Permalänk
Medlem

dator för videoredigering

Nu är det dag att bygga en ny dator tänkte jag

kommer syssla en del med videoredigering
spelar knappt något

fick lite tips på dessa saker, något att ha ?
Fractal Design Define R6 USB-C Svart
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
be quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair RM750X 750W v2

någon som kanske kan rekomendera något moderkort och ram samt en gpu

SSD diskar behövs ej då jag har nya som jag ej har använd än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Nu är det dag att bygga en ny dator tänkte jag

kommer syssla en del med videoredigering
spelar knappt något

fick lite tips på dessa saker, något att ha ?
Fractal Design Define R6 USB-C Svart
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
be quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair RM750X 750W v2

någon som kanske kan rekomendera något moderkort och ram samt en gpu

SSD diskar behövs ej då jag har nya som jag ej har använd än.

En bra skärm är prio 1. Sedan skadar inte mycket ram och många trådar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du redigerar i bör du nog se över vilka alternativ från AMD du har. Finns ju både Ryzen och Threadripper om du inte tänker spela.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Snåla inte med RAM minnet eller grafikkortet om du tänkt redigera 4K material och göra avancerade kompositioner. Minst 32GB Ram och ett NVIDIA grafikkort, RTX 2070 eller bättre. Du kommer säkert få en del rekommendationer på Ryzen processorer men tyvärr så har mjukvaran inte hunnit ikapp ännu. De flesta redigeringsprogrammen är fortfarande bäst optimerade för kombinationen Intel och NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Snåla inte med RAM minnet eller grafikkortet om du tänkt redigera 4K material och göra avancerade kompositioner. Minst 32GB Ram och ett NVIDIA grafikkort, RTX 2070 eller bättre. Du kommer säkert få en del rekommendationer på Ryzen processorer men tyvärr så har mjukvaran inte hunnit ikapp ännu. De flesta redigeringsprogrammen är fortfarande bäst optimerade för kombinationen Intel och NVIDIA.

Något bra föslag på rtx 2070 kort finns en del att välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Något bra föslag på rtx 2070 kort finns en del att välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag återgår till min tidigare rekommendation. Vad har du för skärm?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag återgår till min tidigare rekommendation. Vad har du för skärm?

Acer 27" RC271U

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ta bort intel cpun innan jag drar foten genom min egen skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Acer 27" RC271U

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt. Den duger gott och väl. En del sitter på en sketen TN-monitor för 1300:- och skall editera både bild och video.
Sedan kommer du kanske tycka det är kul med 4K-editering. Då blir det att uppgradera. Det finns bra 4K-skärmar för under 10.000:- idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Snyggt. Den duger gott och väl. En del sitter på en sketen TN-monitor för 1300:- och skall editera både bild och video.
Sedan kommer du kanske tycka det är kul med 4K-editering. Då blir det att uppgradera. Det finns bra 4K-skärmar för under 10.000:- idag.

Vad är det som kan vara kul med 4k editering? Det tar alltid längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Puget Systems som har tester av cpu:er och grafikkort fokuserade på produktivitet kom precis ut med en artikel som kanske är intressant. What is the Best CPU for Video Editing (2019)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Du kommer säkert få en del rekommendationer på Ryzen processorer men tyvärr så har mjukvaran inte hunnit ikapp ännu. De flesta redigeringsprogrammen är fortfarande bäst optimerade för kombinationen Intel och NVIDIA.

Har du tester som stödjer det eller är det bara din personliga åsikt?

Annars så kan man ju titta på testerna som då Puget Systems gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Puget Systems som har tester av cpu:er och grafikkort fokuserade på produktivitet kom precis ut med en artikel som kanske är intressant. What is the Best CPU for Video Editing (2019)

Tack för tipset får ta och läsa igenom det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Vad är det som kan vara kul med 4k editering? Det tar alltid längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägre tid? Där kommer datorprestanda in i bilden. Snart är 1080p lika vanligt som 720p är idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Lägre tid? Där kommer datorprestanda in i bilden. Snart är 1080p lika vanligt som 720p är idag.

Det gör det ändå och det tar alltid längre tid med högre upplösning. Oavsett, om du producerar 4k material så är ett tips att skapa proxies I lägre upplösning som du arbetar med.

Var inte säker på om du menade 4k som slutresultat eller att faktiskt sitta och jobba med 4k för att det är en fröjd för ögat att se på medan man jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MORD:

Det gör det ändå och det tar alltid längre tid med högre upplösning. Oavsett, om du producerar 4k material så är ett tips att skapa proxies I lägre upplösning som du arbetar med.

Var inte säker på om du menade 4k som slutresultat eller att faktiskt sitta och jobba med 4k för att det är en fröjd för ögat att se på medan man jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag kör 32x18 proxy på mina 8K så det går undan i premiere

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Ta bort intel cpun innan jag drar foten genom min egen skärm.

vad skulle du rekommendera för något då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tammik:

vad skulle du rekommendera för något då?

9900k verkar ligga bra i pris/prestanda i testet på Puget Systems så kanske inte är så dumt. Dock vet jag inte vad moderkortet kommer kosta men tänker mig att det är ganska samma mot AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Nu är det dag att bygga en ny dator tänkte jag

kommer syssla en del med videoredigering
spelar knappt något

fick lite tips på dessa saker, något att ha ?
Fractal Design Define R6 USB-C Svart
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
be quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair RM750X 750W v2

någon som kanske kan rekomendera något moderkort och ram samt en gpu

SSD diskar behövs ej då jag har nya som jag ej har använd än.

