politiker brukar skita i EU-direktiv när det passar dem...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag undrar det. Våra politiker brukar skita i EU-direktiv när det passar dem...

Sverige är nog det land som lyder diktat från EU mest av alla!

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Jag undrar det. Våra politiker brukar skita i EU-direktiv när det passar dem...

Värt att nämna...:
När en politiker begår ett brott = "avsteg från lagen"
När en politiker inser verkligheten= "VI har varit naiva"
När en politiker får sparken= "Arbetsbefriad tillsvidare"
När en politiker (ev.) begår sexuella trakasserier="Gubbsjukan..."

Skatta tills du dör, men se för fan till att fortsätta med det även efter det
I'll rest my case

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo. Du får skriva det. Men det är inte sånt man får tycka här bland skrivbordskrigarna i SD:s tjänst.

Allt är ju bara hotfullt pk-skit oavsett vad det är. Och det är arabernas fel. Och Lövets....

Själv tycker jag att vi i Sverige har det så äckligt bra så det nästan är sjukt. Jag i alla fall har det sp. Är absolut inte höginkomsttagare men jag har allt man kan drömma om. Inte alltid det senaste men ändå ingen panik.

Jag tittar på alla sparade förpackningar och oanvända prylar jag spontanköpt och undrar vad det var bra för. Det försvinner inte bara av sig självt.

Jag tittar på min lilla dotter och blir rädd när skatter går till sådant ingen har riktig nytta av, medan hennes framtid är högst osäker.

Det är det enda som skrämmer mig idag. Och en för tidig död pga cancer eller annat. Då kan jag inte se henne växa mer. Och skydda henne.

Den här höjningen med 10:- betyder inte ett jävla skit i det stora hela.

Ja, och anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu, dvs bara låta staten köra över en och inte göra sin röst hörd och dela sina tankar och sin kritik. Utan oss som faktiskt bryr sig om att hela tiden förbättra vårat samhälle och levnadsstandard. Jag är absolut tacksam över att jag föddes i Sverige och inte Nigeria, det tror jag vi alla är. Förstår inte hur man inte kan vara tacksam för det men samtidigt sträva efter att göra det ännu bättre, och förhindra att det blir sämre igen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, många bäckar små. Blir du beskattad 10kr hundra gånger om så är du uppe i en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

"Det gör mig inte mycket ändå", skulle jag i min ärliga åsikt nog säga, därför att till slut om jag ser en elektronik-produkts pris (eller säg om jag räknar ut det), helt enkelt köpa från inom-EU istället, och helt och hållet kringgå den Svenska "vi bär upp världen" mantrat den blod-röd/spy-gröna regeringen vill låtsas om att det är vägen fram för nationen.

Senast detta tramset var 'up for debate' så verkade det vara osäkert om elektronikskatten"kemikalieskatten"-s avgift baserat på vikt inkluderade delar av en hel produkts vikt, säg om man köpt en processor som inkluderar en kylare, räknades då totalvikten in på hela produkten i förpackning?, för om i exemplet det är så, betalar man ju en falskt designad skatt/avgift på en produkt där 70-90% av vikten inte utgör vad skatten avsett att bekämpa.
Det ser ju inte minst sagt ut som den svenska politiken stagnerat och blivit ineffektiv, så ineffektiv att de försöker visa sig "positiva" inför folket de leder men definitivt även för EU, som ett yngre syskon som desperat vill leka med de stora barnen, men vars "safe to eat" krit-ritande inte påkallar något vidare intresse.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

"Det gör mig inte mycket ändå", skulle jag i min ärliga åsikt nog säga, därför att till slut om jag ser en elektronik-produkts pris (eller säg om jag räknar ut det), helt enkelt köpa från inom-EU istället, och helt och hållet kringgå den Svenska "vi bär upp världen" mantrat den blod-röd/spy-gröna regeringen vill låtsas om att det är vägen fram för nationen.

