Varför jag valt Android och valt bort iPad

Permalänk
Medlem

Varför jag valt Android och valt bort iPad

Tänk på att jag bara använder en platt till att läsa RSS/Surfa eller kolla Youtube

Provade en iPad 3 månader men lämnade tillbaka den. Fortsätter med min 2 år gamla Samsung platta på grund av två saker. AMOLED skärmen är allt för härlig. Ingen back-knapp på nyare iPad.

Vet inte varför alla lovordar iPad vs en Android-platta. Men ni kanske spelar spel eller gör något praktiskt som videoredigering och GarageBand? Men till att bara göra det jag gör så fungerar en Android-platta lika bra.

Åter till back-knappen. Är den också borttagen från nyare Samsung plattor och ersatt med gester (tror Samsung är de enda som har AMOLED)? I så fall får jag fortsätta brottas med min plattas batteri som gör att plattan startas om vid 30% kvar. Lösningen är att inte glömma ladda den var tredje dag.

Liten anledning.
Inoreader och YouTube RSS fungerar bättre för mig på Android än IOS. På IOS ska man vända plattan till landskapsläge och nypa ut för helskärm vilket ibland blir tokigt, på Android är det bara att vända plattan till landskapsläge och trycka på fullskärms-ikonen.

Min fråga.
Har nyare versioner av Samsungs plattor tagit bort back-knappen i och med nyare versioner av Android och är det bara Samsung som kör med OLED? Filtrerat på prisjakt och Samsung är det enda märke som dyker upp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av yrfhar:

Vet inte varför alla lovordar iPad vs en Android-platta. Men ni kanske spelar spel eller gör något praktiskt som videoredigering och GarageBand? Men till att bara göra det jag gör så fungerar en Android-platta lika bra.

Spretig trådstart, men jag kan svara på ovanstående iallafall: iPad är väldigt bra surfplattor som funkar väldigt bra till exempelvis att surfa och skriva/rita med penna. Såvitt jag vet är Apple fortfarande ensamma med att erbjuda 120 Hz-skärm, vilket gör gigantisk skillnad för hur mjukt det känns att scrolla och skriva med pennan. Min surfplatta har varit mitt enda anteckningsblock sedan jag skaffade iPad Pro och Apple Pencil för två år sedan.

iPad utklassar också alla konkurrenter prestandamässigt, vilket såklart inte är en nackdel för en enhet där upplevt flyt är viktigt.

Så länge man förstår att iOS-enheter bara gör exakt det Apple har bestämt att de ska göra och att man inte kan äga dem – bara hyra dem – är de väldigt bra på det de gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Två saker android plattorna inte fått till än är.

1. hålla i standby läge , släcker jag skärmen på min iPad och kommer tillbaka några dagar senare har den i stort sett lika mycket kvar på batteriet. Gör jag samma med min androidplatta är den oftast död.

2. Barnläge eller guidad åtkomst på iPad ,är guld värt när man har barn de tar sig inte ur det och fungerar på alla appar.

Inte hittat något som funkar lika bra på android brukar alltid finnas nån kombination av knappar som gör att du går ur det..

Kör både android och iPad plattor men får nog säga att jag rekommenderar IPad om nån frågar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Två saker android plattorna inte fått till än är.

1. hålla i standby läge , släcker jag skärmen på min iPad och kommer tillbaka några dagar senare har den i stort sett lika mycket kvar på batteriet. Gör jag samma med min androidplatta är den oftast död.

Min Samsung klarar en dryg vecka i det läget. Brukar ladda från ca 20-25 procent var 4:e-5:e dag, med ungefär en 80-90 min Youtube per kväll under den perioden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Har ungefär samma surplattebeteende som mig själv.

Ni andra skriver om finesser jag inte vet om att jag behöver. Lägger hellre mina tusenlappar på en bra uppgradering av min PC än tex extra på 120 Hz på en iPad

Jo, jag har hört till leda att Android inte duger på tablets och att iPad är kung men min åsikt är att det släppts mycket billig Android-Skräp som dragit ner ryktet i botten. Kostnad mot kostnad är det för mig ingen skillnad (haft 2 st iPad). Vill bara ha en back-knapp och när jag tittar på YouTube en för ögat skön OLED-skärm.

PS - min skönaste surfplattan hade Windows 8.1 men den blev förstörd när MS auto-uppdaterade den till W10 och touch mm slutade fungera. Blev till en headless windows-server att leka med genom TeamViewer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tänk på att jag bara använder en platt till att läsa RSS/Surfa eller kolla Youtube

Provade en iPad 3 månader men lämnade tillbaka den. Fortsätter med min 2 år gamla Samsung platta på grund av två saker. AMOLED skärmen är allt för härlig. Ingen back-knapp på nyare iPad.

