Finns enbart brandväggar (mjukvaru), som är bra?

Permalänk
Medlem

Finns enbart brandväggar (mjukvaru), som är bra?

Finns det någon bra mjukvarubrandvägg, som är enbart brandvägg?
För många år sen fanns det många. Nu hittar jag knappt någon som finns, tycker jag.

Min tankegång är att jag kör gärna Microsofts egna antivirus, men att köra Windows egna brandvägg - "världens i särklass mest använda brandvägg" - det känns lite riskabelt för mig. Känns lika förutsägbart och tillitsfullt som att köra världens i särklass mest förekommande dörrlås på sin ytterdörr. Det känns i alla fall som blott en liten förbättring på den fronten skulle kunna åka säkerheten väldigt mycket.

Frågan är, finns det bra mjukvarubrandväggar där ute?
Jag provade just Comodo, och den var inget jag kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Vill du ha något som är enkelt och vackert att titta på https://www.glasswire.com men är tveksam om det är bättre än Windows.

Permalänk
Inaktiv

Comodo.

Missa inte bara att boka ur på rätt ställen.

Permalänk
Medlem

Jag kör också Comodo.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mej med Windows "vägg" men kontrollerar den med detta program, verkligt bra då den visar vad som försöker att ta sej in eller ut och därefter kan jag välja åtgärd.

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Finns det någon bra mjukvarubrandvägg, som är enbart brandvägg?
För många år sen fanns det många. Nu hittar jag knappt någon som finns, tycker jag.

Min tankegång är att jag kör gärna Microsofts egna antivirus, men att köra Windows egna brandvägg - "världens i särklass mest använda brandvägg" - det känns lite riskabelt för mig. Känns lika förutsägbart och tillitsfullt som att köra världens i särklass mest förekommande dörrlås på sin ytterdörr. Det känns i alla fall som blott en liten förbättring på den fronten skulle kunna åka säkerheten väldigt mycket.

Frågan är, finns det bra mjukvarubrandväggar där ute?
Jag provade just Comodo, och den var inget jag kan rekommendera.

Om du tänker efter är det betydligt större risk att Microsofts antimalwarelösningar gör fel än att deras brandvägg gör det: En brandvägg ska i enklaste fallet bara få datorn att inte svara på anrop den inte vill ha, och det är ingen särskilt svår uppgift.

Behöver du avancerad routing och regler kan det vara bra att ersätta eller komplettera Windowsbrandväggen med annat, men ska du bara ha den rena säkerheten en brandvägg ger duger Windowsbrandväggen fint - då är människan som konfigurerar den en betydligt större säkerhetsrisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på vad du vill åstadkomma med din brandvägg. Om ditt syfte är att se till att portar inte är öppna på din dator mer än nödvändigt utifrån så gör Windows Firewall jobbet mer än väl. Det är en helt okej ren brandvägg.

Är det något särskilt du är ute efter? Många "brandväggar" gör ju mer än att bara filtrera paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror lite på vad du vill åstadkomma med din brandvägg. Om ditt syfte är att se till att portar inte är öppna på din dator mer än nödvändigt utifrån så gör Windows Firewall jobbet mer än väl. Det är en helt okej ren brandvägg.

Är det något särskilt du är ute efter? Många "brandväggar" gör ju mer än att bara filtrera paket.

Njae, tanken är nog bara att .. om alla kör ASSA 2000 lås på sin dörr, så är det detta lås som folk som vill bryta sig in blir bäst bekant med, undersöker noggrannast och känner till flest sårbarheter i. Upptäckter om sårbarheter i digitala låsfunktioner sprids ju över världen fort som fan.
Om det är så, så torde man teoretiskt kunna öka säkerheten rejält bara genom att INTE använda den brandväggen, och istället använda nån obskyr brandvägg som är rätt okänd. Helt enkelt för den är inte alls undersökt med samma iver som 'den mest kända' brandväggen och därför är dom kända sårbarheterna få, ibland nästan obefintliga.

