Går inte att boota från systemdisken (borttappade partitioner?)

Permalänk
Medlem

Går inte att boota från systemdisken (borttappade partitioner?)

Har köpt delar till en ny dator, men i och med problem så har jag fått återgå till den gamla datorn. Tanken var att flytta systemdisken till den nya datorn och köra vidare på samma Windows-installation.

När jag nu kopplat tillbaka disken i den gamla datorn så får jag bara not a proper boot device.

Kollat runt i BIOS och provat alla möjliga lösningar. Det är först när jag kopplar in min pensionerade SSD som Windows startar upp (en gammal installation).

Väl inne i Windows så hittar jag samtliga diskar:

Disk0: Pensionerad SSD
- Reserverad för system (100MB NTFS) (System, Aktiv)
- C: (NTFS) (Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär partition)
- Återställningspartition

Disk1: Önskad system disk
- D: (NTFS) (Primär partition)

Disk2: Lagring
- 2TB: (NTFS) (Aktiv, Primär partition)

Screenshot från Disk Management:
https://imgur.com/a/XJQ9mZx

Vad har hänt med min Disk1?
Tidigare har det fungerat med Disk1 och Disk2 anslutna. Den har bootat igång Windows från Disk1.
Saknas inte "Reserverad av systemet" på Disk1?
Sen så borde väl Disk1 ha attributet "Systemstart"?
Det ovan är alla inblandade hårddiskar. Disk0 har inte varit inkopplad tidigare då Disk1 fungerat som systemdisk.

Den gamla datorn är 10 år gammal och har vanligt BIOS, medan den nya har UEFI. Kan det ha hänt något när jag kopplat in disken i den nya datorn. Nämligen aldrig fått någon bild så jag har inte kunnat se vad som händer.

Permalänk

Tror inte du bara kan montera i diskar från det gamla BIOS-systemet till ett med UEFI-systemet. Du måste konvertera diskarna från MBR till GPT.

Du kan göra konverteringen i Win10. Läs här

mer hjälpande
Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av peteng:

Saknas inte "Reserverad av systemet" på Disk1?

1. Ja, jämför man disk 1 med disk 0 så ser man att partitionen som behövs för att Windows ska starta fattas på disk 1. Antagligen hade du flera diskar kopplade när Windows installerades från DVD/USB så att den hamnade på en annan disk. Det kan också påverka starttiden om man har SSD.

2. Det @ndreas... nämnde.

3. Man bör installera om Windows efter att man flyttat disken. Annars kan man få konstiga fel. Ofta kan den också vara långsammare än vad den borde vara.

Permalänk
Medlem

Följdfråga längst ner i inlägget.

Efter det att jag skrev inlägget så lämnade jag datorn och kom tillbaka efter 1h. Jag var utloggad OCH när jag loggade in så var det rätt Windows-installation helt plötsligt!

Går jag in i Disk Management så syns inte ens den pensionerade SSD-disken trots att den är inkopplad.

Lagringsdisken har fått attributet System
Min önskade systemdisk har fortfarande 1 partition, men nu har den fått attributen enligt följande:

Disk0: Lagring
- 2TB: (NTFS) (System, Active, Primary partition)

Disk1: Önskad system disk
- C: (NTFS) (Boot, Page File, Crash dump, Primary Partition)

I och med att Disk0: Lagring nu har attributet System så gissar jag att nåt ligger på den disken för att systemdisken ska kunna starta.

Har inte vågat starta om ännu men, får hoppas att det håller i sig och att problemet löste sig på något konstigt sätt.

Följdfråga
Passar på att slänga in en följdfråga gällande BIOS/UEFI.

I den nya datorn så kommer jag installera en m.2 disk. Är rekommendationen att jag tar extrajobbet och gör en nyinstallation av Windows på den? Så att det blir UEFI boot och inte blanda in gamla BIOS-diskarna?

Därefter koppla in dom gamla diskarna för att föra över filer.

Min tanke var ju att klona den nuvarande systemdisken till m.2 disken när jag väl fått igång den nya datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har kanske strulat till det med bootloadern genom att ha mer än en lagringsenhet monterad när du installerade win, det går att skapa en ny bootloader men du bör installera om när du gör en större hårdvaruförändring.
Skapa en ny bootloader gör du så >
https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/5...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slutsaten av det hela är följande. Kanske kan hjälpa nån

Jag hade en lagringsdisk ikopplad när jag installerade Windows. Så lagringsdisken krävs för att Windows ska starta upp.

Sen fick datorn problem när jag hade både den gamla och den nya installationen av Windows ikopplad samtidigt. Den kunde inte alltid avgöra vilken disk den skulle boota ifrån. Efter en Windows update så startade den helt plötsligt upp från den gamla disken.