Permalänk
Medlem

Vettig router?

Ska gå från ADSL till Fiber 1 Januari och sitter därför och letar efter en vettig router. Har hittils använt tele2s router till adsl:et och det har funkat bra tycker jag så mina krav är väl inte superhöga antar jag. Datorn går med kabel. Wifi enbart till telefoner, tv och sambons laptop. Har tittat lite på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5183818 är de något att ha eller måste man ha en router för 3000kr som ser ut som ett rymdskepp för att spela lite cs?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Problemet med routrar idag är att väldigt få patchar och uppdaterar dem regelbundet.

Många sitter med botnät ut mot internet utan att ens veta om det.

Köp en modulär router som patchar sig själv automagiskt
https://www.amazon.de/stores/page/40D1AD6D-7592-4CF4-B02D-1C8...

Alternativt så går det givetvis köpa nåt billigare och blåsa bort tillverkarens bloatware och installera OpenWrt själv, men då får man själv se till och uppdatera den regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Problemet med routrar idag är att väldigt få patchar och uppdaterar dem regelbundet.

Många sitter med botnät ut mot internet utan att ens veta om det.

Köp en modulär router som patchar sig själv automagiskt
https://www.amazon.de/stores/page/40D1AD6D-7592-4CF4-B02D-1C8...

Alternativt så går det givetvis köpa nåt billigare och blåsa bort tillverkarens bloatware och installera OpenWrt själv, men då får man själv se till och uppdatera den regelbundet.

Fattar inte riktigt vad du menar. Aldrig hört talas om bloatware på router Dock vad jag sett så verkar Asus uppdatera hyfsat ofta iallafall?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh:
Jag gissar att @Jimi84 menar att tillverkarens mjukvara är alldeles för inriktad på grafiskt lull-lull och drar ner på vettiga funktioner.

Ang routern: Den är i budgetklass definitivt, men det kan också täcka era behov. Vad som kan vara en nackdel med billigare produkter är att någonting måste sparas in på. I det här fallet kan det vara det trådlösa, eller att routern inte mäktar med vid höga hastigheter/hög belastning.
För 10/10 eller 100/10 eller 100/100 uppkoppling bör den fungera.

Ett sätt kan vara att köpa den i en butik som tillämpar öppet köp, prova den en tid och se hur den passar era behov. Funkar den inte för er, använd rätten att lämna tillbaka produkten.

Edit: Hittade en del kommentarer på komplett och såg en viktig detalj som jag missade. Routern har 100Mbit portar. Det betyder att skaffar du snabbare uppkoppling än 100/100Mbit kommer routern inte dra nytta av den högre hastigheten. Läs gärna kommentarerna, dom är blandade och kanske ger dig lite mer kött på benen.

Uppdaterat med viktig information om portarna
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@mOOpiTh:
Jag gissar att @Jimi84 menar att tillverkarens mjukvara är alldeles för inriktad på grafiskt lull-lull och drar ner på vettiga funktioner.

Ang routern: Den är i budgetklass definitivt, men det kan också täcka era behov. Vad som kan vara en nackdel med billigare produkter är att någonting måste sparas in på. I det här fallet kan det vara det trådlösa, eller att routern inte mäktar med vid höga hastigheter/hög belastning.
För 10/10 eller 100/10 eller 100/100 uppkoppling bör den fungera.

Ett sätt kan vara att köpa den i en butik som tillämpar öppet köp, prova den en tid och se hur den passar era behov. Funkar den inte för er, använd rätten att lämna tillbaka produkten.

Edit: Hittade en del kommentarer på komplett och såg en viktig detalj som jag missade. Routern har 100Mbit portar. Det betyder att skaffar du snabbare uppkoppling än 100/100Mbit kommer routern inte dra nytta av den högre hastigheten. Läs gärna kommentarerna, dom är blandade och kanske ger dig lite mer kött på benen.

