Permalänk
Medlem

Köpa processor i usa?

Tjena! Jag ska till Usa under påsken nästa år, jag funderar att köpa en ny processor (intel i7-9700k) när jag väl är där, då det är mycket billigare än här i Sverige! Jag undrar om det kan bli några kompatibilitets problem då produkten är från usa? Tänker mest på eluttagen men undrar om det kan finnas några andra problem!

Uppskattar svara mvh Empan

Permalänk
Medlem

Finns inga kompatibilitetsproblem att tala om

Jag skulle bli väldigt imponerad om det fanns processorer man kan koppla direkt till eluttaget, det må leda till intressant TDP

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Nej, samma processor här som i USA.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Den är endast med PSU du kan få problem om du köper den i USA. Dock så kan det bli så att du inte har någon garanti på processor.

Permalänk
Medlem

@Hextery: PSU? Hur menar du nu? Och varför?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Finns inga kompatibilitetsproblem att tala om

Jag skulle bli väldigt imponerad om det fanns processorer man kan koppla direkt till eluttaget, det må leda till intressant TDP

Gav mig ett gott skratt.

Det är som de ovan tidigare har kommenterat, helt lugnt att köpa en processor utomlands sålänge det är kompatibelt med moderkortets sockel. Ha i åtanke att du i kommersiell trafik får tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Så ska du shoppa mycket andra prylar så får du gömma processorn lite snyggt i väskan eller helt enkelt deklarera.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Håller på att köpa komponenter till en ny dator då jag har köpte min gamla för 5 år sedan begagnad och den orkar inte riktigt med de typerna av spel o program jag använder! Tack så mycket för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde funka fint. Alla datorkomponenter jag kommer på är internationella.
Det är nätagg som möjligtvis kan ha annan input voltage men jag tror de flesta nätagg nuförtiden tar input 100-240 V så funkar det överallt. Tidigare nätagg hade en liten switch där bak man kunde flippa mellan 110 och 240 V.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vad kostar det ca att ta en sådan över gränsen om: 1. Deklareras. 2. Deklareras inte men åker fast i kontroll.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kostar det ca att ta en sådan över gränsen om: 1. Deklareras. 2. Deklareras inte men åker fast i kontroll.

Ifall du lägger den i ditt vanliga bagage så borde det inte vara något problem, i min familj så brukar vi lägga olika mat saker i de väskorna och har aldrig haft problem med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empan29:

Ifall du lägger den i ditt vanliga bagage så borde det inte vara något problem, i min familj så brukar vi lägga olika mat saker i de väskorna och har aldrig haft problem med det

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Men det var ju faktiskt inte alls svar på mina frågor

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Empan29:

Ifall du lägger den i ditt vanliga bagage så borde det inte vara något problem, i min familj så brukar vi lägga olika mat saker i de väskorna och har aldrig haft problem med det

Skickades från m.sweclockers.com

Mat, kläder, mobiler, datorer kan man väl ha med sig på semesterresan men varför skulle man ha med sig lösa datorkomponenter? Kan ju vara svårt att förklara för tullen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Empan29:
Så ni vet för framtiden, blir ni tagna med kött/mat som kan bära smittor då är det extremt grova böter och vid andra gången man blir tagen, fängelse, i de flesta länder. Kolla alltid på vad man får och inte får ta med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

@Hextery: PSU? Hur menar du nu? Och varför?

Eftersom USA använder 110V 60hz och Europa använder 230V 50hz så blir en PSU köpt i USA inte långlivad (uppskattningsvis 0,2 sekunder tills röcken läckt ut) om du pluggar in den här hemma. Förr fanns det alltid en 110/220V switch bak på PSU'n men det är idag mer och mer sällsynt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kostar det ca att ta en sådan över gränsen om: 1. Deklareras. 2. Deklareras inte men åker fast i kontroll.

1. Om du importerar varor i kommersiell trafik för ett totalt värde under 4 300 kronor så behöver du inte betala tullavgift eller moms. Det kostar i sådant fall 0kr men kräver att man först gör en föranmälan av varor vid import via tullverkets hemsida. När du näthandlar utanför EU ska du alltid betala moms.

2. Tar du in varor som överstiger ett värde i 1. så kan du bli dömd för Lag (2000:1225) om straff för smuggling under Tullbrott 8 §. Där står även:

9 § Om ett brott som avses i 8 § är att anse som ringa, döms till penningböter.
10 § Om ett brott som avses i 8 § är att anse som grovt, döms för grovt tullbrott till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Om man ska ta det med en nypa salt. Och sedan ser till rättsfall som blivit prövade i domstol så är det nog inte så farligt om man skulle råka ta med en processor och ett par strumpor hem från semestern. Även ifall man missat att deklarera.

https://lagen.nu/2000:1225
https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/betalatul...
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Eftersom USA använder 110V 60hz och Europa använder 230V 50hz så blir en PSU köpt i USA inte långlivad (uppskattningsvis 0,2 sekunder tills röcken läckt ut) om du pluggar in den här hemma. Förr fanns det alltid en 110/220V switch bak på PSU'n men det är idag mer och mer sällsynt

Primärlindningen på nätaggregat och adaptrar, även för datorer, brukar vara lindade såna att de klarar AC 100-240 V. Förr kunde man med strömställare växla mellan två olika lindningar beroende på elnätets växelspänning men det används väldigt sällan numera. Annars hade det aldrig fungerat att ta med exempelvis en bärbar dator eller telefonladdare till USA, Thailand eller Norge och använda en reseadapter utan att man bränner elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Eftersom USA använder 110V 60hz och Europa använder 230V 50hz så blir en PSU köpt i USA inte långlivad (uppskattningsvis 0,2 sekunder tills röcken läckt ut) om du pluggar in den här hemma. Förr fanns det alltid en 110/220V switch bak på PSU'n men det är idag mer och mer sällsynt

Moderna nätagg har ingen brytare för att ändra spänning med eftersom de sköter sånt automatiskt nu för tiden, de klarar oftast 90-240V eller nåt sånt. Det är med andra ord inget större problem att köpa ett nätagg i USA och använda här, förutom att man lär få med en strömkabel med fel kontakt.