Erfarenheter/hjälp med val av RTX 2060S/2070S-kort

Permalänk

Erfarenheter/hjälp med val av RTX 2060S/2070S-kort

Hallå i stugorna!

(Varnar redan nu för ett långt inlägg).

Efter att mitt Gainward GTX 1060 6gb tjänat mig troget i över tre år är det dags för mig att blicka framåt och uppgradera.
Jag har läst på en hel del samt tittat på en massa videos de senaste två veckorna. Jag köpte ett Gigabyte RTX 2060 Super Windforce men det kortet höll inte alls måttet då fläktarna var uppe i 90%+ för att hålla kortet på 80 grader. Därför har jag valt bort Windforce-korten helt.

Det som är väldigt viktigt är att kortet är så tyst som möjligt och då verkar 2060 Super och 2070 Super kort från MSI och Gigabyte vara det som gäller. Jag spelar just nu på en Asus 144mHz 1080p skärm och har inga planer på att byta ut denna.

Min rigg just nu:

  • Asus x470 PRO Prime

  • Ryzen 2600X

  • Corsair Vengeance 16GB 3200MHz

  • Fractal Design Define C

  • 750W Corsair RM750X V2 Gold

Priserna nedan är från hemsidor med fysiska affärer (Inet & Webhallen) samt Komplett.
De korten jag just nu väljer mellan är:
2070S:
MSI GeForce RTX 2070 SUPER Gaming X TRIO
Pris: 6750kr
Test: Guru3D
Det här är kortet jag spanat in mest. Jag har även läst ett par kommentarer här på forumet kring detta kort och alla verkar rätt nöjda.

Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC
Pris: 6700kr
Test: Kitguru
Jag har dessvärre läst att ganska många har problem med Coil Whine och därför är jag mer tveksam till detta kort även om kortet verkar gå ganska kallt.

MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X HDMI 3xDP 8GB
Pris: 6600kr
Test: Guru3D
Verkar inte finnas lika mycket utrymme för överklockning här.

Asus GeForce RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced 2xHDMI 2xDP 8GB
Pris: 7000kr
Test: Guru3D
Dyraste kortet som jag tittat på. Är det värt den extra kostnaden? Ska tydligen gå att överklocka rätt bra.

2060S:
Asus GeForce RTX 2060 Super ROG Strix Gaming Advanced 2xHDMI 2xDP 8GB
Pris: 5950kr
Test: Guru3D
Kortet är rätt dyrt för ett 2060S men ska gå väldigt tyst och fläktarna verkar endast behöva gå 50% för att hålla 58 grader enligt Guru3D. Se Graphic card temperatures i länken ovan.

MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X HDMI 3xDP 8GB
Pris: 5300kr
Test: Guru3D
Kostar 1300kr mindre än sin storebror 2070S och det verkar inte finnas lika mycket utrymme för överklockning här. Verkar ha lite Coil Whine också.

Dåldis:
Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Sweclockers pris på Inet: 4990kr
Sweclockers recension
Är väldigt skeptiskt till RX 5700 XT korten då AMD verkar ha stora problem med deras drivrutiner. Jag vill ha ett kort som fungerar nu och inte om 3-4 månader när dom löst alla problem. Det verkar inte gå lika tyst som resterande kort heller. Överklockning ej värd att nämna eller göra.

Har ni någon erfarenhet av kortet jag nämnt ovan?

Är det värt att köpa ett 2070S som generellt är rätt dyra? Jag funderar på om min processor kanske kommer sätta krokben för dessa kort? Men å andra sidan så kommer kortet hålla bättre om jag uppgraderar min processor om några år.

Permalänk
Medlem

@bloodshed: När det kommer till 2070S så är mitt råd alltid att se om sweclockers har gjort en recension och efter det söka efter dom på youtube.

Personligen skulle jag efter att ha gjort ovan köpt det billigaste och sen slängt på två 120mm fläktar vid behov. Tyst o svalt.
Jag har inget behov av att det ska vara "snyggt" osv. Så för mig är det en perfekt lösning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC hade jag köpt, eller 2060 versionen. De är dyrare men tysta och har passiv kylning när du inte kör något krävande. Jag hade GTX1070 versionen som var väldigt tyst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

@SCORPIUS: Just de korten jag tittat på har inte recenserats av Sweclockers. Som jag nämnde ovan har jag tittat på flertalet videon kring varje grafikkort och läst rätt många recensioner. Ibland prisar recensenten allting med kortet och tar inte upp någonting negativt och ibland känns det som att det är tvärtom. Jag känner att jag har bra koll på kortens prestanda men vill veta mer om hur hårt fläktarna går, coil whine och temperaturer.