Bra start, vill du ha USB type C i fronten? (inte alla moderkort har det)
Alternativt chassi, Phanteks Eclipse P600S.
Alternativ kylare, Noctua DH-15S

Beroende på vad du gör hur mycket GPU du behöver, allt från inget alls, den som sitter i 9900K räcker gott till ett, gärna två 2080Ti. Jag skulle börja utan dedikerad GPU.

Hoppas dina SSD:er är bra nVME-diskar, det är helt avgörande i editeringsfasen. Det spelar viss roll vilken programvara och operativsystem du kommer använda när du redigerar.

Det här skulle jag börja med, dvs ingen dedikerad GPU, minne som finns med på QVL även i 4-stickors variant så att man vet att man kan lägga till mer minne utan problem. Moderkort med USB 3.1 gen 2 för frontansluten USB-C full hastighet. Detta chassit tycker jag personligen är betydligt högre kvalitet. Lite fulare men inte så illa i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bra start, vill du ha USB type C i fronten? (inte alla moderkort har det)
Alternativt chassi, Phanteks Eclipse P600S.
Alternativ kylare, Noctua DH-15S

Beroende på vad du gör hur mycket GPU du behöver, allt från inget alls, den som sitter i 9900K räcker gott till ett, gärna två 2080Ti. Jag skulle börja utan dedikerad GPU.

Hoppas dina SSD:er är bra nVME-diskar, det är helt avgörande i editeringsfasen. Det spelar viss roll vilken programvara och operativsystem du kommer använda när du redigerar.

Det här skulle jag börja med, dvs ingen dedikerad GPU, minne som finns med på QVL även i 4-stickors variant så att man vet att man kan lägga till mer minne utan problem. Moderkort med USB 3.1 gen 2 för frontansluten USB-C full hastighet. Detta chassit tycker jag personligen är betydligt högre kvalitet. Lite fulare men inte så illa i verkligheten.
https://komponentkoll.se/bild/YozAY.png

Moderkortet säger Minneshastighet (Standard) 2 666 MHz minerna som du har med här är på 3200 MHz fungerar det ?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/datorbygge/b1125077/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Mordekai:
Jag skulle ej rekommendera att köra utan GPU. Beror säkert på vad man använder för program (gissar antingen Premiere eller Resolve?) så är behovet olika stort men helt utan vet jag inte om man ens möter minimikraven med för något redigeringsprogram. Davinci är ju dessutom sådant att det gillar GPU-kraft med skapligt mycket VRAM. Har testat hemma på en laptop med Nvidia 1650 och det funkar (men ej samma sak som frugans dator med RTX 2070).

Hade personligen inte byggt en redigeringsdator till mig själv med en GPU utan 8GB VRAM idag. Sedan tror jag resten av delarna verkar funkis. Likaså matchande AMD, verkar numera vara rätt jämt skägg mellan CPU-lägren (om du inte kör AVID, för där verkar det knappt finnas en kotte som ens testat på en ryzen-processor).

Permalänk
Medlem

@Tammik: Jag plockade ihop en väldigt snarlik PC till min fru för ett år sedan (2070Super fanns ej då, utan med föregångaren 2070) och den har tuffat på väldigt bra. Hon har primärt kört Avid, Davinci resolve samt lite After effects.
Standardtipset gällande hårddiskar är att ej ha videomaterialet på samma disk som Windows + program, men det tolkade jag som att du tänkt på?

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13203976

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Moderkortet säger Minneshastighet (Standard) 2 666 MHz minerna som du har med här är på 3200 MHz fungerar det ?

Minne jag valt står med på QVL för moderkortet, dessutom har de i särklass bäst SPD-profil i klassen på hela 2933MHz så man behöver inte ens köra XMP-profil för bra prestanda, de flesta andra kit på QVL har en SPD-profil på 2133MHz.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har inte anslutning för chassits USB-C port.

Permalänk
Medlem

Utan stöd för hårdvarubaserad encoder.

Permalänk
Medlem

För att förbättra TS senaste egna build.
Bättre chassi, kolla sweclockers test.
Bättre minnen
Bättre kylare.
Moderkort med anslutning för chassits USB-C.
Bättre en rena AMD-builds då dessa saknar hårdvarustödd encoder (finns men är urusel och oanvändbar).
På CPU-fronten är det hugget som stucket mellan Ryzen 3800x och intel 9900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Utan stöd för hårdvarubaserad encoder.

Bedrövligt förslag...

Permalänk
Medlem

precis byggt en dator för after effects och Premiere pro, gör en hel del 4K samt större (jobbar med event).
Och jag kör 64Gb ram med en Ryzen.
Som grafik-skrot kör jag ett RTX 2060, tyvärr är stödet i både premier pro och after effects för GPU acceleration lågt, RTX är i ett stadie som bäst kan beskrivas som tidig beta.
Jag kör alla min utrenderingar i en separat rendermotor, på så sätt kan du göra upp för alla de brister som finns i själva redigeringsprogrammen.

Jag skulle rekomendera något med en AMD, inte ens värsta modellen behövs, så länge du Stoppar in mer ram än du kan hitta och minst en rejäl M2 disk, gärna med PCIex4 stöd så det går lite fort. för det är disken och ramet jag får uppgradera gång på gång, och nu med M2 och 64Gb ram så har jag inga problem, ligger sällan över 80% på cpu eller GPu.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.