That's all. Jag har inget ingående tekniskt tänk bakom tankegången.
Dels också för jag jobbar i ett företag som kommer utöka verksamheten nu snart, så det är 1 tanke med, att bättra på skyddet. Lät ju som om halva NSAs arsenal av hacks och sårbarheter läckte ut i våras, till alla scriptkiddies och snorungar att använda.
Men vi har inga avancerade behov som sådant. Håll skiten ute, håll det önskvärda inne, typ Det är ju skönt att kunna skapa fasta regler med, så bara det som ska funka funkar, och det som inte ska funka funkar inte. Annars får man en massa frågor om "ehsuio.dll" ska få tillgång till nätet? Hur fan ska jag veta om den ska ha det eller inte?

Comodo, som nämnts ovan, den krashade hela tiden när jag försökte installera den, trots omstarter och grejor. Kanske tillfäligt fel.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

...ska du bara ha den rena säkerheten en brandvägg ger duger Windowsbrandväggen fint - då är människan som konfigurerar den en betydligt större säkerhetsrisk.

Nja, jag tänker fortsätta envisa lite till, bara för ditt alias-namn är så dåligt

Permalänk

Det är generellt sett mindre farligt att använda ett ASSA 2000-lås än att ha för vana att lämna fönster öppna på bottenvåningen.
Med ett minimum av goda säkerhetsvanor kommer man väldigt långt utan att snurra bort sig i att göra säkerhet till en materialsport. Bättre då att ha färre saker som kan gå fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ett lås blir inte mer inbrottssäkert för att det är ovanligt och brandväggar utför inte en uppgift som är jämförbar med dörrlås. Du har en del föreställningar för dig som komplicerar diskussionen i onödan.

Om du vill ha en brandvägg som bara är en brandvägg så finns det ingen anledning att använda tredje-partsmjukvara för det. Det är snarare om du vill ha mer avancerad inspektion av nätverkstrafiken, sånt som oftast är en del av antivirus, som det kan vara läge att titta på andra program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag nöjer mej med Windows "vägg" men kontrollerar den med detta program, verkligt bra då den visar vad som försöker att ta sej in eller ut och därefter kan jag välja åtgärd.

Nyfiken, vad kostar licensen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag känner till Smoothwall och monowall som jag tror är baserat på linux

http://www.smoothwall.org/
https://m0n0.ch/

OBS, ganska utdaterade, båda är från 2014

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nyfiken, vad kostar licensen?

Inget.
"License: Freeware"

Källa:
MajorGeeks

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Har kört med Windows Firewall Control i ett bra tag och tycker om det.

Skulle dock vilja ha en hårdvara brandvägg som kan skicka notifikationer till min dator för att tillåta/neka program. Det verkar dock inte finnas.

Och att installera en tredjepart brandvägg i mjukvara känns lite onödigt då Windows gör ett hyfsat jobb, och om det finns hål så kan ju Windows göra vad den vill med mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Skulle dock vilja ha en hårdvara brandvägg som kan skicka notifikationer till min dator för att tillåta/neka program. Det verkar dock inte finnas.

Det känns inte som en stor marknad, bara. För enskilda enheter finns det garanterat något i Windows som liknar Little Snitch på macOS, men en perimeterbrandvägg med sådan funktionalitet skulle ju snarast tappa i säkerhet om den erbjöd andra enheter ett enkelt sätt att förändra regler utan vidare. Och ska du ändå logga in varje gång för att bevara säkerheten internt är det inget extra steg att använda ett webUI eller CLI direkt på brandväggen.

Permalänk
Medlem

Fast windowsbrandvägg blockerar ju bara portar. Svårt att se att en annan brandvägg skulle utföra det jobbet bättre. Skulle säga att det inte är någon idé att lägga tid på att hitta något annat. Risken är större att du drabbas av malware om du laddar ner någon mjukvara ifrån nätet än att någon skulle "hacka" dig p.g.a att du kör Windows brandvägg.

Sen skulle jag vända på det och säga att Windows brandvägg är mer säker än något annat du kan hitta på nätet.
De har massa resurser och data att gå på just för att det är den mest använda.