Jaha. Jag har beställt 100/100 och känner inte att jag har behov av mera då jag klarat mig med 15 just nu på adsl. Den som du länka från komplett är ju inte samma? Den jag länka har 4 antenner inte 2? Du tror inte den kommer klara att streama på smart tvn med wifi? Adsl på 15 nu och då kan sambon både streama netflix på tvn och jag kan spela cs utan att det laggar för nån av oss?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh: Man kan få en vettig hemma router för mellan 1000 till 1500kr, vilket märke är lite en smaksak men själv föredrar jag ASUS routers i den klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jaha. Jag har beställt 100/100 och känner inte att jag har behov av mera då jag klarat mig med 15 just nu på adsl. Den som du länka från komplett är ju inte samma? Den jag länka har 4 antenner inte 2? Du tror inte den kommer klara att streama på smart tvn med wifi? Adsl på 15 nu och då kan sambon både streama netflix på tvn och jag kan spela cs utan att det laggar för nån av oss?

Jag skulle rekommendera en Edgerouter X den klarar 1000mbit. Och är inte så komplicerad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh:
Argh...Du har helt rätt- den du länkade är inte samma som komplett's. Ber om ursäkt för det.
Specifikationen för portarna är korrekt dock. Kommentarerna...inte så rätt

Eftersom du klarat dig med ADSL innan (~15Mbit) så kan denna router ända passa. Det som avgör är dina behov och pengarna du vill lägga ner. Om den inte funkar efter era behov, så utnyttja ångerrätten är mitt förslag.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ska gå från ADSL till Fiber 1 Januari och sitter därför och letar efter en vettig router. Har hittils använt tele2s router till adsl:et och det har funkat bra tycker jag så mina krav är väl inte superhöga antar jag. Datorn går med kabel. Wifi enbart till telefoner, tv och sambons laptop. Har tittat lite på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5183818 är de något att ha eller måste man ha en router för 3000kr som ser ut som ett rymdskepp för att spela lite cs?

3000kr är klart överdrivet dyrt, men 300kr är samtidigt väldigt lite. En router för runt 1000-1500kr brukar vara regel. Hur många kvadratmeter ska routern kunna täcka? (Räckvidd) Kommer du spela trådlös? I så fall hur långt i från routern?

Asus RT-AC68U, Asus RT-AC66U B1 eller Netgear Nighthawk R7000 är routrar som brukar rekommenderas för vanligt hushåll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh:
Om inte dina krav är höga och du har använt isp router innan så är det väl enklast om du fortsätter med det? Ev om du inte får bra wifi täckning så kan det ju vara en ide att byta ut sakerna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Grafiskt lull-lull har jag inget emot. Däremot vad är poängen att lansera 15+ router modeller per år när man inte uppdaterar dem regelbundet? När det är dags för nästa generation så överger man modellen och kunderna får köpa nytt eller bli hackade.

Det snackas om integritet hit och dit och väldigt få tar sin router allvar, ändå är det det som frontar world wide west. Skulle ni tumma lika mycket på låset till ytterdörren med?

De där Turris routrarna görs och underhålls av de som driftar toppdomänen CZ, det är inte vinstdrivande utan en stiftelse precis som .SE här i Sverige. De är genuint intresserade av att erbjuda en bra produkt för mänskligheten.

Om du nu hellre vill köpa en trendig slit och släng julgran till router på Elon, gör det.

Men i min mening är det väldigt få tillverkare som faktiskt tar sitt ansvar för den smörjan de (och alla andra IOT tillverkare) pushar ut på marknaden. Blir det defekter så borde väl tillverkarna återkalla eller fixa modellen om det är uppenbara fel precis som flyg och bilindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

3000kr är klart överdrivet dyrt, men 300kr är samtidigt väldigt lite. En router för runt 1000-1500kr brukar vara regel. Hur många kvadratmeter ska routern kunna täcka? (Räckvidd) Kommer du spela trådlös? I så fall hur långt i från routern?

Asus RT-AC68U, Asus RT-AC66U B1 eller Netgear Nighthawk R7000 är routrar som brukar rekommenderas för vanligt hushåll.

Ja det är klart. Inte speciellt lång räckvidd alls. Tele2s "skitrouter" har funkar tillräckligt det enda jag märkt negativt på nuvarande internet och router är att det kan lagga på xbox när jag ska spela online typ forza horizon 4 men det kanske beror på att xboxet går på wifi och är instoppat i tv bänken? Man vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt men samtidigt vill jag att det ska funka tillfredställande annars kommer jag kasta ut skiten i snön haha (tålamod va är de..)

