Mjölk som håller, bästa alternativ?

Permalänk
Medlem

Mjölk som håller, bästa alternativ?

Tjenare!

Jag gillar att dricka lite kaffe, men oftast bara några få gånger om året, kanske 50 gånger om året, och jag gillar det med mjölk.

Jag undrar vilken sorts mjölk man kan ha som håller länge?
Jag har köpt "Mjölk med lång hållbarhet" men problemet är att så fort man öppnar förpackningen så kan jag lika gärna slänga den om några dagar för då är den härsken.

Vad sägs om pulvermjölk i kaffet, vart skaffar man det och hur gott är det?

Och den heliga 2cl kaffemjölken man ofta hittar på kontor, vart fasen köper jag den som privatperson? Jag har kollat överallt, och den levereras bara till företag

Permalänk
Medlem

Är din lokala butik snälla så kan dom beställa hem ett paket med 2cl åt dig, är väl den enda vägen

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Beställ till jobbet? Betala med kort. Löst.

Permalänk

Trekanterna har jag för mig att jag sett på Office Depot i Malmö, och där kan du handla som privatperson.
https://www.officedepot.se/produkter/fika-pentry-2443/mjolk-s...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Mjölk går att frysa så du kan ju göra "iskuber" av den men det finns ju flera olika mjölk/gräddpulver också typ https://www.willys.se/produkt/Graddpulver-101207552_ST
Dricker du lite kaffe och sällan så kan kanske en kapselmaskin vara ett bra alternativ för då kan du välja nån kapsel med mjölk och kaffet blir ju dessutom godare om du dricker sällan då det inte utsätts för luft på det sätt som en vanlig öppnad förpackning gör.
Att kapslar är dyrare än vanligt kaffe gör nog inte så mycket om du dricker en gång i veckan och kan få det med mjölk och dessutom mer smakrikt jämfört med öppnade förpackningar med vanligt kaffe för en öppnad förpackning malt kaffe blir ju smaklös efter nån vecka.
Du skulle kunna prova dig fram till nån "kaffe med mjölk kapsel" som du gillar typ > https://www.kaffekapslen.se/cafe-au-lait-gevalia-tassimo.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Valios laktosfria håller av min erfarenhet över en månad öppnad i kylen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjölk går att frysa så du kan ju göra "iskuber" av den men det finns ju flera olika mjölk/gräddpulver också typ https://www.willys.se/produkt/Graddpulver-101207552_ST
Dricker du lite kaffe och sällan så kan kanske en kapselmaskin vara ett bra alternativ för då kan du välja nån kapsel med mjölk och kaffet blir ju dessutom godare om du dricker sällan då det inte utsätts för luft på det sätt som en vanlig öppnad förpackning gör.
Att kapslar är dyrare än vanligt kaffe gör nog inte så mycket om du dricker en gång i veckan och kan få det med mjölk och dessutom mer smakrikt jämfört med öppnade förpackningar med vanligt kaffe för en öppnad förpackning malt kaffe blir ju smaklös efter nån vecka.
Du skulle kunna prova dig fram till nån "kaffe med mjölk kapsel" som du gillar typ > https://www.kaffekapslen.se/cafe-au-lait-gevalia-tassimo.html

Tack för tipsen, jag har en kaffemaskin och har kört med au lait versionen ibland, men föredrar ändå vanligt snabbkaffe med mjölk i om jag ska vara ärlig

Jag ska se om jag kan köpa och frysa in mjölk, men när jag googlar på det så säger folk att kaffet tappar sin smak, blir grynigt, etc, av att frysas.

Permalänk
Medlem

Semper Mjölk (mjölkpulver)
Bara att blanda rätt i kaffet. Finns på ICA, Coop och Willys (i alla fall de större butikerna).
Brukar finnas på hyllan för bakingredienser alternativt barnmat

Permalänk
Medlem

Utomlands brukar man sälja "hållbar mjölk". Om det nu är mjölk på riktigt vågar jag inte svara på. Tänker främst i Kroatien där jag är på somrarna. Håller i rumstemperatur i evighet. Funkar i kaffe. Men inte lika god som svensk mjölk.

Precis som vår mjölkchoklad. Finns inte godare någon annanstans.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har köpt "Mjölk med lång hållbarhet" men problemet är att så fort man öppnar förpackningen så kan jag lika gärna slänga den om några dagar för då är den härsken.

Ville bara poängtera att mjölken inte härsknar på ett par dagar, det tar betydligt längre tid än så. Doften och smaken på färsk mjölk förändras snabbt efter att den öppnats men den är fortfarande fullt tjänlig flera dagar efter vad som angivits om den förvarats kallt, särskilt i matlagning där förändringen i doft och smak inte är särskilt relevant. Att man tycker mjölken smakar dåligt efter två-tre dagar är egentligen mest en vanesak.
Det som händer när mjölken blir dålig är att den surnar, vilket märks tydligt när man provsmakar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka få tag i dom där 2cl förpackningarna från coop antar jag.
Spontant känns det som att man borde få helt vanlig god mjölk då, men i små förpackningar.
Alla andra alternativ verkar kompromissa på ett eller annat sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Jag gillar att dricka lite kaffe, men oftast bara några få gånger om året, kanske 50 gånger om året, och jag gillar det med mjölk.