Inbrottstjuvar tar sig oftast in genom öppna fönster, gamla källardörrar eller olåsta ytterdörrar. De är nog rätt ovanligt att de dyrkar upp låset om man inte har ett riktigt skitlås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det känns inte som en stor marknad, bara. För enskilda enheter finns det garanterat något i Windows som liknar Little Snitch på macOS, men en perimeterbrandvägg med sådan funktionalitet skulle ju snarast tappa i säkerhet om den erbjöd andra enheter ett enkelt sätt att förändra regler utan vidare. Och ska du ändå logga in varje gång för att bevara säkerheten internt är det inget extra steg att använda ett webUI eller CLI direkt på brandväggen.

Tanken var mer att ansluta via SSH eller CLI, och få notifikationen där. Är väl inte ofta man behöver ändra i brandväggen om man inte installerar nya program hela tiden (man kör ju med en whitelist). Har varit inne på att bygga en PFSense/OPNsense router och antingen köra plugin där eller köra VM och ett dedicerat os för brandvägg. Fast hittade inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag känner till Smoothwall och monowall som jag tror är baserat på linux

http://www.smoothwall.org/
https://m0n0.ch/

OBS, ganska utdaterade, båda är från 2014

M0n0wall är död och begraven, ersatt av pfsense & opnsense. Smoothwall verkar faktiskt uppdateras även om senaste mojor release är gammal som gatan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Tanken var mer att ansluta via SSH eller CLI, och få notifikationen där. Är väl inte ofta man behöver ändra i brandväggen om man inte installerar nya program hela tiden (man kör ju med en whitelist). Har varit inne på att bygga en PFSense/OPNsense router och antingen köra plugin där eller köra VM och ett dedicerat os för brandvägg. Fast hittade inget vettigt.

En fristående brandvägg kan inte veta vilket program på en annan dator som skickat paketen. Det går däremot fint att logga allt som blir blockerat och själv dra slutsatser utifrån det. Men det låter inte som att en hårdvarubrandvägg är det du vill ha egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Tanken var mer att ansluta via SSH eller CLI, och få notifikationen där. Är väl inte ofta man behöver ändra i brandväggen om man inte installerar nya program hela tiden (man kör ju med en whitelist). Har varit inne på att bygga en PFSense/OPNsense router och antingen köra plugin där eller köra VM och ett dedicerat os för brandvägg. Fast hittade inget vettigt.

Jo, pfSense med Snort, exempelvis, gör ju typ det du vill i så fall. Huruvida du väljer dedicerad hårdvara eller en VM är ju huvudsakligen upp till hur din infrastruktur ser ut: Idag har jag en liten i3-baserad maskin med just pfSense hemma, och det funkar alldeles utmärkt. Hade jag haft en mer kraftfull hypervisor än vad jag tagit mig råd till skulle jag inte haft något emot att virtualisera den funktionen istället.

Permalänk
Medlem

Använder simplewall men jag vet inte om den bidrar med något mer än Windows ditto. Tycker dock bättre om GUI:et.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Förr i världen fann det ett större behov då windows inte hade en brandvägg. minns att man körde norton brandvägg då vilken blockade de vanligaste hoten.

vill någon ta sig in i din dator så kommer dom lyckas såvida du inte är väldigt bra på att hålla sådana hot utanför. fast de flesta privat personer är nog ganska ointressanta mål för det mesta. det brukar vara att dom använder privat personers datorer eller routrar som "drönare" som utför ddos attacker och liknande. många har dessutom väldigt mycket på nätet nuförtiden så man får mer info av att luska ut någons facebook eller instagram än att hacka sig in i datorn.

jag kör windows och min routers brandvägg vilket jag tycker räcker långt.

är man jätte nojjig av någon anledning finns det en väldigt enkel och optimal lösning, ryck ut internet kabeln

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Njae, tanken är nog bara att .. om alla kör ASSA 2000 lås på sin dörr, så är det detta lås som folk som vill bryta sig in blir bäst bekant med, undersöker noggrannast och känner till flest sårbarheter i. Upptäckter om sårbarheter i digitala låsfunktioner sprids ju över världen fort som fan.
Om det är så, så torde man teoretiskt kunna öka säkerheten rejält bara genom att INTE använda den brandväggen, och istället använda nån obskyr brandvägg som är rätt okänd. Helt enkelt för den är inte alls undersökt med samma iver som 'den mest kända' brandväggen och därför är dom kända sårbarheterna få, ibland nästan obefintliga.