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Man kan ju också tillägga att för tvns skull och xboxet så borde det funka rätt bra eftersom routern numera kommer vara i vardagsrummet istället för i hallen som tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Grafiskt lull-lull har jag inget emot. Däremot vad är poängen att lansera 15+ router modeller per år när man inte uppdaterar dem regelbundet? När det är dags för nästa generation så överger man modellen och kunderna får köpa nytt eller bli hackade.

Det snackas om integritet hit och dit och väldigt få tar sin router allvar, ändå är det det som frontar world wide west. Skulle ni tumma lika mycket på låset till ytterdörren med?

De där Turris routrarna görs och underhålls av de som driftar toppdomänen CZ, det är inte vinstdrivande utan en stiftelse precis som .SE här i Sverige. De är genuint intresserade av att erbjuda en bra produkt för mänskligheten.

Om du nu hellre vill köpa en trendig slit och släng julgran till router på Elon, gör det.

Men i min mening är det väldigt få tillverkare som faktiskt tar sitt ansvar för den smörjan de (och alla andra IOT tillverkare) pushar ut på marknaden. Blir det defekter så borde väl tillverkarna återkalla eller fixa modellen om det är uppenbara fel precis som flyg och bilindustrin.

world wide west...det var veckans bästa uttryck

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle rekommendera en Edgerouter X den klarar 1000mbit. Och är inte så komplicerad.

I'll second that. Den konfar du själv med Iptables (kör Debian har jag för mig, eller om det är Ubuntu)
Finns en hel del färdiga scripts om man inte är så bevandrad själv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Köpte denna under blackfriday och jag har full wifi signal äntligen i lägenheten!
https://www.inet.se/produkt/5407157/asus-rt-ac85p-ac2400

Telias egna router var dålig!

Permalänk
Medlem

om du har kunskap, tycker det är roligt och gillar att customiza ditt nät så kan jag rekommendera mikrotik. Bra grejer men ganska hög tröskel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Grafiskt lull-lull har jag inget emot. Däremot vad är poängen att lansera 15+ router modeller per år när man inte uppdaterar dem regelbundet? När det är dags för nästa generation så överger man modellen och kunderna får köpa nytt eller bli hackade.

Det snackas om integritet hit och dit och väldigt få tar sin router allvar, ändå är det det som frontar world wide west. Skulle ni tumma lika mycket på låset till ytterdörren med?

De där Turris routrarna görs och underhålls av de som driftar toppdomänen CZ, det är inte vinstdrivande utan en stiftelse precis som .SE här i Sverige. De är genuint intresserade av att erbjuda en bra produkt för mänskligheten.

Om du nu hellre vill köpa en trendig slit och släng julgran till router på Elon, gör det.

Men i min mening är det väldigt få tillverkare som faktiskt tar sitt ansvar för den smörjan de (och alla andra IOT tillverkare) pushar ut på marknaden. Blir det defekter så borde väl tillverkarna återkalla eller fixa modellen om det är uppenbara fel precis som flyg och bilindustrin.

Det är för att de vill tjäna pengar.

Skrivet av Dockland:

I'll second that. Den konfar du själv med Iptables (kör Debian har jag för mig, eller om det är Ubuntu)
Finns en hel del färdiga scripts om man inte är så bevandrad själv.

Den sköter allt sånt själv, du behöver bara konfa via guit, inget knackande av iptables. De kör en fork av vyattaOS, vilket är baserat på debian.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle rekommendera en Edgerouter X den klarar 1000mbit. Och är inte så komplicerad.

Skrivet av Dockland:

I'll second that. Den konfar du själv med Iptables (kör Debian har jag för mig, eller om det är Ubuntu)
Finns en hel del färdiga scripts om man inte är så bevandrad själv.

Kanske vore på sin plats att informera TS att man även behöver köpa en AP i så fall om man vill ha wifi, eftersom denna routern inte har wifi.
Sen är den mer komplicerad att ställa in och underhålla än en vanlig router, så om man inte har viljan eller kunskapen är detta ingen router man skall välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kanske vore på sin plats att informera TS att man även behöver köpa en AP i så fall om man vill ha wifi, eftersom denna routern inte har wifi.
Sen är den mer komplicerad att ställa in och underhålla än en vanlig router, så om man inte har viljan eller kunskapen är detta ingen router man skall välja.

