Kinesiska staten sätter mål för 100 procent kinesiska datorer till år 2022

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Bengt-Arne:

Är det ändå inte idéer som stjäls oavsett?

Jo, men du kan inte stjäla en idé, det är bara ett uttryck. Att däremot hacka andra företag alternativt smuggla ut företagshemligheter är i en helt annan liga än att IKEA gör ett glas som starkt påminner om ett annat företags glas.

Skrivet av Bengt-Arne:

När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande...

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det? Menar du att bara för att Sverige hemlighåller viss information så borde vi lita på Kina trots att de för bort oliktänkande svenskar utan rättegång? Om du på allvar tycker att Kinas transparens när det gäller rättegångar och fängslingar är i närheten av Sverige eller ens på en acceptabel nivå så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av grovlimpa:

Jo, men du kan inte stjäla en idé, det är bara ett uttryck. Att däremot hacka andra företag alternativt smuggla ut företagshemligheter är i en helt annan liga än att IKEA gör ett glas som starkt påminner om ett annat företags glas.

Vad tänker jag på nu? Uppriktigt så har du inte en aning

Det jag skriver om är idéer som realiserats i en produkt, givetvis!
Att du vill kalla det ett uttryck är upp till dig, även viljan att missupfatta, jisses!

Skrivet av grovlimpa:

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det? Menar du att bara för att Sverige hemlighåller viss information så borde vi lita på Kina trots att de för bort oliktänkande svenskar utan rättegång? Om du på allvar tycker att Kinas transparens när det gäller rättegångar och fängslingar är i närheten av Sverige eller ens på en acceptabel nivå så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite.

Jisses!

Snöat in på något som inte jag ens har nämnt.
Oliktänkande svenskar, oj...

Så det är det som handelskonflikten och det maniska skyllandet på säkerhet handlar om, med handelssanktioner som följd.
Vart land har sina skelett i gardroben, men det är ju inte dom vi diskuterar. med det som utgångspunkt så skulle vi aldrig haft handel med Tyskland (med tanke på "Arbete ger frihet") eller något annat land för den delen.
Då borde vi stängt gränserna, krupit under bordet, gråtit och sagt "Alla är så dumma!"

Är lite skillnad på äpplen och päron, du borde testa någon gång

Det jag skrev "När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande..." handlar om förhållandet länder emellan, vilket borde varit uppenbart även för dig!

Tror du behöver läsa på en del om internationell politik, men framförallt förstå hur det fungerar.
Det är inte frågan om att peka finger och säga "Agda fick 50 öre mindre, ditt pucko!", då är ansiktet för all framtid tappat för den politikern internationellt.
Internationell politik är på en helt annan nivå än den du vill ha den till, så kom tillbaka när du förstår.
Till dess så är jag tyvärr inte intresserad att lägga tid på trams!

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Bengt-Arne:

Det jag skriver om är idéer som realiserats i en produkt, givetvis!
Att du vill kalla det ett uttryck är upp till dig, även viljan att missupfatta, jisses!

Vad missuppfattade jag? Du likställde att stjäla idéer med industrispionage vilket är två väldigt olika saker. Det spelar inte heller så stor roll vad jag, eller du, väljer att kalla det: att "stjäla en idé" är ett uttryck.

Skrivet av Bengt-Arne:

Snöat in på något som inte jag ens har nämnt.
Oliktänkande svenskar, oj...

Ok?

Skrivet av Bengt-Arne:

Så det är det som handelskonflikten och det maniska skyllandet på säkerhet handlar om, med handelssanktioner som följd.
Vart land har sina skelett i gardroben, men det är ju inte dom vi diskuterar.

Nej, men eftersom du tog upp att Sverige minsann också har hemligheter så antog jag att det var det du ville diskutera.

Skrivet av Bengt-Arne:

med det som utgångspunkt så skulle vi aldrig haft handel med Tyskland (med tanke på "Arbete ger frihet") eller något annat land för den delen.
Då borde vi stängt gränserna, krupit under bordet, gråtit och sagt "Alla är så dumma!"

Jag kan tycka att vi inte borde bedrivit handel med nazi-Tyskland, ja. Men vad menar du egentligen? Att vi inte borde bedrivit handel med Tyskland efter nazisternas fall?

Skrivet av Bengt-Arne:

Det jag skrev "När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande..." handlar om förhållandet länder emellan, vilket borde varit uppenbart även för dig!

Jag vet inte vad som fick dig att jag syftade på något annat än förtroendet mellan länder?

Skrivet av Bengt-Arne:

Tror du behöver läsa på en del om internationell politik, men framförallt förstå hur det fungerar.
Det är inte frågan om att peka finger och säga "Agda fick 50 öre mindre, ditt pucko!", då är ansiktet för all framtid tappat för den politikern internationellt.
Internationell politik är på en helt annan nivå än den du vill ha den till, så kom tillbaka när du förstår. Till dess så är jag tyvärr inte intresserad att lägga tid på trams!

Jag har definitivt svårt att förstå, mest vad du egentligen menar och vart du vill komma. Det jag säger är att det är svårt att ha förtroende för ett land där rättssystemet är väldigt godtyckligt och inte särskilt transparent. Är det det påståendet som du inte håller med om eller anser du att Kina har ett välfungerande och transparent rättssystem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

bra för dom!!!!!