Det är ju inte helt sant. När brister upptäcks är det "bra" om det sker i stor skala för det snabbt ska kunna åtgärdas. Det är lite tanken bakom att "officiellt" (läs: "beskriva hur exploits funkar på större forum eller motsv") släppa information om brister. Om var och varannan använde brandväggar som fungerade väldigt olika skulle brister vara betydligt svårare att upptäcka och vara o-patchade längre

Skrivet av Dooley:

That's all. Jag har inget ingående tekniskt tänk bakom tankegången.
Dels också för jag jobbar i ett företag som kommer utöka verksamheten nu snart, så det är 1 tanke med, att bättra på skyddet. Lät ju som om halva NSAs arsenal av hacks och sårbarheter läckte ut i våras, till alla scriptkiddies och snorungar att använda.
Men vi har inga avancerade behov som sådant. Håll skiten ute, håll det önskvärda inne, typ Det är ju skönt att kunna skapa fasta regler med, så bara det som ska funka funkar, och det som inte ska funka funkar inte. Annars får man en massa frågor om "ehsuio.dll" ska få tillgång till nätet? Hur fan ska jag veta om den ska ha det eller inte?

Som jag nämnde tidigare är det bra att brister släpps på det här viset istället för att en liten skara har tillgång till informationen. En liten skara som kan ställa till med mycket problem... Om du letar efter en brandvägg till företag så finns det lite incitament till att inte investera i en hårdvarubrandvägg under förutsättningen att det behövs en brandvägg. Jag har ingen vidare kärlek till MS och deras produkter, men det är inget dåligt att använda något som otroligt många andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ett lås blir inte mer inbrottssäkert för att det är ovanligt och brandväggar utför inte en uppgift som är jämförbar med dörrlås.

Skrivet av Hothep:

Det är bra att brister släpps på det här viset istället för att en liten skara har tillgång till informationen. En liten skara som kan ställa till med mycket problem... /../ Jag har ingen vidare kärlek till MS och deras produkter, men det är inget dåligt att använda något som otroligt många andra gör.

Det här blottlägger nog kärnan i min tankegång.

Jag föreställer mig helt enkelt att det finns någorlunda gott om organisationer och företag, som genom år av systematisk testning har blottlagt (och kontinuerligt blottlägger) gott om vägar in och ut ur system. Och det torde ju synnerligen inkludera 'de mest använda' systemen som dessutom oftast körs i default-läge av miljoner med teknikdumma personer.

Såna organisationer innefattar ju självfallet de högst säkerhetsklassade militära organisationerna, men även enskilda privata företag kan nog tjäna oerhörda pengar på att ta fram enstaka svagheter. Självklart hemlighålls dessa svagheter extremt, och blir nästan aldrig känt ens av entusiaster eller microsoft eller andra. NSA-läckan i våras visade ju precis detta med all tydlighet.

Dessutom tror jag komprometteringsmetoder säljs, eller används i byteshandel när ljusskygga verksamheter försöker förvärva information sisemellan. Många enskilda personer som jobbat åt såna organisationer, startar egna verksamheter på utsidan (eftersom det är enda dom kan) och dom har med sig en hel del information, kunskap och metoder som då sprids via privata verksamheter, för stora pengar.

I min föreställningsvärld är det så det ser ut, och som sagt flera läckor har ju visat att Microsoft fick då skynda sig att göra rena överdoseringen av updates bara för att täcka dom bevisligen fungerande hålen i 1 enda läcka. Tänk då vad som finns och används som vare sig vi eller Microsoft inte känner till, och som garanterat sprids i undervärlden. Som aldrig blir kända. 2010 sprängde USA Irans hela kärnvapenprogram med ett enda malware som var några gånger större i storlek än ett vanligt virus. Om PGP eller AES har knäckts, så kommer vi i allmänheten aldrig att få kännedom om det. Inte ens via indiciebevisning. Inte förrän om minst 50 år eller så.

Inte för att jag själv lagrar riksangelägenheter om vem som mördade Palme på min dator. Jag är snarare typen som går med på att hämta och köra den där okända EXE-filen bara för att få se Big Tits Tiffany utan kläder på hemsidan men det är väl ett sätt att testa om det finns bra fristående brandväggar, och samtidigt få bakgrundstanken kommenterad av 'allmänheten'. Med risk att bli idiotförklarad dock, men ibland gör det ont att lära nytt.