Jag undrar vilken sorts mjölk man kan ha som håller länge?
Jag har köpt "Mjölk med lång hållbarhet" men problemet är att så fort man öppnar förpackningen så kan jag lika gärna slänga den om några dagar för då är den härsken.

Vad sägs om pulvermjölk i kaffet, vart skaffar man det och hur gott är det?

Och den heliga 2cl kaffemjölken man ofta hittar på kontor, vart fasen köper jag den som privatperson? Jag har kollat överallt, och den levereras bara till företag

https://www.kontorsmaterial.se/pimg/large/2829592.jpg

Torebrings säljer massa bra till privatpersoner, inklusive din mjölk: https://www.torebrings.se/produkt/kaffemjolk-mellan-1-5-uht-a...

Själv handlat där, väldigt seriösa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Torebrings säljer massa bra till privatpersoner, inklusive din mjölk: https://www.torebrings.se/produkt/kaffemjolk-mellan-1-5-uht-a...

Själv handlat där, väldigt seriösa.

Åh tack!! La en beställning på 200, det lär räcka länge

Permalänk
Medlem

Fast tänkte du på... ?

Skrivet av Chromatic:

Åh tack!! La en beställning på 200, det lär räcka länge

4 månader kommer dom räcka, sen har dom gått ut

Från sidan du köpte på:
"Mjölk med längre hållbarhet, s k UHT, är vanlig färsk mjölk som snabbt har värmts upp till en hög temperatur, UHT, (ca 140 grader) s.k. ultrapastörisering. Därefter förpackas den direkt, lufttätt och sterilt. På så sätt förlängs hållbarheten rejält, från normalt 7 dagar i kylskåpet till ca 4 månader i rumstemperatur."

Självklart kan den hålla säkert nån månad eller två till efter det, om du har tur.
Men du har inte köpt mjölk så du klarar dig i ett helt år eller liknande, bara så du inte får en chock sen

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

De där 2cl förpackningarna är INTE mjölk, smakar skit oförstör kaffet! Imo.
Det enda jag funnit som smakar identiskt med vanlig mjölk men håller länge är som nån skrev ovan: Laktosfritt, valfritt märke. Arla och ICAs egna är bäst. Valio blir i nödfall.

Men laktosfri mjölk håller långt över en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

De där 2cl förpackningarna är INTE mjölk, smakar skit oförstör kaffet! Imo.
Det enda jag funnit som smakar identiskt med vanlig mjölk men håller länge är som nån skrev ovan: Laktosfritt, valfritt märke. Arla och ICAs egna är bäst. Valio blir i nödfall.

Men laktosfri mjölk håller långt över en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart att det är vanlig mjölk, fast värmebehandlad vid hög temperatur som förändrar smaken lite grand, för att hålla i rumstemperatur. Dricker den varenda gång jag är på sjukhusbesök, smakar helt ok, men vanlig pastöriserad (74C) som håller bara en vecka i kylskåp är såklart bättre. Allra bäst är opastöriserad mjölk direkt från kon som jag drack när jag hade tillgång, totalt överlägsen smak.

Förvaras UHT-mjölk i kylskåp håller den klart längre än 4 månader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har lite samma konsumtion som du och jag har Valio Oddlygood Barista havremjölk i mitt kaffe. Tycker faktiskt att det är godare än vanlig mjölk och jag upplever att det håller länge!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte några flak av Fazer Yosa havredryck på Matsmart, kaffe och choklad (1kr burken). Av döma hur otroligt bra och gott de smakar så skulle jag utan tvekan testa någon form av havremjölk i kaffe, även om jag inte gjort det än. Aldrig provat havremjölk innan men Fazer brukar alltid vara kvalitet och det stämde även här.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur förvarar du den? Mjölk bör stå så kallt som möjligt så du bör lagra den vid elementet i kylen där det är som kallast. I dörren kan det bli närmare 15 grader vilket försämrar hållbarheten avsevärt.

Ouch dags att skaffa en energisnål kyl med bra isolering i dörren.

Permalänk
Medlem

Sempers torrmjölk finns överallt, även Completas gräddpulver alltså "coffee whitener" finns i mataffärerna. Sista alternativet är väl bäst om man bara ska ta lite åt gången, Semper har väl påsar motsvarande 1 l och då får man ombesörja med en lämplig burk själv.

Permalänk
Medlem

UHT mjölk är nåt som brukar hålla länge

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Sempers torrmjölk finns överallt, även Completas gräddpulver alltså "coffee whitener" finns i mataffärerna. Sista alternativet är väl bäst om man bara ska ta lite åt gången, Semper har väl påsar motsvarande 1 l och då får man ombesörja med en lämplig burk själv.