Är inte riktigt med på vad du menar med att "slänga på tvp 120mm fläktar". Jag har ingen lust att skruva isär och modda grafikkortet.

@Yasko: Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Efter ett par dagars användning av ett Asus RTX 2070 Super Dual EVO OC kan jag bara säga att jag är betydligt mer nöjd än med det Gigabyte RX 5700 XT Gaming jag testade tidigare. Nu kör jag bara 1080p, så bägge GPUerna är mer än kapabla att spotta ur sig vettiga FPS och kör jag med v-sync påslaget på 60Hz som mina skärmar är så är det väldigt låg belastning på systemet egentligen. Dock upplever jag 2070s som väldigt mycket tystare än 5700XT. Asus-kortet har dessutom semi-passiv kylning.
Även med de låga inställningarna på upplösning och frekvens så fick kylaren på 5700XT jobba mycket mer och ljudnivån blev klart lidande. Inget fel på prestanda i sig, men kylaren fungerade inte så bra.
Asus-kortet kan jag inte klaga på. Även om jag slår av v-sync så kortet får jobba max så är kylningen bra och orkar hålla tempen nere på vettiga nivåer även om de inte varvar mer än 1400 rpm, motsvarande för 5700XT var 1900-2000 rpm, med stor skillnad i ljudnivå som resultat.

Hade jag hittat ett vattenblock till 5700XT hade jag nog behållit det då det var så pass mycket billigare, men då det inte fanns och ljudnivån var som den var så lämnade jag tillbaka kortet.
Till Asus-kortet finns det block så skulle jag störas av ljudnivån eller vilja klocka det så har jag möjligheten. 5700XT verkar dessutom knappt gå att klocka i jämförelse.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är inte av intresse ifall ljud är prio?

Annars enligt: https://premiumbuilds.com/graphics-cards/best-rtx-2070-super-...

Så gillade dom MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio pga bla ljudet och detta backas upp av lite andra sökningar och den finns för ca 6500kr på NetOnNet.

Såg precis detta också här på Sweclockers marknad annars: https://www.sweclockers.com/marknad/177935-rtx-2080-super-wat...
Aio kyld 2080 super? Som säljaren skriver, overkill men borde ju gå tyst eller?

Permalänk

Jag kör med ett MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC, som jag är väldigt nöjd med. Kör Destiny 2 i 1080P med allt på Ultra. Med min Ryzen 3700X ligger jag på runt 120 fps i genomsnitt. Jag har dock problem med överklockning. Gissar att det beror på att det är "factory OC", men MSI:s hemsida annonserar om att det ska vara kompatibelt med Afterburner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@whisky: Intressant det du säger, att Gainwards Radeon-kort lät mycket. Jag testade deras Windforce-lösning för ett 2060Super och det lät inte bra. Jag trodde att Gaming OC var den bättre lösningen. Tror dom korten går bort helt då. Ska ta och kolla in Asus RTX 2070 Super Dual EVO OC, tack för tipset!

@psilobe Tack för hemsidan. Det är en av få jag faktiskt missat.. :).
Nja, jag hade inte tänkt gå på en vattenkylningslösning men det kanske blir det tillslut ändå. Kortet du länkade till på marknaden ser onekligt intressant ut.

@SwedishBass okej, går den inte alls att överklocka? Hur går fläktarna? Har hört att dom låter ganska mycket.

Permalänk
Medlem

@bloodshed: Hittade den själv rätt nyligen när jag just letade efter AIB jämförelser. Vet inte hur stort urval dom har så beroende på om det är 10+ kort per modell eller 1 per modell som faktiskt testat så är det ju lite olika resultat.

Men letar man efter ett tyst kort brukar det räcka med att kolla upp just den modellen medans om man letar efter det som har absolut mest potential i form av silikon kvalité gäller att kolla upp vilka modeller av en tillverkar som är deras top of the line. Alla tillverkare binnar sina chip (men man kan fortfarande ha tur) men med Nvidia har dom redan binnat och behållit det bästa själv (iaf vid nylansering, lite osäker hur det ser ut i efterhand). Dock från de jag sett från tester och videos så verkar konsensus vara att detta primärt spelar roll ifall du vill kunna överklocka så mycket som möjligt.