Skrivet av Aphex:

Du har en del föreställningar för dig som komplicerar diskussionen i onödan.

Om du vill ha en brandvägg som bara är en brandvägg så finns det ingen anledning att använda tredje-partsmjukvara för det. Det är snarare om du vill ha mer avancerad inspektion av nätverkstrafiken, sånt som oftast är en del av antivirus, som det kan vara läge att titta på andra program.

Kanske är det som fuckar upp det lite. Jag tänkte att brandväggen är dock ens lås mot omvärlden. Jag vill ha bra lås. Jag tänkte att har man bra och as-tät brandvägg behöver man knappt antivirus på insidan, eftersom inget oönskat kommer ju in då (om man inte kör okänt material inne bakom brandväggen). Tänker man så, då känner det nog säkrare att köra en brandvägg som inte varit föremål för mycket penetrationsexperimentering, jämfört med den som säkert varit utsatt i otroliga mängder för det.

Men det är alltså mer som det sagts ovan? Att en brandvägg är bara lite som en stealth-yta. Den ska se till att inkommande anrop förblir obesvarade och helst inte når rutinen på insidan som kommunikationen är avsedd för. Men skadligheten är alltså inget som brandväggen avgör? (bortsett från att en brandvägg kanske priotierar port 139 som mer riskfylld än port 80?). Det är alltså upp till antivirus att göra det och/eller att använda avancerade hårdvarubrandväggar som inspekterar datan i själva trafiken. Hm ....

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Prova ZoneAlarm Pro Firewall finns även gratis variant ZoneAlarm Free Firewall gratis varianten är dock väldigt begränsad.

Jag körde med betal versionen i många år och tyckte om det, jag minns dock inte varför jag slutade att använda det, men har för mig att det var för att jag ville slippa köra seperat antivirus och brandvägg och bytte till CIS (Comodo Internet Security).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Jag ger dig mina tankar baserat på ditt inlägg och hur jag själv skulle göra i en situation liknande din.

Brandvägg:
Uppgiften här är ganska enkel i grunden. Att tillåta eller blockera flödet av information/trafik baserat på en uppsättning regler som användaren ställt in. Dom absolut enklaste brandväggarna gör enbart detta. Sen finns det lite mer avancerade brandväggar som kan "analysera misstänkt trafik" som den vill informera/varna om. Återigen baserat på regler som finns i själva programvaran. Windows brandvägg ger ju t.ex. en "varning" om något okänt program begär åtkomst till internet. Grundregeln som jag tolkar det blir då "Vänta, jag ska kolla med min chef först".

Riskfyllt beteende:
Du beskriver dig själv som en användare som gärna tankar hem okända saker och då har du med andra ord redan tillåtet skiten att komma innanför ditt system oavsett brandvägg. Eftersom du är medveten om ditt risk-beteende kan du vidta enkla åtgärder för att minimera risken för att skiten skapar oreda.

Förslag på åtgärd:
Nu behöver du något som håller koll innanför brandväggen och då är det anti-virus program eller liknande som komplement. Kommer skiten igen brandväggen, så får nästa del i skyddet kicka igång.

Använd ett begränsat användarkonto och kör inte som administratör. Minimera risken för att skiten får tillgång till för höga behörigheter på ditt system.

Ta hjälp av någon kunnig att ställa in dina skydd. Är du osäker eller saknar kunskap är risken att något blir fel och du har öppnat upp för en väg in.

Håll programmen och ditt OS uppdaterat. Då minskar du risken för att brister kan utnyttjas.

Försök stå emot "Big Bertha's Christmas Outfit Adult version *OMG* Must see. Click to download".

Om dina tankar med att bryta sig in:
Jag gissar att en brandvägg stoppar nog de flesta. De letar nog hellre efter ett program som brandväggen tillåter trafik till och utnyttjar sårbarheten i den. Ett verkligt exempel har ju varit Remote Desktop Protocol som har haft säkerhetshål och utnyttjats av de som vill åt sakerna. Kan en brandvägg stoppa detta helt? Hmm, svår fråga. Jag har inte den kunskapen att ge ett korrekt svar. Men jag vågar mig på och säga till viss del. Brandväggen kan ju med filter styra från vilka adresser den tar emot en anslutning ifrån. Om förövaren på något sätt kommer över denna information, är brandväggen inget skydd.

