Permalänk
Medlem

Värt att byte från kraken x62 pga CAM?

Jag bytte nyligen proccesorkylare (första dec) när jag bytte till en i7 9700k. Det blev en kraken x62 då jag såg bra resultat på benchmarks på denna. Jag läste även om att CAM skulle vara dåligt men tänkte inte att den skulle vara så dålig som jag läst om nu på efterhand. Man blir ju lite skraj när man läser om att CAM gör så datorn inte bootar, fläktarna slutar snurra, etc etc...

SÅ frågan blir om det är värt att lämna tillbaka den (då elgiganten har 30 dagars öppet köp) och byta till en corsair 280mm AIO? Har hitils inte känt av så stora problem med CAM än. Dock så stängde chrome av sig gång på gång tills jag öppnade CAM och då så startade chrome fel fritt, kan vara CAM kan också bara var otur?? Vad tror ni

Permalänk
Medlem

Jag har haft min x52 i snart 4 år nu, cam sög de första två åren, buggit som tusan men efter det fixade de mjukvaran, så nu är jag väldigt nöjd.

Jag har en logitech aio på min andra dator och jag saknar cam på den.

Det enda som är störigt är att man måste logga in varje gång man startar om datorn.

,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Jag har haft min x52 i snart 4 år nu, cam sög de första två åren, buggit som tusan men efter det fixade de mjukvaran, så nu är jag väldigt nöjd.

Jag har en logitech aio på min andra dator och jag saknar cam på den.

Det enda som är störigt är att man måste logga in varje gång man startar om datorn.

,

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt, väldigt många klagar fortfarande på cam och säger att den i proncip är oanvändbar. Kanske du hade tur och slapp problem efter en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag har en x42 som kyler en i7-8700.
Supernöjd med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Joih1: Funkar CAM bra för dig?

Permalänk
Medlem

Jag älskar min X62 hårdvaru mässigt, men hatar CAM. Eller faktiskt, jag gillade CAM funktionsmässigt men det tenderade att frysa min pump när jag böt fläktkurvor eller RGB'n.
Men då hittade jag detta projekt: https://github.com/jonasmalacofilho/liquidctl
Då avinstallerade jag CAM, och så kör jag detta enkla .bat script när datorn startas:

@echo off title NZXT Kraken X62 initialization echo Setting color to red until we done liquidctl.exe set sync color fixed ff0000 echo Setting pump speed... liquidctl.exe set pump speed 80 --verbose echo Setting fan curve... liquidctl.exe set fan speed 34 50 40 100 --verbose echo Now running random color script kraken_random_color.py echo. echo Kraken is ready! echo. liquidctl status echo. pause exit

Random color scriptet den kör hittas här: https://gist.github.com/lambdan/9669cb1e42343ebc2c701550fcf71...

Så vad den gör är:
- Sätt färgen till rött på både ringen och logo (för att veta att den inte är konfigurerad än)
- Sätt pump speed till konstant 80% (ca 2400 rpm, högsta rpm jag kan ha utan att höra den)
- Sätt fläktkurva: 50% fläkt till att vätskan är 34c, 100% när vätskan är 40c (i min erfarenhet idlar den under 34c)
- Sätt slumpmässiga färger på ringen och logo (det roliga är att man får nya färger varje gång man kör scriptet, eller i mitt fall: startar datorn)
- Visa status (vätsketemp, fan speed, pump speed)

Så när jag kör datorn kommer denna ruta upp och då ser jag att allt gick som det ska (självklart kan man göra så rutan stängs automatiskt):

Och sedan har jag ett till dumt .bat skript som bara kör status kommandot var 5e sekund i en liten cmd ruta så jag kan hålla koll på den om jag vill:

@echo off title Kraken Monitor mode con:cols=40 lines=7 :iter liquidctl status ping 127.0.0.1 -n 6 > nul goto iter

Nu är jag väldigt nöjd med min Kraken

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@Sajmen

Det är lite yxigt, men det finns mycket fina funktioner som jag gillar.
Helt ok.😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag satte min i performance mode i cam, sedan avinstallerade jag cam. Nu har jag "performance" prestanda alltid. Cam är värdelöst.

Corsairs iCue är grymt till exempel!

Permalänk
Medlem

CAM är rent skräp. Tur det finns alternativ nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

CAM är rent skräp. Tur det finns alternativ nu

Vad är alternativen? Att koppla den till moderkortet och andvända bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Jag satte min i performance mode i cam, sedan avinstallerade jag cam. Nu har jag "performance" prestanda alltid. Cam är värdelöst.

Corsairs iCue är grymt till exempel!