Senast detta tramset var 'up for debate' så verkade det vara osäkert om elektronikskatten"kemikalieskatten"-s avgift baserat på vikt inkluderade delar av en hel produkts vikt, säg om man köpt en processor som inkluderar en kylare, räknades då totalvikten in på hela produkten i förpackning?, för om i exemplet det är så, betalar man ju en falskt designad skatt/avgift på en produkt där 70-90% av vikten inte utgör vad skatten avsett att bekämpa.
Det ser ju inte minst sagt ut som den svenska politiken stagnerat och blivit ineffektiv, så ineffektiv att de försöker visa sig "positiva" inför folket de leder men definitivt även för EU, som ett yngre syskon som desperat vill leka med de stora barnen, men vars "safe to eat" krit-ritande inte påkallar något vidare intresse.

Vill du istället ha en byråkratri där alla delar i alla produkter skall gås igenom, kategoriseras, och vägas? Skulle kosta mycket mer.... Istället sa har man valt att ta ut kemikalieskatt på varor av inom olika grupper klart definerade med KN-nummer (dessa har använts inom EU i över trettio år) och man väljer att ta ut baserat på varans vikt. Både saker som importörer osv redan håller reda på.

Sen gällande processorn och kylaren. Det utgår inte kemikalieskatt på processorer eller kylare, vare sig de säljs seperat eller i paket.
Om du skulle köpa ett helt datorpaket MED en in- (tex tangentbord eller pekskärm) OCH en utenhet (tex bildskärm eller pekskärm) och en maffig kylare så skulle det utgå kemikalieskatt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill du istället ha en byråkratri där alla delar i alla produkter skall gås igenom, kategoriseras, och vägas? Skulle kosta mycket mer.... Istället sa har man valt att ta ut kemikalieskatt på varor av inom olika grupper klart definerade med KN-nummer (dessa har använts inom EU i över trettio år) och man väljer att ta ut baserat på varans vikt. Både saker som importörer osv redan håller reda på.

Sen gällande processorn och kylaren. Det utgår inte kemikalieskatt på processorer eller kylare, vare sig de säljs seperat eller i paket.
Om du skulle köpa ett helt datorpaket MED en in- (tex tangentbord eller pekskärm) OCH en utenhet (tex bildskärm eller pekskärm) och en maffig kylare så skulle det utgå kemikalieskatt på den.

Nej man behöver inte väga vartenda produkt själv, man kan fråga tillverkaren en gång så har man svaret. Om de nu ska vara så klåfingriga kan åtminstone försöka göra skatten rättvis.
Det var väl för miljöns skull skatten lades till? I såfall skulle produkter fria från farliga ämne bli lika mycket billigare. Nej, uppenbarligen vill man bara få in mer pengar till staten för att pengarna inte räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag undrar det. Våra politiker brukar skita i EU-direktiv när det passar dem...

Okej men om de skiter i det så blir det ju fortfarande mer rättvist för svenska handlare vilket är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja, och anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu, dvs bara låta staten köra över en och inte göra sin röst hörd och dela sina tankar och sin kritik. Utan oss som faktiskt bryr sig om att hela tiden förbättra vårat samhälle och levnadsstandard. Jag är absolut tacksam över att jag föddes i Sverige och inte Nigeria, det tror jag vi alla är. Förstår inte hur man inte kan vara tacksam för det men samtidigt sträva efter att göra det ännu bättre, och förhindra att det blir sämre igen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, många bäckar små. Blir du beskattad 10kr hundra gånger om så är du uppe i en tusenlapp.

Men finns det något mer svenskt än att skrika som det vore tio tusen?

Skrivet av Cadzon:

Nej man behöver inte väga vartenda produkt själv, man kan fråga tillverkaren en gång så har man svaret. Om de nu ska vara så klåfingriga kan åtminstone försöka göra skatten rättvis.
Det var väl för miljöns skull skatten lades till? I såfall skulle produkter fria från farliga ämne bli lika mycket billigare. Nej, uppenbarligen vill man bara få in mer pengar till staten för att pengarna inte räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då behöver man fortfarande fråga varenda tillverkare hur mycket produkten väger och därigenom skapar man en byråkrati som är onödigt dyr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja, och anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu, dvs bara låta staten köra över en och inte göra sin röst hörd och dela sina tankar och sin kritik. Utan oss som faktiskt bryr sig om att hela tiden förbättra vårat samhälle och levnadsstandard. Jag är absolut tacksam över att jag föddes i Sverige och inte Nigeria, det tror jag vi alla är. Förstår inte hur man inte kan vara tacksam för det men samtidigt sträva efter att göra det ännu bättre, och förhindra att det blir sämre igen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, många bäckar små. Blir du beskattad 10kr hundra gånger om så är du uppe i en tusenlapp.