Completas gräddpulver verkar innehålla fullhärdad kokosolja. Varför skulle man vilja utsätta sig för det när man idag vet att härdat fett är skadligt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Duxus:

4 månader kommer dom räcka, sen har dom gått ut

Från sidan du köpte på:
"Mjölk med längre hållbarhet, s k UHT, är vanlig färsk mjölk som snabbt har värmts upp till en hög temperatur, UHT, (ca 140 grader) s.k. ultrapastörisering. Därefter förpackas den direkt, lufttätt och sterilt. På så sätt förlängs hållbarheten rejält, från normalt 7 dagar i kylskåpet till ca 4 månader i rumstemperatur."

Självklart kan den hålla säkert nån månad eller två till efter det, om du har tur.
Men du har inte köpt mjölk så du klarar dig i ett helt år eller liknande, bara så du inte får en chock sen

Förvaras den kallt så kan den nog hålla upp emot ett år utan några större problem. Men det förutsätter att det finns plats i kylen.

Sen tror jag bäst före-datumet mest är baserat på att det blir kvalitetsförändringar med tiden. Typ sediment och färgförändringar. Inte odrickbart men kanske heller inte så aptitretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Completas gräddpulver verkar innehålla fullhärdad kokosolja. Varför skulle man vilja utsätta sig för det när man idag vet att härdat fett är skadligt?

Noterade det, men med mängden TS dricker kan det inte vara värre än att äta en godisbit emellanåt. Dock bara deras mindre förpackningar på 440 g och 200 g som är burk, så köper man större mängd och lägger på burk själv så köp det ni tycker bäst om. De valen jag noterat finns i handeln, alltså Semper torrmjölk och Completa gräddpulver.

Permalänk
Medlem

Om man ser till att det är riktigt kallt där mjölken förvaras - snudd på att det blir is i förpackning, så kan även öppnad förpackning hålla riktigt länge - lätt över 14 dagar. Man får kanske kolla lite dom sista dagarna och regeln för min del att om det minsta antydning till 'gräddklumpar' när man häller eller flyter upp i kaffet strax efter - då är mjölken för gammal och det hälls ut enligt min måttstock.

har man inte koll på sitt kylskåp - köp några billiga små glastermometrar och lägg/sätt in där man tänk sig ha mjölken eller så ställer man ned termostaten en liten bit i taget till saker börja frysa och så höjer man en aning igen. Folk brukar ha varmare i kylskåp än vad de tror och är det äldre kylskåp så är det läckage av luft i magnetlisterna runt om dörren som är orsaken till både den högre värmen och att det är ojämnt varmt inne i själva kylskåpet - och som redan nämnt hyllorna i dörren är mitt i strömmen av varmluft som läcker kring listerna och det betydligt betydligt varmare än resten av kylskåpets volym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tjenare!

Jag gillar att dricka lite kaffe, men oftast bara några få gånger om året, kanske 50 gånger om året, och jag gillar det med mjölk.

Jag undrar vilken sorts mjölk man kan ha som håller länge?
Jag har köpt "Mjölk med lång hållbarhet" men problemet är att så fort man öppnar förpackningen så kan jag lika gärna slänga den om några dagar för då är den härsken.

Vad sägs om pulvermjölk i kaffet, vart skaffar man det och hur gott är det?

Och den heliga 2cl kaffemjölken man ofta hittar på kontor, vart fasen köper jag den som privatperson? Jag har kollat överallt, och den levereras bara till företag

https://www.kontorsmaterial.se/pimg/large/2829592.jpg

Har du testat dricka bulletproof coffee?
Riktigt gott och samtidigt väldigt nyttigt och bra för kroppen! Det enda du behöver är kaffe, kokosfett och osaltat smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag dricker aldrig mjölk och har också enbart använt de i kaffe men nu har jag gått över till alpro i kaffe soya, helt klart blir de en helt annan smak en med mjölk men jag tycker de är gott och bäst före datum brukar vara runt 8 månader bort.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Nestlés Nido torrmjölk/skummjölkpulver fanns på min lokala ICA också. 400 gram-burk, för runt 60 kr. Inget kokosfett i den, sojalecitin istället

Permalänk
Skrivet av Duxus:

4 månader kommer dom räcka, sen har dom gått ut

Från sidan du köpte på:
"Mjölk med längre hållbarhet, s k UHT, är vanlig färsk mjölk som snabbt har värmts upp till en hög temperatur, UHT, (ca 140 grader) s.k. ultrapastörisering. Därefter förpackas den direkt, lufttätt och sterilt. På så sätt förlängs hållbarheten rejält, från normalt 7 dagar i kylskåpet till ca 4 månader i rumstemperatur."

Självklart kan den hålla säkert nån månad eller två till efter det, om du har tur.
Men du har inte köpt mjölk så du klarar dig i ett helt år eller liknande, bara så du inte får en chock sen

Ja om 50 kaffetillfällen per år stämmer så är det nu köpt för fyra år, förstår att man vill beställa många om man köper på distans då frakten annars utgör allt för stor del, men det hjälper ju inte då vi är tillbaka på ruta ett med mjölk som ändå blir förstörd.

Att förvara det kallt kommer att hjälpa till lite i alla fall, står på dem också att smaken kan bli lidande av att förvara dem i rumstemperatur.

Visa signatur

NO MAAM