Inget skydd är komplett och med sunt förnuft kommer man väldigt långt. En kombination av båda ger stora möjligheter att hålla rent i systemet.

Hoppas jag kunde bidra med något som gör det lättare för dig

Lagt till att hålla program och OS uppdaterat
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid vara en katt-och-råtta-lek mellan dom som hackar och letar hål, och dom som försöker förebygga brister. Ingen designar en struktur eller arkitektur med stora säkerhetshål utan att det blir liv från allmänheten, under förutsättningen att den används. Desto fler som använder den, desto snabbare och högre ljuder trumpeten när det upptäcks.

Jag vet inte om du behöver oroa dig för en attack liknande stuxnet om du inte sitter på otroliga hemligheter, men faktum är ju att det åtgärdades när det blev känt, och OM det varit känt av p12 "haxx0rl0rd1337" som tycker det är är roligt att sabba för sina klasskamrater, så hade problemet uppdagats tidigare, och irans urancentrifuger hade fungerat idag.

Brandväggar kan absolut kolla trafiken (tex via Deep Packet Inspection), och om det är något sånt du är ute efter så är nog hårdvarubrandvägg the way to go. Det blir något av en prestandafråga.....

Det finns liksom inte 100 sätt att på ett effektivt sätt göra det som brandväggar gör, men om du skulle tycka det var ok att ha 3 sekunder delay på all trafik som ska in i ditt nät, så går det säkert att meka ihop något system som ordnar det och är super-mega-dunder-säkert, idag.

Att kraftigt begränsa trafiken är något annat, det klarar de enklaste brandväggarna av. Men det i sig kräver att du gör det, vet hur du gör det och varför.

Permalänk
Medlem

Tankar man hem mycket skräp så bör ju de hamna i en sandlåda tills de evaluerats som säkert. Hot tip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Jag föreställer mig helt enkelt att det finns någorlunda gott om organisationer och företag, som genom år av systematisk testning har blottlagt (och kontinuerligt blottlägger) gott om vägar in och ut ur system.

Men det är alltså mer som det sagts ovan? Att en brandvägg är bara lite som en stealth-yta. Den ska se till att inkommande anrop förblir obesvarade och helst inte når rutinen på insidan som kommunikationen är avsedd för. Men skadligheten är alltså inget som brandväggen avgör?

Se brandväggen som en låst pansardörr, och eventuella tjänster du presenterar ut mot Internet som kattluckor i dörren. Klarar du dig helt utan kattluckor så har du största möjliga säkerhet men minsta möjliga flexibilitet. Det är, generellt sett, inte brandväggen man angriper först, helt enkelt.

Så den ena potentiella svagheten är eventuella tjänster du presenterar utåt. Där finns det goda vanor att hålla sig till: Presentera inte tjänster i onödan. Öppna aldrig för fjärrstyrning av datorer direkt ut mot Internet. Håll webbtjänster uppdaterade och var observant på nyhetsrapporteringen om tjänster du tillgängliggör.

Den andra svagheten är anslutningar du gör ut mot Internet från dina maskiner bakom alla brandväggar. Alla öppningar utåt är också en kanal tillbaka igenom brandväggarna. Detta utnyttjas i mycket stor utsträckning i form av webbsidor som kör illasinnade script i din webbläsare, exempelvis - eller länkar till trojanska hästar av olika slag. Följer du en sådan länk, eller råkar få en elakartad reklambanner, eller vad du nu råkar exekvera - då har skadlig kod redan tagit sig igenom brandväggen och är på insidan av den.

Där kommer en del av de övriga saker folk diskuterat här i tråden in i bilden. Antimalwareprogram kan upptäcka att något mysko håller på att hända i din dator. Avancerade brandväggar kan upptäcka att du begär att få besöka en sida som har dåligt rykte. Om du inte är lokal admin på din dator har skräpprogram svårare att ställa till med riktig skada. Har du bra backuper i flera exemplar är det betydligt mindre sannolikt att du blir av med något som är viktigt för dig. Och så vidare.