Skrivet av MacAllan:

Kanske vore på sin plats att informera TS att man även behöver köpa en AP i så fall om man vill ha wifi, eftersom denna routern inte har wifi.
Sen är den mer komplicerad att ställa in och underhålla än en vanlig router, så om man inte har viljan eller kunskapen är detta ingen router man skall välja.

Man ställer in den en gång mha en wizard. Finns hundratals guider för det. Gällande underhåll så är det bättre än vanlig router. Främst för att de underhåller systemet/mjuvaran vilket vanliga tillverkare inte gör direkt. Och man uppdaterar mjukvaran på samma sätt.
Dock behöver man komplettera med en AP dock ingen rocketscience det heller då man kan konfa den med mobilen och en app. Men bra att tydliggöra att man behöver köpa en.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Amplifi HD och är väldans nöjd. länk

Väldigt stabil, extremt enkel att hantera samt att designen är wife-approved.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du väljer att köpa en ny router och inte använda den du har, som mycket väl kan fungera fint, skulle jag rekommendera att välja en som har gigabit-portar på lan-sidan. Den dagen du kopplar in en till enhet med sladd vill du gärna ha gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man ställer in den en gång mha en wizard. Finns hundratals guider för det. Gällande underhåll så är det bättre än vanlig router. Främst för att de underhåller systemet/mjuvaran vilket vanliga tillverkare inte gör direkt. Och man uppdaterar mjukvaran på samma sätt.
Dock behöver man komplettera med en AP dock ingen rocketscience det heller då man kan konfa den med mobilen och en app. Men bra att tydliggöra att man behöver köpa en.

Bättre vet jag inte, har fått fler fw uppdateringar på min ASUS router än på min ERX under samma tid.
Även om grundinställningarna är hyfsat enkla med wizard och guide så är den mer avancerad när det bara kommer till en så enkel sak som port forward.
FW uppdateras i princip på samma sätta ja, men t.ex. om du skall uppdatera bootloadern som kommer med fw behöver du göra det med CLI, jag hittade iaf inget annat sätt, och det är ju inte direkt som en vanlig router.

Sen kan jag hålla med om att ERX är på alla sätt en bättre router, men det kräver som sagt att man har lite intresse och vill sätta sig in i funktionerna och den är inte för någon som vill ha en plug and play router.

Permalänk
Medlem

Med den här får du alla senaste funktioner så du inte missar AX standarden ifall du inte vill uppgradera på några år. Klarar lätt 1gbit på kabel och lär köra 500mbit wifi utan problem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5214292

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den där routern vet jag inget om, men ser ju inte överdrivet förtroendeingivande ut, med 100MBit-portar och rätt långsam hastighet både på 2.4GHz och 5GHz. Kanske är lite väl lågbudget. WAN - LAN throughput kanske inte ens är 100, och man får ofta lite mer än 100 från operatören, typ 110-120.

Kan väl ställa sig frågan om det går att hitta något som är bättre för 600-800 kr. Vilket ändå är rätt billigt/budget.

Var på väg att länka en TP-Link Archer C9 från Amazon som kostade €70 / 770 kr för en timme sen, men nu höjde dom den. Det är väl en ganska populär lågprisrouter, om man kan få den för max 800 kr. ( https://www.amazon.de/dp/B00KO15KV4/ https://de.camelcamelcamel.com/TP-Link-Archer-C9-Dual-Core-Pr... )

Slit och släng Julgransrouter från Elon för 845 med frakt... men går säkert att hitta något billigare... https://www.elonljudbild.se/datorer/natverk/r6800-ac1900-rout... (Netgear R6800)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Om du väljer att köpa en ny router och inte använda den du har, som mycket väl kan fungera fint, skulle jag rekommendera att välja en som har gigabit-portar på lan-sidan. Den dagen du kopplar in en till enhet med sladd vill du gärna ha gigabit.

