Optimal familje-setup för Playstation?

Permalänk
Medlem

Optimal familje-setup för Playstation?

10-åringen har fått ett begagnat P4 Pro i julklapp. Hur ställer jag in det på bästa sätt för att han och storebror ska kunna spela utan massa amerikanskt förmyndar strul men att jag ändå har koll på vad dom gör?

Jag vill alltså vara familjeöverhuvud och kunna se vad dom spelar och hur länge, kanske även kunna sätta vissa gränser om dom inte sköter sig. Däremot vill jag inte ha några dumma åldersbegränsningar vad gäller online och olika spel. Dom vet att GTA inte är OK, och kör dom det vill jag kunna se det. Däremot vill jag avgöra själv vad som är OK. Kan man på något sätt göra vuxen-konton åt barnen men ändå lägga mig som förmyndare? Hur gör man i så fall EXAKT, alltså i vilken ordning skapar man konto på webläsare eller skapar barmanvändare på konsolen.

Permalänk

Typ så här https://www.playstation.com/en-us/network/family/
Och lite tredje parts input

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Gör man så kan man ändå inte spela Fortnite online. Fler spel har jag inte provat. Jag gjorde ett barnkonto med ärliga uppgifter och ställde in på PS4:an att han skulle ha full access på allt, dvs online, 18 år osv. Det gick ändå inte, han fick inte spela online. Det som står på Sonys sidor stämmer alltså inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får sonen något felmeddelande när han försöker spela online? Såg att Fortnite inte kräver PS+ men ganska säker på att det krävs ett verifierat EPIC-konto. Vet ej hur åldersbegränsningarna är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de flesta bara ger upp skiten och skapar vuxen-konton åt sina barn. Tex i denna tråd:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=337775
Vilken värdelös föräldra-funktion Sony lyckats skapa. Jag vill ju BARA ha koll på hur länge och när dom spelar. Lillgrabben har lite svårt att låta bli att sätta sig direkt efter skolan innan vi kommer hem. På Nintendo switch går det hur bra som helst att styra detta precis som man vill.
Om nu inte någon har ett sätt att hacka sig runt detta, genom att skapa barnanvändaren på konsolen och sen koppla till en befintlig vuxenanvändare eller nåt. Jag har inte tid att experimentera just nu och varje gång man gör ett försök så måste man skapa en ny jäkla e-post adress. Suck, dumma Sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Har ditt konto ps+ som krävs för att spela online? Får sonen något felmeddelande när han försöker spela online?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte än. Ska skaffa det senare, till min egen familje-överhuvud användare, det ska visst räcka att en användare per konsol har. För Fortnite behövs inte PS+ konto, behövs bara för köpe-spel. Har inte köpt nåt online spel ännu.

Permalänk
Medlem

Du kan väl se hur mycket de spelat genom att gå in på deras konton?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av granite:

Inte än. Ska skaffa det senare, till min egen familje-överhuvud användare, det ska visst räcka att en användare per konsol har. För Fortnite behövs inte PS+ konto, behövs bara för köpe-spel. Har inte köpt nåt online spel ännu.

Jag har testat nu och hemma och för mig fungerar det att spela online på Fortnite om jag tillåter allt. Behöver ha ett felmeddelande för att hjälpa dig vidare. Kan prova och sätta begränsningar här hemma för att replikera felet.

PS+ krävs inte för Fortnite, bara på Xbox det krävs medlemskap. Förvirrande värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Jag har testat nu och hemma och för mig fungerar det att spela online på Fortnite om jag tillåter allt. Behöver ha ett felmeddelande för att hjälpa dig vidare. Kan prova och sätta begränsningar här hemma för att replikera felet.

PS+ krävs inte för Fortnite, bara på Xbox det krävs medlemskap. Förvirrande värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju sådär att ladda in bilder. Såhär ser det ut när man försöker gå in på Fortnite
https://ibb.co/371kQMP
Det står "This account for playstation network does not meet the minimum age required fortnite"
Användaren är ställd på max, dvs nivå 9 osv vad gäller ålder och nätverkande. Verkar som att Fortnite skiter i mina föräldrar inställningar på PS och kollar direkt på den ålder som står i Network.