Veckans fråga: Jobbar eller vill du inom IT?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Jag jobbar med massa data och sånt!

Sexy poster boy, btw!

Vilket roligt sammanträffande, jag jobbar också med data.

Det är kul att jobba med data tycker jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

IT inom skolan. Fixar med lite allt möjligt. Utbildar lärare, elever, fixar nån dator då och då. Ringer massa andra IT människor. Lite kreativa projekt inom teknik/pedagogik. Utbildad grundskollärare.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbar som Systemkonsult inom Office 365 och Sharepoint. Jobbat inom IT-sektorn i 12 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aphex:

Vilket roligt sammanträffande, jag jobbar också med data.

Det är kul att jobba med data tycker jag.

Data är ju dunderkul!

Ibland så byter jag saker i min privata data. Då blir jag i mellan åt lite nervös men ofta funkar datan ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Vilket roligt sammanträffande, jag jobbar också med data.

Det är kul att jobba med data tycker jag.

uzi.ath.cx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Jag tror att du missförstår mig!
Jag pushar stenhårt för en ensam övergripande kanal för information, gärna (ÄVEN) i appform, du skulle bli förvånad över hur många föräldrar som VÄGRAR installera fler appar, och jag personligen tyckte till exempel alltid att det var lättare att gå in på schoolsofts hemsida än att använda deras helt värdelösa app.
Men jag har definitivt fokus på utveckling, inte inveckling, och "mer funktionell" väger alltid tyngre än "fler funktioner".

Sen behöver man ju inte göra det dummare än det måste vara och säga att det enda alternativet till en app är en hemsida anpassad för datorer

Låter bra men då skall du inte jobba en skola utan politiskt för att nå dit. Skolors IT suger och det är så mycket upp till nån stackars eldsjäl på många skolor men det kräver nått deceniums erfarenhet och att ha hunnit med några skolor för att se hur illa det är.

För många är en app enda sättet att få dom att använda men visst finns det dom som hellre kör en mobilanpassad websida.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

uzi.ath.cx

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte min längre, dyndns blev till slut så dryga mot oss med gratiskonton att jag gav upp. Orka betala för att somliga inte kan lära sig fyra oktetter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men lagt största delen av arbetslivet på OS-utveckling.

Intressant, någon typ av kernel development?

On topic:
Sweclockers är nog största anledningen till att jag valde systemutveeckling som karriär. Det som började med ett spelintresse, senare blev ett intresse för datorer i allmänhet, växte så det knakade då man spenderade mer och mer tid på siten. Det slutade med denna fantastiska branch Så tack SWECKLOCKERS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag skrev mitt första program 1969 när jag gick kursen "numerisk analys" på KTH, det var ett obligatoriskt grupparbete. Vi skulle beräkna egenvektorer ur en matris och programmera i språket algol. Jag fattade noll på lektionerna men hade en smart kompis som tur var. Det gick bra, men jag bestämde mig att aldrig någonsin ägna mig åt datorer eller programmering! När jag sedan gjorde mitt exjobb till civingexamen så gick det inte att klara sig utan programmering. När de första staplande stegen var tagna så var det inte svårt! Hela mitt yrkesliv blev datorer och programmering. Det man kan är alltid enkelt. Så ge inte upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid haft ett hemligt avund för dom som hade chansen att börja från början, med typ BASIC, och sedan sakta jobba sig upp med utvecklingen, ofta sitter dom nu 60 år gamla med en inkomst på typ 80k xD

Men nä, du har väl rätt, gäller att ligga i

Permalänk
Avstängd

Jag driver eget AB och jobbar med industri-automation och el.
PLC/HMI/Scada t.ex.

Permalänk
Medlem

Man kan nog säga att mitt område räknas till IT jag arbetar som AV-Tekniker där vi utför installationer av projektorer, stora displayer mm så det är en massa kabeldragning av bland annat nätverkskabel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"IT-konsult inom klient" är väl vad min tjänst kallas (på stort konsultföretag), även om det inte säger hemskt mycket om vad jag gör.

Är väl något steg över springtekniker, då jag jobbar mycket med att hitta/utveckla lösningar snarare än att lösa problem. En stor del av mitt arbete handlar om att snacka med folk för att bygga förtroende och försöka utröna vad de behöver. Sen gör jag en insats för att ta fram rätt teknisk lösning och ibland sälja prylar.
Social kompetens är en av de viktigare delarna, som dock måste kunna backas upp av teknisk kompetens. Just den kombinationen uppskattas av kunderna.

Alltid för mycket jobb och en ökande mängd ärenden som borde blivit gjorda för flera månader sen. Vi har länge varit två lokalt, med arbete för minst tre och ibland uppemot fyra. Det är på en mindre ort dit knappt någon vill flytta, än mindre stanna kvar på.

Intellektuellt och kompetensmässigt går det mest på tomgång, medan volymen ligger en bra bit över vad som är rimligt.
Skulle väl inte direkt säga att jag vantrivs med varken orten, företaget eller uppgifterna, även om jag känner att jag både vill och kan mer.

Hoppas ha möjlighet att utvecklas nu när vi äntligen fått några nyanställda. Men det senare innebär även att jag har en slags informell teamleader-/fadderroll som åtminstone initiellt kräver en betydande insats..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Började som nätverkstekniker för en isp. Nu sitter jag som linux server admin och jobbar mot flygbranchen.

Permalänk
Medlem

Studerade Datateknik och jobbade med ML på olika företag under studierna. Tog sedan anställning som konsult och är nu continuous-integration/delivery/deployment-ansvarig på bolaget. Spännande bransch

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jH0Ni:

Intressant, någon typ av kernel development?