Låta staten köra över en? Jag ser inte att staten gör det. Det är du som är känslig.

Allt är inte bra, men det är därför man sticker och röstar, så kanske man kan försändra något på sikt.

Har du bildat något eget part som skall förändra allt, eller är du någon motståndskämpe förutom på nätet?
Vad gör du förutom samma sak som jag gjorde, fast från andra sidan?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Vänligen släpp vårddiskussionen och återgå till ämnet.

Jag förstår din frustration här. Men det är sjukt svårt att diskutera skatter utan att allt det andra kommer in. Föreslår att du låser tråden.
Jag va själv skyldig till att ta upp en massa annat förutom precis skatten, men blev inte bannad/varnad.

Andra kanske tycker att ni väljer sida då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ja, och anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu, dvs bara låta staten köra över en och inte göra sin röst hörd och dela sina tankar och sin kritik. Utan oss som faktiskt bryr sig om att hela tiden förbättra vårat samhälle och levnadsstandard. Jag är absolut tacksam över att jag föddes i Sverige och inte Nigeria, det tror jag vi alla är. Förstår inte hur man inte kan vara tacksam för det men samtidigt sträva efter att göra det ännu bättre, och förhindra att det blir sämre igen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, många bäckar små. Blir du beskattad 10kr hundra gånger om så är du uppe i en tusenlapp.

Upplever att du generaliserar din meningsmotståndare åsikt till att hen inte bryr sig om att bli beskattad (oavsett beskattning). Hens mening är ju att 10kr i kemikalieskatt extra är inget att oroa sig för. Det finns större fiskar i sjön så att säga, till exempel sjukvården och bränsleskatten. Att anklaga denna person för att inte bidra till att Sveriges utveckling är lite stötande då du presenterat några belägg som bevisar eller dementerar ditt motstånd. Låt oss hålla oss till kemikalieskatten med omnejd.

Tycker dem bör höja skatten. Självfallet bör alla handlare på svenska marknaden falla under samma skattetryck. Känns som en given miss som dem rättar till. Kan tycka att vitvaror är generellt för dåligt designade och håller rent utsagt för korttid. Behövs någon form av styrmedel för att göra så att tillverkare faktiskt designare vitvaror (som ändå är stora produkter) för att hålla åtminstone 10 till 15 år. Måste få in mer hållbar utvecklingstänk i det hela också. Vore inte fel med återvinningskrav bland annat för att uppmuntra till att tillverkare följer upp på sitt producentansvar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Upplever att du generaliserar din meningsmotståndare åsikt till att hen inte bryr sig om att bli beskattad (oavsett beskattning). Hens mening är ju att 10kr i kemikalieskatt extra är inget att oroa sig för. Det finns större fiskar i sjön så att säga, till exempel sjukvården och bränsleskatten. Att anklaga denna person för att inte bidra till att Sveriges utveckling är lite stötande då du presenterat några belägg som bevisar eller dementerar ditt motstånd. Låt oss hålla oss till kemikalieskatten med omnejd.

Tycker dem bör höja skatten. Självfallet bör alla handlare på svenska marknaden falla under samma skattetryck. Känns som en given miss som dem rättar till. Kan tycka att vitvaror är generellt för dåligt designade och håller rent utsagt för korttid. Behövs någon form av styrmedel för att göra så att tillverkare faktiskt designare vitvaror (som ändå är stora produkter) för att hålla åtminstone 10 till 15 år. Måste få in mer hållbar utvecklingstänk i det hela också. Vore inte fel med återvinningskrav bland annat för att uppmuntra till att tillverkare följer upp på sitt producentansvar.

Just skatter som tvingar aktörer att göra mer hållbara produkter känns som det borde vara något för EU och inte Sverige enkom eftersom en sådan skatt skulle inte driva någon förändring alls eftersom nästan varenda märke på marknaden är från utländska företag. Samma gäller lite denna kemikalieskatt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men finns det något mer svenskt än att skrika som det vore tio tusen?