Så generellt sett när du vet typ vad för kort du vill ha så helt enkelt börja prioritera vad du tycker är viktigast. Ljud, värme, OC osv. Nu visste du ljud. Då kollar du på olika korts tester för att hitta de som är mest lockande och gå vidare därifrån.

Ljud tycker jag brukar vara ganska bra att gå på om man inte vill leka med kortet allt för mycket då det fortfarande är ett 2060/2070 super man köper.

Permalänk
Skrivet av bloodshed:

@whisky: Intressant det du säger, att Gainwards Radeon-kort lät mycket. Jag testade deras Windforce-lösning för ett 2060Super och det lät inte bra. Jag trodde att Gaming OC var den bättre lösningen. Tror dom korten går bort helt då. Ska ta och kolla in Asus RTX 2070 Super Dual EVO OC, tack för tipset!

@psilobe Tack för hemsidan. Det är en av få jag faktiskt missat.. :).
Nja, jag hade inte tänkt gå på en vattenkylningslösning men det kanske blir det tillslut ändå. Kortet du länkade till på marknaden ser onekligt intressant ut.

@SwedishBass okej, går den inte alls att överklocka? Hur går fläktarna? Har hört att dom låter ganska mycket.

Hej. Jo, det gör det nog, men jag är inte tillräckligt insatt i det efter att ha varit borta från PC-scenen i 15 år. Jag har personligen inga problem med högljudda fläktar på kortet under arbete, och jag kör med öppna lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB kostar 5790:- på netonnet.
Har samma fast inte black versionen.
Semipassiva 100mm fläktar. 2st. Kyler tyst och fint även o mer krävande spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@bloodshed: Har precis fått hem ett 2070S strix OC som är väldigt tyst. Benchmarkade det och det låg som lägst på 2055mhz, och det lät knappt någonting. Den maxade på 61 grader med auto fan speed

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@bloodshed: Har precis fått hem ett 2070S strix OC som är väldigt tyst. Benchmarkade det och det låg som lägst på 2055mhz, och det lät knappt någonting. Den maxade på 61 grader med auto fan speed

Det tråkiga med RTX korten är att Nvidia dödat DLSS. Så man köper en funktion som inte fungerar. Ett tips är att ta det med återförsäljaren för kompensation så får de ta det med Nvidia.

Är ju som att sälja en bil men där bara 3 sv hjulen behåller luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@psilobe: Jag har inte ens tänkt på att man kan läsa på om silicon-kvalité m.m! Vet inte om jag orkar djupdyka så långt! :).
Ändå rätt kul att de två jag tittat mest på ligger i topp. Då har jag lite koll på lägen i alla fall!

@SwedishBass förstår vad du menar. Började kolla på överklockning av grafikkort bara för ett halvår sedan. Mest för att jag ville ha ut det sista ur mitt 1060. :).

@Donnerstal låter onekligen väldigt lovande! Får se om det dyker upp ett sånt kort nu i mellandagarna.

@Loke6074 Kommer det verkligen gå att få ersättning av återförsäljaren för detta? Det är inte som att Nvidia har sänkt priset på deras egna kort på deras hemsida för detta. Eller har dom det?

Permalänk
Medlem

@bloodshed: Man behöver inte bry sig allt för mycket såvida man inte tänker överklocka. Skall man det och verkligen vill ha så bra resultat som möjligt så är det ju viktigare men som jag sa så är det bättre för de flesta att bara se till att ljudet eller värmen inte är ett problem.

Och så lite den tum regeln just att iaf kring lansering så har Nvidia det bästa silikonet själv medans hos AMD så har AIBsen lite mer utrymme.

Permalänk
Medlem

Ja köpte ett EVGA GeForce RTX 2070 Super 8GB FTW3 Ultra Gaming för några veckor sedan o kan inte säga nå annat än att ja e super nöjd! De e tyst går svalt även på loads o krävande spel. Visst det kostar en del 7490kr men då kan man för ca 200kr extra få förlängd garantitid till 5 år.
Samt att komponenterna dom använt i korten är som bästa samt är till för att överklockas om man e inne på det

Skickades från m.sweclockers.com