Vet inte varför alla lovordar iPad vs en Android-platta. Men ni kanske spelar spel eller gör något praktiskt som videoredigering och GarageBand? Men till att bara göra det jag gör så fungerar en Android-platta lika bra.

Åter till back-knappen. Är den också borttagen från nyare Samsung plattor och ersatt med gester (tror Samsung är de enda som har AMOLED)? I så fall får jag fortsätta brottas med min plattas batteri som gör att plattan startas om vid 30% kvar. Lösningen är att inte glömma ladda den var tredje dag.

Liten anledning.
Inoreader och YouTube RSS fungerar bättre för mig på Android än IOS. På IOS ska man vända plattan till landskapsläge och nypa ut för helskärm vilket ibland blir tokigt, på Android är det bara att vända plattan till landskapsläge och trycka på fullskärms-ikonen.

Min fråga.
Har nyare versioner av Samsungs plattor tagit bort back-knappen i och med nyare versioner av Android och är det bara Samsung som kör med OLED? Filtrerat på prisjakt och Samsung är det enda märke som dyker upp.

För någon som kör med android är "bakåt" knappen en självklarhet, blir knäpp direkt jag tar i en iphone/ipad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt tråden... Ja smaken är som baken. Jag är inte ett fan av gester men jag har vant mig. Har aldrig sett en bättre skärm än min iPad Pro oavsett teknik. Jag har den stora modellen och den är lite otymplig/tung i sängen. Jag konsumerar bara, web/youtube och spel, inget kreativt, inget arbete. Batteritid är väl inget problem vare sig på en lång flygning eller annars, i sängen är det ju lätt att koppla in den, ska jag resa ser jag till att den är full innan resan.

Ursäkta svamlandet...

Permalänk
Medlem

Bakåt-knappen finns väl ändå på nyare Android-plattor? Är ju bara en del av OS/launcher/skal. På Samsungs surfplattor kan du väl ändå välja om du vill köra gester eller knappar, och ställa in ordningen på knapparna. Knapparna är väl ändå standard/förvalt? Ser inte direkt annorlunda ut hos konkurrenterna.

Sen är ju inte en Galaxy Tab S6 eller dylikt billig. S6a med LTE/4G kan du få lägga över 10k på.

Permalänk
Medlem

fire tab hd 10 håller sjukt länge i standby, glömde bort den i närmare två veckor och det hade knappt hänt något med batteriet, samsungen är snabbare på att ladda ur sig. fire tablet har även den ett mycket bra barn läge man kan aktivera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag har en Galaxy Tab S6 (tidigare Tab S och Tab S4) och ja bakåt knappen finns kvar såklart fast inbyggt i gränssnittet (sen S4) men jag kör ändå med gester, och ja, OLED skärmarna är i en klass för sig.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: Då blir det kanske en ny Samsung Surfplatta i mellandagarna. Men troligen ingen S6 då mellandagsrea-priset på 7 100 kr (WiFi) gör att jag kommer söka på en sämre speccad modell. Tacksam för lite tips runt 4 000 kr

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s42...

Det blir troligen en Galaxy Tab S5e Wi-Fi för 3 800 kr

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

jag är rätt nöjd med min lenovo platta för 590kr för 2 år sedan, använder den varje dag mer eller mindre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Testade faktiskt en sak nyligen. Laddade min Samsung-platta fullt i förrgår. Sen låg den med släckt skärm, men inte avstängd, i 22 timmar. Då visade batterinivån 99 %. Tycker jag är klart godkänt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll för mig. Kör android och iOS.
Mest android på senare tid pga pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att inte ha obligatorisk backup till NSA så jag kör Android, dock på mobilen då jag inte behöver en platta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

PS - min skönaste surfplattan hade Windows 8.1 men den blev förstörd när MS auto-uppdaterade den till W10 och touch mm slutade fungera. Blev till en headless windows-server att leka med genom TeamViewer.

Kul med någon som faktiskt gillar Windows på surfplatta. Tycker själv det är hemskt. Skaffade en hybrid (Transformerbook T100) för att testa, konstaterade att det här suger ju efter att verkligen ha försökt, och använde den i princip enbart som laptop

Hmm, går det inte att nedgradera den då? Även om W10 har slaktat ev. recoverypartition, borde du kunna bygga en installations-USB-sticka och förhoppningsvis boota den via OTG.

----

På ämnet, så tycker jag det enda problemet med Androidplattor är att det typ inte kommer något vettigt. Skulle vilja ha något motsvarande Nexus 7 2013, dvs 7" och åtminstone 1080p, fast med modern hårdvara i övrigt. Det finns inte. Att betala 8-10 lax för en jättetelefon är inte heller aktuellt. 10-tummare är för klumpiga, och även på den fronten är urvalet minst sagt klent numera.