Men om man gör på så sätt slipper man ju cam👍 Funkar det bra för dig nu? Tänker om man ändå ska ta sig besväret att lämna tillbaka eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad för sorts problem har ni fått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sajmen:

Men om man gör på så sätt slipper man ju cam👍 Funkar det bra för dig nu? Tänker om man ändå ska ta sig besväret att lämna tillbaka eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar jättebra nu, den håller cpun i bra temp och jag behöver aldrig mer ha med cam att göra.

Kopplade mina radiatorfans till min commander pro, styr dom därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Funkar jättebra nu, den håller cpun i bra temp och jag behöver aldrig mer ha med cam att göra.

Kopplade mina radiatorfans till min commander pro, styr dom därifrån.

Jag har också någon mer budget variant av comander pro. Man fick någon sorts kontroll med 6 fläktplatser som man kunde koppla till sin node pro med mina corsair ll fläcktar. Skulle den funka tror du? Jag antog att den bara accepterade corsair produkter.... andvänder du link 4 för att kontrolera rpm eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Vad är alternativen? Att koppla den till moderkortet och andvända bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Göra som @Michaelscott skrev. Kontrollera fläktarna med bios eller speedfan eller Argus monitor eller annan mjukvara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Göra som @Michaelscott skrev. Kontrollera fläktarna med bios eller speedfan eller Argus monitor eller annan mjukvara.

Hur gör jag det? Ska jag koppla de till moderkortet eller hur ska dessa mjukvaror kunna detecta mina nzxt fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Sajmen: commander pro är det enda jag använder. Kopplade in chassi fläktar, radiatorfläktar i den och sedan öppnar jag iCue (corsairs mjukvara). Väl där inne styr jag allt från 0 rpm och uppåt.

För RGB använder jag Asus (moderkortets tillverkare) egna mjukvara.

Permalänk
Medlem

Haft min X62 i ca ett och ett halvt år nu.

Nöjd med prestandan, däremot är jag trött på ljudet och är lite nojjig när år 2 börjar närma sig. Stör mig även på CAM, helt värdelöst program som flera gånger orsakat instabilitet under året. Visst brukar det fixa sig med uppdateringar, men att säga att det är helt klanderfritt...

Överväger att byta till en D15 chromax nu i mellandagarna om priset går ner till 999 eller lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Hur gör jag det? Ska jag koppla de till moderkortet eller hur ska dessa mjukvaror kunna detecta mina nzxt fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp. Koppla dom i moderkortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker CAM fungerar bra, ännu bättre med senasteuppdrateringarna så svar på din fråga, nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Haft min X62 i ca ett och ett halvt år nu.

Nöjd med prestandan, däremot är jag trött på ljudet och är lite nojjig när år 2 börjar närma sig. Stör mig även på CAM, helt värdelöst program som flera gånger orsakat instabilitet under året. Visst brukar det fixa sig med uppdateringar, men att säga att det är helt klanderfritt...

Överväger att byta till en D15 chromax nu i mellandagarna om priset går ner till 999 eller lägre.

På vilket sätt stör du dig på ljudet? Och varför ska du bli nojjig bara för att år 2 närmar sig?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

På vilket sätt stör du dig på ljudet? Och varför ska du bli nojjig bara för att år 2 närmar sig?

Ljudet vid skaplig prestanda, dvs 1300rpm och pumpen på 90%, är märkbart konstant (om än dovt) brummande/hummande.

Sitter som utblås i ett H700i. Jämfört det med luft, upplever mer att det susar då, precis som det låter när luft förflyttas. Medan X62 är mer mekaniskt, vibrerande resonansljud. Inget superhögt! Men det märks.

Trots att NZXT erbjuder 6 års garanti, är jag då och då orolig för att något kan börja läcka. Jag vet att det är hjärnspöken.

Med D15 är det bara att installera och glömma, det lockar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Ljudet vid skaplig prestanda, dvs 1300rpm och pumpen på 90%, är märkbart konstant (om än dovt) brummande/hummande.

Sitter som utblås i ett H700i. Jämfört det med luft, upplever mer att det susar då, precis som det låter när luft förflyttas. Medan X62 är mer mekaniskt, vibrerande resonansljud. Inget superhögt! Men det märks.

Trots att NZXT erbjuder 6 års garanti, är jag då och då orolig för att något kan börja läcka. Jag vet att det är hjärnspöken.

Med D15 är det bara att installera och glömma, det lockar mig.

Kör 2 olika profiler en som är på 1500 RPM och 100% på pumpen för när du tänker belasta systemet ordentligt och ett läge där du kör 1050RPM på fläkten samt 80% pump då ska det nog bli tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas särskilt störande vid vardagsbruk.