Vad är det som är svenskt med det? Vore det något svenskt tror jag inte S hade varit så stora så länge.

Skrivet av serverfel:

Låta staten köra över en? Jag ser inte att staten gör det. Det är du som är känslig.

Allt är inte bra, men det är därför man sticker och röstar, så kanske man kan försändra något på sikt.

Har du bildat något eget part som skall förändra allt, eller är du någon motståndskämpe förutom på nätet?
Vad gör du förutom samma sak som jag gjorde, fast från andra sidan?

Klart du inte gör om du anser det dom gör är rätt.

Skrivet av m1ntos:

Upplever att du generaliserar din meningsmotståndare åsikt till att hen inte bryr sig om att bli beskattad (oavsett beskattning). Hens mening är ju att 10kr i kemikalieskatt extra är inget att oroa sig för. Det finns större fiskar i sjön så att säga, till exempel sjukvården och bränsleskatten. Att anklaga denna person för att inte bidra till att Sveriges utveckling är lite stötande då du presenterat några belägg som bevisar eller dementerar ditt motstånd. Låt oss hålla oss till kemikalieskatten med omnejd.

Jag var noga med vad jag skrev just av den anledningen. Alltså skrev jag "anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu" just för att inte vara generaliserande om honom som person, utan agerande.

Permalänk

Någonstans måste man ju plocka in pengarna nu när värnskatten togs bort...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vad är det som är svenskt med det? Vore det något svenskt tror jag inte S hade varit så stora så länge.

Klart du inte gör om du anser det dom gör är rätt.

Jag var noga med vad jag skrev just av den anledningen. Alltså skrev jag "anledningen att vi har det bättre i det här landet än i de flesta är definitivt inte pga folk som agerar som du gör nu" just för att inte vara generaliserande om honom som person, utan agerande.

S är stora för att de byggt upp detta samhället. Sedan jag anser inte att de gör rätt däremot behöver det inte betyda att jag håller med gnället.

Skrivet av Playboy_1338:

Någonstans måste man ju plocka in pengarna nu när värnskatten togs bort...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ett tag sedan man tog bort värnskatten. Däremot vad som försvinner snart är den skatt som kompenserar för detta som drogs som en direkt %-sats från din lön. Denna skatt kallades i folkmun för värnskatt även den även om det teoretiskt sett inte var samma skatt.

"Värnskatten ”avskaffades” från och med 1999, men ersattes i stället av en ny förhöjd statlig inkomstskatt på 5 procentenheter för inkomster över viss nivå. Denna kallas dock fortfarande för värnskatten i dagligt tal. Värnskatten kan komma att avskaffas under 2020 efter överenskommelse mellan Centerpartiet, Liberalerna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet[4]. Värnskatten slopas i den budget som presenterades 18 september 2019."

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnskatt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

S är stora för att de byggt upp detta samhället. Sedan jag anser inte att de gör rätt däremot behöver det inte betyda att jag håller med gnället.

Det är ju ett tag sedan man tog bort värnskatten. Däremot vad som försvinner snart är den skatt som kompenserar för detta som drogs som en direkt %-sats från din lön. Denna skatt kallades i folkmun för värnskatt även den även om det teoretiskt sett inte var samma skatt.

"Värnskatten ”avskaffades” från och med 1999, men ersattes i stället av en ny förhöjd statlig inkomstskatt på 5 procentenheter för inkomster över viss nivå. Denna kallas dock fortfarande för värnskatten i dagligt tal. Värnskatten kan komma att avskaffas under 2020 efter överenskommelse mellan Centerpartiet, Liberalerna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet[4]. Värnskatten slopas i den budget som presenterades 18 september 2019."
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnskatt

Absolut, men det är fortfarande dom 5% som kallas för värnskatt i folkmun och det är dessa 5% på högre summor som ger ganska stora hål i missbildnings regeringens budget.
Sen om du vill kalla det 5% skatt eller skönhetstaxering eller värnskatt så vet du iaf vad folk syftar på, och det är 3 månader sedan dom klubbade igenom att den skulle bort. Dvs inte alls så längesedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w