Det närmaste som går att komma nu är väl Ipad Mini, och den är väl inte så himla het heller. Kör fortfarande min Nexus 7, trots att den börjar kännas ruskigt trött.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Har du tittat på Huawei MediaPad M5 Lite 8.0/8"? Bör väl vara närmast önskemålet idag.

M5, inte något annat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@kaput: Har du tittat på Huawei MediaPad M8 Lite 8.0/8"? Bör väl vara närmast önskemålet idag.

För ett par år sedan var den högintressant, men blev aldrig av att jag plockade upp någon. N7:an var fortfarande bra nog. Kom en uppdaterad modell skulle frågan aktualiseras igen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimjans:

Två saker android plattorna inte fått till än är.

1. hålla i standby läge , släcker jag skärmen på min iPad och kommer tillbaka några dagar senare har den i stort sett lika mycket kvar på batteriet. Gör jag samma med min androidplatta är den oftast död.

2. Barnläge eller guidad åtkomst på iPad ,är guld värt när man har barn de tar sig inte ur det och fungerar på alla appar.

Inte hittat något som funkar lika bra på android brukar alltid finnas nån kombination av knappar som gör att du går ur det..

Kör både android och iPad plattor men får nog säga att jag rekommenderar IPad om nån frågar..

Min Huawei M5 klarar över en vecka i viloläge, troligen ännu mer, har inte testat längre. Så batteritiden i viloläge är inte ett specifikt Android-problem.

Synnerligen nöjd med den plattan, inga planer på att byta. Ruskigt bra ljud och bild.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag föredrar att inte ha obligatorisk backup till NSA så jag kör Android, dock på mobilen då jag inte behöver en platta.

Lolwut?
Amerikanska företag behöver under amerikansk lag samarbeta med amerikansk säkerhetstjänst. Spelar ingen roll om du använder Apples, Googles eller Microsofts molntjänster. Enda sättet att undvika den risken på mainstream-OS är att inte finnas på Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

För ett par år sedan var den högintressant, men blev aldrig av att jag plockade upp någon. N7:an var fortfarande bra nog. Kom en uppdaterad modell skulle frågan aktualiseras igen

M5 Lite 8.0 kom ut första halvan av året, så den har funnits drygt 8-9 månader på marknaden.

Du kanske tänkte på M3/M3 Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

M5 Lite 8.0 kom ut första halvan av året, så den har funnits drygt 8-9 månader på marknaden.

Du kanske tänkte på M3/M3 Lite?

Ah, ja, det måste jag ha gjort. Får ta en ny flukt då, kanske blir en liten julklapp till mig själv eller nåt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Min Huawei M5 klarar över en vecka i viloläge, troligen ännu mer, har inte testat längre. Så batteritiden i viloläge är inte ett specifikt Android-problem.

Synnerligen nöjd med den plattan, inga planer på att byta. Ruskigt bra ljud och bild.

Är ju bra om vissa tillverkare kommit tillrätta med viloläget har några shield , Sony och lenovo plattor de är usla i standby men ipaden kan jag glömma av en månad och den har fortfarande batteri och den har kollat mail m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Är ju bra om vissa tillverkare kommit tillrätta med viloläget har några shield , Sony och lenovo plattor de är usla i standby men ipaden kan jag glömma av en månad och den har fortfarande batteri och den har kollat mail m.m.

Minns att min gamla ipad 3 hade varit i stand by i över 30 dagar+ när jag glömde bort den

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Minns att min gamla ipad 3 hade varit i stand by i över 30 dagar+ när jag glömde bort den

Tog det som exempel (glömde min på när jag var på semester en månad) , använder dem som fjärrkontroll och då är det bra med långt standbyläge .

Har även en i handskfacket som målarplatta till mitt barn när jag åker fram och tillbaka till dagis, skönt att slippa ta in den och ladda hela tiden då..

Permalänk

Jag ryser när jag tänker på Android på platta, tycker det känns helt fel och att sen bli inlåst till någon tillverkare som inte vill uppdatera den sen, sicken mardröm.

Var lite frågande till iPad tidigare men efter att ha suttit med en några timmar hos släktingar så älskar jag den, får uppdateringar både nu och då som jag uppdaterar till dem när jag lånar den, sist var det väl mörkt tema som jag gillade att den fick.

Själv kör jag W10 på platta och gillar det mycket. När jag köpte plattan hade den W8.1 så den är många år gammal med den känns fortfarande fräsch med senaste W10 uppdateringen. En Android hade väl varit körd i kökskvarnen för länge sedan, hade den ens kunnat köra BankID?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag är rätt nöjd med min lenovo platta för 590kr för 2 år sedan, använder den varje dag mer eller mindre.