Gavlenet påstår att nuvarande router inte kommer funka eftersom jag har ADSL innan hos tele2 och nu byter till fiber och Gavlenet. Nuvarande router funkar utan problem och jag är väldigt nöjd. Den har stått och tuggat i 2år nu utan omstart och det är stabilt och bra Hur vet jag om en router har gigabit? Datorn går ju alltid på sladd. Gavlenet har ju satt in som en "router" här hemma på väggen men den har ju inge wifi. skulle ju såklart kunna koppla in datorn direkt där men hur får man då internet till tv, laptop och telefoner?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Den där routern vet jag inget om, men ser ju inte överdrivet förtroendeingivande ut, med 100MBit-portar och rätt långsam hastighet både på 2.4GHz och 5GHz. Kanske är lite väl lågbudget. WAN - LAN throughput kanske inte ens är 100, och man får ofta lite mer än 100 från operatören, typ 110-120.

Kan väl ställa sig frågan om det går att hitta något som är bättre för 600-800 kr. Vilket ändå är rätt billigt/budget.

Var på väg att länka en TP-Link Archer C9 från Amazon som kostade €70 / 770 kr för en timme sen, men nu höjde dom den. Det är väl en ganska populär lågprisrouter, om man kan få den för max 800 kr. ( https://www.amazon.de/dp/B00KO15KV4/ https://de.camelcamelcamel.com/TP-Link-Archer-C9-Dual-Core-Pr... )

Slit och släng Julgransrouter från Elon för 845 med frakt... men går säkert att hitta något billigare... https://www.elonljudbild.se/datorer/natverk/r6800-ac1900-rout... (Netgear R6800)

okej. får helt enkelt kika runt mera tack för tipsen sån jäkla jungel detta blir alldeles snurrig i huvudet haha. Vill ha nå bra som är plugg n play bara.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

okej. får helt enkelt kika runt mera tack för tipsen sån jäkla jungel detta blir alldeles snurrig i huvudet haha. Vill ha nå bra som är plugg n play bara.

Här har du 3 olika plug n play routers, olika märken, lite olika pris och lite skillnad på spec men samtliga borde räcka för ditt behov.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/d...
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mOOpiTh:

Ska gå från ADSL till Fiber 1 Januari och sitter därför och letar efter en vettig router. Har hittils använt tele2s router till adsl:et och det har funkat bra tycker jag så mina krav är väl inte superhöga antar jag. Datorn går med kabel. Wifi enbart till telefoner, tv och sambons laptop. Har tittat lite på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5183818 är de något att ha eller måste man ha en router för 3000kr som ser ut som ett rymdskepp för att spela lite cs?

Jag har haft den liknande routern (med två antenner) som länkades och tillika billiga Asus RT-AC51U både hemma och på mitt landställe, 100/100 på båda ställen.
På 2.4GHz klarar den sig i alla fall hjälpligt till mobiltelefoner tvärs över min ganska avlånga lägenhet på ~70kvm, den sitter bokstavligen på väggen i ena änden och har några träväggar att arbeta sig igenom.

Vettig är kanske att ta i men det är fullt möjligt att den fungerar för dina behov idag.
https://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-ac51u-tradlos-router-4-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja det är klart. Inte speciellt lång räckvidd alls. Tele2s "skitrouter" har funkar tillräckligt det enda jag märkt negativt på nuvarande internet och router är att det kan lagga på xbox när jag ska spela online typ forza horizon 4 men det kanske beror på att xboxet går på wifi och är instoppat i tv bänken? Man vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt men samtidigt vill jag att det ska funka tillfredställande annars kommer jag kasta ut skiten i snön haha (tålamod va är de..)

ADSL är nog värre än WiFi vad det gäller att bidra med latency, det sagt, dra en kabel för guds skull...

Jag håller med tidigare inlägg att man måste komma över 1000:- för att slippa skitkomponenter. Gällande uppdateringar så är det inga problem med någon av de vanliga konsumentroutrarna (i alla fall de över 1000:-) idag då de kan patcha sig själva automatiskt.

Å andra sidan köper du en budgetrouter är det ju ingen större förlust om du blir missnöjd. Se bara till att köpa en som inte legat på hyllan för länge.