Det ligger absolut något i vad du säger. Vissa varumärken borgar faktiskt rent generellt för kvalité, men även kvalitetsmärken som Sennheiser kan ha dåliga produkter. (Hade t.ex. ett par Sennheiser G4ME-lurar, som jag absolut inte tyckte om.) Trots min dåliga upplevelse med en Sennheiser-produkt fortsätter jag ändå ha en relativt god upplevelse av deras varumärke, just eftersom de generellt gör bra grejer.
Problemet med att associera varumärken med kvalité är att varumärken som byggt upp ett renommé för bra produkter, antingen för att de haft en bra produktserie, eller för att de under lång tid släppt bra produkter, är att varumärken har en tendens att ibland försöka "mjölka" sitt varumärke med en dålig produkt. Eller att de helt enkelt råkar släppa en dålig produkt på grund av bristande kvalitetskontroll (övertro på sin egen kvalitet).
Några exempel som jag kommer på på rak arm (och då är så klart inte alla de här "hoppsan"-ögonblicken av samma kaliber):
Apple iPhone 4 ("Antennagate" - mobilen som tappade signal om man höll den på fel sätt)
Asus TUF RX 5700 XT (Året i särklass sämsta grafikkort)
Boeing 737 MAX (förmodligen det dumsnålaste som hänt det här årtiondet, för att inte tala om de liv den har kostat)
Hela AMD FX-serien (tveksam marknadsföring angående antalet "kärnor"...)
Intel:s 10:e generations HEDT-processorer (halva priset och fortfarande sjukt oprisvärd)
Nvidia Geforce GTX 1650 (sämre än ett 3 år gammalt grafikkort från AMD till samma pris)
Fractal Design EFFEKT (ett klart exempel att använda ett välrenommerat varumärke för att sälja en skräp-PSU)
Volkswagens diesel-skandal (en klar spik i kistan för föreställningen om "Tysk kvalitet")
Pengatvättsskandaler för flera svenska storbanker
Sedan finns det många exempel varumärken som varit bra förut, men numera bara är dyra utan att spela i samma kvalitetsdivision som konkurrenterna, Razer är de som jag kommer på på rak arm.
Historian har visat oss att det inte fungerar att lita på varumärken eller företag rent generellt. Det enda som funkar är recensioner på den specifika produkt man faktiskt vill köpa. Sedan är det ju svårt att helt frikoppla sig själv från varumärken. Jag har själv gjort köp delvis baserat på varumärken som jag sedan ångrat, och jag kollar inte recensioner för varenda liten kabel jag köper, och varumärken påverkar så klart vilka produkter jag ens kollar på. Det går inte att undvika, det är en del av den mänskliga psykologin. Det enda man kan göra som en påläst konsument är att vara medveten om att det finns en potentiell fanboy i oss alla, och att konstant trycka ner honom till förmån för fakta.