Jag kör en äckligt gammal Lenovo Tab 2 a10-70 med 32GB lagring ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3263442 ) och denna trots sin ålder håller fortfarande bra. Hur mycket den använts har varierat över åren men på senare år har den börjat användas mer. Upptäckte rätt nyligen att det går att ställa in så den slår av Wifi i viloläge = extremt bra standby-tid. Batteriet har hållit bra, 1920x1200 är ett trevligt format. Används dagligen idag typ.

Men jag hade inte köpt en surfplatta idag, tycker de kostar mycket med tanke på hur lite de erbjuder. Speciellt Android-plattorna kostar mycket, och då påminner de ändå rätt mycket om min runt 5 år gamla platta spec-mässigt, utom minnesmängd och SoC förstås.
Hoppas denna håller tills vettiga vikbara mobiler kommer iallafall. Under samma period har jag bytt mobil två gånger, och är snudd på dags för ett tredje byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag ryser när jag tänker på Android på platta, tycker det känns helt fel och att sen bli inlåst till någon tillverkare som inte vill uppdatera den sen, sicken mardröm.

Var lite frågande till iPad tidigare men efter att ha suttit med en några timmar hos släktingar så älskar jag den, får uppdateringar både nu och då som jag uppdaterar till dem när jag lånar den, sist var det väl mörkt tema som jag gillade att den fick.

Själv kör jag W10 på platta och gillar det mycket. När jag köpte plattan hade den W8.1 så den är många år gammal med den känns fortfarande fräsch med senaste W10 uppdateringen. En Android hade väl varit körd i kökskvarnen för länge sedan, hade den ens kunnat köra BankID?

BankID rullar fortfarande på så omoderna OS som Android 5.0.

Inget att ha i tio år, men det är inte heller en iPad då de efter ca 4-5 år inte får senaste OS längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag ryser när jag tänker på Android på platta, tycker det känns helt fel och att sen bli inlåst till någon tillverkare som inte vill uppdatera den sen, sicken mardröm.

Var lite frågande till iPad tidigare men efter att ha suttit med en några timmar hos släktingar så älskar jag den, får uppdateringar både nu och då som jag uppdaterar till dem när jag lånar den, sist var det väl mörkt tema som jag gillade att den fick.

Själv kör jag W10 på platta och gillar det mycket. När jag köpte plattan hade den W8.1 så den är många år gammal med den känns fortfarande fräsch med senaste W10 uppdateringen. En Android hade väl varit körd i kökskvarnen för länge sedan, hade den ens kunnat köra BankID?

Föredrar egentligen Windows 10 på surfplatta. Hade en Toshiba Encore... någonting, när Windows 8/8.1 var nytt och att kunna köra samma program i det formatet är något jag älskade som fan. Nu ser jag egentligen inte en Surface som en surfplatta men är vad jag nog kanske skulle haft ändå. Föredrar nog ändå en laptop istället, mycket billigare.

Och problemet med Android är ju det med uppdateringar. Har man tur får man iallafall en androiduppdatering, och då bör man ha köpt premium-modellerna. Säkerhetsuppdateringar är det också klent med. Min Moto X4 verkar stanna på 9. Min gamla Lenovo jag nämnde ovan fick Android 8 till och med. Men det är mer undantag än regel förstås.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Föredrar egentligen Windows 10 på surfplatta. Hade en Toshiba Encore... någonting, när Windows 8/8.1 var nytt och att kunna köra samma program i det formatet är något jag älskade som fan. Nu ser jag egentligen inte en Surface som en surfplatta men är vad jag nog kanske skulle haft ändå. Föredrar nog ändå en laptop istället, mycket billigare.

Och problemet med Android är ju det med uppdateringar. Har man tur får man iallafall en androiduppdatering, och då bör man ha köpt premium-modellerna. Säkerhetsuppdateringar är det också klent med. Min Moto X4 verkar stanna på 9. Min gamla Lenovo jag nämnde ovan fick Android 8 till och med. Men det är mer undantag än regel förstås.

Det är en Toshiba jag har, första modellen tror jag köpte den för strax över tusenlappen fick en Lumia mobil på köpet som jag sålde direkt då jag redan hade en bättre Lumia. Alla inlägg från mig idag är skrivna med den, använder den dagligen. Är riktigt brydd egentligen över hur lite folk nämner W10 som alternativ på platta, som om de inte ens känner till det. Egentligen spelar det ingen roll för mig för jag får ju uppdateringar ändå, är ju liksom inget som överges pga. bristande kundintresse likt WP.

Visa signatur

NO MAAM