Byta ut win 10 på laptop med eMMC.

Permalänk
Medlem

Byta ut win 10 på laptop med eMMC.

Bytte till mig en laptop igår, en Asus Aspire One Cloudbook 11. ao1-131-c191 är modellbeteckningen.
Redan nu inser jag att utrymmet på den är åt helvete för snålt tilltaget. För där finns inte ens plats för att uppdatera windows.
Så nu funderar jag på om man ska blåsa den och lägga in Chrome OS på den, men är det någon som gjort detta och kan säga om det är värt det?
Datorn ska bara användas av min dotter när hon är på sjukhuset osv, damen är 6år, så det kommer ju bara vara lite youtube och annat enkelt som den ska användas till.
Vad jag förstått efter lite googlande, så är hddn inlödd på kortet. Så att bara byta ut den verkar inte vara ett alternativ.

Många tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är bara 32GB lagring, va? Allting är som sagt fastlött på moderkortet. Du borde blåsa om datorn med Windows 1909. Du kan ladda ned Media Creation Tool från Microsoft och skapa ett installationsmedie. Du kan dock högerklicka på C: i Explorer och välja Propertier, Disk Cleanup, Clean up system files. Borde finnas en hel del att ta bort där från gamla updates.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vilket OS har den installerad? Testa 32 bitars Windows 10. Systemkravet är bara 16 GB där.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Enkelt användande? Elementary OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vilket OS har den installerad? Testa 32 bitars Windows 10. Systemkravet är bara 16 GB där.

För gamla versioner av Windows, ja. Inte längre.
https://wccftech.com/windows-10-1909-system-requirements/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

I nuläget ligger där en 64bitars version av win 10 på den. Föredrar ju något liknande win 10, då användandet av "appar" osv undlättar ju enormt för en 6åring. Kanske borde blåsa om och köra en 32bitars version då. För det finns väl inga bakvägar med SSD kort att ta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du borde kunna stoppa i ett SD kort och få lite mer utrymme, inte så snabbt men det är inte MMC heller så det blir nog inte så stor skillnad i praktiken. Jag har en Surface Pro med 64GB disk som jag utökade med ett micro SD på 64GB till och det funkade bra.

Permalänk
Medlem

Snajk, men det hjälper väl inte i grundproblemet? Dvs att ja inte kan få in uppdateringarna till win 10 just nu pga platsbrist. För vad jag har hittat så kan jag inte få windows att lägga uppdateringsfilerna tillfälligt på SDkortet. Utan den vill ju ha allting på C: disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xish:

Snajk, men det hjälper väl inte i grundproblemet? Dvs att ja inte kan få in uppdateringarna till win 10 just nu pga platsbrist. För vad jag har hittat så kan jag inte få windows att lägga uppdateringsfilerna tillfälligt på SDkortet. Utan den vill ju ha allting på C: disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, du kan flytta annat till SD-kortet och på så vis få mer plats. Typ program, dokument, skrivbord och så vidare.