Linux för många, många år sedan. Primärt har det handlat om olika embedded-OS, bl.a. blivit totalt tre TCP/IP-stackar genom åren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Pluggar nätverksteknik på högskola.

Stort intresse för IT så försöker söka jobb samtidigt också.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Jobbar med digitalisering av affärs- och verksamhetsprocesser sen några år tillbaks. Pytteliten firma så får göra lite allt möjligt typ konsult-tjänster, utveckling, t.o.m en del marknadsföring. Kan jobba mycket hemifrån också. Trivs rätt bra

Studerade något som hette "Informationssystem" vid universitetet tidigare, blev dock aldrig klar

Permalänk

Veckans fråga: Jobbar eller vill du inom IT?

Jobbar som drifttekniker på Svenska Spel, alltid smålurkat på Sweclockers

Både driftande av system, IT-Support, administration, laga hårdvara, sätta upp konferensrum, you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Linux för många, många år sedan. Primärt har det handlat om olika embedded-OS, bl.a. blivit totalt tre TCP/IP-stackar genom åren.

Woah, du har typ mitt drömjobb. Har blivit mer och mer intreserad av just nätverk på sista tiden, och då mer embedded-inriktat, mer lågnivå. Sen är det ju alltid tacksamt att få jobba mot Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag jobbar extra som 1st line support men huvudsakligen studerar jag. Är färdig beteendevetare nästa år. Målet är att fortsätta med magister eller master i psykologi direkt efter jag är klar med kandidaten. Sen får vi se vart det bär 🙂

Någon annan som pysslar med något helt annat än IT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Delägare av ett IT-säkerhetsföretag som har ett starkt fokus på den defensiva sidan ”blå”. Gör bl.a forensik och incidenthantering när det smäller ute hos kunder.

Hör av er om ni vill veta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av Gawgizz:

Studerar till grundlärare F-3, men vill tro att det från år till år kommer falla mer och mer inom ramen för "jobbar inom IT" i och med digitalisering och digitala hjälpmedel.
Har under mina 4 år som fritidsledare tagit på mig att driva utvecklingen på den fronten och känner mig bekväm med det, jag kommer vara den där jobbiga läraren som inte nöjer sig med veckobrev utan ska envisas med klassbloggar och digitala formulär.
Går inte att sätta ord på stämningen som uppstår när "jag har lämnat in den där lappen med höstlovstiderna för länge sedan!" möts av "det finns inga lappar, ni anmäler på hemsidan precis som förra lovet :)"

Ett tips: lär dig digitala verktyg, grotta ner dig i hur man kan använda molntjänster för samarbete samt lär dig hur IT-miljön på skolan fungerar. Det kommer att underlätta din IT-tekniker/samordnares jobb otroligt mycket om du slipper gå till honom varje gång något krånglar.

Det som personal på skolor frågar mest om hur man byter lösenord, hur man använder projektorn/smartboarden samt att den inte vet hur man skriver ut. Om du lär dig det så kommer det underlätta för dig otroligt mycket.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Utvecklar administrativa system som används över hela landet.
Är i grunden fullstackutvecklare, men just nu är jag på något sett involverad i det mesta.

2årig YH-utbildning för att komma dit, och jag hade jobb direkt vid examen på det företag jag gjorde mitt examensarbete.

Om man har något sorts intresse för programmering eller problemlösning överlag kan jag inte annat än rekommendera branschen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Veckans fråga: Jobbar eller vill du inom IT?

Menar ni kanske "Veckans fråga: Jobbar eller vill du jobba inom IT?"?

Annars förstår jag inte riktigt frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ett tips: lär dig digitala verktyg, grotta ner dig i hur man kan använda molntjänster för samarbete samt lär dig hur IT-miljön på skolan fungerar. Det kommer att underlätta din IT-tekniker/samordnares jobb otroligt mycket om du slipper gå till honom varje gång något krånglar.

Det som personal på skolor frågar mest om hur man byter lösenord, hur man använder projektorn/smartboarden samt att den inte vet hur man skriver ut. Om du lär dig det så kommer det underlätta för dig otroligt mycket.

Tog över en del av IT-Ansvaret på skolan under min tid som fritidsledare, så har fått min känga dumma frågor redan.
Har inga planer på att bli en av dem!

(AcadeMedia behöver dock definitivt hjälp i de övre skikten, även som insatt och engagerad var det en jävla labyrint ibland)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Otur: Metsä Board Husum

Permalänk
Medlem

Egenföretagare med en webbsajt inom tech. Jobbar med teknikprylar hit och dit plus driften och uppbyggnad av sajten Inte så lukrativt ännu, men kul!

Permalänk
Medlem

Datorer är det enda jag kan och vill jobba med. Trivs med att jobba med det jag kan och tycker om. IT är ju väldigt brett och det finns alltid massor att lära sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ett tips: lär dig digitala verktyg, grotta ner dig i hur man kan använda molntjänster för samarbete samt lär dig hur IT-miljön på skolan fungerar. Det kommer att underlätta din IT-tekniker/samordnares jobb otroligt mycket om du slipper gå till honom varje gång något krånglar.

Det som personal på skolor frågar mest om hur man byter lösenord, hur man använder projektorn/smartboarden samt att den inte vet hur man skriver ut. Om du lär dig det så kommer det underlätta för dig otroligt mycket.

Jepp, det där låter exakt som de frågor man får pluss hur man kopplar upp sin telefon på wifit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hade velat jobba som IT-Konsult 😎

Skickades från m.sweclockers.com