Hur aktivera helskärm i program ?

Permalänk
Medlem

Hur aktivera helskärm i program ?

Försökte googla men hitta inget som funkar.
I t.ex. Chrome kan man trycka F11 för att få fullskärm över hela skärmen utan Windows-listen längst ner eller Chromes verktygsfält synligt. Om jag vill göra samma sak i olika program i windows vad trycker jag då ?
Borde finnas nån standard knappkombo tycker man som maximerar programfönstret som i Chrome (F11).

Permalänk
Medlem

Alt + Enter brukar funka.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Alt + Enter brukar funka.

Provade i Adobe After Effects men inget händer.
*Edit* får iaf bort windsows-listen nedtill om jag ändrar till "dölj list i skrivbordsläge" i dess inställningar.
Antar jag bara behöver hitta hur man döljer programlisten i dom programmen jag vill använda i fullskärm nu.
Får se om jag hittar något.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen standard och läng ifrån alla program stödjer ’fullskärmsläge’. Du kommer behöva undersöka varje program du behöver det till. Om Adobe stödjer det alls så kanske deras kommando är samma i flera program eller så är det olika i varje, jag har inte kollat upp vilket av fallen.

Lättare att hjälpa om man vet vilka program vill ha funktionen till, spel och mediaprogram brukar ha stöd för det i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns ingen standard och läng ifrån alla program stödjer ’fullskärmsläge’. Du kommer behöva undersöka varje program du behöver det till. Om Adobe stödjer det alls så kanske deras kommando är samma i flera program eller så är det olika i varje, jag har inte kollat upp vilket av fallen.

Lättare att hjälpa om man vet vilka program vill ha funktionen till, spel och mediaprogram brukar ha stöd för det i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar inte bättre. Får helt enkelt gå in i varje program och hitta inställningen.

Mm tack, hittade hur man maxa i AE nu.
Hade bara varit smidigare om man kunde ha samma kombo för alla program men antar man
kan göra custom knapp-combo som är samma i alla. Den som alla skriver på google är "ctrl+\" i AE men det funkar inte för mig.
Jag var tvungen att gå in och lägga till en egen kombo som nu är "ctrl+§".

Så nu får jag gå igenom alla program och försöka göra så alla har samma kombo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Provade i Adobe After Effects men inget händer.
*Edit* får iaf bort windsows-listen nedtill om jag ändrar till "dölj list i skrivbordsläge" i dess inställningar.
Antar jag bara behöver hitta hur man döljer programlisten i dom programmen jag vill använda i fullskärm nu.
Får se om jag hittar något.

Ah, då förstår jag. @medborg skrev ett bra inlägg, det beror helt på applikationen. Kortkommandot som jag skrev ovan är för applikationer som stödjer "true" fullskärmsläge tex de flesta spel och mediaspelare som VLC.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ah, då förstår jag. @medborg skrev ett bra inlägg, det beror helt på applikationen. Kortkommandot som jag skrev ovan är för applikationer som stödjer "true" fullskärmsläge tex de flesta spel och mediaspelare som VLC.

Ok, synd att det ska vara så krångligt bara !
Tack för att ni alla tog er tid. Nu går det iaf att fixa om än lite omständligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns som andra var inne på inget universalsätt att göra detta i alla program. Men det är ju möjligt att det kan finnas något slags tredjepartsprogram som löser fullskärm i alla applikationer, även de applikationer som inte har officiellt stöd för det?

Permalänk
Medlem

Ctrl + \ är för amerikanska tangentbord (de har en dedikerad \-knapp istället för Shift+7 som vi har)

Jag skulle gissa att det skulle översättas till ååö eller kanske -., knapparna istället? Alla standardgenvägar borde finnas/synas i samma ställe som du kan ändra dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns som andra var inne på inget universalsätt att göra detta i alla program. Men det är ju möjligt att det kan finnas något slags tredjepartsprogram som löser fullskärm i alla applikationer, även de applikationer som inte har officiellt stöd för det?

Skrivet av medbor:

Ctrl + \ är för amerikanska tangentbord (de har en dedikerad \-knapp istället för Shift+7 som vi har)

Jag skulle gissa att det skulle översättas till ååö eller kanske -., knapparna istället? Alla standardgenvägar borde finnas/synas i samma ställe som du kan ändra dom

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det känns som det borde finnas en app för att hantera detta. Man vill oftast utnyttja hela skärmen när man jobbar, precis som att man vill spela i fullskärm och inte i ett fönster.

Permalänk
Medlem

För att maximera (inte helskärm) så trycker du WINDOWSKNAPP + PILUPP

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Det är väl mycket möjligt att det antingen finns en switch du kan lägga till vid uppstart av de olika programmen, självklart olika för olika program, eller så finns det troligen inne i programmet att du vill starta det i fullskärmsläge. Då behöver du bara sätta det en gång om du nu alltid vill köra i fullskärm. För egen del så kör jag i stort sett aldrig i fullskärm då jag vill kunna läsa t.ex text samtidigt bredvid det programmet jag jobbar i. Fast har man en väldigt liten skärm så kanske man tvingas att köra i fullskärm.