Det är ytterst sällsynt med läckande AIO system nu för tiden. Kraken är i bästa möjliga kvalitet med nya sortens armerade slangar som nästintill aldrig läcker. Det här med läckage var mestadels ett problem på första generationsprodukter från 2010-2014 som hade undermåliga slangar och slanginfästningar samt för mycket korrosion. Din Kraken ska i normalfallet klara sig 7-8 år utan problem innan det är dags för byte om du är en normalanvändare (då brukar pumpen vara sliten samt har vätskemängden minskat så pass att byte är att rekommendera). Det kan slitas fortare om du är en tung användare som belastar systemet väldigt ofta då kan det vara bra att byta redan efter 4 år. 2 år är på tok för tidigt att börja oroa sig!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Pumpen är största källan till ljud på min x62.

Vid vissa rpm kan den få ett hackande ljud.

Kör noctua fläktar med low speed adapter.

Så vill man ha garanterat tyst bygge så kör luft. Blir så i nästa bygge tror jag.

Edit: datorn är i princip ljudlös vid vanligt surfande. Då menar jag ljudlös också. Du måste ha örat inom 10cm från lådan för att höra något.

Edit2: finns ingen anledning att använda CAM. Sätt en temperatur baserad kurva i bios bara. Tar någon timme att trimma in.

60 grader = 35%
65 grader = 50%
70 grader = 75%
75 grader = 100%

Tricket är att trimma in gränserna så att den blir så tyst som möjligt. 74% kanske upplevs mycket tystare än 75% så då tar man 74%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kör 2 olika profiler en som är på 1500 RPM och 100% på pumpen för när du tänker belasta systemet ordentligt och ett läge där du kör 1050RPM på fläkten samt 80% pump då ska det nog bli tillräckligt tyst för att det inte ska upplevas särskilt störande vid vardagsbruk.

Det är ytterst sällsynt med läckande AIO system nu för tiden. Kraken är i bästa möjliga kvalitet med nya sortens armerade slangar som nästintill aldrig läcker. Det här med läckage var mestadels ett problem på första generationsprodukter från 2010-2014 som hade undermåliga slangar och slanginfästningar samt för mycket korrosion. Din Kraken ska i normalfallet klara sig 7-8 år utan problem innan det är dags för byte om du är en normalanvändare (då brukar pumpen vara sliten samt har vätskemängden minskat så pass att byte är att rekommendera). Det kan slitas fortare om du är en tung användare som belastar systemet väldigt ofta då kan det vara bra att byta redan efter 4 år. 2 år är på tok för tidigt att börja oroa sig!

1050rpm har jag kört tidigare med rekommendation från Gamersnexus, tycker dock att ljudet är mer tillfredsställande vid 1200-1300 konstigt nog, där jag upplever att det (mikro)vibrerar mindre. Dessa små vibrationer skapar ett svagt resonansljud som jag börjar bli lite less på.

Priset får avgöra under mellandagarna, under tusingen för en svart D15 så slår jag till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Pumpen är största källan till ljud på min x62.

Vid vissa rpm kan den få ett hackande ljud.

Kör noctua fläktar med low speed adapter.

Så vill man ha garanterat tyst bygge så kör luft. Blir så i nästa bygge tror jag.

Edit: datorn är i princip ljudlös vid vanligt surfande. Då menar jag ljudlös också. Du måste ha örat inom 10cm från lådan för att höra något.

Edit2: finns ingen anledning att använda CAM. Sätt en temperatur baserad kurva i bios bara. Tar någon timme att trimma in.

60 grader = 35%
65 grader = 50%
70 grader = 75%
75 grader = 100%

Tricket är att trimma in gränserna så att den blir så tyst som möjligt. 74% kanske upplevs mycket tystare än 75% så då tar man 74%.

Skickades från m.sweclockers.com

En sådan inställning med en Ryzen 3600, eller vilken Ryzen 3d gen som helst, kommer innebära att den skjuter upp från 35 till 75 från och till pga temp spikar?

Eller funkar det bra tycker du?

Permalänk
Medlem

@miizoo: Nej det kommer nog inte hända. Enklast är bara att testa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Meh, pumpen på kraken x52/x62 går inte under 60% så den väsnas en del tycker jag. Corsair H100i / h115i RGB pro är utan tvekan bästa pumpen enligt mig, då den kan köras i ca 1100 rpm / 1900 rpm / 2400 rpm eller något sådant. Så Tyst / väldigt låg volym / låter lite.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb