Permalänk
Medlem

När är varumärke mindre viktigt för dig?

Är nyfiken på att höra hur övriga clockers resonerar kring varumärke när man köper elektronik.

Etablerade varumärken brukar innebära en viss säkerhet kring kvalitet och support, och därför föredrar många etablerade märken när man ska inhandla avancerade eller viktiga produkter men någonstans går en gräns när man inte bryr sig lika mycket om varumärket och väljer efter tillgänglighet och pris.

Vad är det för typ av elektronik ni köper som inte är från mainstream tillverkare och varför?

Permalänk
Medlem

Kablar relaterat till ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper nog det mesta från större eller kända tillverkare eftersom jag gillar när saker och ting fungerar som det skall.
Det betyder ju inte att mindre kända tillverkare gör sämre grejjer men jag tror att generellt sett så är det lite tryggare med stora kända företag som är måna om sitt rykte.

Saker jag köpt från random tillverkare är, batterier, kablar, hörlurar och då oftast för att priset är markant billigare eller att för mig kända alternativ saknades i butik.

Ljud är viktigt för mig så jag köper gärna lite dyrare hörlurar men ibland är det bra och ha ett par slit och släng lurar.

Kan jag dock demotesta ett för mig okänt märke, tex surfplatta, högtalare eller vad det nu må vara så ökar ju sannolikheten att jag "vågar" köpa och testa lite nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar köra det som mer mens bang for buck. att slaviskt följa ett märke som vissa gör är ofta dumt på mer än ett sätt.
Känner en tjej som älskar samsung och fanns det samsung kläder skulle hon köpa dem. hjälpt henne i vissa fall men är det inte samsung så finns det inget intresse. gäller även vitvaror.

aktar mig för extremt suspekta märken fast det gör säkert de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar köra det som mer mens bang for buck. att slaviskt följa ett märke som vissa gör är ofta dumt på mer än ett sätt.
Känner en tjej som älskar samsung och fanns det samsung kläder skulle hon köpa dem. hjälpt henne i vissa fall men är det inte samsung så finns det inget intresse. gäller även vitvaror.

aktar mig för extremt suspekta märken fast det gör säkert de flesta.

Jag vet folk som köper allt Apple men aldrig hört om någon som föredrar Samsung slaviskt, framförallt inte en tjej. Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en tjej som älskar samsung och fanns det samsung kläder skulle hon köpa dem.

Det finns massor av Samsungkläder
Bara hoppa in på Ebay: https://www.ebay.com/itm/Samsung-Mens-Black-Full-Zip-Hoodie-S...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem

Varumärket är i sig totalt ointressant när det kommer till tillverkare som bara lever på att vara ett varumärke, det finn ju en del varumärkesmärken som säljer dyrt skit genom att sälja varumärket i stället för kvalitet, speciellt inom digitalt ljud och "gaming" så finns det mycket lågpresterande skit som säljs med varumärken som i princip enda egenskap, ta tex blåtandshögtalare och hörlurar och headset som exempel på produkttyper där det ofta säljer på varumärken och inte verklig prestanda.
Ett annat område där varumärke är viktigare än kvalitet är ju kläder.
Det finns tillverkare som har sitt namn på prylarna men som inte marknadsför sig som ett varumärke utan som kvalitetstillverkare och inte försöker sälja vilket skit som helst genom att köpa in skräp och sätta sitt namn på det som varumärkesföretagen gör, tex klädföretag som börjar tillverka hörlurar eller musikföretag som börjar tillverka usla blåtandshögtalare.

Ser hellre att man inte smutsar ner sitt namn med att trycka det på skit som inte har med det man är ursprungligen förknippad med att göra om man inte verkligen står bakom satsningen på ett nytt produktområde om man har ett namn som förknippas med verklig kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varumärket är i sig totalt ointressant när det kommer till tillverkare som bara lever på att vara ett varumärke, det finn ju en del varumärkesmärken som säljer dyrt skit genom att sälja varumärket i stället för kvalitet, speciellt inom digitalt ljud och "gaming" så finns det mycket lågpresterande skit som säljs med varumärken som i princip enda egenskap, ta tex blåtandshögtalare och hörlurar och headset som exempel på produkttyper där det ofta säljer på varumärken och inte verklig prestanda.
Ett annat område där varumärke är viktigare än kvalitet är ju kläder.
Det finns tillverkare som har sitt namn på prylarna men som inte marknadsför sig som ett varumärke utan som kvalitetstillverkare och inte försöker sälja vilket skit som helst genom att köpa in skräp och sätta sitt namn på det som varumärkesföretagen gör, tex klädföretag som börjar tillverka hörlurar eller musikföretag som börjar tillverka usla blåtandshögtalare.

Ser hellre att man inte smutsar ner sitt namn med att trycka det på skit som inte har med det man är ursprungligen förknippad med att göra om man inte verkligen står bakom satsningen på ett nytt produktområde om man har ett namn som förknippas med verklig kvalitet.

Instämmer. Razer, någon?

Tyvärr är det nog så att det inte finns någon genväg i elektroniksvängen, man måste vara påläst om man vill slippa tråkiga överraskningar då och då.

Det finns dock också gott om helt okända tillverkare som regelmässigt överraskar positivt, så det är ju inte bara mörker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag köper inget pga varumärket, däremot finns märken jag börjar med att kika på när jag är ute efter något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Instämmer. Razer, någon?

Tyvärr är det nog så att det inte finns någon genväg i elektroniksvängen, man måste vara påläst om man vill slippa tråkiga överraskningar då och då.

Det finns dock också gott om helt okända tillverkare som regelmässigt överraskar positivt, så det är ju inte bara mörker

Jag skulle nog säga att det är tillverkare okända av den stora massan som är de som gör bra sake, man kan ju ha extremt bra renommé bland folk som känner till området men vara närmast okända bland andra medans vidssa varumärken som är välkända mest står för skräp bland de som känner till området, tex inom ljud så kan man ju ta Bose och Marshall som vrumärkesvarimärken som försöker leva på varumärket snarare än bra produkter även om de har gjort nån bra produkt så är det mesta inte särskilt bra men namnen är välkända.
H/K har också dragit namnet i smutsen och så kan man ju ta en sån sak som THX som vara en verklig kvalitetsstämpel från början men som nu blivit ett underligt varumärke som spretar åt alla håll sett till områden och kvalitetsklasser, bra ickretsar idag men kvalitetsklassnnigen går däremot att få på skräp...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kläder. Vill ha bra kvalitet men helst helt utan logga. Har gått omkring med reklam när jag sysslade med idrott och hatar loggor sedan dess. Vill INTE gå omkring och göra reklam för något. Sedan vet man ju också hur mycket klädbranschen bygger på varumärken och tar betalt för dom. Så ju mer varumärke, desto sämre.

Prylar är lite kinkigare. Där spelar varumärke roll, baserat på mina egna erfarenheter. Har bra erfarenhet av Apple, välbyggt och håller länge. Har dålig erfarenhet av Asus, Corsair och Logitech, mycket strul och/eller kort livslängd.

Permalänk
Inaktiv

Varumärket spelar en stor roll för mig, och de gäller allt.

Permalänk
Avstängd

Det finns absolut varumärken jag inte tittar på i första hand, och man är ju alltid mer försiktig om det är mindre kända varumärken. Exempelvis behövde vi en stor skärm eller TV till jobbet, de snålade och köpte en Voxicon med separat Chromecast. Det hade väl kunnat funka, bilden är inte superviktig när man ska visa taskboards och liknande, men vårt nätverk är såpass nedstängt att det inte går att ansluta till med en Chromecast. Teven kunde man koppla in med nätverkskabel men den inbyggda webbläsaren är så kass att den inte alls klarar av att visa det vi behövde visa. Alltså fick vi offra en reservdator till att vara inkopplad till teven för att de snålade. Det kanske finns bättre Voxicon-apparater, så varumärket i sig är inte nödvändigtvis problemet, men det är lätt att vara dumsnål om man inte undersöker alternativen och behoven.

Man bör i alla fall bedöma produkten för sig och inte varumärket. Jag hade exempelvis inte kollat på en Andersson-produkt om jag skulle köpa något, för jag har inga bra erfarenheter från dem. Men de är ju ingen tillverkare egentligen utan sätter sitt namn på OEM-produkter vilket innebär att de ibland kan ha riktigt bra saker för låga priser. De hade exempelvis ett par riktigt bra hörlurar för ett par år sedan som såldes under annat varumärke för typ 50% högre pris.

Samtidigt är det ju som ni säger att många varumärken urvattnas när de köps upp och fokus flyttas allt mer mot vinsthets än faktiskt bra produkter. Och produkter som tillverkas av någon helt annan med ett köpt varumärke tenderar att vara rätt kassa, men absolut inte alltid. Marshalls telefoner är inte så mycket att ha om man inte tycker estetiken är värd en mycket sämre produkt, men deras lurar och BT-högtalare är ju helt ok. Nokias telefoner är också bra för sin prisklass även om de inte har så mycket att göra med gamla Nokia.

Skrivet av anon214822:

Kläder. Vill ha bra kvalitet men helst helt utan logga. Har gått omkring med reklam när jag sysslade med idrott och hatar loggor sedan dess. Vill INTE gå omkring och göra reklam för något. Sedan vet man ju också hur mycket klädbranschen bygger på varumärken och tar betalt för dom. Så ju mer varumärke, desto sämre.

Prylar är lite kinkigare. Där spelar varumärke roll, baserat på mina egna erfarenheter. Har bra erfarenhet av Apple, välbyggt och håller länge. Har dålig erfarenhet av Asus, Corsair och Logitech, mycket strul och/eller kort livslängd.

Jo, kläder lever mycket på varumärken. Samtidigt är kvaliteten väldigt varierande. Man kan köpa exempelvis jeans med KappAhls eget märke och de håller säkert lika bra som dyrare, men de sitter inte bra och de tappar formen mycket snabbare än säg ett par Lee eller Levis. Man kan ju köpa en hel kostym på Dressman som kostar mindre än en vanlig skjorta i en bättre butik, och på lite håll ser de helt ok ut, men inte nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Är nyfiken på att höra hur övriga clockers resonerar kring varumärke när man köper elektronik.

Etablerade varumärken brukar innebära en viss säkerhet kring kvalitet och support, och därför föredrar många etablerade märken när man ska inhandla avancerade eller viktiga produkter men någonstans går en gräns när man inte bryr sig lika mycket om varumärket och väljer efter tillgänglighet och pris.

Vad är det för typ av elektronik ni köper som inte är från mainstream tillverkare och varför?

Går mer på recensioner än märket. Har igenom åren köpt ett antal no-name märken som fungerar över all förväntan, och några kända märken som det inte gick så bra med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det finns absolut varumärken jag inte tittar på i första hand, och man är ju alltid mer försiktig om det är mindre kända varumärken. Exempelvis behövde vi en stor skärm eller TV till jobbet, de snålade och köpte en Voxicon med separat Chromecast. Det hade väl kunnat funka, bilden är inte superviktig när man ska visa taskboards och liknande, men vårt nätverk är såpass nedstängt att det inte går att ansluta till med en Chromecast. Teven kunde man koppla in med nätverkskabel men den inbyggda webbläsaren är så kass att den inte alls klarar av att visa det vi behövde visa. Alltså fick vi offra en reservdator till att vara inkopplad till teven för att de snålade. Det kanske finns bättre Voxicon-apparater, så varumärket i sig är inte nödvändigtvis problemet, men det är lätt att vara dumsnål om man inte undersöker alternativen och behoven.

Man bör i alla fall bedöma produkten för sig och inte varumärket. Jag hade exempelvis inte kollat på en Andersson-produkt om jag skulle köpa något, för jag har inga bra erfarenheter från dem. Men de är ju ingen tillverkare egentligen utan sätter sitt namn på OEM-produkter vilket innebär att de ibland kan ha riktigt bra saker för låga priser. De hade exempelvis ett par riktigt bra hörlurar för ett par år sedan som såldes under annat varumärke för typ 50% högre pris.

Samtidigt är det ju som ni säger att många varumärken urvattnas när de köps upp och fokus flyttas allt mer mot vinsthets än faktiskt bra produkter. Och produkter som tillverkas av någon helt annan med ett köpt varumärke tenderar att vara rätt kassa, men absolut inte alltid. Marshalls telefoner är inte så mycket att ha om man inte tycker estetiken är värd en mycket sämre produkt, men deras lurar och BT-högtalare är ju helt ok. Nokias telefoner är också bra för sin prisklass även om de inte har så mycket att göra med gamla Nokia.

Jo, kläder lever mycket på varumärken. Samtidigt är kvaliteten väldigt varierande. Man kan köpa exempelvis jeans med KappAhls eget märke och de håller säkert lika bra som dyrare, men de sitter inte bra och de tappar formen mycket snabbare än säg ett par Lee eller Levis. Man kan ju köpa en hel kostym på Dressman som kostar mindre än en vanlig skjorta i en bättre butik, och på lite håll ser de helt ok ut, men inte nära.

Asus är ett exempel på några som urvattnar sitt varumärke genom att sälja skit som inte borde finnas på konsumentmarknaden, deras nätverksprylar är inte alla direkt dåliga men de har ju som en av få tillverkare (och enda "premium" tillverkare ?) en del prylar som saknar Gbit portar men som de ändå marknadsför på uselt förvillande sätt så kunden inte förstår att de har prestanda som om de vore 10-15 år gamla även om de har 802.11ac.
Exempelvbis >
RT-AC51
AC750 Dual-Band Wi-Fi Router with four antennas and Parental Control
Concurrent 300 Mbps(2.4GHz) and 433 Mbps (5GHz) throughput for high-speed wireless performance.

Så långt låter det ju ok men så kollar man på detaljerna i databladet och >
RJ45 för 10/100 BaseT för WAN x 1, RJ45 för 10/100 BaseT för LAN x 4
https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC51/
Då börjar man undra varför den ens existerar och varför den saknar en stor och tydlig varningstext att den troligen kommer att strypa hastigheten i de flesta lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

I allmänhet så är varumärken sällan något jag litar på för att bedöma om en produkt är bra, men om jag ska välja ut två produktkategorier som detta är extra tydligt så är det moderkort och grafikkort.

Oavsett vilket varumärke man väljer, och särskilt när det handlar om Asus och MSI så finns det produkter som är riktigt bra, medelmåttliga och riktigt dåliga. Det har inte heller någon korrelation om huruvida detta är de dyrare eller de billigare segmenten. Jag har valt att peka ut specifikt Asus och MSI eftersom det är de jag kan ge exempel på direkt off the top of my head, och eftersom de är väldigt stora, men samma varians finns säkert inom många andra tillverkare inom den här branschen.

Några exampel:

MSI har de bästa B450-moderkorten på marknaden idag, bland annat deras MSI B450 Tomahawk och MSI B450 Gaming Pro Carbon har riktigt bra VRM:er, ofta bättre än på konkurrenternas X470-moderkort men om man istället tittar på deras X570-moderkort så var MSI X570 Gaming Pro Carbon en total katastrof.

Hos Asus är det istället X470-moderkorten som är bra, medan B450-moderkorten som är kass.

Både Asus och MSI har också släppt dåliga grafikkort, jag tänker på bland annat Asus Radeon RX 5700 XT TUF Gaming X3 OC och MSI RX 5700 XT Evoke OC. Samtidigt har båda dessa tillverkare också bra grafikkort, och vad som är bra och dåligt är inte heller direkt kopplat till pris.

Att samma tillverkare kan göra både riktiga stolpskott till kort och även fantastiska kort gör att det är omöjligt att inom grafikkort och moderkort köpa på tillverkare oavsett prissegment. Man är tvungen att kolla på recensioner för de specifika modellerna för att hitta de som är bra eller dåliga.

PS: En liten brasklapp, det kan förekomma faktafel eller olika uppfattningar ovan om huruvida en specifik produkt jag pekat ut är bra eller dålig. Poängen är att inte stirra sig blind på varumärke, och ovanstående är tänkt som exempel snarare som en komplett guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kablar relaterat till ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Ren och skär lögn! Alla vet att ethernetkablar med trådar av ren silver och guldpläterade kontakter ger ett mycket bättre ljud när man strömmar musik till NAS:en till musikanläggningen!

Ju mer man betalar desto renare blir ljudet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Ren och skär lögn! Alla vet att ethernetkablar med trådar av ren silver och guldpläterade kontakter ger ett mycket bättre ljud när man strömmar musik till NAS:en till musikanläggningen!

Ju mer man betalar desto renare blir ljudet!

Det bästa för rent ljud är guldpläterade TOSLINK-kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det bästa för rent ljud är guldpläterade TOSLINK-kontakter.

Sådana har jag inte, men du säger att ljudet blir bättre? Då är det dags att upgradera.

Hmm. Hittade en sådan för $6, det är ju inte mycket. Tror nog att de jag betalade $150 för som inte är guldpläterade trots allt är bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Sådana har jag inte, men du säger att ljudet blir bättre? Då är det dags att upgradera.

Hmm. Hittade en sådan för $6, det är ju inte mycket. Tror nog att de jag betalade $150 för som inte är guldpläterade trots allt är bättre.

Absolut, eftersom det är en optisk signal så löser guldet att ljudet blir mer "skinande". Svårt att uttrycka skillnaden i ord, men optiska ettor och nollor är låter klart bättre med lite guldbling!

Permalänk
Medlem

Oh, komplicerat ämne. Efter tre års studier inom marknadsföring, med speciellt intresse för just varumärken, skulle jag säga att vi mer eller mindre alltid tar hänsyn till och påverkas av varumärken. Förutsatt att de finns presenterade, förstås.

Därmed skulle jag säga att de få fall då jag inte bryr mig om varumärken är de då varumärket inte finns tydligt presenterat: OEM-kablar (typ nätverkskablar), adaptrar, förgreningsdosor... och så vidare. Jag tror också att mitt intresse för varumärket växer dels i takt med produktens komplexitet (en smartphone skulle vara ett exempel på en komplex produkt), och dels i takt med dess pris (högre pris, större intresse för varumärket).

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle å ena sidan säga att jag inte bryr mig om varumärke men kan å andra sidan inte göra det.

I huvudsak bryr jag mig om kvalité och prissättningen. Men saken är den att man ganska snabbt lär sig att associera varumärken med vilken kvalité dem håller och hur lurad eller inte lurad man blir.

Exempel på scenario: Jag har rotat runt på nätet efter nya hörlurar och alla verkar nöjda med Sennheiser och säger de håller hur länge som helst och låter fantastiskt. Självklart kommer jag hålla ett öga på det varumärket. Men med det sagt hade jag kunnat köpa andra hörlurar som är bättre av ett okänt märke, men det är betydligt svårare att veta på förhand om de är bättre eller inte.

Så de enda gångerna jag genuint struntar i vilket är när det handlar om ex korta HMDI-kablar. Har de lyckats göra en fungerande kabel så har de, annars kommer det sannolikt inte funka alls. Däremot om vi börjar prata kablar med längd på 8-10m + så kan varumärke/kvalité på nytt bli intressant då det vi dessa längder kan bli anslutningsproblem lite beroende på utsignalen osv. Då säger min erfarenhet att det KAN finnas en skillnad på dyrt och billigt. Men en 1 meters kabel går inte faila att tillverka (typ).

Kort och gott försöker jag köpa det bästa till lägsta pris, men för att navigera den djungeln är det oftast enklast att grovsortera lite i prisklasser och varumärken som direkt är för dyra/billiga/dålig/bra kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det bästa för rent ljud är guldpläterade TOSLINK-kontakter.

Guldpläterad optisk kontakt låter förstås väldigt dumt, men hela gulpläteringshysterin som fanns för några år sedan var (är) verkligen dum. Guldplätering ger inte bättre kontakt om inte jacket också är gulpläterat, då kan det förhindra ärgning och sånt som vanligtvis ändå inte har någon större betydelse, men är bara ena änden gulpläterad så ökar ju risken för ärgning. Suck.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett område där jag bryr mig mycket om varumärket och det är verktyg, alltså snickerier och dito elverktyg.

Efter att ha slitit ut fem borrmaskiner och tre cirkelsågar har jag bestämt för att hålla mig till proffsprylar (Bosch etc). I den branschen är det verkligen skillnad mellan bra och dåligt samtidigt som det är svårt att se/känna den skillnaden när man står där och skall köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Skulle å ena sidan säga att jag inte bryr mig om varumärke men kan å andra sidan inte göra det.

I huvudsak bryr jag mig om kvalité och prissättningen. Men saken är den att man ganska snabbt lär sig att associera varumärken med vilken kvalité dem håller och hur lurad eller inte lurad man blir.

Exempel på scenario: Jag har rotat runt på nätet efter nya hörlurar och alla verkar nöjda med Sennheiser och säger de håller hur länge som helst och låter fantastiskt. Självklart kommer jag hålla ett öga på det varumärket. Men med det sagt hade jag kunnat köpa andra hörlurar som är bättre av ett okänt märke, men det är betydligt svårare att veta på förhand om de är bättre eller inte.

Så de enda gångerna jag genuint struntar i vilket är när det handlar om ex korta HMDI-kablar. Har de lyckats göra en fungerande kabel så har de, annars kommer det sannolikt inte funka alls. Däremot om vi börjar prata kablar med längd på 8-10m + så kan varumärke/kvalité på nytt bli intressant då det vi dessa längder kan bli anslutningsproblem lite beroende på utsignalen osv. Då säger min erfarenhet att det KAN finnas en skillnad på dyrt och billigt. Men en 1 meters kabel går inte faila att tillverka (typ).

Kort och gott försöker jag köpa det bästa till lägsta pris, men för att navigera den djungeln är det oftast enklast att grovsortera lite i prisklasser och varumärken som direkt är för dyra/billiga/dålig/bra kvalité.

Det ligger absolut något i vad du säger. Vissa varumärken borgar faktiskt rent generellt för kvalité, men även kvalitetsmärken som Sennheiser kan ha dåliga produkter. (Hade t.ex. ett par Sennheiser G4ME-lurar, som jag absolut inte tyckte om.) Trots min dåliga upplevelse med en Sennheiser-produkt fortsätter jag ändå ha en relativt god upplevelse av deras varumärke, just eftersom de generellt gör bra grejer.

Problemet med att associera varumärken med kvalité är att varumärken som byggt upp ett renommé för bra produkter, antingen för att de haft en bra produktserie, eller för att de under lång tid släppt bra produkter, är att varumärken har en tendens att ibland försöka "mjölka" sitt varumärke med en dålig produkt. Eller att de helt enkelt råkar släppa en dålig produkt på grund av bristande kvalitetskontroll (övertro på sin egen kvalitet).

Några exempel som jag kommer på på rak arm (och då är så klart inte alla de här "hoppsan"-ögonblicken av samma kaliber):

Apple iPhone 4 ("Antennagate" - mobilen som tappade signal om man höll den på fel sätt)
Asus TUF RX 5700 XT (Året i särklass sämsta grafikkort)
Boeing 737 MAX (förmodligen det dumsnålaste som hänt det här årtiondet, för att inte tala om de liv den har kostat)
Hela AMD FX-serien (tveksam marknadsföring angående antalet "kärnor"...)
Intel:s 10:e generations HEDT-processorer (halva priset och fortfarande sjukt oprisvärd)
Nvidia Geforce GTX 1650 (sämre än ett 3 år gammalt grafikkort från AMD till samma pris)
Fractal Design EFFEKT (ett klart exempel att använda ett välrenommerat varumärke för att sälja en skräp-PSU)
Volkswagens diesel-skandal (en klar spik i kistan för föreställningen om "Tysk kvalitet")
Pengatvättsskandaler för flera svenska storbanker

Sedan finns det många exempel varumärken som varit bra förut, men numera bara är dyra utan att spela i samma kvalitetsdivision som konkurrenterna, Razer är de som jag kommer på på rak arm.

Historian har visat oss att det inte fungerar att lita på varumärken eller företag rent generellt. Det enda som funkar är recensioner på den specifika produkt man faktiskt vill köpa. Sedan är det ju svårt att helt frikoppla sig själv från varumärken. Jag har själv gjort köp delvis baserat på varumärken som jag sedan ångrat, och jag kollar inte recensioner för varenda liten kabel jag köper, och varumärken påverkar så klart vilka produkter jag ens kollar på. Det går inte att undvika, det är en del av den mänskliga psykologin. Det enda man kan göra som en påläst konsument är att vara medveten om att det finns en potentiell fanboy i oss alla, och att konstant trycka ner honom till förmån för fakta.

Permalänk
Medlem

Alltid. De står ju bakom sin kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varumärket spelar alltid roll. Att inte bry sig om varumärket är lite som att vara nyfödd varje dag och inte veta något.
Det ett varumärke står för spelar dock stor roll. Det finns varumärken som står för status hos p12 och f12:or. Och vVarumärken som står för någon politisk livsåskådning som satanismen etc.
Sist finns det varumärke som har gjort sig kända över bra kvalite. bahco och Volvo är några såna märken.

Man kan diskutera hur bra deras kvaite på produkter är, men jag tror att i princip alla håller med om att de litar mer på deras produkter än någon random nomame produkt som inte någon inklusive googles sökmotor har hört talas om.

Frågan är dock hur mycket är varumärkena på en produkt är värt ett högre pris är en bra fråga, där svaret är att det varierar.
Vissa saker kan dålig kvalite resultatera i mycket mer arbete och t.o.m. personskada, ja då kan man betala mycket mer för en produkt som man litar på.
Tar man dock möss, tangentbord och liknande så kör jag mycket random billig dritt. Alltså utvecklingen har idag gått så snabbt framåt så man behöver inte betala mycket för att få bra saker inom dessa områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns absolut varumärken jag inte tittar på i första hand, och man är ju alltid mer försiktig om det är mindre kända varumärken. Exempelvis behövde vi en stor skärm eller TV till jobbet, de snålade och köpte en Voxicon med separat Chromecast.

Voxicon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det ligger absolut något i vad du säger. Vissa varumärken borgar faktiskt rent generellt för kvalité, men även kvalitetsmärken som Sennheiser kan ha dåliga produkter. (Hade t.ex. ett par Sennheiser G4ME-lurar, som jag absolut inte tyckte om.) Trots min dåliga upplevelse med en Sennheiser-produkt fortsätter jag ändå ha en relativt god upplevelse av deras varumärke, just eftersom de generellt gör bra grejer.

Problemet med att associera varumärken med kvalité är att varumärken som byggt upp ett renommé för bra produkter, antingen för att de haft en bra produktserie, eller för att de under lång tid släppt bra produkter, är att varumärken har en tendens att ibland försöka "mjölka" sitt varumärke med en dålig produkt. Eller att de helt enkelt råkar släppa en dålig produkt på grund av bristande kvalitetskontroll (övertro på sin egen kvalitet).

Några exempel som jag kommer på på rak arm (och då är så klart inte alla de här "hoppsan"-ögonblicken av samma kaliber):

Apple iPhone 4 ("Antennagate" - mobilen som tappade signal om man höll den på fel sätt)
Asus TUF RX 5700 XT (Året i särklass sämsta grafikkort)
Boeing 737 MAX (förmodligen det dumsnålaste som hänt det här årtiondet, för att inte tala om de liv den har kostat)
Hela AMD FX-serien (tveksam marknadsföring angående antalet "kärnor"...)
Intel:s 10:e generations HEDT-processorer (halva priset och fortfarande sjukt oprisvärd)
Nvidia Geforce GTX 1650 (sämre än ett 3 år gammalt grafikkort från AMD till samma pris)
Fractal Design EFFEKT (ett klart exempel att använda ett välrenommerat varumärke för att sälja en skräp-PSU)
Volkswagens diesel-skandal (en klar spik i kistan för föreställningen om "Tysk kvalitet")
Pengatvättsskandaler för flera svenska storbanker

Sedan finns det många exempel varumärken som varit bra förut, men numera bara är dyra utan att spela i samma kvalitetsdivision som konkurrenterna, Razer är de som jag kommer på på rak arm.

Historian har visat oss att det inte fungerar att lita på varumärken eller företag rent generellt. Det enda som funkar är recensioner på den specifika produkt man faktiskt vill köpa. Sedan är det ju svårt att helt frikoppla sig själv från varumärken. Jag har själv gjort köp delvis baserat på varumärken som jag sedan ångrat, och jag kollar inte recensioner för varenda liten kabel jag köper, och varumärken påverkar så klart vilka produkter jag ens kollar på. Det går inte att undvika, det är en del av den mänskliga psykologin. Det enda man kan göra som en påläst konsument är att vara medveten om att det finns en potentiell fanboy i oss alla, och att konstant trycka ner honom till förmån för fakta.

Många goda poänger där! Men det man får komma ihåg är att de flesta varumärken som sysslar med fulspel också får skit för det. De flesta av de "skandaler" du räknar upp hade i alla fall jag en tydlig connection till varumärket med.

Så varje gång Boeing bygger ett skräp-plan eller Sennheiser ger sig på att sälja något gamingheadset till överpris så kommer de sannolikt få lite sämre recensioner, lite sämre rykte, lite mer urvattnat varumärke.

Nu är jag säkert förvisso mer insatt än gemene man i mycket sånt här men man vet ju exempelvis att budgetklassen är sisådär hos de allra flesta tillverkare vad det nu än kan gälla. Men vad jag ser för de varumärken som hänger i, det vill säga de allra största, är att man I slutändan får det man betalar för till ok pris. Vilket ger nöjda kunder i alla prissegment och ett stärkt varumärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Voxicon...

Det är Dustins "egna varor". Jag har ett par Voxicon-skärmar på kontoret. 27", 1440p, 60 Hz IPS. Billiga, noll inställningsmöjligheter på stativet, vesa-fäste (om än tveksamt placerat), visar bild och har ett bra pris för specifikationerna. Kan rekommendera dem som en andraskärm om man har en bra 27" 1440p gamingskärm som primär.

Klart över förväntan med tanke på märket med å andra sidan är det lätt att överträffa förväntningarna när man har låga förväntningar.

Skickades från m.sweclockers.com